| کد خبر: 149059 |

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران:

◄ بخش خصوصی از واگذاری فرودگاه‌ها استقبال نکرد

باید روی فرهنگ خصوصی‌سازی در صنعت هوانوردی بیشتر کار شود. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همواره در بحث خصوصی‌سازی پیشگام بوده است، ولی به ‌اندازه‌ای که ما پای کار آمدیم، بخش خصوصی جلو نیامد.

تین نیوز

سال‌هاست بحث خصوصی‌سازی در حوزه هوانوردی جریان دارد، اما تاکنون دیدگاه مشترکی بین متولیان و بخش خصوصی شکل نگرفته است. برخی کارشناسان اعتقاد دارند برای بهبود کیفیت خدمات باید اداره فرودگاه‌ها را به بخش خصوصی یا عمومی سپرد. به اعتقاد این دسته اظهارنظرهای کارشناسی، مدیریت بخش‌های خاص مثل هوانوردی نیز قابلیت اداره توسط بخش خصوصی را دارد.

رحمت‌الله مه‌آبادی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در گفت‌وگو با «هفته‌نامه حمل‌ونقل» با بیان ضعف‌های خصوصی‌سازی در صنعت فرودگاهی عنوان کرد: خصوصی‌سازی به این مفهوم نیست که کاری را به هر شکلی که شده به بخش خصوصی واگذار کنیم. بخش خصوصی باید به حدی از توانایی برسد که مدیران احساس کنند اگر برخی از امور را به بخش خصوصی واگذار نکنند، ضرر خواهند کرد.

وی ادامه می‌دهد:حضور بخش خصوصی در صنعت هوانوردی به ویژه فرودگاهی بسیار جای کار دارد. بخش خصوصی باید استاندارد، حرفه‌ای و اخلاق‌مدار شود و به یقین اگر بخش خصوصی به این حد از توانایی برسد، شاهد جلوه‌های بهتری از خدمت‌رسانی در تمام امور خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران می‌افزاید: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با این‌که یک شرکت ‌«های‌‌تک» است، بسیاری از تجهیزات خود را از بخش خصوصی می‌خرد ؛ پس در همین حوزه، هم بخش خصوصی موفق و هم ناموفق وجود داشته است. 

به گفته وی، بخش خصوصی وقتی می‌تواند موفق عمل کند که حرفه‌ای بودن را مبنای کار خود قرار دهد. بخش خصوصی باید خود را مجاب کند در چارچوب قوانین حرفه‌ای و فضای رقابت سالم حرکت کند.

مه‌آبادی می‌افزاید: ما از ۱۰ سال گذشته اعلام آمادگی کردیم تا یکی از فرودگاه‌های کشور را به بخش خصوصی واگذار کنیم، ولی هیچ‌یک از فعالان بخش خصوصی در این حوزه استقبال نکردند.

او می‌افزاید: متأسفانه، بخش خصوصی در صنعت فرودگاهی در حوزه‌هایی متمرکز شده است که درآمدهای فرودگاهی در آنجا قرار دارد.  این بدان معناست که سرمایه‌گذاری محدودی نیاز است و بخش خصوصی عملاً سرمایه‌ای را با خود نمی‌آورد.

مه‌آبادی می‌گوید: باید روی فرهنگ خصوصی‌سازی در صنعت هوانوردی بیشتر کار شود. شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران همواره در بحث خصوصی‌سازی پیشگام بوده است، ولی به ‌اندازه‌ای که ما پای کار آمدیم، بخش خصوصی جلو نیامد.

وی می‌افزاید: بخش خصوصی باید با خود سرمایه بیاورد، نه این‌که از بانک‌ها وام بگیرد و در نهایت برای بازپرداخت وام و سود آن کار را برای ما گران‌تر کند. وظیفه بخش خصوصی ارائه خدمات با ارزان‌ترین شکل ممکن و در عین‌ حال با بیش‌ترین استانداردها است.

مشروح گفت‌وگوی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با هفته‌نامه حمل‌ونقل را می‌توانید اینجا بخوانید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    باسلام
    به نظر بنده نيز بخش خصوصي علاقه به سرمايه گذاري در فرودگاه ندارد چرا كه دخالت ها قانونی در این صنعت زیاد است و اختيارات آن كم .
    بنابراين بايد كاري كرد تا برگشت سرمايه براي آنان تضمين گردد. البته بخش هاي تجاري فرودگاهها با استقبال روبرو است