| کد خبر: 249631 |

سفری خاطره انگیز به هر مقصد و سرزمینی؛

صفر تا صد مسافرت با قطارهای مسافربری

از زمان حرکت نخستین قطار جهان در سال ۱۸۰۴ تا به امروز قطارها نقش مهمی در حمل و نقل و توسعه زندگی مدرن ایفا کرده اند.

تین نیوز

مسافرت با قطار یکی از محبوب ترین و پرمخاطب ترین انواع سفر است. از زمان حرکت نخستین قطار جهان در سال ۱۸۰۴ تا به امروز قطارها نقش مهمی در حمل و نقل و توسعه زندگی مدرن ایفا کرده اند. در واقع قطار یکی از نمادهای دنیای مدرن و از اصلی ترین ابزار لازم در مسیر توسعه و پیشرفت کشورها بوده و هست. صدای سوت هر قطار و آهنگ موزون حرکت چرخ های قطار بر روی ریل ها یکی از صداها و آواهای نمادین عصر تکنولوژی و ارتباطات است. بدون صنعت ریلی و جریان به هم پیوسته و وسیع خطوط ریلی جهان، تصور بسیاری از اتفاقات و رویدادها ناممکن به نظر می رسید.

به گزارش تین نیوز ، شبکه راه آهن هر کشور، پیشرفته بودن و کیفیت قطارها و سرویس دهی آن ها یکی از شاخص های مهم در تعیین توسعه یافتگی و رفاه آن کشور است. در کنار تمامی عوامل این چنینی جایگاه صنعت ریلی و قطارها در توسعه گردشگری و صنعت توریسم جایگاهی ممتاز و ویژه است. پیشرفت و تکامل صنعت گردشگری ارتباط مستقیمی با پیشرفت شبکه راه آهن هر منطقه و کشور دارد.

مسافرت با قطار به هر مقصد و سرزمینی که باشد، سفری خاطره انگیز خواهد بود. قطار پس از هواپیما رتبه دوم پرمخاطب ترین وسایل نقلیه برای سفر را به خود اختصاص می دهد. سفر با قطار مزایای فراوانی دارد و در بسیاری از کشورهای جهان قطارها محبوب ترین وسیله شهروندان برای سفرهای بین شهری یا حتی سفرهای خارجی هستند. این ماشین های غول پیکر مسافران خود را به ضیافت خاطرات و هیجانات ناب سفر دعوت می کنند. بیش از ده نوع قطار بر اساس کاربرد و میزان مسافتی که طی می کنند وجود دارد. هر یک از انواع قطار ویژگی های خاص خود را دارد و البته قطارها قوانین و مقررات مختلف و مخصوص به خود را هم دارند. در این مقاله انواع مسافرت با قطار و قوانین و جزییات مختلف سفر با قطار را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

انواع مسافرت با قطار

مسافرت با قطار به دلایل فراوانی یکی از محبوب ترین انواع سفر است. در شهرهای بزرگ و کوچک جهان ایستگاه های قطار پذیرای مسافرانی هستند که قطار را برای سفر خود انتخاب کرده اند. یک قطار ممکن است صدها کیلومتر را از میان نواحی خارج از شهرها طی کند تا به مقصد خود برسد. در طول این مسافت ده ها شهر کوچک و بزرگ در مسیر حرکت قطار قرار داشته و بعضاً چندین کشور طی می شود تا یک سفر ریلی به پایان برسد. بر همین اساس است که سفرهای انجام گرفته با قطار را دسته بندی کرده و انواع مختلفی برای آن ها تعریف می شود.

مهم ترین گروه بندی مسافرت با قطار را بر اساس مرزها و محدوده های سفر انجام می دهند. بر اساس این که یک سفر ریلی در چه محدوده ای انجام شود و مبدأ و مقصد سفر داخل مرزهای یک کشور باشد یا خیر سفر با قطار به دو نوع تقسیم می شود. در ادامه این مطلب با انواع مسافرت با قطار آشنا خواهیم شد.

مسافرت داخلی با قطار

همان طور از عنوان مشخص است مسافرت داخلی با قطار شامل آن گروه از سفرهای ریلی است که در محدوده مرزهای یک کشور انجام می گیرد. به عبارت دیگر مسافرت داخلی با قطار به سفرهایی گفته می شود که از مبدأ شهری در یک کشور آغاز شده و با رسیدن به مقصد در یکی از شهرهای همان کشور به پایان می رسد. در طول چنین سفری بسته به فاصله مبدأ تا مقصد و نوع قطار ممکن است قطار در چندین ایستگاه توقف داشته باشد. تمامی ایستگاه های بین راهی و مسافرانی که سفرهای خود را از این ایستگاه ها آغاز می کنند مشمول در قوانین ریلی آن کشور خواهند بود. مسافرت با قطار در بسیاری از کشورهای جهان یکی از بهترین و پرطرفدارترین انواع سفر است. توسعه زیرساخت های حمل و نقل ریلی، امکانات و خدمات مناسب قطارها در کنار عواملی همچون راحتی و امنیت مسافران در طول سفر عمده ترین دلایل استقبال شهروندان از سفرهای ریلی است.

سفرهای ریلی داخلی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان انتخاب اول شهروندان است. فاصله نسبتاً کوتاه بین اکثر شهرها در این کشورها به همراه مواردی مانند ارزان بودن سفر، صرفه جویی در زمان و راحتی سفر با قطار دلیل اصلی محبوبیت قطار در چنین کشورهایی است. در تمامی شهرهای بزرگ ایران در ایستگاه های راه آهن و با استفاده از انواع قطارها مسافرت های داخلی متعددی با قطار انجام می گیرد. سفر ریلی در ایران به دلیل گستردگی و تنوع اقلیمی و فاصله طولانی بین شهرها سفری هیجان انگیز و ماجراجویانه خواهد بود. مزایای متعدد سفر با قطار در کنار امکان انتخاب از میان بهترین قطارها مسافرت با قطار را به گزینه ایده آلی برای سفر و گردشگری تبدیل کرده است.

تمامی مراحل مسافرت داخلی با قطار بر اساس قوانین و مقررات شرکت راه آهن آن کشور انجام گرفته و این نوع سفر با قطار مشمول در قوانین و مقررات خاصی نخواهد شد. به عبارت دیگر در سفرهای داخلی با قطار موانع و دغدغه ای از بابت قوانین و مقررات متوجه مسافران نخواهد بود. مسافرت داخلی با قطار یکی از ایمن ترین و لذت بخش ترین انواع سفر است که چنانچه اشاره شد در بسیاری از کشورها گزینه اول شهروندان آن کشور برای سفرهای داخلی به حساب می آید.

بیشتر بخوانید؛

سفر با قطارهای ستاره دار + عکس

مسافرت خارجی با قطار

مسافرت با قطار از یک کشور به مقصد کشوری دیگر ساده ترین تعریف مسافرت خارجی با قطار است. در این سفر مسافران در ایستگاه راه آهن شهری از یک کشور سوار قطار شده و در ایستگاه راه آهن شهری از یک کشور دیگر از قطار پیاده خواهند شد. سفر با قطار از یک کشور به کشوری دیگر تجربه ای متفاوت و هیجان انگیز است. در طول این سفر قطار از شهرها و مناطق مختلفی خواهد گذشت و احتمال بالایی برای آشنایی و برقراری ارتباط با مسافرانی از کشور مقصد یا سایر کشورها وجود دارد. مسافرت بین دو کشور با قطار از نظر زمان و هزینه تفاوت های قابل توجهی با سفر داخلی با قطار دارد.

قیمت بلیط این نوع از مسافرت با قطار طبیعتاً گران تر از سفرهای داخلی خواهد بود. هم چنین زمان بیشتری طول خواهد کشید تا قطار با عبور از شهرها یا کشورهای مختلف به مقصد برسد. علاوه بر تمامی این موارد مسافرت به خارج از کشور با قطار مشمول در قوانین بین المللی حمل و نقل ریلی است و مسافران موظف به رعایت کلیه قوانین وضع شده در این مورد هستند. تهیه مدارک لازم و همراه داشتن آن ها در طول سفر یکی دیگر از مهم ترین ملزومات سفر خارجی با قطار است.

سفر ریلی

با وجود این که مسافرت بین دو کشور با قطار پیچیده تر از سفر ریلی داخلی به نظر می رسد اما این نوع سفر یکی از بهترین و به یاد ماندنی ترین انواع سفر خواهد بود. عبور از شهرها و اقلیم های متفاوت یکی از بهترین و جالب ترین مزایای سفر خارجی با قطار است. دیدن مناظری بکر و بی همتا یکی از خاطرات مشترک همه گردشگرانی است که قطار را برای رفتن از یک کشور به کشور دیگر انتخاب می کنند. شبکه ریلی جهان در بسیاری از کشورها هم چون یک شبکه ملی و یکپارچه عمل می کند. در کشورهای اروپایی مسافرت خارجی با قطار یکی از بهترین تجربه ها و خاطرات گردشگران را رقم می زند. ایران هم با بسیاری از کشورهای همسایه خود ارتباط ریلی دارد. مسافرت به ترکیه با قطار یا مسافرت به آذربایجان با قطار تجربه فوق العاده ای خواهد بود. علاوه بر این دو کشور می توان با قطار از ایران به کشورهای ترکمنستان، گرجستان و نخجوان هم سفر کرد.

بلیط قطار

خرید بلیط نخستین مرحله مسافرت با قطار است. برای داشتن سفری راحت و بدون دغدغه با قطار تهیه بلیط و اطلاع داشتن از قوانین و مقررات بلیط قطار ضروری است. بلیط قطار بر اساس هزینه های مورد نظر، نوع قطار و درجه کیفی آن و مدت زمان سفر تهیه می شود. در واقع بلیط صادر شده از سوی شرکت ها و مؤسسات مربوطه بر اساس توقعات و خواسته های مسافران است. هر بلیط بر اساس اطلاعات و خواسته هایی که مسافر در هنگام خرید وارد می کند تعریف خواهد شد و شامل جزییات و قوانین سفر است. مسافرت راحت با قطار ارتباط مستقیمی با برنامه ریزی و توقعات مسافران دارد و این به معنی آگاهی داشتن از قوانین خرید بلیط قطار و دقت در ثبت اطلاعات هنگام خرید بلیط از سوی مسافران است. ادامه مطلب به معرفی قوانین مهم در ارتباط با بلیط قطار اختصاص دارد.

قوانین بلیط قطار

در هنگام خرید بلیط قطار بسیار مهم است که متقاضیان از قوانین مختلفی که در حوزه سفرهای ریلی وضع شده است آگاهی داشته باشند. بخشی از مهم ترین قوانین این حیطه در ارتباط با مسائل و مواردی است که در ارتباط با خرید بلیط یا لغو سفر و استرداد بلیط تعیین شده است. یکی از موارد مهمی که هنگام خرید بلیط باید در نظر گرفت خرید از آژانس های مسافرتی یا شرکت های معتبر است. با خرید بلیط قطار از مراجع ذی صلاح و معتبر علاوه بر برخورداری از تمامی ضمانت های لازم برای مسافرت با قطار، در صورت لغو سفر می توان بر اساس قوانین موجود از خدمات و ضمانت های این شرکت ها استفاده کرد. مهم ترین قوانین بلیط قطار در ادامه ارائه خواهد شد.

قوانین خرید بلیط قطار

یکی از مهم ترین قوانین خرید بلیط برای مسافرت با قطار درج اطلاعات شناسایی و مشخصات فردی هر یک از افراد متقاضی بلیط است. در صورت عدم تطابق اطلاعات شناسنامه ای فرد صاحب بلیط با مشخصات درج شده بر روی بلیط، این فرد بدون بلیط تلقی شده و اجازه ورود به قطار را ندارد. توجه به این نکته هم الزامی است که پس از صدور بلیط امکان اصلاح و ویرایش مشخصات وجود ندارد. بنابراین از ثبت نام با اسامی غیرشناسنامه ای و القاب خودداری کنید.

بدون داشتن نسخه چاپی بلیط امکان سوار شدن به قطار وجود ندارد. چنانچه در هنگام خرید اینترنتی بلیط امکان چاپ بلیط وجود ندارد در هنگام سوار شدن به قطار ضمن همراه داشتن کارت ملی یا شناسنامه و اطلاعات بلیط مانند شماره سریال، شماره کوپه و سالن با مراجعه به باجه های مخصوص صدور بلیط اقدام به تهیه نسخه چاپی بلیط کنید.

چنانچه مسافری نسخه چاپی بلیط را گم کند می تواند در ساعات اداری یا یک ساعت قبل از زمان حرکت قطار به مرکز فروش بلیط در ایستگاه های راه آهن مراجعه کرده و نسخه المثنی تهیه کند. نسخه المثنی تنها برای بلیط هایی صادر می شود که به صورت اینترنتی خریداری شده اند.

چنانچه قصد انجام مسافرت متوالی با قطار را دارید در هنگام خرید بلیط قطار به اختلاف زمانی بین رسیدن قطار اول به ایستگاه و حرکت قطار دوم از ایستگاه دقت کنید. بهتر است حد اقل سه ساعت اختلاف زمانی برای این منظور در نظر بگیرید.

حد اقل سن متقاضیان بلیط برای مسافرت با قطار به صورت انفرادی هفده سال است. مسافران بین دو تا دوازده سال کودک در نظر گرفته شده و بلیط آن ها نیم بها خواهد بود. کودکانی که کمتر از دو سال دارند به عنوان نوزاد در نظر گرفته می شوند و تنها ده درصد از مبلغ بلیط به عنوان بیمه برای سوار شدن آن ها به قطار گرفته خواهد شد. استفاده از صندلی برای نوزادان تعریف نشده است. در صورتی که قصد استفاده از صندلی برای نوزاد خود دارید باید بلیط نیم بها تهیه کنید.

مسافران قطار از لحظه ورود به قطار تا لحظه خروج از آن بیمه هستند. این بیمه شامل مواردی مانند فوت بر اثر تصادف، آتش سوزی و مواردی از این قبیل، قطع عضو و خدمات درمانی است. همچنین اگر در طول مسافرت با قطار خسارتی به مسافران وارد شود در صورت داشتن بلیط چاپ شده شرکت مربوطه موظف به جبران خسارات وارده به مسافران است.

قوانین استرداد بلیط قطار

چنانچه مسافری پس از خرید بلیط از مسافرت با قطار و رفتن به سفر منصرف شود می تواند برای کنسل کردن سفر و پس دادن بلیط رزرو شده اقدام کند. در مورد لغو سفر و استرداد بلیط خریداری شده قوانینی وجود دارد که این قوانین بر اساس مدت زمان باقی مانده تا ساعت حرکت قطار تنظیم شده اند. بر اساس قوانین استرداد بلیط قطار مسافران می توانند تا نود دقیقه قبل از ساعت حرکت قطار به صورت اینترنتی اقدام به لغو سفر و استرداد بلیط کنند. در مدت زمان کمتر از نود دقیقه تا حرکت قطار باید با همراه داشتن مدارک شناسایی معتبر و نسخه چاپی بلیط به مراکز فروش مراجعه و سفر را لغو کرد.

تعرفه های استرداد بلیط قطار وعودت مبلغ پرداخت شده بر اساس کسر جریمه از مبلغ اولیه تنظیم شده اند. به عبارت دیگر بر اساس مدت زمان باقی مانده تا ساعت حرکت قطار در صورت اقدام برای استرداد بلیط، مبلغی از هزینه اولیه به عنوان جریمه کسر شده و مابقی به حسابی که با آن مبلغ بلیط پرداخت شده عودت داده می شود. بر این اساس در صورت لغو سفر تا ساعت دوازده روز قبل از سفر ده درصد مبلغ پرداخت شده به عنوان جریمه کسر خواهد شد. از ساعت دوازده روز قبل از سفر تا سه ساعت قبل از سفر استرداد بلیط با سی درصد جریمه همراه خواهد بود. از سه ساعت مانده به حرکت قطار تا لحظه حرکت در صورت اقدام به استرداد بلیط پنجاه درصد از مبلغ اولیه به عنوان جریمه کسر می شود.

در صورت انصراف از مسافرت با قطار و لغو سفر پس از ساعت حرکت قطار هیچ مبلغی عودت داده نخواهد شد و امکان پیگیری و درخواست بازپرداخت مبلغ بلیط برای مسافران وجود ندارد. با توجه به اینکه درهای قطار ده دقیقه قبل از حرکت بسته شده و امکان سوار شدن به قطار وجود ندارد، حتما نیم ساعت قبل از زمان اعلام شده در ایستگاه راه آهن حضور داشته باشید. همچنین امکان خرید مجدد بلیطی که پس داده می شود وجود ندارد.

قوانین مسافرت با قطار

مسافرت با قطار قوانین و مقررات مخصوص خود را دارد و برای این که سفری به یاد ماندنی با قطار را تجربه کنیم بهتر است این قوانین را رعایت کنیم. قوانین مسافرت با قطار طیف گسترده و پیوسته ای از موارد ساده ای است که انجام آن ها کار آسانی است و با این وجود عدم رعایت هر یک از آن ها ممکن است عواقب سنگین و خسارات جبران ناپذیری به همراه داشته باشد. سفر با قطار و قوانین تعریف شده در این رابطه از لحظه خرید بلیط آغاز می شود و تا لحظه رسیدن به مقصد و خروج از ایستگاه راه آهن مقصد ادامه می یابد. از رعایت نکات ضروری در زمان خرید بلیط تا در نظر گرفتن کالاها و موارد ممنوعه در قطار و رعایت دستورالعمل های مختلف این حوزه، سفری ایمن و آرام را برای مسافران به ارمغان خواهد آورد. به منظور آشنایی بیشتر با قوانین مسافرت با قطار با ادامه مطلب همراه باشید.

قوانین وسایل ممنوعه در مسافرت با قطار

ظرفیت حمل بار با قطار و میزان بار مجازی که هر مسافر می تواند با خود به داخل کوپه ببرد در مقایسه با هواپیما و اتوبوس بیشتر است. با این وجود مسافران مجاز به بردن هر وسیله ای به داخل کوپه ها نیستند. از آنجا که مسافرت با قطار ممکن است سفری طولانی باشد و حفظ امنیت، حقوق و حریم شخصی همه مسافران اولویت مسئولان و پرسنل هر قطار است بنابراین برخی از وسایل در فهرست موارد ممنوع برای مسافرت با قطار هستند.

یکی از مهم ترین وسایلی که مسافران اجازه حمل آن ها در قطار را ندارند مواد آتش زا است. بردن کلیه وسایلی که خطر ایجاد آتش سوزی و انفجار دارند به داخل قطار ممنوع است. وسایل مخصوص آتش بازی و ترکیبات شیمیایی و مایعات قابل اشتعال از مهم ترین این موارد به شمار می روند. حمل هرگونه سلاح گرم یا سرد در قطار ممنوع است. به ویژه بردن وسایلی مانند چاقو یا وسایل نوک تیز و بُرّنده که امکان ایجاد صدمه و جراحت دارند به درون قطار جرم محسوب می شود. همراه داشتن مواد شیمیایی و صنعتی که بوی نامطبوع دارند یا استنشاق آن ها ایجاد حساسیت و مسمومیت می کند در داخل کوپه ممنوع است.

یکی از مواردی که در فهرست وسایل ممنوعه در مسافرت با قطار قرار می گیرند نوشیدنی های الکلی است. همراه داشتن نوشیدنی های الکلی در قطارها ممنوع بوده و جرم تلقی می شود. مدیران قطار مجاز هستند تا مسافرانی را که در قطار نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند را از قطار اخراج کنند. همراه داشتن مواد مخدر، قرص ها و داروهای حاوی مواد مخدر یا سیگارهایی که با مواد توهم زا و مخدر ساخته شده اند در قطار ممنوع است و جرم تلقی می شود. مسافران اجازه ندارند تا حیوانات خانگی خود را به داخل قطار بیاورند.

در این مورد تنها بردن پرندگان کوچک در قفس های ایمن مجاز است که چنانچه این مورد هم برای سابر مسافران ایجاد مزاحمت کند باید از قطار خارج شود. یکی از نکاتی که برای مسافرت با قطار باید در نظر گرفت همراه نبردن اشیای قیمتی و کالاهای گران بها در قطار است. شرکت های مسافربری و مدیران قطار مسئولیتی در قبال حفاظت از چنین مواردی بر عهده ندارند.

قوانین حمل دارو در مسافرت با قطار

یکی از موارد مهمی که در سفرهای ریلی باید به آن توجه کرد حمل دارو در مسافرت با قطار است. برای بسیاری از افرادی که قصد سفر کردن با قطار را دارند این سئوال را دارند که قوانین حمل دارو در مسافرت با قطار چگونه است؟ در این مورد باید توجه داشت که حمل داروهای مجاز و مورد تأیید در طول مسافرت داخلی با قطار مشکلی نداشته و مشمول در قوانین خاصی نمی شود.

در سفرهای داخلی نظارت و حساسیتی در رابطه با دارو وجود ندارد چرا که داروهای رایج و تأیید شده از سوی وزارت بهداشت در تمامی مناطق کشور یکسان بوده و حمل آن ها در قطار مانعی ندارد. چنانچه مسافری داروهای خاص دارای دُز بالای مخدرها یا داروهای مربوط به اعصاب و روان مصرف می کند، یک ساعت قبل از سفر در ایستگاه راه آهن حاضر شده وفهرست داروها را به همراه دستور رسمی و تأیید شده پزشک متخصص به مأموران ارائه دهد.

افرادی که قصد مسافرت خارجی با قطار دارند بهتر است چند نکته مهم را برای حمل دارو رعایت کنند. داروهایی که مصرف آن ها در کشور ما ممنوعیتی ندارد و مصرف آن ها رایج است ممکن است در کشورهای مقصد غیر مجاز بوده و حمل آن ها جرم تلقی شود. مهم ترین این داروها که نسبت به همراه داشتن آن ها در کشورهای خارجی حساسیت وجود دارد داروهای روان گردان و حاوی مواد مخدر، داروهای آرام بخش و خواب آور، کدئین، مرفین و متادون هستند.

همچنین همراه داشتن تعداد زیاد قرص و داروهای تزریقی ممنوع است و برای جلوگیری از توقیف آن ها مسافران موظف هستند تا دستور و تأییدیه رسمی پزشک متتخص که به زبان کشور مقصد ترجمه شده را ارائه کنند. در رابطه با شربت ها و داروهای مایع حساسیت زیادی وجود دارد و در مسافرت خارجی با قطار بهتر است از همراه داشتن حجم بالای شربت خودداری شود. بهترین راه برای اطلاع یافتن از فهرست داروهای غیرمجاز و ممنوع در سفرهای خارجی مراجعه به پایگاه های رسمی اطلاع رسانی کشور مقصد در این زمینه است.

قوانین حمل دخانیات در مسافرت با قطار

در مسافرت داخلی یا خارجی با قطار مسافران موظف هستند که به حقوق سایر مسافرین احترام گذاشته و باعث ایجاد مزاحمت برای دیگران نشوند. یکی از مهم ترین قوانین وضع شده برای مسافرت با قطار قوانین مرتبط با حفظ حریم خصوصی و آرامش مسافران است. از موارد حائز اهمیتی که در این قوانین وجود دارد قوانین مرتبط با استعمال دخانیات است. در قطارهای ایران سیگار کشیدن و استعمال دخانیات ممنوع است و مسافران حق استفاده از سیگار در کوپه ها و سایر مکان ها در قطار مانند راهروها یا رستوران را ندارند. بر این اساس مسافران مجاز به استفاده از سیگار، پیپ و سایر دخانیات مانند قلیان نیستند.

حتی استعمال تنباکو به صورت خام و جویدنی هم در قطارهای کشور ممنوع است. استفاده از سیگارهای الکترونیکی و معطر هم در قطار غیر مجاز است و مسافران موظف هستند تا با خودداری از کشیدن سیگار و مواد دخانی به حقوق همسفران خود احترام بگذارند. یکی از مواردی که باید در مسافرت داخلی با قطار در نظر گرفت استعمال مواد مخدر و سیگارهایی است که با مواد توهم زا ساخته شده اند. بر اساس قوانین راه آهن ملی ایران همراه داشتن مواد مخدر یا سیگارهای توهم زا در قطار ممنوع بوده و جرم تلقی می شود. افرادی که چنین موادی در قطار مصرف کنند مجرم شناخته شده و مدیران و پرسنل قطار می توانند افراد خاطی را از قطار اخراج کرده و به مراجع قضایی تحویل دهند.

استعمال سیگار در قطار

اگرچه در برخی از کشورها مسافران می توانند در کوپه های مخصوص استعمال دخانیات سیگار بکشند با این وجود در مسافرت داخلی با قطارهای ایران چنین امکانی وجود ندارد. حمل سیگار و تنباکو هم توسط مسافران قطار با محدودیت های ویژه ای امکان پذیر است. همراه داشتن سیگار برای مسافران تا سقف یک جعبه که حاوی ده پاکت سیگار است معمولا مانعی نخواهد داشت. چنانچه مسافری مقادیر بیشتری سیگار برای حمل با قطار به همراه داشته باشد مسئولان قطار می توانند بار وی را توقیف کرده و مانع از حمل آن به قسمت بار شوند. این محدودیت ها و موانع برای حمل تنباکو هم وجود دارد و مسافران اجازه حمل حجم بالای تنباکوی خام یا تنباکوهای معطر را در مسافرت با قطار ندارند.

قوانین حمل حیوانات در مسافرت با قطار

حیوانات خانگی بخشی از زندگی امروزی به حساب می آیند و بسیاری از شهروندان در کشورهای مختلف یک یا چند حیوان خانگی دارند. طبیعی است که در هنگام سفر گردشگران علاقمند باشند تا حیوان خانگی خود را هم با خود به سفر ببرند. به همین دلیل قوانین جدیدی به بخش موارد مجاز و غیرمجاز در وسایل حمل و نقل عمومی اضافه شده است. یکی از مسائل مهمی که در مسافرت با قطار وجود دارد حمل حیوانات در قطار است. در بسیاری از کشورهای جهان تمهیداتی در نظر گرفته شده تا مسافران بتوانند حیوانات خانگی خود را هم در قطار همراه خود داشته باشند. بر اساس این قوانین مسافران باید یک کوپه اختصاصی کرایه کرده و جثه حیوان بزرگ نباشد. داشتن گواهی سلامت و به ویژه داشتن کارت تزریق واکسن هاری یکی از مدارک مورد نیاز برای بردن حیوانات خانگی در مسافرت خارجی با قطار است.

با وجود اینکه در کشورهای خارجی و برخی شرکت های ریلی خارج از کشور امکان همراه داشتن حیوانات خانگی در قطار فراهم است اما چنین قانونی در ایران وجود ندارد. در مسافرت های داخلی با قطار های ایران مسافران اجازه بردن حیوانات خانگی خود به قطار را ندارند. فارغ از جثه و اندام حیوان مورد نظر یا داشتن تمامی گواهی ها و مدارک پزشکی لازم باز هم چنین امکانی برای سفرهای ریلی داخل کشور وجود ندارد. یکی از دلایل مهم چنین ممنوعیتی حساسیت اکثریت جامعه به چنین موضوعی است چنانچه بسیاری از مسافران و گردشگران ایرانی تمایل ندارند در فضای محدود قطار در کنار یک حیوان خانگی باشند.

اما اصلی ترین دلیلی که مانع از همراه بردن حیوانات در مسافرت با قطار های ایران است به رعایت حقوق حیوانات مربوط می شود. با توجه به طولانی بودن اکثر سفرهای ریلی در ایران با فضای کم درون قطار و کوپه ها و محیط محدودی که برای حیوانات وجود دارد احتمال آسیب دیدن یا بیمار شدن حیوانات بسیار بالا است. به همین دلیل بهتر است که هنگام مسافرت با قطار های ایران از همراه بردن حیوانات اکیداً خودداری شود. البته مسافران می توانند پرندگان کوچک خود را با داشتن مجوزهای لازم و رضایت مسافران در قفس های مخصوص به داخل قطار ببرند.

قوانین حمل خودرو با قطار

مسافرت با قطار و تحویل گرفتن خودروی شخصی خود در مقصد یکی از روش های مرسومی است که بسیاری از گردشگران در سفرهایی که فاصله بین مبدأ و مقصد زیاد است استفاده می کنند. در مسافت های طولانی حمل خودرو با قطار هزینه های به مراتب پایین تری خواهد داشت. همچنین خطرهای سفر جاده ای، کمبود فضای خودرو، استهلاک خودرو و مشکلات ناشی از رانندگی در مسافت طولانی وجود نخواهد داشت. خرید بلیط قطار برای خودرو و ارسال آن با قطار و تحویل گرفتن خودرو در مقصد یکی از بهترین روش ها برای تجربه سفری متفاوت و به یادماندنی است. حمل  و نقل خودرو با قطار قیمت مناسب و ایمنی بالایی دارد.

هنگام خرید بلیط قطار برای خودرو باید مشخصاتی همچون شماره پلاک، نوع خودرو و مشخصات مالک خودرو را ثبت کرد. چنانچه قصد مسافرت با قطار و ارسال خودروی خود با قطار را دارید باید قوانین مربوط به تحویل دادن خودرو را رعایت کنید. تحویل به موقع خودرو یکی از مهم ترین این قوانین است. بهتر است خودرو را در ساعات اولیه اداری روز حرکت قطار تحویل ایستگاه داد. اگرچه می توان در ساعت حرکت اعلام شده در بلیط حمل خودرو هم خودرو را تحویل داد اما بهتر است این کار در ساعاتی که از سوی ایستگاه برای تحویل دادن خودرو اعلام شده است انجام شود. حداکثر یک چهارم ظرفیت باک بنزین پر باشد و کپسول گاز خودروهای دوگانه سوز خالی شود. همچنین به منظور رعایت دستورالعمل های ایمنی بهتر است سرباتری در مبدأ از خودرو جدا شده و در مقصد مجدداً نصب شود.

حمل خودرو با قطار

پذیرش لوازم اضافی در هنگام تحویل خودرو امکان پذیر نیست. برای مسافرت با قطار و ارسال خودرو با قطار از قرار دادن وسایلی مانند چمدان، زاپاس، جک و قفل فرمان در خودرو خودداری کنید. علاوه بر هزینه های مربوط به بلیط حمل خودرو با قطار مسافران موظف به پرداخت هزینه بیمه حمل خودرو با قطار هم هستند. مبلغ بیمه حمل به صورت درصدی از قیمت خودرو تعیین شده است که به صورت نقدی از مالک خودرو دریافت خواهد شد.

برای تحویل گرفتن خودرو در مقصد طبق قوانین مسافرت و حمل خودرو با قطار مالک یا فرد تحویل گیرنده تا ۲۴ ساعت پس از دریافت پیامک رسیدن خودرو به مقصد باید آن را تحویل بگیرد. در صورت تأخیر در تحویل گرفتن خودرو از سوی فرد تحویل گیرنده مبالغی به صورت جریمه پارکینگ و توقیف دریافت خواهد شد. همچنین شرکت راه آهن در صورت تأخیر در تحویل به موقع خودرو پس از ۲۴ ساعت موظف است نیمی از هزینه بلیط را به عنوان جریمه عودت دهد. در صورت تحویل ندادن خودرو در مقصد، متقاضیان تا یک ماه فرصت دارند که با مراجعه به نمایندگی های فروش بلیط و ارائه کارت شناسایی و اصل بلیط کل مبلغ پرداختی را پس بگیرند. حمل و نقل خودرو روشی ارزان و ایمن برای حمل خودرو است، با این وجود چنانچه در طول سفر آسیبی به خودرو وارد شود شرکت بیمه مبلغ خسارت را پرداخت خواهد کرد.

قوانین و شرایط مسافرت با قطار در دوران بارداری

مسافرت با قطار در دوران بارداری بهترین و مطمئن ترین گزینه است. چرا که در این دوران احتمال عدم صدور گواهی مسافرت با هواپیما از سوی پزشکان ایرلاین ها بسیار بالا است. مسافرت با خودرو یا اتوبوس هم به دلیل محدودیت فضا گزینه پرریسکی خواهد بود. اما مسافرت در دوران بارداری با قطار محدودیت و مانع خاصی ندارد. چنانچه بانوان در طول دوران بارداری مجبور به سفر هستند بهتر است از قطار استفاده کنند. بانوان باردار برای مسافرت با قطار منع و محدودیت خاصی ندارند. به منظور داشتن سفری راحت و آسان بهتر است که در این دوران چند نکته ساده برای سفر ریلی در نظر گرفته شود.

مشاوره با پزشک متخصص و اطمینان از عدم وجود شرایط خاص و اضطراری پیش از اقدام به خرید بلیط قطار مهم ترین اصل برای مسافرت با قطار در دوران بارداری است. پس از دریافت تأییدیه و مجوز پزشک متخصص انتخاب نوع قطار و خرید بلیط قطار نکته مهم بعدی خواهد بود. بانوان باردار بهتر است با قطارهای اتوبوسی سفر نکرده و یک کوپه دربست برای سفر در نظر بگیرند. زودتر از موعد در ایستگاه حاضر شدن و سوار شدن به قطار پیش از ازدحام و تجمع مسافران مسئله مهمی است که باید در نظر گرفته شود. برای نشستن روی صندلی ترجیحاً صندلی هایی انتخاب شوند که در جهت حرکت قطار هستند. نشستن روی این صندلی ها احتمال بروز مشکلاتی مانند تهوع و سرگیجه را کاهش خواهد داد.

مسافرت بانوان باردار با قطار بدون همراه توصیه نمی شود. در صورت سفر انفرادی از همراه بردن چمدان های سنگین و بار اضافی اکیداً خودداری شود و از چمدان های کوچک و چرخ دار استفاده شود. یکی از مواردی که در این دوران برای سفر با قطار باید در نظر گرفت پوشیدن لباس های راحت است. یکی از موضوعات مهم دیگر در سفرهای ریلی که بانوان باردار باید در نظر بگیرند تغذیه در طول سفر است. در سفرهای طولانی توصیه می شود که بانوان باردار از صرف وعده های غذایی در رستوران قطار خودداری کرده و از غذاهای سبک خانگی استفاده کنند. اگرچه مسافرت با قطار در دوران بارداری مشمول در قوانین خاصی نیست با این وجود بهتر است که بانوان باردار تا حد امکان در هنگام توقف قطار، حتی توقف های طولانی مدت از قطار خارج نشوند.

قوانین مسافرت با قطار در کرونا

در هنگام مسافرت با قطار به دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی دوران کرونا توجه کنید. در سالیان اخیر مقابله با راه های انتقال بیماری کرونا به بخشی از زندگی شهروندان کشورهای مختلف تبدیل شده است و با وجود کنترل قابل قبول شیوع این ویروس در کشورهای مختلف خطر انتقال این بیماری همچنان وجود دارد. سفرهای ریلی و محیط خاص قطارها یکی از مواردی است که رعایت شیوه نامه های بهداشتی در آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فضای محدود کوپه ها و تماس با وسایل و اشیای مختلف باعث می شوند تا مسافران قطار در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار بگیرند.

به همین دلیل بهتر است که در طول مسافرت با قطار قوانین وضع شده در این حیطه رعایت شود. مهم ترین اصل به منظور جلوگیری از ابتلاء به کرونا در سفرهای ریلی رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. به همین منظور توصیه می شود که یک کوپه دربست برای سفر کرایه شود. در کوپه ها و سایر مکان های قطار فاصله یک تا یک و نیم متری را با سایر مسافران رعایت کرده و از افراد مشکوک به بیماری فاصله بگیرید. یکی دیگر از قوانین و نکات مهمی که هنگام مسافرت با قطار در دوران کرونا باید در نظر داشت استفاده نکردن از اماکن عمومی قطار مانند رستوران و سرویس بهداشتی است. بر اساس دستورالعمل های بهداشتی راه آهن ملی ایران شرکت ها و مسئولین قطارها موظف به ضدعفونی کردن کلیه سطوح و وسایل قطار هستند.

با این وجود بهتر است تا حد امکان از تماس با سطوح و دست زدن به چشم و صورت خودداری شود. همراه داشتن مایع و ژل ضدعفونی کننده دست و استفاده از ماسک های سه لایه یکی دیگر از موارد مهمی است که در مسافرت با قطار در زمان شیوع کرونا باید رعایت کرد. تیم های پزشکی در ایستگاه های راه آهن موظف هستند تا تست های مقدماتی را از مسافران بگیرند. در صورت مشاهده موارد مشکوک به ابتلاء تست های پیشرفته از مسافران گرفته خواهد شد و در صورت مثبت بودن تست، مسافرت این افراد با قطار لغو خواهد شد. تست های پیشرفته ای که در ایستگاه راه آهن از افراد مشکوک به بیماری گرفته می شود رایگان خواهد بود.

میزان بار مجاز در مسافرت با قطار

پیش از آن که قوانین و ضوابط مرتبط با میزان بار مجاز در مسافرت با قطار را مورد بررسی قرار دهیم لازم است با دو موضوع مهم در ارتباط با بار قطار آشنا شویم. نخستین مطلب، مفهوم بار همراه در قطار است. بار همراه به وسایلی گفته می شود که مسافران می توانند با خود به داخل کوپه ها ببرند. بار همراه شامل وسایلی مانند کیف دستی و کوله پشتی، چمدان های کوچک و ساک های مسافرتی، لوازم شخصی و الکترونیکی، ویلچر و کالسکه نوزادان است. به استثنای ویلچر و کالسکه ابعاد این وسایل نباید از چهل سانتیمتر تجاوز کند. دومین موضوعی که در این ارتباط باید با آن آشنا شد بار غیر همراه یا توشه است.

بار توشه عبارت است از وسایلی که مسافران اجازه یا امکان حمل آن ها به داخل کوپه را ندارند و باید به قسمت حمل بار قطار تحویل دهند. مهم ترین مواردی که به عنوان بار توشه شناخته می شوند محموله ها و بسته های بزرگ، صندوق و جعبه های میوه و خوار و بار است. بارها و محموله های سنگین و وسایلی که ابعاد آن ها بیش از ۷۵ سانتی متر باشد بار توشه به حساب می آیند. در مورد بارهای توشه باید توجه شود که بسته بندی کامل و مناسبی داشته باشند تا در طول مسیر دچار آسیب نشوند. همچنین از قرار دادن اشیای قیمتی و گرانبها در قسمت بار توشه خودداری شود. برای تحویل بار توشه به واگن حمل بار بهتر است حد اقل یک ساعت قبل از زمان حرکت قطار در ایستگاه راه آهن حاضر شده و مراحل پرداخت هزینه بار و صدور بارنامه را انجام داد.

سفر

در مسافرت داخلی با قطار افراد می توانند تا سقف دویست کیلوگرم بار همراه داشته باشند. بار مسافرین دارای بلیط تمام بها تا سقف سی کیلوگرم و مسافرینی که بلیط نیم بها دارند تا سقف بیست کیلوگرم به صورت رایگان حمل خواهد شد. اضافه بار بیشتر از این میزان مشمول در پرداخت هزینه خواهد بود. در ضمن باید در نظر داشت که قطارها از پذیرش محموله هایی با ابعاد بیشتر از دو متر خودداری خواهند کرد.

در مسافرت خارجی با قطار بار را در دو گروه توشه همراه و توشه بارنامه ای تعریف می کنند. توشه همراه شامل وسایل شخصی و ضروری مسافر است و می تواند آن ها را با خود به داخل کوپه ببرد. توشه بارنامه ای به وسایلی گفته می شود که دارای بسته بندی مناسب سفر بوده و وسایلی مانند چمدان، کیف و محموله های بزرگ را شامل می شود. حداکثر بار مجاز برای هر فرد در مسافرت بین المللی با قطار ۱۵۰ کیلوگرم است. از این میزان تا سقف سی کیلوگرم برای بلیط تمام بها و تا سقف بیست کیلوگرم برای بلیط نیم بها رایگان خواهد بود و مسافرین باید برای حمل اضافه بار خود کرایه پرداخت کنند. برای تحویل توشه بارنامه ای در نظر داشته باشید که درهای واگن حمل بار در مسافرت خارجی با قطار یک ساعت قبل از حرکت بسته خواهد شد.

مزایا و معایب مسافرت با قطار

مزایا و معایب مسافرت با قطار چیست؟ تا به اینجا با موضوعات مختلفی در ارتباط با سفرهای ریلی آشنا شده ایم و از امکانات و ویژگی های قطارهای مختلف اطلاع داریم. با این وجود مسافرت با قطار مانند دیگر انواع سفر مزایا و معایب خاص خود را دارد. یکی از مهم ترین معضلاتی که مسافران در سفر ریلی از آن شکایت دارند سرعت پایین حرکت قطارها است. این موضوع باعث خستگی و بی حوصلگی بسیاری از مسافران می شود. توقف های طولانی در برخی از ایستگاه ها یکی دیگر از نکات منفی مسافرت با قطار است. سیستم تهویه نامناسب در برخی از قطارها یکی از ایرادات اساسی مسافرت با قطار است.

همچنین برخی از قطارها سیستم سرمایش نداشته و امکان تنظیم درجه حرارت سیستم گرمایشی از داخل کوپه وجود ندارد. برای برخی از مسافران همسفر شدن با افراد ناشناس در داخل یک کوپه در سفری که در اغلب اوقات طولانی خواهد بود یکی از نکات منفی مسافرت با قطار است. مشکلات جزیی از جمله گم کردن کوپه و صندلی، عدم رضایت از وضعیت بهداشت سرویس های بهداشتی و قیمت بالای مواد غذایی درون قطار از دیگر معایب سفر ریلی است.

در نقطه مقابل مسافرت با قطار دارای مزایای ویژه ای و متعددی است که سبب شده تا سفر ریلی یکی از پرمخاطب ترین انواع سفر باشد. برنامه های دقیق حرکت و عدم تأخیر در زمان حرکت اعلام شده یکی از بهترین مزایای سفر با قطار است. نداشتن تشریفات طولانی و وقت گیر قبل از سفر هم از دیگر مزایای این نوع مسافرت است و کافی است بیست دقیقه قبل از حرکت در ایستگاه راه آهن حضور داشت. قطار یکی از بهترین وسیله ها برای مسافرت گروهی است و سفر در یک کوپه اختصاصی در کنار دوستان یا خانواده بهترین خاطرات را رقم خواهد زد. ایمنی بالای سفر و بی تأثیر بودن شرایط جوی بر حرکت قطارها از دیگر نکات مثبت سفر ریلی است. کمترین آمار تلفات در سفر مربوط به مسافرت با قطار است. یکی از مزایای مهم سفر با قطار قرار گرفتن ایستگاه های راه آهن در مرکز شهرها است.

این موضوع باعث راحتی مسافران و گردشگران برای رفتن به نقاط مختلف در مقصد و دسترسی آسان به ایستگاه راه آهن مبدأ می شود. در مسافرت با قطار محدودیت حمل بار وجود ندارد و در اکثر مواقع مسافران می توانند با خیال راحت کلیه وسایل خود را به داخل کوپه ببرند. آسان بودن خرید بلیط قطار، قیمت مناسب و ارزان بلیط، آرامش و راحتی در حین سفر و در اختیار داشتن امکانات مختلف از دیگر مزایای مهم مسافرت با قطار به شمار می رود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: الی گشت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.