در بررسی مساله اخذ عوارض دوبرابری ترکها از کامیونهای ایرانی مطرح شد؛
پاسخ کمیسیون حملونقل اتاق تهران به اقدام ترکیه: " کوتاه نمیآییم "
اعضای کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران به اتفاق معتقدند نباید در مقابل اقدام اخیر ترکیه مبنی بر دو برابر کردن عوارض اخذ شده از کامیون های ایرانی کوتاه آمد و تسلیم شد تا این مشکل یک بار برای همیشه حل شود.
به گزارش تین نیوز، اقدام اخیر ترکیه در اخذ عوارض دو برابری از ناوگان ایرانی در مرز این کشور که از 19 مهر آغاز شده است، از جمله بحث های مطرح شده در جلسه روز گذشته (22مهر) کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی تهران بود.
جواد سمساریلر، رییس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی در این باره گفت: وقتی ترکیه این اقدام را انجام داد، ما نیز عوارض را دو برابر کردیم؛ در حال حاضر مرز متوقف است و هیچ ترددی از دو طرف انجام نمی شود.
وی با بیان این که بخشی از وضعیت پیش آمده به دیپلماسی کشورمان برمی گردد، افزود: متاسفانه در حال حاضر سفیر ایران در ترکیه، به نفع طرف ترک صحبت می کند.
سمساریلر با بیان این که رابطه ایران و ترکیه، یک نیاز دو طرفه است، افزود: اما ترکیه بهترین استفاده را از این موقعیت می کند؛ در حال حاضر 80 درصد بار اروپا با کامیون های ترک جابجا می شود و حداقل 30 درصد گران تر از کامیون های ایرانی است.
رییس انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی ادامه داد: در حال حاضر بحث ما اصلا کرایه حمل و نقل نیست بلکه مساله این است که طرف های ترک از ما به التفاوت قیمت سوخت ایران و کشور خودشان، استفاده می کنند و با روش های مختلف سوخت را از ایران می برند.
وی اضافه کرد: آنها عوارض را دو برابر کردند و ما هم این افزایش را انجام دادیم، البته نه با دو برابر کردن بلکه به این شکل که قیمت سوخت را هم به عوارض اضافه کردیم، زیرا کامیون های ترک در بازگشت به کشورشان، باکشان را کاملا پر می کنند.
سمساریلر با تاکید بر این که "در این مساله به هیچ عنوان عقب نشینی نمی کنیم" افزود: نامه ای به انجمن حمل و نقل بین المللی ترکیه فرستادیم که اگر بشود با آنها مذاکره کنیم و منتظر دولت ها نمانیم زیرا موقعیت موجود هم به ضرر ماست هم آنها، زیرا مرز بسته شده و حتی کامیون های اروپایی هم پشت مرز ترکیه مانده اند.
فاطمه مقیمی، نایب رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران نیز در این باره گفت: همه مشکل ما این است که در منطقه ای قرار گرفته ایم که قانونمان با قانون همه دنیا فرق می کند، اگر یک تصمیم اساسی درباره نرخ سوخت بگیرند تا این نرخ بر اساس نرخ فوب خلیج فارس ارائه شود و برای حمل و نقل ایرانی سوبسید در نظر گرفته شود، مشکل حل می شود.
مسعود خوانساری، رییس کمیسیون نیز با اشاره به نامه شافعی، رییس اتاق بازرگانی به انجمن حمل و نقل بین المللی ترکیه در راستای حل مساله موجود، خطاب به سمساریلر اظهار کرد: با کشاورزیان و آخوندی صحبت کرده ام و از شما نیز می خواهم که حمایت کنید، یعنی اجازه بدهید طرف ترک، هرچه قدر می خواهد نرخ را افزایش دهد و در مقابل ما نیز به همان میزان افزایش دهیم تا مرز کاملا متوقف شود.
وی افزود: ترکیه در حال حاضر اوضاع مناسبی ندارد و از یک طرف با کردها درگیر است و از سوی دیگر درگیری های سوریه در مرز این کشور اتفاق افتاده، بنابراین در حال حاضر بهترین موقعیت است تا یک بار برای همیشه تکلیفمان را با آنها مشخص کنیم؛ بگذارید بگویند اشتباه کردیم و قضیه حل شود؛ اگر کوتاه بیاییم، باخته ایم.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.