رجا (شرکت حمل و نقل ریلی)

حوزه فعالیت
ریلی
سرمایه ثبتی (میلیون ریال)
۰
خدمات و محصولات

  خرید بلیت

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسؤولان شرکت، توسعه شبکه رایانه‌ای فروش بلیت با هدف حذف صف‌های طویل متقاضیان خرید بلیت در ایستگاه‌ها، به‌ویژه ایستگاه راه‌آهن تهران بوده است؛ به طوری که تا پایان سال 1398 ، 1974 مرکز در کشور، تحت این سیستم اقدام به فروش بلیت قطار می‌کردند. با رایزنی‌های صورت گرفته، هم‌اکنون بلیت قطارهای ایران در کشورهای عراق و کویت هم به متقاضیان عرضه می‌شود. از جمله اقدامات دیگر شرکت، تغییر فرآیند فروش بلیت و استفاده از فن‌آوری بارکدهای دو بعدی و حذف بلیت‌های چاپی می‌باشد که موجب عدم نیاز مراجعه به آژانس برای چاپ بلیت پس از خرید اینترنتی شده است. هم‌اکنون امکان خرید بلیت به روش‌های: وب سرویس و تلفنی از طریق سامانه ارتباط با مشتریان رجا (1539) نیز فراهم است.

ارتباط با مشتری

یکی دیگر از فعالیت‌های شرکت شناسایی علل و عوامل بروز شکایت و نارضایتی مردمی می‌باشد. از جمله اقدامات شرکت در این راستا می‌توان به ایجاد و فراهم‌سازی بسترهای ارتباط با مشتریان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کاهش زمان رسیدگی و پاسخ‌گویی به شکایات، افزایش مبادی دریافت شکایت و اخذ پیام‌های مردمی (پیامک، تلفنی، نامه، نمابر و... )، مشارکت دادن کلیه واحدهای شرکت در روند پاسخ‌گویی به شکایات، تعامل و همکاری مستمر با مراجع ذی‌صلاح برون سازمانی، طرح بازرسان افتخاری (نظارت مردمی)، رسیدگی و پاسخ‌گویی لحظه‌ای به مسافران، همچنین آگاه کردن مسئولان و مدیران شرکت از کیفیت و کمیت شکایات و درخواست‌های مردمی اشاره داشت. همچنین در این راستا آخرین اطلاعات بخش مسافری ریلی شرکت از جمله موجودی و بهای بلیت، برنامه حرکت قطارهای مسافری، نشانی و شماره تماس مراکز فروش بلیت و...به صورت 24 ساعته و امکان تماس از سراسر کشور، از طریق سامانه ارتباط با مشتریان (تلفن 1539) در دسترس همگان قرار گرفته است.

باشگاه مسافران رجا

یکی دیگر از برنامه‌های اجرا شده شرکت برای بهبود مستمر فرآیند ارتباط با مشتریان و افزایش وفاداری آن‌ها، راه‌اندازی باشگاه مسافران رجا می‌باشد. در راستای افزایش ضریب رضایتمندی مسافران، طی سال‌های اخیر اقدامات فراوانی در بهبود خدمات رفاهی انجام شده است. از جمله این اقدامات می‌توان به پذیرایی و خدمات‌دهی توسط مهمانداران آموزش دیده در کوپه و رستوران، تحویل بسته‌های بهداشتی وسائل خواب، ارائه خدمات درمانی از طریق اورژانس کشور همچنین از طریق مهمانداران و سرمهمانداران آموزش‌دیده برای ارائه کمک‌های اولیه در صورت نیاز و مواقع اضطراری، انجام خدمات ویژه در بعضی قطارها از جمله مجلل زندگی، سپهر، سبز و سیمرغ، نمایش فیلم در کوپه، امکان پذیرایی در رستوران با انواع غذاها و نوشیدنی‌ها، سیستم‌های خوشبو کننده، توزیع هدایای مختلف فرهنگی برای کودکان، ارائه میوه در بسته بندی جدید، به‌کارگیری مهمانداران خانم در  قطارهای پردیس و زندگی، تعبیه دستگاه ضدعفونی کننده دست و ...اشاره کرد.

شرکت رجا در راستای حمایت از حقوق مشتری، پیشگام در تهیه و تدوین قوانین و مقررات پرداخت خسارت به مشتریان در صورت کاستی و نارسایی در خدمات است.

سوابق کاری

- تأمین واگن‌های مورد نیاز از داخل کشور

- بازسازی واگن‌های فرسوده و بهسازی دیگر واگن‌ها با استفاده از توان داخلی

- راه‌اندازی قطارهای گردشگری و بین‌المللی

- پیاده‌سازی اجرای مدیریت استراتژیک در شرکت

- ایجاد پایگاه دائمی نظرسنجی از مسافران و توسعه نظرسنجی‌های موردی

- اجرای طرح‌های تخفیفی مشوق جذب بازار

- راه‌اندازی سیستم فروش با کد معرف

- راه اندازی سامانه  فروش ریلی (سفـر) (Web Client)

- طراحی و پیاده‌سازی قطارهای مجازی مرتبط (Connected Train)

تلفن وبسایت ایمیل آدرس
۰۲۱۸۸۳۱۰۸۸۰-۱۵۳۹ https://www.raja.ir/ info@raja.ir خیابان کریم خان زند ، ابتدای سنایی پلاک 105
شماره ثبت تاریخ ثبت کشور شهر
128209 1372-09-10 ایران تهران
توضیحات

در گذشته نه چندان دور در کشور، بخش مسافری راه‌آهن در کنار بخش باری ایفای نقش می‌کرد. لیکن با هدف به‌روزرسانی امکانات، تحولات اساسی و رشد کیفیت ارائه خدمات، شرکت قطارهای مسافری رجا در اول آبان ماه 1375 تأسیس شد و بنا به پیشنهاد مشترک سازمان امور اداری و استخدامی و وزارت راه و ترابری وقت کشور و در راستای استراتژی‌های بخش حمل‌و‌نقل مسافر و سیاست‌های برنامه دوم توسعه تصویب شد که فعالیت‌های مسافری از راه آهن ج.ا.ا. منتزع و به این شرکت واگذار شود.

این شرکت از ابتدا با سهام صد درصد دولتی و متعلق به راه‌آهن ج.ا.ا فعالیت می‌کرد. سپس در راستای تحقق اصل 44 قانون اساسی، بر اساس مصوبه هیأت وزیران و به استناد ابلاغیه سازمان خصوصی‌سازی از تاریخ 26/12/1388 کلیه حقوق مالکانه شرکت رجا، بابت رد دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد. بعد از این واگذاری با تغییر اساسنامه، نام شرکت قطارهای مسافری رجا به شرکت "حمل و نقل ریلی رجا" تغییر یافت. در حال حاضر نیز این شرکت می‌کوشد با بهره‌گیری از تخصص و تجربه بالغ بر حدود 700 نیروی کارآمد در زمینه‌های مختلف مدیریتی، طراحی، مهندسی، برنامه‌ریزی، پژوهشی، بهره‌برداری، خدمات‌رسانی و تعمیرات با استفاده از امکانات موجود، شرایط مطلوب‌تری را برای مسافران فراهم آورد.

شرکت حمل‌و‌نقل ریلی رجا در حال حاضر زیرمجموعه هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا) در کنار شرکت‌های دیگر مانند: گروه هتل‌های هما، شرکت سرمایه‌گذاری ایرانگردی و جهانگردی، شرکت مجتمع‌های توریستی و رفاهی آبادگران ایران، دهکده ساحلی بندر انزلی، شرکت رفاه گستر تأمین اجتماعی و شرکت بین‌المللی خدمات سفر و گردشگری تأمین به فعالیت می‌پردازد.

با حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی از شرکت حمل و نقل ریلی رجا، سرمایه این شرکت از 1351 میلیارد ریال در سال 1388 (زمان واگذاری) به 8949 میلیارد ریال (تا پایان سال 1398) افزایش یافت، با این افزایش سرمایه صورت گرفته، موجبات خروج شرکت حمل و نقل ریلی رجا از ماده 141 فراهم شد.

یکی از سیاست‌هایی که با حمایت سازمان تأمین اجتماعی و هگتا در شرکت رجا پیگیری و اجرایی شد، جدا‌سازی بخش معاونت فنی از ساختار اداری این شرکت با تأسیس شرکت نوین صنعت رجا بود. این شرکت به عنوان یک مجموعه تخصصی فنی برای انجام فعالیت‌های تعمیرات، بازسازی و... قطارهای رجا و سایر شرکت‌های مسافری و باری در صنعت ریلی فعالیت می‌کند. لازم به ذکر است در راستای حمایت از افزایش کیفیت تولیدات داخل، سازمان تأمین اجتماعی حمایت‌های مادی خوبی از این شرکت برای خرید قطعات و مایحتاج ضروری واگن‌ها از خارج از کشور دارد.

 

سمت نام و نام خانوادگی
مدیر عامل ناصر بختیاری