| کد خبر: 63553 |

وزیر اسبق راه و شهرسازی درگذشت

◄ حمید بهبهانی که بود؟ ناگفته هایی در مورد وزیر راه احمدی نژاد

حمید بهبهانی وزیر اسبق راه و شهرسازی دولت نهم در 19 اسفند ماه 1402 در گذشت.

تین نیوز

حمید بهبهانی وزیر اسبق راه و شهرسازی دولت نهم در 19 اسفند ماه 1402 در گذشت. وی در دی ماه سال ۱۳۱۹ در شهر بهبهان متولد شد. اما در استان خوزستان بزرگ شده است.


وزیر راه و ترابری در دولت نهم و دهم

حمید بهبهانی در تاریخ ۱۳۸۷/۴/۲۳ توسط محمود احمدی نژاد به سرپرستی وزارت راه و ترابری انتخاب شد. در روز سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷، با ارائه پیشنهاد تصدی ایشان توسط رئیس جمهور (در سه شنبه ۸ مرداد) به مجلس شورای اسلامی، این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و از مجموع ۲۷۱ رأی گرفته شده، با ۱۸۱ رأی موافق، ۵۱ رأی مخالف و ۳۷ رأی ممتنع، موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس و وزیر راه و ترابری دولت نهم شد. در دولت دهم نیز به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی و در تاریخ ۱۳۸۸/۶/۱۲ با کسب ۱۶۷ رأی موافق، ۸۳ رأی مخالف و ۳۳ رأی ممتنع، از مجموع ۲۸۶ رأی گرفته شده، برای دومین بار موفق به کسب رأی اعتماد و بدین ترتیب از جمله وزرای انتخاب شده در دو دولت متوالی نهم و دهم شد.

حمید بهبهانی وزیر اسبق راه و ترابری درگذشت

تحصیلات و سوابق علمی

بهبهانی دکترای تخصصی عمران با گرایش حمل و نقل و ترافیک را از دانشگاه فلوریدا - واقع در شهر گینزویل - در سال ۱۳۵۶ کسب کرد. او پیش از این مدرک کارشناسی ارشد و کارشناسی خود را از همین دانشگاه و دانشکده علم و صنعت و به ترتیب در سال های ۱۳۵۳ و ۱۳۴۹ کسب کرده بود. او از سال ۱۳۵۶ استاد گروه عمران دانشگاه علم و صنعت و مدت بیست سال از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۷ رئیس دانشکده عمران این دانشگاه بوده است.. از جمله شاگردان وی در این دانشگاه، محمود احمدی نژاد بوده که دکترای خود در دهه ۱۳۷۰ به اتمام رسانده است.

تالیفات

از دکتر بهبهانی تالیف هایی افزون بر ۱۱ عنوان کتاب تخصصی در زمینه های مهندسی راه و ترافیک و ۸۶ عنوان مقاله پژوهشی در نشریات و مراکز معتبر علمی بین المللی وجود دارد.

سایر فعالیت ها

بهبهانی همچنین دارای رتبه نخست خدمتگزاری توسعه در جشنواره خاتم و برگزیده جشنواره خوارزمی است و در کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک نیز از سوی کارشناسان به وی لقب "پدر راه ایران" داده شده است.
همچنین وی در کارنامه اجرایی خود عنوان مشاور مالی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران، دو دوره ریاست سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را دارد و مدت بیست سال از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۷۷ به عنوان رئیس دانشکده عمران دانشگاه علم و صنعت فعالیت داشته است.

مدرک دریافت شده

در سال ۱۳۹۱، مرکز بین المللی زندگی نامه ها برای وی مدرک «متخصص برگزیده سال» صادر کرد. همچنین شرکت ملی نفتکش جهت تبریک دریافت این مدرک به وی، آگهی به ارزش حدود چهل میلیون تومان در روزنامه ها منتشر کرد. به دنبال انتشار این خبر، سایت الف از بی اعتبار بودن این مدرک خبر داد .

سوابق اجرایی

بهبهانی از ابتدای فعالیت دولت نهم مشاور احمدی نژاد در امور حمل و نقل کشور بود. او از سوی محمود احمدی نژاد رییس جمهور به عضویت در شورای عالی تدوین برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور  منصوب شده بود.

وزارت

در روز سه شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۷، با ارایهٔ پیشنهاد وزارت او توسط محمود احمدی نژاد (در سه شنبه ۸ مرداد) به مجلس شورای اسلامی، این پیشنهاد به رأی گذاشته شد و از مجموع ۲۷۱ رأی گرفته شده، با ۱۸۱ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و ۳۷ رأی ممتنع، موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس و وزیر وزارت راه و ترابری شد. در دولت دوم احمدی نژاد نیز او به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی و در تاریخ ۱۳۸۸/۶/۱۲ با کسب ۱۶۷ رأی موافق، ۸۳ رأی مخالف و ۳۳ رأی ممتنع، از مجموع ۲۸۶ رأی گرفته شده، برای دومین بار موفق به کسب رأی اعتماد و بدین ترتیب از جمله وزرای انتخاب شده در دو دولت متوالی احمدی نژاد شد.

استیضاح

پس از یکی از گسترده ترین لابی های تاریخ مجلس و فشارهای بی سابقه بر نمایندگان استیضاح کننده، استیضاح حمید بهبهانی از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه ۱۲بهمن ۸۹ در مجلس شورای اسلامی با ۲۲ امضا آغاز شد. پس از بحث گسترده راجع به این موضوع و اثبات قانونی بودن استیضاح در جلسه غیر علنی، جلسه علنی آغاز شد، اما با تحریم جلسه استیضاح توسط احمدی نژاد و بهبهانی، حامیان دولت نیز از روشی عجیب برای اخلال در جلسه استیضاح استفاده کرده و چندین نفر با ارائه تذکرهای تکراری و داد کشیدن در صحن علنی مجلس می خواستند مانع صحبت استیضاح کنندگان شوند.

اکبریان اولین نفر از استیضاح کنندگان افشا کرد که مسوولان دولتی اظهار می کنند اگر نماینده ای به استیضاح رای دهد مردم حوزه نمایندگی وی از امکانات و بودجه محروم خواهند شد. او با ارائه آمارهای اسف باری از تلفات جاده ای گفت: با این شرایط بهتر است که با قاطر سفر کنیم. احمدرضا دستغیب نماینده شیراز اعلام کرد که وزیر راه در افتتاح آزمایشی راه ​آهن شیراز- اصفهان به جای حمل چهارپایان که در دیگر کشورها رایج است، از خانواده شهدا استفاده کرده که توهین بزرگی به آنهاست و سه روز پس از افتتاح متوقف شد.

جمشید انصاری، نماینده زنجان از ۲۲۰ مورد واخواهی دیوان محاسبات از پروژه های وزارت راه خبر داد که ۱۴۱ مورد آن به ادعانامه منجر شده است و حجم مورد ادعانامه ۱۲۰۵ میلیارد تومان است. سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه نیز در موافقت با استیضاح وزیر راه گفت: سقوط توپولف کاسپین با ۱۶۹ کشته و ۷ روز بعد سانحه دیگری با ۱۷ کشته و ۵ ماه بعد هواپیمای تابان در مشهد و بعد فوکر در تبریز و نهایتاً بویینگ ایران ایر با ۷۷ کشته در ارومیه کافی نبود؟ ۲۶۹ کشته کم است؟

او در تاریخ ایران اولین و تنها وزیری است که در جلسه استیضاح خود حاضر نشد. احمد توکلی در جریان بررسی این استیضاح، گفت که احمدی نژاد به وزیر راه دستور داده در مجلس حاضر نشود. رئیس مجلس هم این رفتار را تخلف از قانون خواند. برخلاف رویه معمول، هیچ یک از شبکه های تلویزیونی صداوسیما اقدام به پخش زنده استیضاح وزیر راه در مجلس نکردند.
او بعداً از عدم حضورش در جلسه استیضاح ابراز پشیمانی کرد. همچنین تاکید کرد: عدم حضور من در جلسه استیضاح در راستای منویات و سیاست های رییس جمهور بود و طرح ادعای این موضوع از سوی برخی رسانه ها که در صورت حضور می توانستم از خود دفاع کنم کاملاً کذب است. همچنین در مراسم تودیع خود ضمن عذر خواهی از نمایندگان مجلس به دلیل عدم حضور در جلسه استیضاح گفت: «من به نمایندگان مجلس بی اعتنا نیستم و تمامی آنها بر روی چشم و قلب و در قلب من هستند.»
از میان ۲۴۲نماینده حاضر در جلسه ۱۲بهمن ۸۹ مجلس شورای اسلامی ۲۳۴ نماینده در رای گیری برای استیضاح وزیر راه شرکت کردند. با ۱۴۷ رای موافق، ۷۸رای مخالف و ۹ رای ممتنع، وزیر راه عزل شد و ناگزیر از خروج از کابینه گردید.


پس از استیضاح

در جلسه ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ هیأت مدیره شرکت ملی نفتکش ایران، با توجه به بازنشسته شدن محمد سوری توسط احمدی نژاد، اعضای هیأت مدیره حمید بهبهانی، را بعنوان رییس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران انتخاب کردند. چند سال بعد زنگنه وزیر نفت حسن روحانی نسبت به این اقدام انتقاد شدید کرد و گفت: «وقتی آقای سوری در شرکت ملی نفتکش که یک برند جهانی بود، را بر می دارند و یک آدم را به جای او می گذارند که فرق نفتکش جاده پیما با نفتکش اقیانوس پیما را نمی فهمد، اگر مشکلی در حمل و نقل نفت پیدا نشود، باید تعجب کرد.»


نظرات

به نوشتهٔ آفتاب نیوز، حمید بهبهانی وزیر راه و ترابری سابق در سال ۸۷ در گفت وگو با خبرآنلاین، گفت بنده چند بار سوار این هواپیما (هواپیمای ایران ۱۴۰) شده ام و حاضرم کتبا بنویسم ایران ۱۴۰ از هواپیمای فوکر بسیار بهتر است. چراکه هم هواپیمای نو و هم خودکفا است. اگر به تدریج در مسیر ساخت وارد شویم در آینده می توانیم با خارجی ها رقابت کنیم.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • دادخواه 3 0

    امیدوارم گناهانش در زندگی توسط کسانی که به ناحق از او ضربه خوردند، بخشیده شود. با کوله باری از خطا رفت!

    • شاهین 1 0

      کامل قبول

  • كارشناس ارشد وزارت راه 6 2

    وي سه بار در سه سال متوالي در اخبار تلويزيون سراسري قرارداد قطار مگلو را امضا كرد كه يك هياهوي توخالي و اقدامي پوپوليستي بود و مخالفتهاي مستمر بدنه وزارت راه با طي نشدن روال معقول و منطقي در اين پروژه منتهي به كنار گذاشتن يكي از معاونين وزير شد.
    مفاسد عمده در ستاد وزارت كه مرتبط با گروه اميرمنصور آريا بروز كرد در دوره ايشان بود.
    شاهد بوده ام كه به تشخيص يا دلخواه خود يا نمايندگان دستور مي داد كه بعضي پروژه ها مصوب و برخي مردود شوند و در نتيجه برخي نمايندگان وزارت راه حتي در جلسات سازمان برنامه هم حسب دستور ايشان و بر خلاف اصول منطقي و اقتصادي در باره پروژه‌ها اظهار نظر مي كردند. اعتراضات منتهي به دستور اخراج كارشناس ذيربط شد.
    مسائل مختلفي هم به صورت شايعات مطرح بود. والله اعلم

    ماجراي استيضاح ايشان و لجبازي دولت منتهي به عدم معرفي وزير جايگزين و ادغام در وزارت مسكن بخاطر عدم معرفي وزير جايگزين شد يعني ايشان آخرين وزير راه و ترابري شدند.

    • ناشناس 3 6

      آقای ... شما هم همین الان کم به میخ و تخته نمی زنید همین الان هم نظرات متناقضی دارید اجازه بفرمایید بنده خدا دفن شود بعد بتازید! شما که مومن هستید اینطور رفتار می کنید وای به حال بقیه

  • ناشناس 0 6

    بنده خدایی از دنیا رفته شما چون رسانه شما از دوستان آقای رحمتی است و ایشان جایگزین آقای رحمتی شده اند باید اینطور بنویسید ؟ بنده خدا هنوز دفن نشده است که چنین بی رحمانه علیه اش می نویسید . ثابت کرده اید که آنچه ابدی است منافع شماست مثل همه ارکان جامعه و با این روحیه هرگز ایران روی ارامش نخواهد دید

    • همکار وزارتی 0 0

      جناب ناشناس
      مرحوم بهبهانی صرفا یک بنده خدا نبود. ایشان وزیر یک وزارتخانه بود که دوران وزارت و حتی دوران مدیریت وی در شهرداری و نیز در سمت استاد دانشگاه علم و صنعت حاشیه های بسیار داشت. لطفا به مطالبی که توسط نمایندگان در خصوص ایشان مطرح شد مراجعه کنید!
      آنچه ایشان و هر فرد دیگری در دوران زندگی و خدمت خود انجام میدهد، کارنامه وی است. و نمیتوان افراد را از کارنامه و عملکرد وی جدا دانست!
      البته بعنوان یک مسلمان هیچکس مجاز به نیت خوانی و حتی قضاوت در مورد افراد نیست و همه برای آمرزش ایشان دعا میکنیم و از خدواند طلب مغفرت برای ایشان می کنیم. اما مردم در مورد عملکرد افراد نظر دارند و خوبست این نظرات بدون حب و بغض مطرح شود تا برای آیندگان درس شود. آنچه برای مردم مانده و می ماند نتیجه تصمیمات درست و غلط هر مسئول و مدیری است که پشت میز می نشید و برای فردای مردم تصمیم می گیرد. دستورات دینی به ما می آموزد که در تصمیمات رضای خداوند و بویژه رضایت و منافع مردم باید توجه و دیده شود، در غیر اینصورت نظر مرم را نمیتوان با منع از گفتن و نظر دادن تغییر داد.