| کد خبر: 199161 |

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی:

◄ حفظ بافت تاریخی ایرانی_اسلامی در اولویت است

معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محور گزارش تحلیلی مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در ۵ سال اخیر عنوان کرد که حفظ بافت تاریخی ایرانی-اسلامی در اولویت است.

تین نیوز

 معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی با اشاره به محور گزارش تحلیلی مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در ۵ سال اخیر عنوان کرد که حفظ بافت تاریخی ایرانی-اسلامی در اولویت است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، فرزانه صادق مالواجرد  در نشست خبری به مصوبات ۵ سال گذشته اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعاتی که به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت، حفظ بافت تاریخی ایرانی_اسلامی بود که بافت‌های تاریخی مجاور اماکن مذهبی از آن جمله هستند و شورایعالی شهرسازی مصوباتی در این باره داشت.

وی به موضوع ساخت‌وساز غیراصولی در دوره گذشته مدیریت شهری اشاره داشت و عنوان کرد: تهران به عنوان کلانشهر و پایتخت ایران اسلامی، دارای بافت تاریخی زیادی است که اگر در سنوات قبل بازخورد خوبی در حفظ آنها نداشته‌ام، با مدیریت جدید توجه به این بخش بیش از گذشته شد.

مالواجردی به مصوباتی درباره باغات کن و فرحزاد اشاره کرد و افزود: وقتی ماده قانونی در این باره وجود داشته باشد قطعاً تخلفاتی را در این بخش شاهد نخواهیم بود. اما تا زمانی که عدول از قانون هزینه چندانی برای متخلف در بر ندارد ما همچنان شاهد تخلفات خواهیم بود.

پ

مالواجردی با اشاره به این‌که توجه ویژه به حقوق شهروندان در شورای عالی شهرسازی بسیار حائز اهمیت است، افزود: توجه ویژه در تهیه طرح‌ها و در تصویب و انتشار مواردی که تصویب شده است، باعث می‌شود شهروندمداری و توجه به حقوق عمومی مورد توجه قرار گیرد، چرا که بسیاری از سوداگری‌ها در حقوق عمومی رخ می‌دهد.

وی با بیان این‌که در ذیل شورای عالی شهرسازی در گذشته تنها یک کمیته تخصصی بود که بازوی فکری این شورا بود، گفت: در حال حاضر این کمیته تخصصی به 5 کمیته ارتقاء یافته است.

صادق مالواجردی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: طرح جامعه 55 متری شهر اراک در شورای عالی و شهرسازی بررسی شد، چرا که این طرح مطالبه مردمی داشت، به همین منظور با مطالبه مردم و بررسی‌های تخصصی که رخ داد، تغییرات مصوبه طرح 55 متری قبلی ملغی شد و ما منتظر اصلاح آن هستیم.

وی با تأکید بر این‌که تمام تلاش شورای عالی شهرسازی، شفافیت در ابلاغ مصوبات است، تأکید کرد: تلاش ما در خصوص بافت‌های تاریخی این است که توجه ویژه‌ای در خصوص بافت‌های تاریخی صورت بگیرد، مصداق عینی معماری ایرانی - اسلامی را باید در همین بافت‌های تاریخی جستجو کرد.

وی با بیان اینکه با ابلاغ بخشنامه وزیر راه و شهرسازی مهمترین حلقه ارتباطی با شهرسازی و تولید مسکن ایجاد شد، تصریح کرد: در طرح اقدام ملی تلاش شده مکان‌یابی اراضی که باید تولید مسکن بنا بر نیاز واقعی که در شهرهای مختلف وجود دارد، در نظر گرفته شود، پس اولویت طرح اقدام ملی این است که جانمایی مناسبی در خصوص تولید مسکن در اراضی صورت گیرد، یعنی خدمات لازم و سرانه خدماتی مدنظر قرار گیرد.

مالواجرد با بیان این نکته که، تفاوت طرح اقدام ملی با مسکن مهر این است که تولید مسکن در اراضی‌ای صورت گیرد که آن واحدهای مسکونی دارای خدمات زیربنایی باشند، افزود: این طرح در اردیبهشت امسال در شورای عالی شهرسازی مطرح شد، به هر حال اگر مصوب نشده است، دلیل آن این است که باید این طرح به تمام ملاحظات تخصصی پاسخ دهد، پس این طرح، طرحی نبود که بتواند مصوبه شورای عالی شهرسازی را بگیرد.

وی در خصوص طرح ساماندهی دانشگاه تهران نیز، یادآور شد: ساماندهی دانشگاه تهران مصوبه هیأت وزیران مربوط به سال 82 را دارد که از شمال به بلوار کشاورز، از جنوب به انقلاب، از شرق به وصال و از غرب به 16 آذر متصل خواهد شد، به هر حال تا قبل از طرح این مسئله در اردیبهشت ماه طرحی به شورای عالی شهرسازی نرسیده است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با بیان این مطلب که،موضوع دیگری هم که وجود دارد این است که بلاتکلیفی وجود داشت و بنابر حدود اربعه، حتما باید املاک مردم تملک می‌شد، پس طبق قانون از این به بعد لزومی به تملک وجود ندارد، ابراز داشت: آن‌چه که در طرح ساماندهی دانشگاه تهران رخ داده این است که باید به پیرامون خود احترام بگذارد، چرا که کاربری‌های مسکونی و تجاری در آنجا وجود دارد و از سوی دیگر ساکنان نیز باید به دانشگاه تهران احترام بگذارند، پس رویکرد ما تخریب نیست.

وی در خصوص نوسازی وبازسازی پیرامون حرم حضرت امام رضا(ع) نیز، گفت: آن‌چه که مصوبه شورای عالی شهرسازی بود، مماشات از سوی وزیر نبوده است، بلکه ما همچنان پیگیر این موضوع بوده و به اجرای مصوبه اصرار داریم،‌اما اگر کار متوقف شده است، شکایتی بوده که شهرداری مشهد کرده و دستور توقفی که دیوان عدالت اداری داده است.

معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی در خصوص اینکه آیا برای پروژه سیروس در تهران که قرار بود که پروژه 100 واحدی در آنجا احداث شود، آیا تغییر نقشه‌ای صورت خواهد گرفت، گفت: پروژه صد واحدی سیروس مصوبه شورای عالی شهرسازی نداشت، اول کلنگ‌زنی شد و سپس مراحل خود را در کمیسیون ماده 5 طی کرد، اما تغییر در خصوص نقشه مطرح نیست.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا طرح تفصیلی تهران بازنگری خواهد شد یا خیر، گفت: بازنگری نه به آن شکل، اما اول باید مشکلات طرح تفصیلی و مغایرت آن با طرح جامع تهران احصا شود، البته شهرداری تهران در این خصوص مشاوری گرفته که آن را آسیب‌شناسی کنت.

مالواجرد در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که کمیسیون ماده 5 شهرداری به جای توجه به قوانین شهرسازی، محلی برای کسب درآمد شده‌اند، آیا این موضوع مورد تائید شما هست یا خیر، گفت: این‌که کمیسیون‌های ما ده 5 محلی برای درآمدزایی شده‌اند، بله درست است، اما به گفته مسئولان شهرداری درامد پایداری وجود ندارد تا از درامد این بخش چشم پوشی شود.

معاون معماری وشهرسازی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نظارت عالیه مصوبات کمیسیون ماده 5 با شورای  عالی شهرسازی گفت: تلاش ما این است که اقداماتی که در کمیسیون ماده 5 صورت می‌گیرد به صورت شفاف باشد چرا که وقتی مصوبات شفاف و اعلام عمومی می‌شود، تخلفات به حداقل می‌رسد.

وی با بیان اینکه بنده خود عضو کمیسیون ماده 5 هستم، گفت: سامانه‌ای تنظیم و ایجاد شده است که از ابتدا تا انتهای مصوبات را ثبت کند تا تخلفات به حداقل برسد.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، خاطرنشان کرد: اگر قرار است طرح تفصیلی بازنگری شود، باید ببینیم بر روی چه مسائلی این اقدام انجام خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.