| کد خبر: 159975 |

◄ کردستان نه آزادراه دارد نه راه‌آهن

کردستان باوجود داشتن 28هزار و 200 کیلومترمربع وسعت، نه‌تنها خطوط ریلی ندارد بلکه هیچ آزادراهی نیز ازآنجا عبور نکرده است.

تین نیوز

کردستان باوجود داشتن 28هزار و 200 کیلومترمربع وسعت، نه‌تنها خطوط ریلی ندارد بلکه هیچ آزادراهی نیز از آنجا عبور نکرده است.

به گزارش تین‌نیوز، در بخش بزرگراه و راه اصلی هم تنها 265 کیلومتر بزرگراه و 281کیلومتر راه اصلی نصیب این استان شده که سال‌ها از ترمیم جاده‌های این استان می‌گذرد و وضعیت مناسبی ندارند.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان اظهار کرد: کردستان با  میانگین 11 درصدی از راه‌های کشور سهم دارد و دارای 195کیلومتر بزرگراه است.

به گزارش روزنامه ایران، شهرام ملکی افزود: میزان برخورداری از راه‌های روستایی آسفالته در استان 44 درصد بوده درحالی‌که این رقم در کشور 65 درصد اعلام‌شده است و  در این حوزه کمترین میزان به کردستان اختصاص دارد و در رتبه 31 کشور هستیم.

وی افزود: ازاین‌رو تخصیص اعتبارات ویژه برای ارتقای راه‌های استان ضرورتی است که مسئولان کشوری باید بادید ملی به آن نگاه کنند.

جاده سنندج – مریوان کوتاه می‌شود

این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به اینکه 60 کیلومتر از جاده 125 کیلومتری سنندج-مریوان مشکل اساسی دارد، ساخت جاده‌ای جایگزین برای این قطعه آغازشده و تاکنون 30 کیلومتر آن به اتمام رسیده است.

ملکی ادامه داد: 30 کیلومتر باقی‌مانده نیز نیاز به ساخت 3 تونل دارد. کل این محور تعیین تکلیف شده و 3 پیمانکار از سال 95 کار را آغاز کرده‌اند. با توجه به پیشرفت کار پیش‌بینی می‌شود، تا پایان امسال از 3 تونل موجود در این مسیر 2 تونل آن به بهره‌برداری برسد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تونل سوم هم تا پایان سال مالی 97 تمام می‌شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، جاده جدید تا پایان سال مالی 96 یعنی تیرماه سال 97 به بهره‌برداری خواهد رسید.

او گفت: با ساخت این محور مسیر 25 کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود و تصادفات و زمان سفر کاهش می‌یابد و موجب افزایش ایمنی، ظرفیت و سرعت مسیر می‌شود. در خصوص بودجه این طرح دفتر رهبر معظم انقلاب 50میلیارد تومان آن را طی پرداختی 2ساله متقبل شده است، 60 میلیارد تومان نیز از بخش بودجه استان و بقیه از ردیف بودجه ملی تأمین می‌شود.

 تعیین تکلیف محور گردشگری سنندج-کامیاران

وی با اشاره به محورهای پرترافیک گردشگری استان، گفت: در محور سقز به بانه مقدمات مناقصه اجراشده و در 10 کیلومتر از این محور به‌صورت دو باند بزرگراه مشغول به برگزاری مناقصه هستیم.

در خصوص محور گردشگری سنندج به کامیاران نیز شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل‌ونقل کشوری به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی این محور را در 3 قطعه 30 کیلومتری تعیین تکلیف کرده و پیمانکاران به‌سرعت مشغول کار هستند و طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته طی فاصله زمانی دو تا سه سال آینده به اتمام می‌رسد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.