| کد خبر: 172574 |

مدیرعامل پویا ایر:

◄ ایرتاکسی در ایران کم‌ فروغ است

حوزه ایرتاکسی در صنعت هوایی آن‌طور که باید شناخته شده نیست این در حالی است که آقای آخوندی در زمانی که در دولت گذشته به‌عنوان وزیر راه‌‌ و شهرسازی انتخاب شدند اولین سخنشان در بخش صنعت هوایی این بود که باید به بحث ایرتاکسی ورود پیدا کنیم

تین نیوز

«ایرتاکسی ها» یا همان «تاکسی هوایی» چند سالی است که با گسترش هوانوردی عمومی در جهان مطرح شده است می تواند با ظرفیتی مانند یک اتوبوس در حوزه صنعت حمل ونقل هوایی خدمت رسانی کند. شرکت هواپیمایی پویا ایر تنها ایرلاینی بود که در سال های اخیر به حوزه ایرتاکسی ورود پیدا کرد و در سال ۹۶ اولین پرواز ایرتاکسی را به عنوان پایلوت در مناطق جنوبی کشور انجام داد. از همین رو  هفته نامه «حمل ونقل» در این شماره  گفتگویی را با محمد محمدی بخش، مدیرعامل شرکت هواپیمایی پویا ایر، انجام داد.

محمدی بخش در این گفتگو بیان کرده است که متأسفانه حوزه ایرتاکسی در صنعت حمل ونقل هوایی ایران کم فروغ است. این در حالی است که اکنون در برخی از مناطق کشور فرودگاه هایی وجود دارد که ازنظر مؤلفه های اقتصادی به مراتب از بسیاری از جاهایی که فرودگاه و پرواز به طور هم زمان در آنجا وجود دارد، بیش تر است اما تنها به این دلیل که هواپیمای مناسب در ناوگان شرکت های هواپیمایی برای آن مناطق وجود ندارد این فرودگاه ها بدون پرواز مانده اند و امکان بهره برداری از منابع اقتصادی آنجا وجود ندارد.

پویا ایر تنها ایرلاینی است که وارد حوزه ایرتاکسی شد، ورود به این بخش در صنعت حمل ونقل هوایی به چه میزان احساس می شد؟

حوزه ایرتاکسی در صنعت هوایی آن طور که باید شناخته شده نیست. آقای آخوندی در زمانی که در دولت گذشته به عنوان وزیر راه وشهرسازی انتخاب شدند اولین سخنشان در بخش صنعت هوایی این بود که باید به بحث ایرتاکسی ورود پیدا کنیم. این موضوع کاملاً درست بود چراکه در کشور ما تعداد بسیار زیادی فرودگاه وجود دارد اما بخش عمده ای از مردم نمی توانند از مزایای پرواز استفاده کنند. اکثر فرودگاه های کشور به دلیل این که هواپیماهای متناسب با ظرفیت آن فرودگاه و اقلیم وجود نداشته نتوانسته اند فعال باشند و ورود هواپیماهای ای تی آر به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» هم در راستای همین موضوع انجام شد.

به نظر شما هیچ فرودگاهی درحال حاضر در کشور وجود ندارد که بدون مؤلفه های اقتصادی ساخته شده باشد؟

در همه جای دنیا فرودگاه ها با یکسری مؤلفه های تعریف شده ساخته می شوند. به اعتقاد من در ۶۵ سال گذشته هیچ فرودگاهی ساخته نشده است که بدون فایده باشد. به طور حتم تمام فرودگاه های کشور با یک تعریف و هدف اقتصادی، سیاسی، امنیتی و... ساخته شده اند. این تعداد فرودگاه با توجه به آمایش سرزمینی ما که دارای پراکندگی بسیاری است نیازمند هواپیماهای متناسب با آن اقلیم و شرایط این فرودگاه ها است؛ اما بازیگران اصلی صنعت هوانوردی در این بخش کار قابل توجهی انجام نداده اند.

اکنون در برخی از مناطق کشور فرودگاه هایی وجود دارد که از نظر مؤلفه های اقتصادی به مراتب از بسیاری از جاهایی که فرودگاه و پرواز به طور هم زمان در آنجا وجود دارد، بیش تر است اما تنها به این دلیل که هواپیمای مناسب در ناوگان شرکت های هواپیمایی برای آن مناطق وجود ندارد این فرودگاه ها بدون پرواز مانده اند و امکان بهره برداری از منابع اقتصادی آنجا وجود ندارد. ازاین دست فرودگاه ها در کشور بسیار وجود دارد.

به نظر شما چرا بسیاری با علم به این موضوع تاکنون اقدام به تأسیس ایرتاکسی برای بهره مندی اقتصادی از این مناطق نکرده اند؟

متأسفانه ذائقه صنعت هوانوردی در ایران به این سمت وسو نیست. درحال حاضر ضروری ترین نیاز صنعت هوانوردی برای بهره مندی مردم از حمل ونقل هوایی، هواپیماهای ۱۵ تا ۵۰ نفره که شامل قوانین ایرتاکسی می شود، است. اما شرکت های هواپیمایی به این سمت حرکت نمی کنند. لازم است به این موضوع اشاره کنم که در سال های اخیر رویکرد شرکت های هواپیمایی هم در حال تغییر بوده است.

تصور می کنم در سال های آینده ذائقه صنعت هوانوردی و ایرلاین ها برای ورود هواپیماهای ۵۰ نفره عوض خواهد شد. اما درحال حاضر شرکت های هواپیمایی بیش تر توجهشان برای ورود هواپیماهای بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفره است درحالی که بار اصلی پروازهای داخلی را هواپیماهای ۱۵ تا ۵۰ نفره می تواند به دوش بکشد.

 هواپیماهای ایرتاکسی می تواند با ظرفیت ها و امکانات اقتصادی کشور پرواز کند و این موضوع در شرایط فعلی کشور بسیار حائز اهمیت است.

ضمن این که ورود هواپیماهایی که تحت قوانین ایرتاکسی می شوند می تواند چرخه مابقی پروازها در کشور را متناسب کند بدان معنا که مسافران از فرودگاه های کوچک تر می توانند به فرودگاه های بزرگ تر بروند و در آنجا با هواپیماهای پهن پیکر به شهرهای بزرگ تر و حتی کشورهای دیگر تردد کنند و این اصول در همه جای دنیا رعایت می شود. متأسفانه بخش ایرتاکسی در ایران کم فروغ است از همین رو لازم است که متصدیان صنعت هوانوردی بیش تر به این حوزه ورود پیدا کنند. شرکت هواپیمایی پویا ایر خوشبختانه در این سال ها به این حوزه ورود پیدا کرده و کارهای مهمی هم در این رابطه انجام داده است و هم اکنون در حال خریداری هواپیما متناسب با ایرتاکسی هستیم.

عده ای معتقدند که بحث ایرتاکسی در ایران جاذبه کافی ندارد. این موضوع را به چه میزان درست می دانید؟

مگر در این حوزه کسی کاری کرده است؟ یک نفر بگوید که من در این بخش وارد شده ام اما مؤلفه های اقتصادی آن جواب نداده است.

یعنی تاکنون هیچ بخش خصوصی و ایرلاینی به این حوزه ورود نکرده است؟

خیر؛ از سال ۱۳۲۸ که قانون هوانوردی تصویب شده هیچ کسی به حوزه ایرتاکسی ورود پیدا نکرده است. درحال حاضر تعداد زیادی فرودگاه در کشور وجود دارد که بدون استفاده هستند از همین رو ایرتاکسی می تواند از ظرفیت این فرودگاه ها استفاده کند؛ برای مثال فرودگاه هایی هم چون خوی، کاشان، اراک و... تمام مؤلفه های یک فرودگاه استاندارد برای پرواز را دارد اما اکنون این فرودگاه ها به دلیل نبود هواپیما بدون پرواز هستند.

دلیل اصلی عدم ورود بخش خصوصی به حوزه ایرتاکسی چه بوده است؟

عمدتاً شرکت ها در وارد کردن هواپیماهای متناسب با ایرتاکسی مشکل دارند.

به نظر شما باید ایرلاین ها به حوزه ایرتاکسی ورود پیدا کنند یا یکسری شرکت ها جدید باید برای این بخش تعریف شوند؟

ممکن است شرکت های هواپیمایی به دلیل ساختار و ناوگانی که در اختیار دارند تمایلی برای ورود به حوزه ایرتاکسی نداشته باشند از همین رو مجموعه و شرکت های جدید می توانند بهتر وارد این حوزه شوند. به اعتقاد من انگیزه شرکت های جدید به نسبت ایرلاین ها برای کار در این بخش بیش تر است.

درحال حاضر شرکت هواپیمایی پویا ایر در بخش ایرتاکسی چند فروند هواپیما دارد؟

دو فروند هواپیمای امبرائر و سه فروند آنوتوف ۵۰ نفره.

به دنبال افزایش ناوگان ایرتاکسی خود هستید؟

بله؛ اقداماتی برای خرید هواپیماهای دیگر در حال انجام است.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.