| کد خبر: 25585 |

در بررسی مساله اخذ عوارض دوبرابری ترک‌ها از کامیون‌های ایرانی مطرح شد؛

پاسخ کمیسیون حمل‌و‌نقل اتاق تهران به اقدام ترکیه: " کوتاه نمی‌آییم "

اعضای کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران به اتفاق معتقدند نباید در مقابل اقدام اخیر ترکیه مبنی بر دو برابر کردن عوارض اخذ شده از کامیون های ایرانی کوتاه آمد و تسلیم شد تا این مشکل یک بار برای همیشه حل شود.

به گزارش تین نیوز، اقدام اخیر ترکیه در اخذ عوارض دو برابری از ناوگان ایرانی در مرز این کشور که از 19 مهر آغاز شده است، از جمله بحث های مطرح شده در جلسه روز گذشته (22مهر) کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران بود.

جواد سمساریلر، رییس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی در این باره گفت: وقتی ترکیه این اقدام را انجام داد، ما نیز عوارض را دو برابر کردیم؛ در حال حاضر مرز متوقف است و هیچ ترددی از دو طرف انجام نمی شود.

وی با بیان این که بخشی از وضعیت پیش آمده به دیپلماسی کشورمان برمی گردد، افزود: متاسفانه در حال حاضر سفیر ایران در ترکیه، به نفع طرف ترک صحبت می کند.

سمساریلر با بیان این که رابطه ایران و ترکیه، یک نیاز دو طرفه است، افزود: اما ترکیه بهترین استفاده را از این موقعیت می کند؛ در حال حاضر 80 درصد بار اروپا با کامیون های ترک جابجا می شود و حداقل 30 درصد گران تر از کامیون های ایرانی است.

رییس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ادامه داد: در حال حاضر بحث ما اصلا کرایه حمل و نقل نیست بلکه مساله این است که طرف های ترک از ما به التفاوت قیمت سوخت ایران و کشور خودشان، استفاده می کنند و با روش های مختلف سوخت را از ایران می برند.

وی اضافه کرد: آنها عوارض را دو برابر کردند و ما هم این افزایش را انجام دادیم، البته نه با دو برابر کردن بلکه به این شکل که قیمت سوخت را هم به عوارض اضافه کردیم، زیرا کامیون های ترک در بازگشت به کشورشان، باکشان را کاملا پر می کنند.

سمساریلر با تاکید بر این که "در این مساله به هیچ عنوان عقب نشینی نمی کنیم" افزود: نامه ای به انجمن حمل و نقل بین المللی ترکیه فرستادیم که اگر بشود با آنها مذاکره کنیم و منتظر دولت ها نمانیم زیرا موقعیت موجود هم به ضرر ماست هم آنها، زیرا مرز بسته شده و حتی کامیون های اروپایی هم پشت مرز ترکیه مانده اند.

فاطمه مقیمی، نایب رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران نیز در این باره گفت: همه مشکل ما این است که در منطقه ای قرار گرفته ایم که قانونمان با قانون همه دنیا فرق می کند، اگر یک تصمیم اساسی درباره نرخ سوخت بگیرند تا این نرخ بر اساس نرخ فوب خلیج فارس ارائه شود و برای حمل و نقل ایرانی سوبسید در نظر گرفته شود، مشکل حل می شود.

مسعود خوانساری، رییس کمیسیون نیز با اشاره به نامه شافعی، رییس اتاق بازرگانی به انجمن حمل و نقل بین المللی ترکیه در راستای حل مساله موجود، خطاب به سمساریلر اظهار کرد: با کشاورزیان و آخوندی صحبت کرده ام و از شما نیز می خواهم که حمایت کنید، یعنی اجازه بدهید طرف ترک، هرچه قدر می خواهد نرخ را افزایش دهد و در مقابل ما نیز به همان میزان افزایش دهیم تا مرز کاملا متوقف شود.

وی افزود: ترکیه در حال حاضر اوضاع مناسبی ندارد و از یک طرف با کردها درگیر است و از سوی دیگر درگیری های سوریه در مرز این کشور اتفاق افتاده، بنابراین در حال حاضر بهترین موقعیت است تا یک بار برای همیشه تکلیفمان را با آنها مشخص کنیم؛ بگذارید بگویند اشتباه کردیم و قضیه حل شود؛ اگر کوتاه بیاییم، باخته ایم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • عضو اتاق بازرگانى وکارگزاررسمى گمرک ایران 0 0

    جناب آقاى خوانسارى مسیر ترانزیت براى کامیونهاى ترک اکثرادرنیمه شمالى کشور انجام میگردد و آنها با باک پر میتوانند این مسیر را طى نمایند وموقع برگشت هم باکشان را در کشور ترکمنستان وآذربایجان پرمیکنندوقتى طرف ترک میگوید ما از ایران یک قطره هم سوخت نمیخواهیم به نظر میرسد حرف منطقى میگویند وبه این خاطر سفیر کشورمان طرف آنها راگرفته و در تجارت آزاد نمیتوان طرف مقابل را به اجبار به خرید سوخت درکشور اعمال نمودآنها بر عکس ما زیرساخت خود را درست کرده اند واز کامیونهاى کم مصرف استفاده میکنند و حالا نان زحمت خود را میخواهند بخورند متاسفانه از وقتى که جنابعالى از سازمان رفته اید در این مدت همه مدیران سازمان رژه درجا زدند و حالا به این روز افتاده ایم. با شناختى که از جنابعالى دارم تمام زحمات شما در سالهاى گذشته در سازمان بر باد رفته و صرفا سازمان بعد از جنابعالى فقط به عنوان بانک دریافت کننده پول عوارض من جمله تفاوت سوخت بوده که حالا چون درآمد سازمان کاهش میابد خود را به این در و آن درمیزند امیدوارم تمام مدیران فعلى سازمان این یک درس باشد برایشان و از لج بازی چه در حمل داخلى و بین المللى خود را با قوانین استاندارد تطبیق نمایندوبهتر خواهد بود هرچه سریعترمدیران کهنه فکرسازمان از سمت خود برکنار و افراد متخصص جاى آنها رابگیرد

  • جواد 0 0

    باسلام بنده بعنوان نماینده تعدادی ازرانندگان ترانزیت ازشمادرخواست می نمایم که به هیچ عنوان کوتاه نیامده ویکبار برای همیشه تکلیف راروشن کنیدچراکه استفاده ای که کامیون های ترکیه ازحمل بارایران ازاروپاوامکانات ارزان قیمت ایران ازجمله گازوییل می برند کامیونهای ایرانی آنقدراستفاده نمی برندوبنماینده گمرک هم بگوئیدکه نظارت خودشان را برارزیابان مستقر درمرزخروجی بازرگان افزایش دهندکه کامیونهای ترکیه بیش ازحدمجازگازوییل ازکشورایران خارج نکنند ودرترکیه تجارت گازوییل راه بیاندازند که بدبختانه این کارانجام میشودکافیست به سی کیلومتری مرزبازرگان درترکیه بروید تاببینیدگازوییل به چه قیمت خریدوفروش مشودبعد آن که گمرک چه کاری برای ورود کامیونهای روزدنیا وکم مصرف برای صنعت حمل ونقل انجام داده اند. جالب است بدانید کشورترکیه برای حمل بارصادراتی به کامیونهای خود گازوییل ارزانقیمت می دهدولی کامیونهای ایرانی برای حمل بارصادراتی به اروپا باید جریمه هم بدهند.

  • فعال حمل ونقل 0 0

    شما هر چقدر وآنها هرچقدر افزایش بدهند آخرش این هزینه ها از جیب مصرف کننده نهایی کالا در هر دو کشور خواهد رفت مرز به هیچ عنوان بسته نشده وعوارض کشور ترکیه را صادر کننده ایرانى وعوارض کشور ایران را صادرکننده ترکیه پرداخت مینماید در ضمن جناب سمساریلر مگر میشود با این ناوگان فرسوده هشتاد درصد حمل ونقل اروپا را از آن خود کرد؟ بهتر هست در مقام رییس انجمن کمى واقع بین باشید زمانى که سی وپنج سال پیش ناوگان کشور ترکیه از ناوگان ایران هم فرسوده تر بود باز هم سهم حمل ونقل آنها از ما جلوتر بود ولى آنها در آن زمان و همین حالا هم مدیریت کردند و همان سهم را براى خود نگه داشتند و از طرفى دیگر ناوگان خود را نوسازى کردند… بهترین تسهیلات را کشور ترک با رقابت سالم از زمان هاى قدیم و همین حالا هم براى کامیونهاى ایرانى ارایه میدهد هر کامیون ایرانى در هر نقطه کشور ترکیه اراده کند بار صادرات آن را به کشور ایران بارگیرى میکند ولى ما در مقابل میگوییم اولویت صادرات ایرانى با کامیون ایرانى و فقط زمانى کامیون خالى ترکیه میتواند بارگیرى کند که درمسیر برگشت خالى باشد و یک متر هم نباید به مسیرهاى فرعى حرکت کند و اقدام به بارگیرى نماید… آیا کدام کامیون ایرانى را کشور ترکیه در تاریخ حمل ونقل خالى به کشور ایران فرستاده هست ولى ما روزانه چقدر محدودیت گزاشتیم و کامیون آنها را خالى میفرستیم!!!جناب سمساریلر مثل اینکه شما اصلا ایران نیستید همین قانون اولویت بارگیرى صادرات را کشور ترکیه برقرار کند یک نفر راننده ایران پیدا نمیشود به کشور ترکیه بار بزند چون بار را با ریال به ترکیه میبرد و از ترکیه با کرایه دلار برمیگردد… خلاصه هرچقدر این مساله کش یابد بیشترین ضرر را ناوگان ایران خواهد دید نه طرف مقابل جناب آقاى سمساریلر و مدیران کهنه فکر سازمان راهدارى..

  • فعال حمل ونقل 0 0

    به نظر اینجانب این کار کشور ترکیه میتواند منشأ و جلوگیرى ازهدر رفتن سرمایه ملى کشورمان باشد جناب آقاى سمساریلر اشاره فرمودند کامیونهاى ترک هنگام بازگشت باکشان را پر میکنند!! آیا این پر کردن باک میدانید کامیون ترک را تا مقصد استانبول و برای بیش از مسافت ١٥٠٠ کیلومتر میرساند؟! مگر ایران بر حسب کیلومتر کارکرددر داخل ایران از کامیون ترک عوارض اخذ میکند یا برحسب کیلومتر در داخل کشور خودشان؟!! ما باید از مقامات کشور ترکیه سپاسگزارى کنیم که این تلنگر را به ما داده اند!!! مسولین ومعاونت حمل ونقل سازمان راهدارى بیش از سى سال هست که در خواب میباشند و راننده هاى کشور ترک ذخایر ملى ما را به کشور خود میبرند و ما هنوز در سازمان راهدارى رژه درجا میزنیم

  • مدیر عامل 0 0

    این یک بازى برد برد شده واحتمالا به ضرر کامیون وحمل ونقل ایران خواهد شد چون اولا کامیونهاى ایران اکثرا پر مصرف و طول مسیر جغرافیایی ترکیه بیشتر وبرگشت در ترکیه(در یک قلمرو سیاسى) ولى کامیونهاى طرف ترک با کامیون کم مصرف و(در سه قلمرو سیاسى: ایران ترکمنستان آذربایجان) … ما در خاک ترکیه احتیاج به سوختگیرى مجدد داریم ولى آنها طبق ادعاى خود در ایران احتیاج به سوختگیرى ندارند و این در حالى هست که قبلا بدلیل عدم نوسازى ناوگان ترکیه آنها احتیاج به سوختگیرى در کشور ایران را داشتند،،،،،،!!!!!!!! خلاصه حلقه محاصره رقابت براى ایران خیلى تنگتر شده هست خدا به دادمان برسد سى سال مفت سوخت مان را برده اند و اکنون؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • کارشناس حمل ونقل 0 0

    خیلى جالب هست با این تفاصیل آقاى سمساریلر ایران نه تنها مسیر پیمایش خود بلکه موقع برگشت با باک پر مسیر پیمایش داخل ترکیه را نیز در این مدت تغذیه کرده

  • در جواب جواد از طرف فعال حمل ونقل 0 0

    جناب جواد آقا مثل اینکه شما اصلا از بازار حمل ونقل خبر ندارید!!!مگر در اروپا اولاد نا تنى وتنى وتبعیض کامیون ترک ایران به راه انداختن که به کامیونهاى ایرانى بار ندهید تا کامیون ترک ها فقط کار کنن؟؟ مشکل صنعت حمل ونقل ما در جاى دیگرى هست نه سیاستهاى کشور ترکیه… در کامنت قبلى عرض کردم فقط دولت ترکیه اراده کند قانون اولویت صادرات ترکیه به ایران را مثل ایران عمل کند و فقط براى مسیر برگشت بار بدهد(نه از نقاط فرعى) براى یک نفر راننده ایرانى نمى صرفد که جرات داشته باشد به ترکیه برود…ما باید ممنون ترکیه هم باشیم که مثل ما عمل متقابل نمیکند و الا باید منتظر بمانیم تا بإرهاى صادرات کشورمان مثل اکثر بإرهاى اروپا با کامیونهاى ترک یا با واگن حمل گردد چون به هیچ راننده اى نمیصرفد با سه میلیون وپانصد هزار تومان برود به استانبول و از آنجا خالى به ایران برگرددواین در حالى هست که از استانبول با نزدیک به ٣٠٠٠دلار برمیگردند

  • در جواب جواد از طرف فعال حمل ونقل 0 0

    جناب آقاى جواد از کارمندان سازمان راهدارى: آیا میدانید أخیرا در خبرها درج شده ترکیه مسیر ویژه وکریدور جدید آذربایجان به ترکمنستان را میخواهند توسعه بدهند و یکبار براى همیشه میخواهند تکلیف را روشن کنند و بعدا از وابستگى یک طرفه ما به مسیر ترکیه به اروپا نهایت استفاده را بکنند؟؟ در ضمن گمرک چه سهل انگارى را کرده که گمرک را متهم میکنید؟ مگر طبق قانون شرکت نفت میبایست با سازمان راهدارى هماهنگ شود میزان سوخت کامیونها را مشخص کند یا با گمرک؟؟؟ طبیعتا با سازمان راهدارى!!!شعار گمرک امین دولت و خدمت گزار ملت هست نه خدمت گزار سازمان راهدارى وشرکت نفت…

  • عامری 0 0

    من اعتقاد داریم همه اینها ماحصل فکر غلط و ایده غلط و انتصابات غلط و جذب علط پرسنل بوده است

  • شرکت حمل و نقل 0 0

    برای حل موضوع نیاز به فکر است. صحبتهای آنچنانی و این چینی هیچ مشکلی را حل نمیکند. من با آقای عامری هم عقیده ام که نتیجه این مشکل به فکر مدیران ذیربط بر میگردد. تا زمانیکه مدیران کهنه فکر و کهنه کار در سازمان پایانه ها باشند و یک مدیر غیر متخصص مدیریت را برعهده بگیرد نتیجه ای بهتر از این عاید بخش حمل و نقل نمیشود. من مدیر عامل یک شرکت بین المللی هستم بخدا مدیران کل پایانه های استان های مرزی خصوصا استانهای شمالغرب قدرت اداره یک شرکت را ندارند که مدیرکل شده اند. در برخی از مرزها مدیرانی انتخاب شده است که فقط حیات خود را برای نگهداشتن پست خود صرف میکنند و هیچ اطلاعاتی ندارند. شما ای مردم ایران چه فکری دارید؟ آیا این با این افکار جاری در سازمان پایانه موضوع حل میشود؟