| کد خبر: 170031 |

◄ پیش‌بینی واکنش شرکای خارجی ممکن نیست

در حال حاضر قراردادهای ایران با کشورهای خارجی در زمینه حمل‌ونقل ریلی بر مدار و روال قبلی خود پیگیری می‌شود و تغییری در انجام آن‌ها رخ نداده است.

تین نیوز

با تصمیم ترامپ مبنی‌بر خروج از برجام، وضعیت تفاهم‌نامه‌ها و همکاری‌های حوزه ریلی مانند حوزه‌های دیگر اقتصادی در حاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

به گزارش تین‌نیوز، یک عضو هیات رئیسه راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با تین‌نیوز در این‌باره گفت: در حال حاضر قراردادهای ایران با کشورهای خارجی در زمینه حمل‌ونقل ریلی بر مدار و روال قبلی خود پیگیری می‌شود و تغییری در انجام آن‌ها رخ نداده است.

سعید رسولی درباره تصمیم شرکای خارجی درباره ماندن یا رفتن از بازار ایران گفت: شرکای اروپایی و آسیایی راه‌آهن رسما تغییری در مواضع خود اعلام نکرده‌اند.  اخیرا با اروپایی‌ها، چین و روسیه مذاکرات جدیدی برای انعقاد همکاری‌های جدید صورت گرفته که این امر بیانگر عدم عدم تاثیرپذیری شرکا از برجام است.

رسولی درباره پیش‌بینی شرایط پیش‌رو نیز گفت: قطعا شرکای راه‌آهن بر اساس منافع ملی خود و میزان مراودات اقتصادی‌شان با ایران و کشورهای دیگر تصمیم‌گیری خواهند کرد. آنها می‌توانند شرایط‌شان را تغییر دهند اما تا امروز، این اتفاق رخ نداده است، قراردادها و تفاهم‌نامه‌های ریلی مسیر خود را طی می‌کنند.

عضو هیات رئیسه راه‌آهن افزود: جالب است که پس از سخنان ترامپ درباره خروج از برجام، متقاضیان جدیدی برای سرمایه‌گذاری ریلی پیشنهاد دادند و تفاهم‌نامه‌های جدیدی نیز منعقد شده‌اند.

رسولی درباره فرض لغو همکاری شرکای اروپایی با شرکت‌های ریلی داخلی و تدابیری که در این زمینه اندیشیده شده،  گفت: راه‌آهن تدابیر لازم را برای مدیریت آن شرایط احتمالی اندیشیده‌ تا بدون وارد شدن ضربه به عملکرد شبکه ریلی کشور در آینده و با تکیه‌بر توان داخلی بتوانیم شرایط را به نفع خود تغییر دهیم.

او تصریح کرد: در حال حاضر بخش خصوصی داخلی در جهت تامین ناوگان باری و مسافری خود با خارجی‌ها مراودات اقتصادی دارد و مشغول انجام پروژه‌های ریلی خود است.

رسولی اضافه کرد: تحریم‌ها برای موضوع جدیدی نیست. چراکه در سال‌های سخت جنگ و تحریم، چرخ قطارها از حرکت نیفتاد و حالا هم این اتفاق نخواهد افتاد.

این مقام مسئول ادامه داد: در عصر حاضر دنیا، دنیایی نیست که با اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشوری معادلات اقتصادی جابه‌جا شود و یا حمل‌ونقل ریلی کشور از حرکت بازایستد.

رسولی افزود: تحریم‌ها توفقی را ایجاد نخواهند کرد چون ما به توان داخلی تکیه داریم و برای توسعه صنعت ریلی منتظر یک کشور نخواهیم شد. با این وجود احتمال افزایش هزینه‌ها قوت می‌گیرد.

عضو هیات رییسه راه‌آهن توضیح داد: در این شرایط، اگر کشوری از ایران برود، درواقع خود را از یک زمینه خوب اقتصادی محروم کرده است.

رسولی درباره میزان توان شرکت‌های داخلی برای تامین مالی پروژه‌های خود نیز گفت: در اواخر سال 96  دولت سهم 15درصدی در سریع‌السیر کردن قطار تهران-قم-اصفهان و برقی تهران-مشهد داشت.

 این مقام مسئول تصریح کرد: دولت با دستور رئیس‌جمهور و اقدامات وزیر راه‌وشهرسازی و با کمک سازمان برنامه‌وبودجه بالغ‌بر 1200میلیارد تومان به‌صورت نقدی به تامین مالی پروژه‌های ریلی کمک کرد. بنابراین دولت تا جایی ممکن جهت رفع موانع و مشکلات کمک می‌کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.