| کد خبر: 246561 |

مشابه جاذبه های جهان در ایران را بشناسید! + تصاویر

همان طور که می دانید فلات ایران جزو یکی از بکرترین مناطق دنیا به حساب می آید و تلاقی کوه و بیابان در دنیا هست از این رو نسبت به کشورهای پهناور با آن که مساحت کمی دارد اما جاذبه های منحصر به فردی دارد که نمونه اش در کشورهای پهناور دنیا است.

تین نیوز

 همان طور که می دانید فلات ایران جزو یکی از بکرترین مناطق دنیا به حساب می آید و تلاقی کوه و بیابان در دنیا هست از این رو  نسبت به کشورهای پهناور با آن که مساحت کمی دارد اما جاذبه های منحصر به فردی دارد که نمونه اش در کشورهای پهناور دنیا است. دسترسی به آب های آزاد دنیا و داشتن جزایر جنوبی در حوزه  دریای خلیج فارس و عمان و دریاچه بزرگ خزر علت دیگر است که جاذبه های زیبای طبیعت گردی را به وجود آورده است. 

مشابه جاذبه های جهان در ایران

دره خزینه استان لرستان و دره گرند کانیون آمریکا

دره خزینه استان لرستان یکی از پدیده های طبیعی به شمار می رود که در ایران طرفداران بی شماری دارد. زیرا بلند ترین پل معلق خاورمیانه بر روی این دره قرار دارد. در این مکان صخره ای وجود دارد که اطرافش با رود احاطه شده و در اثر هزاره های فرسایش به این شکل کنونی در آمده است. در این دره معمولا کوه نوردی، صخره نوردی و سنگ نوردی از سوی گروه های ورزشی انجام می شود و گروه های طبیعت گردی برای دیدن طبیعت و گرفتن انرژی و دوری از زندگی روزمره به سوی این منطقه سفر می کنند.

جالب است که مشابه جاذبه های جهان در ایران تعداد بالایی دارند و دره خزینه لرستان شباهت زیادی به دره کانیون گرند آمریکا را دارد. دره کانیون آمریکا از یک تنگه ی رنگارنگ تشکیل شده است که توسط رودخانه کلرادو  از صخره های هم جوارش جدا شده است. زیبایی این تنگه نیز زبانزد مسافرها بوده است. گرند کانیون به معنی دره بزرگ است که یکی از زیباترین دره های جهان را شکل می دهد. دره خزینه و دره گرند کانیون بهم شباهت دارند اما دره گرند کانیون ازدره خزینه لرستان وسعت بیشتری دارد. هردو دارای صخره هایی هستند که با رود از دیگر صخره ها جدا شده اند.

دره خزینه لرستان 1

دره خزینه

گرند کانیون

دره گرند کانیون آمریکا

پارک ملی ژانگی دانکسیا و کوه های آلاداغ لار زنجان

مشابه جاذبه های جهان در ایران کوه های آلاداغ لار زنجان است که با یکی از جاذبه های چین به نام پارک ملی ژانگی دانکسیا مشابه است. کوه های آلاداغ لار زنجان به معنی کوه های رنگارنگ است و در شهرستان ماه نشان زنجان قرار دارد. اگر به زنجان سفر رفتید یادتان باشد کوه های آلاداغ لار زنجان را بازدید کنید. ایــن پدیده ی ژئوفورمورلوژی جهان است که یکی از زیباترین پدیده های زمین شناسی به حساب می آید. ایـن خاک ها از خاک رس است و طیف رنگ های سفید، تا نارنجی، قرمز، قهوه ای، سبز را می توانید ببینید. این کوه ها مانند رنگین کمانی بر روی زمین هستند.

جالب است بدانید که مشابه کوه های آلاداغ لار زنجان کوه رنگارنگ پارک ملی ژانگی دانکسیا در چین موجود است. پارک ملی ژانگی دانکسیا در سال ۲۰۱۰ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و یکی از جاذبه های کشور چین است که هر ساله مسافرهای زیادی برای بازدید به این منطقه رهسپار می شوند. در کشور چین ماسه و خاک با ترکیب مواد معدنی چون آهن و دیگر فلزات زمین شناسی به شکل رنگ های متنوع درمی آید و علت آن مواد معدنی فلزی در این کوه ها است.

کوه های آلاداغ لار

کوه های آلاداغ لار زنجان

پارک ملی ژانگی دانکسیا

پارک ملی ژانگی دانکسیا در چین

مرداب می سی سی پی آمریکا و مرداب سراوان گیلان

دریاچه خزر، رودهای خروشان منطقه شمال و کوه البرز و جنگل های متنوع در شمال ایران باعث شده که جاذبه های زیبای بسیار طبیعی به وجود بیاید. یکی از جاذبه های جذاب شمال مرداب سراوان گیلان است. این مرداب سبز رنگ پوشیده از خزه های سبز است که زیبایی محصور کننده ای دارد. این دریاچه بسیار زیبا پوشیده از خزه های سبز در جنب پارک ملی سراوان قرار دارد. پوشش سبز چمنی این دریاچه باعث شده است که مسافرهای بی شماری از این منطقه دیدن کنند. این مرداب با درختان سر به فلک کشیده  احاطه شده است که زیبایی این منطقه را دو چندان کرده است.

مشابه جاذبه های جهان در ایران مرداب می سی سی پی ایالات متحده آمریکا با مرداب سراوان گیلان است. شباهت این دو منطقه آنقدر زیاد است که اگر تصویر هر کدام را ببینید نمی توانید تشخیص دهید که هریک برای چه سرزمینی هست. اما به لحاظ پوشش گیاهی این دو منطقه متفاوت هستند و نوع درختان اطراف مرداب نیز فرق می کنند و آن ها که تخصص در زمینه ی گیاه شناسی دارند می توانند این دو مرداب را از هم تشخیص دهند. مـرداب سرو می سی سی پی یکی از جاذبه های زیبای آمریکا است که بر روی آن قایق رانی نیز می کنند و محلی برای طبیعت گردان نیز به حساب می آید.

مرداب سراوان گیلان

مرداب سراوان گیلان

مرداب می سی سی پی آمریکا

مرداب می سی سی پی آمریکا

سواحل شب تابی  وادهو مالدیو و سواحل شب تابی بندر تنگ سیستان و بلوچستان

یکی از جاذبه های بسیار دل انگیز چابهار سواحل شب تابی آن است که در چندماه از سال فقط وجود دارد و مسافرهای بی شماری به سوی خود جذب می کند. علت به وجود آمدن این سواحل شب تابی  به خاطر شب تاب های آبی رنگ است که تعداد زیادی از خاک ماسه ای با امواج دریا به ساحل می آیند و در خاک ماسه می مانند به همین دلیل شب تاب آبی رنگ در سواحل چابهار دیده می شود. برای دیدن این سواحل باید در جایی باشید که آلودگی نوری وجود نداشته باشد و بسیار تاریک باشد. این پدیده ی زیبا فیتوپلاکتون گفته می شود. فیتوپلاکتون ها یک نوع گیاه اقیانوسی هستند که بخشی بزرگی از اکسیژن هوای دنیا را نیز تولید می کنند و اگر تعداد قابل توجهی از آن ها در آب وجود داشته باشند به رنگ سبز و آبی در می آید.

مشابه جاذبه های جهان در ایران سواحل شب تابی وادهو مالدیو است. مالدیو در کشور هندوستان قرار دارد و جزیره مالدیو یکی از زیباترین جزایر جهان است. مشابه پدیده ی شب تابی سواحل چابهار در سیستان و بلوچستان در سواحل وادهو مالدیو اتفاق  نیزی افتد که گردشگرهای زیادی را به خود جذب می کند. هر دو عامل ایجاد رنگ در سواحل  چابهار و مالدیو هنگام شب همان گیاه خاص فیتوپلاکنتون است.

سواحل شب تابی بندر تنگ

سواحل شب تابی بندر تنگ سیستان و بلوچستان

سواحل شب تابی  وادهو مالدیو

سواحل شب تابی  وادهو مالدیو

جزیره فی فی تایلند و تنگه کافرین ایلام

تنگه کافرین در استان ایلام که به عروس زاگرس مشهور است یکی از جاذبه های خاص طبیعت گردی ایران به شمار می رود. این تنگه در نزدیکی شهر بدره ایلام واقع شده است. تنها راه رسیدن به این تنگه سوار شدن بر قایق های رودخانه است تا به این تنگه زیبا و منحصر به فرد برسید. این تنگه بین صخره های کوهستانی زاگرس تشکیل شده است که از میان آن رودخانه به همراه آب های چشمه های  از کبیر کوه  در آن جاری است که زیبایی وصف ناشدنی را ایجاد می کند.

طول این تنگه زیبا به دو کیلومتر می رسد و ارتفاع از سطح دریای آن ۷۰۰ متر است در اطراف این تنگه چشمه و برکه های زیبایی وجود دارد که جدا از دیدن تنگه می توانید آن ها راهم ببنید. مشابه جاذبه های جهان در ایران جزیره فی فی تایلند است. جزیره فی فی تایلند بین جزیره پوکت و غرب تنگه مالاکا قرار گرفته است.

در کنار جزیره فی فی کوه های سرپوشیده از گیاهان استوایی است که شما را مجذوب خودتان می کند. سواحل جزیره و آب های زلال آبی رنگ دل از هر گردشگری می رباید. البته جزیره فی فی تایلند بسیار بزرگ تر از تنگه کافرین ایلام است و در هر دو مسافرها می توانند یک قایق رانی مهیج داشته باشند. در جزیره فی فی تایلند قسمت های مختلفی وجود دارد مانند کو فی فی دون که یکی از بزرگترین جزیره از بخش های فی فی است و هم به راحتی در آن کوهنوردی ممکن است و هم مسافرها می توانند شنا و غواصی در آب های نیلگون آن داشته باشند. دز تنگه کافرین نیز موقعیت شنا، قایق رانی و صخره نوردی وجود دارد.

تنگه کافرین ایلام

تنگه کافرین ایلام

جزیره فی فی تایلند

جزیره فی فی تایلند

کوه های مریخی آتاکاما شیلی و کوه های مریخی چابهار

از جاذبه های منحصر به فرد استان سیستان و بلوچستان کوه های مریخی چابهار است. این کوه که یکی دیگر از پدیده های زیبا شناسی جهان به شمار میرود بنام کوه های مینیاتوری نیز معروف شده است. نزدیک ایـن کوه ها دریاچه ای صورتی رنگ به نام لیپار قرار دارد که زیبایی آن دو چندان کرده است. در سال های اخیر همایش مریخ نوردی در چابهار انجام می شود که از ساحل دریای عمان به سمت کوه های مینیاتوری می روند. در این کوه ها پوشش گیاهی هیچ گاه نمی روید و آن چه که شما می بینید پدیده ی زیبا و جذاب کوه زایی است. این کوه ها از نوع رسوبی به شمار می روند که بر اثر فرسایش و باد و باران از زیر خاک ها ها بیرون آمده اند و دارای شیارهای ریزه یک دست هستند.

مشابه جاذبه های جهان در ایران کوه های مریخی آتاکاما شیلی است که یکی از جاذبه های بینظیر کشور شیلی به حساب می آید. این کوه های مریخی در آتاکاما شیلی رنگ خاک شان سرخ رنگ است و این بخش نیز دارای نمک و فاقد پوشش گیاهی است. در جهان دو پدیده ی کوه های مریخی تنها وجود دارد که یکی در ایران است و دیگری در بیابان های شیلی واقع شده است. ارتفاع برخی از کوه های بیابان آتاکاما ۶۰۰۰ هزار متر است که مانند کوه های مریخی چابهار بدون  برف و یخ هستند و  جزو معدود پدیده های کوه در بیابان  به حساب می آیند.

کوه های مریخی چابهار

کوه های مریخی چابهار

کوه های مریخی آتاکاما شیلی

کوه های مریخی آتاکاما شیلی

آبشار خزه ای بیگار رومانی و آبشار خزه ای کبودوال گلستان

مشابه جاذبه های جهان در ایران آبشار خزه ای بیگار رومانی است که با آبشار خزه ای کبودوال گلستان بسیار شباهت دارد. همان طور که گفته شده کشور ایران به خاطر موقعیت جغرافیایی و دو رشته کوه بزرگ و بیابان پدیده های مشابهی در دنیا دارد. منطقه گلستان از مناطق شمالی است که از یک طرف به جنگل از یک طرف به کوه و از یک طرف به بیابان راه دارد و جاذبه های بی نظیر دارد. در قسمت شمالی و جنگلی اش تنها آبشار خزه ای ایران به نام آبشار کبودوال واقع شده است.  این آبشار در نزدیکی علی آباد کتول قرار دارد و یکی از سبزترین مناطق ایران است. این آبشار از چشمه های کوه های گلستان سرچشمه می گیرد  و در دره ای عمیق  به انبوه جنگل های می ریزد.

آبشار بیگار رومانی در اروپای شرقی نیز شباهت زیبایی به آبشار کبودوال گلستان دارد. این آبشار نیز در کوهستان آنینا واقع شده است که این آبشار نیز در دره بزرگ در جنگل سرازیر می شود. شباهت این دو منطقه بسیار بهم زیاد است و به خاطر وجود آبشار، رودهای خروشان در منطقه ی جنگلی است که چشم اندازی مشابه ایجاد کرده است.

آبشار خزه ای کبودوال گلستان

آبشار خزه ای کبودوال گلستان

آبشار خزه ای بیگار رومانی

آبشار خزه ای بیگار رومانی

کاپادوکیه ترکیه و روستای کندوان اسکو

در جهان فقط دو مورد خانه های روستایی ساخته شده در دل کوه وجود دارد. یکی در کندوان اسکو ی تبریز است و دیگر در کاپادوکیا ترکیه است. این خانه ها که قدمتی نزدیک به هزار سال دارند در داخل کوه ها ساخته شده اند و به معماری دست کند مشهور هستند. معماری دست کند یعنی استفاده از مصالح خود طبیعت برای ساخت هر سازه ای است که معمولا کوه و یا صخره  را می تراشند و در درون آن  سازه ی معماری را ایجاد می کنند. علت ساخت چنین خانه های هنوز مشخص نیست و احتمالا به خاطر موقعیت جغرافیایی دست به ساخته چنین خانه های زده شده است.

مشابه جاذبه های جهان در ایران روستای کاپادوکیا ترکیه به روستای کندوان اسکو در تبریز است. این خانه های کله قندی داخل صخره های کوه امروزه یکی از زیباترین معماری های گذشته به حساب می آیند که مسافرهای زیادی برای تجربه ای متفاوت و ماندن در این خانه ها این جاذبه ها را انتخاب می کنند. امروزه روستای کاپادوکیا ترکیه در بین گردشگرهای دیگر کشورها مکان شناخته شده تری هست که مسافرهای زیادی را به خود جذب می کند. آژانس های مسافرتی در حوزه ی مسافر ورودی با تبلیغات گسترده تر نیز می توانند این روستا را به مسافرهای خارجی معرفی کنند.

روستای کندوان اسکو

روستای کندوان اسکو

کاپادوکیه ترکیه

کاپادوکیه ترکیه

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: الی گشت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.