| کد خبر: 175895 |

◄ قدردانی آخوندی از مجلس؛هیچ کارت زردی در دوران وزارتم نگرفتم

در دوره پنج‌ساله آخر پنج بار از مجلس رای اعتماد گرفتم و هفت بار هم برای پاسخ به سؤالِ نمایندگان محترم در صحن علنی مجلس حضور یافتم و در همه موارد بدون اخذ کارت زرد موفق به کسب نظر مثبت نمایندگان محترم شدم.

تین نیوز

به گزارش خبرنگار تین نیوز عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی یک روز بعد از پایان کار خود در ساختمان دادمان، در پیامی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکر کرد.

وزیر راه و شهرسازی در بخشی از این نامه خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بر حق قانونی مجلس برای پرسش و سوال تاکید کرد: در این 62 ماهی که مسئولیت این وزارتخانهٔ سنگین و پُرمسئولیت را داشتم هیچ‌گاه، از کار با مجلس خسته نشدم. اظهارنظر، نظارت، سؤال و استیضاح حق مجلس و نشان از زنده‌بودن یک ملت است.

آخوندی در این نامه اشاره مستقیمی به این موضوع دارد که هیچ‌گاه در جریان دوران وزارت خود و حضور متعدد در مجلس چه برای استیضاح و چه پاسخ به سؤالات، کارت زردی از  پارلمان نگرفته  و آورده است: در این دوره پنج‌ساله آخر پنج بار از مجلس رای اعتماد گرفتم و هفت بار هم برای پاسخ به سؤالِ نمایندگان محترم در صحن علنی مجلس حضور یافتم و در همه موارد بدون اخذ کارت زرد موفق به کسب نظر مثبت نمایندگان محترم شدم.

او اشاره‌ای هم به آخرین جلسه پرحاشیه کمیسیون عمران مجل با دستور کار بررسی استیضاح چهارم خود دارد و آورده است: درحالی‌که برای حضور در جلسه مورخ 8‍ام مهرماهِ کمیسیون عمران برای پاسخگوی به چهارمین استیضاح کاملا آماده بودم، به ناگاه باخبر لغو جلسه در بعدازظهر روز 7 ام روبه‌رو شدم که هنوز هم دلیلِ آن برای من روشن نیست.

متن کامل نامه عباس آخوندی به علی لاریجانی به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر لاریجانی رئیس،

هیئت‌رئیسه محترم و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و عرض ادب

اینک که با پذیرش درخواست کناره‌گیری خود از سمت وزارت راه‌وشهرسازی از سوی رئیس‌جمهور محترم این سمت را ترک می‌کنم وظیفه می‌دانم که از دقت نظر، همراهی، پیگیری امور، نظارت، سؤال و استیضاح نمایندگان محترم مردم شریف ایران در مجلس‌های نهم و دهم سپاس بگویم. در این 62 ماهی که مسئولیت این وزارتخانهٔ سنگین و پُرمسئولیت را داشتم هیچ‌گاه، از کار با مجلس خسته نشدم. اظهارنظر، نظارت، سؤال و استیضاح حق مجلس و نشان از زنده‌بودن یک ملت است. از آن روز باید نگران بود که مجلس سؤال نکند و امور از مجرای خود منحرف شود. وگرنه سؤال و استیضاح چه جای نگرانی دارد؟

آن روز باید نگران شد که دولت، مجلس و قوه قضائیه نتوانند مطابق قانون اساسی حکومت قانون را در کشور برقرار کنند. کسانی فراتر از قانون بخواهند سرنوشت مردم را در دست بگیرند و به کسی هم پاسخگو نباشند. اقدام فراقانونی اساسی هیئت نظارت مجمع تشخیص و توقف ابلاغ قانون مصوب پس از طی مراحل پیش‌بینی‌شده در قانون اساسی ازاین‌دست است و جای نگرانی جدی دارد. این نگرانی زمانی تشدید می‌شود که این حق فراقانونی از سوی دولت، مجلس و شورای نگهبان موردپذیرش عملی قرار گیرد و نمایندگان این دو قوه پس از طی تمام مراحل قانونی باز برای پاسخگویی به ابهام‌های این هیئت در محل مجمع تشخیص حضور پیدا می‌کنند. حال‌آنکه پس از طی مراحل قانونی، این حضور هیچ محمل قانونی نداشته و توضیح و تصمیم‌های اتخاذی نیز فاقد ارزش حقوقی و قانونی است.

به‌هرروی، تجربه من با مجلس شورای اسلامی چه در دوره‌های سوم و چهارم و چه در دوره‌های نهم و دهم، علیرغم گرایش‌های سیاسی غالب آنان حکایت از وجدان زنده مجلس دارد. در این دورهٔ پنج‌سالهٔ آخر پنج بار از مجلس رأی اعتماد گرفتم و هفت بار هم برای پاسخ به سؤالِ نمایندگان محترم در صحن علنی مجلس حضور یافتم و در همه موارد بدون اخذ کارت زرد موفق به کسب نظر مثبت نمایندگان محترم شدم. درحالی‌که برای حضور در جلسه مورخ 8‍ام مهرماهِ کمیسیون عمران برای پاسخگوی به چهارمین استیضاح کاملاً آماده بودم، به ناگاه باخبر لغو جلسه در بعدازظهر روز 7 ام روبه‌رو شدم که هنوز هم دلیلِ آن برای من روشن نیست.

این طبیعت رأی‌گیری‌های پارلمانی است که پیش از اخذ رأی نشست‌های غیررسمی و به‌قول‌معروف لابی‌های متعددی انجام می‌گیرد. من ضمن احترام به این رایزنی‌ها همواره نقطهٔ اتکای خودم را بر توضیح و پاسخ‌های اقناعی در صحن مجلس می‌گذاشتم و موفق هم بودم و این را نشان از سلامت و بیداری وجدان مجلس می‌دانستم و می‌دانم. خوب یادم هستم که تعدادی از دوستان نماینده در جریان یکی از استیضاح‌ها، اظهار نگرانی جدی می‌کردند. در همان جلسه گفتم که من به وجدان عمومی مجلس ایمان‌دارم و برعکس نظر دوستان هیچ نگران نتیجه نیستم و مطمئنم که مجلس از توضیح‌های من قانع خواهد شد و به هیچ سازش و دادوستدی حتی با رعایت حدود قانونی و اخلاقی تن ندادم. وقتی تعداد آرای کسب‌شده‌ام از رأی اعتماد اولیه بیشتر شد، به این باور بیشتر ایمان آوردم که سیاست‌مدار ضمن دوستی و رایزنی با همگان به‌هیچ‌وجه نباید از اصول اخلاقی خود دست بکشد. ازقضا سیاست‌مدار چه در اذهان عمومی و چه در خاصگان همان زمان شکست می‌خورد که از اصول اخلاقی و اعتقادی خود دست بردارد و با آن‌ها دادوستد کند.

به‌هرروی، یک‌بار دیگر از همکاری مؤثر نمایندگان در طول دورهٔ مسؤولیت سپاس‌گزارم و برای ملت ایران آرزوی به‌روزی و سرزندگی، برای نمایندگان عزیز مجلس آرزوی آزادگی و هوشیاری، برای مسئولان و مقام رهبری آرزوی توفیق و سرافرازی دارم.

با سپاس

عباس آخوندی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.