| کد خبر: 145522 |

◄ پلیس در کمین رانندگان خاطی

آیا شما هم در جاده‌های درون شهری و برون شهری شاهد کمین خودروهای پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور برای مچ‌گیری راننده‌های متخلف بوده‌اید؟

تین نیوز

امیرگرجی* من بارها دیده‌ام که  پلیس پشت گارد ریل‌ها و حفاظ‌های آهنی پشت درخت یا کنار جاده و خیابان کمین کرده و به انتظار صیدی نشسته که با پای خود به دام برگه‌های تنبیه و جریمه نزدیک می‌شود. شما هم حتما دیده‌اید؟!!!حتی من شاد بودم که در برنامه تلویزیونی مسئولان قول داده‌اند تا مانع اقدام ناخوشایند پلیس راهور در جاده‌ها شوند.

تا اینجای کار وزنه بار منفی پلیس راهور سنگینی می‌کند. در نتیجه بندگان خدا اگر در محوری اقدام به چنین کاری بکنندرانندگانی که در جاده های برون شهری به ناگاه چشمشان به خودروی سفید آبی پلیس راهور می‌افتد بی‌درنگ تصوری که در ذهنشان به وجود می آید گناهکار بودن نیروهای پلیس است. اما شما چه می‌بینید؟ نظر شما چیست؟به نظر شما هم این کار گناه کبیره پلیس راهور است؟ یا نه از نظر شما این کار کار عادی و معمولی پلیس و جزء شرح وظایف آنهاست؟

نمی‌دانم نظر شما چیست؟! چون در حال حاضر که مشغول نوشتن این مقاله هستم ارتباطی بین من و شما نیست و من باید از واژه به هرحال استفاده کنم و بنویسم به هر حال نظر شما هر چه که باشد من شما را به مطالعه بقیه این مطلب دعوت می‌کنم. اگر رانندگی می‌کنید حتما گواهینامه رانندگی دارید یعنی معنا و مفهوم آن این است که برای دریافت گواهینامه هفت خوان مقررات و آئین‌نامه‌های دریافت گواهینامه را پشت سر گذاشته اید.

شاید بعضی‌ها برای اطمینان بیشتر چندین و چند بار آئین‌نامه وضع شده توسط اساتید و کارشناسان را مثل بنده مورد مطالعه قرار داده اند و مقررات راهنمایی و رانندگی را فوت آب هستند. علائم نشانه‌ها گاز فرمان وکلاچ را می‌شناسند و می‌دانند که مثلا سرعت غیر مجاز جان راننده و سرنشینان خودروها را به مخاطره می‌اندازد. این ها را حتما می‌دانند. شما هم حتما می‌دانید. خب؟! خدارا شکر که به قوانین آشنا هستید. وقتی با قوانین و مقررات آشنا باشید یعنی با فرهنگ زیبا و آرامش بخش زندگی آشنا هستید.

فرض می‌کنیم که رانندگی کردن را هم بلدید. خب حالا که خیالمان راحت شد و می دانیم که می دانید باید بدانید که چگونه باید برای حفظ ایمنی خود رانندگی کنید. می خواهم خدمت شما بزرگواران عرض کنم که در چنین شرایطی و در هر جاده و خیابانی چه پلیس باشد و چه نباشد شما با رعایت مقررات و قوانین رانندگی و با حفظ حرمت و شخصیت خود رانندگی می کنید. عین اینکه در جاده های خارج از کشور رانندگی می کنید. چرا راه دور برویم عین اینکه در خیابان های جزیره کیش رانندگی می کنید. اگر هم چشم های تیز بین پلیس هم شما را ببیند چه باک که حسابتان پاک است و برگ جریمه و تنبیه مواخذه تذکر و اخطاری در کار نیست.

آفتاب آمد دلیل آفتاب. شما به راهتان ادامه می دهید و پلیس هم همچنان ناظر رفتار بقیه رانندگان می ماند.حالا فرض می کنیم که یک خودروی پلیس راهور پشت گارد ریل یا هر جای دیگر کمین کرده و شما در حال عبور از کنار آنها(یهویی) چشمتان به جمال پلیس محترم راهور منور می شود. چه اتفاقی می افتد؟ بی شک هیچ. هیچ اتفاقی نمی افتد. چرا؟ چون آنها در حال انجام وظیفه و شما در حال راندن بی‌عیب و ایراد اتومبیلتان هستید.

اعتراضی هم نمی کنید. اصلا به من و شما چه ربطی دارد پلیس در کجا و به چه وسیله ای ما را کنترل می کند؟! مگر آنجا که دوربین های کنترل هوشمند نصب شده و راننده پرشتاب پا روی ترمز می گذارد و چراغ قرمز عقب لحظاتی روش می ماند پلیس راهور وجود دارد؟ نه پلیس راهور وجود ندارد و ما می‌توانیم طوری رانندگی کنیم که همان ترمز ناگهانی را هم نزنیم.

من و شما باید راه خودمان را برویم و برای حفظ جان خود و سرنشینان خودروی خود و خودروی دیگران به مقررات وضع شده احترام بگذاریم بی آنکه باکی داشته باشیم از کنار خودروی پلیسی که کمین کرده هم می گذریم تا انشاالله سالم به مقصد برسیم.

تا یادم نرفته خدمت شما عرض کنم که چند شب پیش از میهمان شامی در منزل یکی از اقوام به خانه بر می گشتیم. سر بعضی از چهار راها با آنکه چراغ قرمز بود بعضی از رانندگان با زیر پا گذاشتن قانون چراغ قرمز را رد کرده و به راهشان ادامه می دادند. در واقع تاریکی شب مفری برای رانندگانی بود که عبور از چزاغ قرمز را به صبوری و تحمل پانزده ثانیه ای ترجیح می دادند. یا در بزرگراه ها پا روی گاز گذاشته و با سرعت وحشت آفرین و غیرقابل تصور رانندگی می کردند.

اما جالب اینجا بود که سر یکی از همین چهار راهها یکی از همین رانندگان خاطی بعد از عبور از چراغ (یهویی) با کفگیرک پلیس محترمی مواجه شد که پشت یکی از همین درخت‌ها کمین کرده بود. خب مسلم است که این راننده محترم به کمین پلیس اعتراض می کند و آنرا دور از شان پلیس می‌داند. راننده خاطی معتقد است که اگر پلیس را می‌دید از چراغ قرمز عبور نمی کرد. در واقع پلیس در چنین مواقعی باید گواهینامه راننده خاطی را سوراخ کرده و آنرا از درجه اعتبار ساقط کند.

اما پلیس فقط جریمه می کند و آن راننده خاطی متاسفانه با جریمه تنبیه نمی شود. نمی داند که موظف و متعهد به رانندگی درست و منطقی است بی آنکه پلیسی باشد یا نباشد و اگر پلیس با کفگیرک مانع عبور او می شود و جریمه‌اش می کند. این اوست که خطا کرده نه پلیسی که پشت درخت مخفی شده. اگر کار او خطاست پس چرا بقیه رانندگان بی هیچ مشکلی به راهشان ادامه می دهند و کفگیرکی مانع ادامه حرکت آنها نمی شود؟!!!

گاهی فکر می کنم منظورشان این است که اگر در حال حمل مواد مخدر یا کالای قاچاق باشند پلیس باید در جایی مستقر باشد که از هر طرف دیده شود و قاچاقچی نامحترم با دیدن آنها پا به فرار بگذارد یا راهش را کج کند تا به چنگ قانون نیفتند. اعتراض به کمین پلیس کار آدم های خاطیْ متخلف و بعضا قاچاقچیست والا چه کار به کار پلیس دارد که او در کجا ایستاده یا اصلا هست یا نیست

آنچه که مهم است درست راندن و درست رانندگی کردن برای درست زندگی کردن است. اگر چنین باشد سال‌های سال هم از کمین پلیس در نقطه به نقطه محورهای مواصلاتی هم که بگذرد انگار نه انگار که ما به سفر رفتیم و آنها در کنار جاده در کمین متخلفانی که نظم و آرامش مسافرت دیگران را به مخاطره می‌اندازندایستاده بودند. من پشت فرمان خودروی خود نشسته و زندگی می کنم بی هیچ ترس و واهمه از کسی یا چیزی. وقتی هم که درست رانندگی می‌کنم می دانم که سالم به مقصد می‌رسم حتی اگر پلیس همچنان در کمین نشسته باشد.

خداوند آخر و عاقبت همه ما را ختم به خیر کند.

*کارشناس راهداری و حمل ونقل جاده ای

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.