| کد خبر: 213022 |

◄ ۶ نفر در پرونده هواپیمای اوکراینی بازداشت شدند

سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت ۶ نفر در پرونده هواپیمای اوکراینی خبر داد.

تین نیوز

سخنگوی قوه قضاییه از بازداشت ۶ نفر در پرونده هواپیمای اوکراینی خبر داد.

به گزارش تین نیوز، غلامحسین اسماعیلی امروز سه شنبه در بیست و هفتمین نشست خبری خود عنوان کرد:  بخش قضایی پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی به عهده قوه قضاییه و مشخصا سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

وی افزود: به محض وقوع حادثه دستوراتی صادر شد و در سازمان قضایی نیروهای مسلح شعبه ویژه ای تعیین شد.

او گفت: از ناحیه سازمان نیروهای مسلح اعلام شد که خانواده جانباختگان می‌توانند به سازمان قضایی مراجعه کرده و شکایت کنند که هفتاد خانواده تا امروز شکایت خود را اعلام کرده اند.

اسماعیلی عنوان کرد: این در حالی است که برخی از خانواده ها با دادستان نیروهای مسلح دیداری داشته‌اند و در این پرونده تاکنون ۶ نفر از عوامل ذی ربط بازداشت شده ‌ند که سه نفر با قرار تامین آزاد شده و سه نفر دیگر در بازداشت هستند.

پیشتر و در تاریخ 17 خرداد نیز معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزارت امور خارجه  به ایرنا گفته بود: تحقیقات از سانحه سقوط هواپیما تمام شده است.

محسن بهاروند افزوده بود: در سطح نخست‌ پیگیری‌ها و بررسی‌ها، ایران بلافاصله پس از سقوط هواپیمای اوکراینی تحقیقات خود را آغاز کرد و سازمان هواپیمایی کشوری، به عنوان سازمان تخصصی و حرفه‌ای این کار، بررسی‌هایش را سریعا آغاز کرد و از کشورهایی که اتباع‌شان در این هواپیما حضور داشتند، دعوت کرد تا در این بررسی‌ها مشارکت داشته باشند.

وی تاکید کرده بود: تحقیقات سازمان هواپیمایی کشوری از سقوط هواپیمای اوکراینی تقریبا تمام شده است و هیچ ابهامی در این باره وجود ندارد و ما می‌دانیم چه اتفاقی افتاده است. البته یک مرحله از تحقیقات فنی باقی مانده و آن، خوانش جعبه سیاه هواپیماست که انجام نشده اما هر روز و هر ثانیه آمادگی خوانش آن را داریم.

وی با تاکید بر اینکه مراحل مختلف پیگیری‌ها باید به نحوی با یکدیگر مرتبط باشند یا موازی با یکدیگر انجام شوند تحقیقات فنی، پرداخت خسارات و  بررسی دعوای مدنی و رسیدگی کیفری مقصران یا قصورکنندگان این ماجرا را سه مرحله پیگیری در این زمینه عنوان کرد.

معاون بین‌المللی و امور حقوقی وزارت امور خارجه با بیان اینکه براساس بررسی‌ها، نه ایران و نه اوکراین توان خوانش جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را ندارند، خاطرنشان کرد: هرچند تحقیقات تقریبا پایان یافته و آنچه در جعبه سیاه قرار دارد، ممکن است کمکی موثری به روند بررسی‌ها نکند ولی حاضر هستیم جعبه سیاه را به کشور یا شرکت ثالثی بدهیم تا خوانش جعبه سیاه را انجام دهد.

این دیپلمات ارشد با تاکید بر اینکه ایران برای خوانش جعبه سیاه و توافق درباره پرداخت خسارات و رسیدگی کیفری آماده است، بیان کرد: باید این اطمینان را پیدا کنیم بررسی‌های انجام شده، تحقیقات صورت گرفته و محتوای مذاکرات و رایزنی به بیرون درز پیدا نکند. و باید اطمینان داشته باشیم که مطابق کنوانسیون‌های بین‌المللی از جمله ضمیمه ۱۳ کنوانسیون شیگاگو با این موضوع برخورد شود.  

وی انجام توافق درباره پرداخت خسارات براساس اصول و معیارها را ضروری دانسته و عنوان کرده بود: ایران صلاحیت انحصاری در مورد برخورد کیفری با مقصران یا قصورکنندگان این موضوع را دارد و رسیدگی کیفری این مسئله هم در حال انجام است.

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: در مجموع اگر در مورد این مسائل، توافق انجام شود مشکلی برای ارسال جعبه سیاه هم نخواهیم داشت و اگر معیار پرداخت خسارت هم مشخص شود، بلافاصله این کار انجام می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.