| کد خبر: 136636 |

برخی کارشناسان معتقدند احداث مسیر ریلی اهواز- اصفهان از مهمترین راهکارهای افزایش سهم ریلی از بنادر است و ساخت مسیر جاده‌ای موازی سهم جاده را از بندر امام به شدت افزایش داده و می‌توان انتظار حداقل شدن میزان حمل ریلی را داشت.

تین‌نیوز | 

  چندی پیش بود که وزیر راه و شهرسازی در کانال تلگرامی خود از ساخت بزرگراه و آزادراه اصفهان-اهواز خبر داد و در یادداشتی تلگرامی نوشت: «در این چند سالی که مسئولیت وزارت راه و شهرسازی را برعهده داشته‌ام، اتصال خوزستان به فلات مرکزی همواره مورد توجهم بوده‌است. این کریدور از هر منظری دارای اهمیت است زیرا با عبور از زاگرس و مناطق پرجمعیت چهارمحال و بختیاری و شمال خوزستان، دو کانون اقتصادی و جمعیتی بسیار مهمِ ایران را در دو سوی زاگرس به یکدیگر وصل می‌کند...

از ابتدای پذیرش مسئولیت تلاش کردم در جهت ارتقای سطح خدمت این محور مواصلاتی اقدام کنم. از همین‌رو، اجرای طرح‌های چهار بانده کردن این محور طولانی در خوزستان و همچنین در استان چهار محال و بختیاری در دستور کار قرار گرفت...

واقعیت آن است، منابع عمومی بودجه برای اتصال ایذه به لردگان به طول حدود 270 کیلومتر کفاف نمی‌کرد. با تعدادی از سرمایه‌گذران برای انجام یک سرمایه‌گذاری حدود 5000 میلیارد تومانی در جهت اجرای یک آزادراه، صحبت و تفاهم‌ کردیم.

بحمدالله هیات وزیران با پیشنهاد من موافقت کرد و این یکی از «بزرگترین آرزوهای من»، اولین مقدمه لازم جهت اجرایی شدن آن فراهم آمد. بلافاصله، اقدامات بعدی برای عقد قرارداد و تشکیل شرکت آزادراه ایذه-لردگان و طراحی مهندسی و اجرای آن آغاز خواهد شد.» 

به گزارش تین‌نیوز، این سخنان آخوندی در حالی مطرح شد که برخی کارشناسان معتقدند احداث مسیر ریلی اهواز- اصفهان از مهمترین راهکارهای افزایش سهم ریلی از بنادر است و مسیر ریلی جنوب به حساب می‌آید و در شرایط موجود با توجه به گلوگاه‌های ریلی در مسیر موجود، مقدار بسیار زیادی از کالاهای بندر امام به بخش جاده منتقل می‌شود و با توجه به منافع ملی بسیار، در حالی که انتظار می‌رود احداث این مسیر ریلی یکی از با اولویت ترین پروژه‌های احداثی باشد، ساخت مسیر جاده‌ای موازی سهم جاده را از این بندر به شدت افزایش داده و می‌توان انتظار حداقل شدن میزان حمل ریلی را داشت.

پس از انتشار این خبر در پایگاه خبری – تحلیلی صنعت حمل‌ونقل، تین‌نیوز؛ یکی از کاربران پیامی ارسال کرد که در ادامه می‌خوانید.

این کاربر در پیام خود آورده است: جاده در حمل بارهای سنگین مثل فولاد و سنگ‌آهن توان رقابت با ریل را ندارد اما بی تاثیر هم نیست. اما رقم ساخت راه‌آهن اصفهان اهواز هم کم نیست فقط پنج میلیارد دلار برای فاینانس با کره تفاهم نامه بسته شد. یعنی 20 هزار میلیارد تومان!

وی افزوده است: راه‌آهن به‌خاطر کاهش مصرف سوخت، امنیت بالاتر و کاهش تصادفات و هزینه کمتر ریل برای نگهداری در مقایسه با آزادراه که برفگیر بودن موقعیت چهارمحال هزینه راهداری بیشتر بوده و ماشین‌آلات برفروب می‌خواهد، به صرفه‌تر است.

این کاربر تاکید کرده است: همچنین راه‌آهن برای خوزستان استراتژیک است چرا که انتقال انبوه نیرو و قوای نظامی و ادوات به کمک راه‌آهن امکان پذیر است که باعث افزایش امنیت مرزهای کشورمان و قدرت تحرک بخشی به ارتش برای پشتیبانی لجستیکی می‌شود.

وی خاطرنشان کرده است: همچنین سطح مقطع تونل‌های ریل‌ها کوچکتر و کم هزینه‌تر است تا آزادراه که حداقل دو تونل با سطح مقطع بسیار بزرگ و پل‌های عریض‌تر می‌خواهد که هزینه را افزایش می‌دهد. بنابراین 
 راه‌آهنی که طول اتصال مرکز را به خوزستان کاهش دهد مهمتر است.

این کاربر در ادامه پیام خود عنوان کرده است: مزیت دیگر راه‌آهن قابلیت ارتقای آن است که می‌تواند با برقی شدن به سرعت 200 باری و 250 برای مسافری برسد درحالی‌که سرعت در آزادراه از 120 بیشتر نمی‌رود.البته همه این‌ها منوط به توجیه اقتصادی است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • فرامرز332 0 0

    با سلام واحترام -با توجه به میزان جابجایی بار از معادن استان های یزد ،کرمان وخراسان جنوبی به خوزستان واز سوی دیگر وجود منطقه ویژه پتروشیمی وبندر امام خمینی در خوزستان واینکه راه آهن لرستان بدلیل موضوعات ومحدودیت های ابنیه فنی امکان توسعه ودوخطه شدن را ندارد (صرفه اقتصادی ندارد )لذا موضوع احداث مسیر ریلی اهواز-ایذه-اصفهان از حیاتی ترین پروژه های شبکه ریلی میباشد از منظر جابجایی مسافر نیز پس از مقصد تهران مقصد اصفهان پر متقاضی ترین مسیر در شهرهای خوزستان است قطعا احداث این پروژه هم در سرعت بازرگانی بار راه آهن وهم در میزان جابجایی مسافر در شبکه ایمن ریلی تاثیر صد درصد مثبت خواهد داشت .

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه هفته نامه حمل ونقل