| کد خبر: 157481 |

نفس های آخر ما...

آلودگی هوا به اوج خود رسیده است. ساکنان تهران و چند کلانشهر دیگر روز گذشته یکی از آلوده ترین روز های سال را تجربه کردند. آلودگی در چند شهر به تعطیلی مدارس انجامید و نیرو های امدادی را به حالت آماده باش در آورد.

تین نیوز

پیش بینی می شود موج جدید آلودگی تا اواخر هفته جاری ادامه داشته باشد. داستان نفس کشیدن در هوای آلوده در فصل سرد امسال هم تکرار شده و باز هم چاره ای برای غول آلودگی که نفیر می کشد و شهروندان را به کام مرگ می کشاند، اندیشیده نشده است. مسئولان فقط به تعطیلی مدارس و محدودیت های مقطعی ترافیکی دل خوش کرده اند.

روز گذشته شصتمین روز آلوده سال 96 در تهران بود. کمیته اضطرار آلودگی هوای استان تهران هم مقاطع تحصیلی پیش دبستانی، ابتدایی و مهدکودک غیر از فیروزکوه و دماوند را تعطیل اعلام کرد. افزایش غلظت آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون و قرارگیری وضعیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه های حساس، پایداری و سکون نسبی هوا و وقوع وارونگی دما را به دنبال داشت. به گفته لیلا نظری، سخنگوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، وسایل نقلیه عامل اصلی آلوده شدن هوا در این روزها هستند و اگر باد و باران به داد شهروندان نرسد، روزهای آلوده ادامه دارد. همچنین معاون عمرانی استاندار تهران گفت: «در صورتی که میزان آلاینده های هوا همچنان از حد مجاز بیشتر باشد، تعطیلی مدارس در مقاطع ابتدایی و افزایش محدوده طرح زوج و فرد اعمال می شود.» حسن کریمی اظهارکرد: «در صورتی که تداوم آلایندگی هوا به همین شکل ادامه داشته باشد محدودیت های جدید اعمال نمی شود.»

شکایتی به دلیل مرگ ناشی از آلودگی نداشتیم
مدیرکل پزشکی قانون تهران اعلام کرد: تاکنون شکایتی بابت مرگ در پی آلودگی هوا نشده است. مسعود قادی پاشا در پاسخ به سوالی درباره موارد فوتی در پی آلودگی هوا اظهارکرد: موردی که صرفا مرگش به دلیل آلودگی هوا بوده و تحت این عنوان به پزشکی قانونی ارجاع شده باشد، نداریم، اما ممکن است فردی در بیمارستان فوت شده و دارای بیماری های مزمن قلبی و ریوی باشد که آلودگی هوا آن را تشدید کند که پزشکان ما در بیمارستان برای این فرد جواز دفن صادر می کنند، اما دلیل مرگش صرفا آلودگی هوا نیست. او تاکید کرد: البته تشخیص مرگ به علت آلودگی هوا را حتی در بسیاری از اوقات با کالبدگشایی نیز نمی شود انجام داد، اما ممکن است فرد به بیماری هایی مبتلا باشد که آلودگی هوا آن را تشدید کند.

افزایش محدوده طرح ترافیک تا زوج و فرد
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه در کمیته اضطرار مقرر شد اورژانس تهران آمادگی کامل برای خدمات رسانی به شهروندان را داشته باشد، اظهارکرد: افزایش محدوده طرح ترافیک به زوج و فرد و ممنوعیت فروش آرم طرح ترافیک روزانه از سوی شهرداری تهران برای روزهای آلوده نیز از دیگر مصوبات جلسه بود. کیومرث کلانتری گفت: تشدید برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهور از دیگر موضوعات مورد تصویب در این جلسه بود.

افزایش غلظت آلاینده ها
مدیرکل پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور درباره شرایط جوی و آلودگی شهرهای ایران گفت: شهرهای تبریز، ارومیه، تهران، اراک و اصفهان شهرهایی هستند که آلودگی بالایی دارند تا چهارشنبه این شرایط باقی می ماند و آلودگی در شهرهای صنعتی ادامه دارد. به گزارش ایلنا، احد وظیفه ادامه داد: از روز پنجشنبه سامانه ای از شمال غرب وارد کشور می شود و انتظار داریم از پنجشنبه تا جمعه در استان های شمال غرب کشور یعنی کردستان، آذربایجان شرقی و غربی شاهد افزایش ابر و بارش باران و در ارتفاعات بارش برف باشیم.

استقرار نیروهای اورژانس در میادین
سخنگوی اورژانس تهران با اشاره به اینکه مراجعات به اورژانس تهران در پی تشدید آلودگی هوا افزایش می یابد، گفت: اورژانس تهران به دلیل آلودگی هوا تیم هایش را در میادین اصلی پایتخت مستقر کرده است. حسن عباسی در ارتباط با تمهیدات اورژانس در روزهای آلوده اظهارکرد: اورژانس تهران تیم هایش را در نقاط مهم پایتخت مستقر کرده و علاوه بر پایگاه های شهری موجود، تعدادی آمبولانس در میدان ها و مناطق اصلی پایتخت مستقر شدند.

بلایی که هوای آلوده سر ریه می آورد
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه آلودگی هوا بر روی سیستم ریوی تنفسی، گوارش، پوست، تولیدمثل و دستگاه ایمنی تاثیرگذار است، گفت: احتمال ابتلا به سرطان در افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار دارند، بیشتر است. قمرتاج خان بابایی درباره تاثیر آلودگی هوا بر ریه افراد در شهرهای آلوده اظهارکرد: ریه در بدن نقش یک فیلتر را برعهده دارد و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن که حیات ما به آن وابسته است در ریه انجام می شود. او افزود: اگر به دلایلی اکسیژن محیطی کاهش یابد یا بافت ریه دچار بیماری شود، تبادل اکسیژن و دی اکسیدکربن انجام نمی گیرد و فرد دچار عوارضی می شود. او تاکید کرد: آلودگی هوا نیز می تواند بیماری های بدخیم همچون سرطان ایجاد کرده و احتمال ایجاد بیماری های حساسیتی همچون آسم را چندین برابر می کند. بنابراین آلودگی هوا در بروز و شدت آسم دخیل است.

سکته قلبی درکمین افراد در شهرهای آلوده
معاون سازمان انتقال خون هشدار داد: آلودگی هوا سبب افزایش هموگلوبین و افزایش غلظت خون شده و احتمال سکته قلبی و گرفتگی عروق را افزایش می دهد. کریم شمس اسنجان درباره تاثیر آلودگی هوا بر روی خون اظهارکرد: در روزهای آلوده برای اینکه اکسیژن رسانی در بدن دچار اختلال نشود، سطح هموگلوبین خون افزایش می یابد. به گفته او افزایش هموگلوبین به میزان متوسط به تنهایی عوارضی ندارد، اما اگر این مساله خیلی شدید شود غلظت خون و ویسکوزیته خون افزایش می یابد. به گزارش فارس، معاون سازمان انتقال خون عنوان کرد: در کودکان افزایش سطح هموگلوبین بالاتر از سایر افراد است، اما در روزهای آلوده این حالت تشدید پیدا کرده و در واقع اکسیژن رسانی نامناسب در بدن کودک سبب سیانوز می شود و کبودی پوست و تنگی نفس را برای کودکان به همراه دارد.

**تعطیلی مدارس دردی دوا نمی کند
یک فعال حوزه محیط زیست درباره وضعیت آلودگی هوای این روزهای پایتخت به «آرمان» می گوید: تاکنون سازمان های مربوطه به رغم برخورداری از بودجه مناسب نتوانسته اند درصدی از میزان آلودگی هوا را کاهش دهند. محمدرضا فاطمی می افزاید: با توجه به کاهش بودجه، اعتبارات و امکانات دولت در سال های آینده در مساله آلودگی هوا هیچ روند کاهشی ملاحظه نمی شود. با این تفاسیر بر میزان آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور افزوده می شود. به گفته او در آینده تعداد روزهای آلوده افزایش می یابد، چون دو راه حل اساسی همچون تعویض خودروهای فرسوده و اصلاح سیستم های گرمایشی منازل متضمن بودجه است، اما با بررسی شرایط بعید است این اقدام انجام شود. به گفته او کلانشهر تهران به شدت در حال بلندمرتبه سازی و گسترش است و کانون های مختلف آلاینده در حال افزایش هستند، طبیعتا این آلودگی در سال های آینده شدت می یابد.

این فعال حوزه محیط زیست با بیان اینکه اقدامات موقتی همچون تعطیلی مدارس و گسترش محدوده طرح ترافیک اقدام موثری برای بهبود وضعیت آلودگی هوا نیست، تاکید می کند: در وضعیت کنونی دست اندرکاران امر به امید اینکه برای بهبود شرایط هوا اقدامی انجام داده اند از فعالیت موثر باز می مانند. به قول معروف آب که از سر گذشت چه یک وجب چه صد وجب. با این تفاسیر تعطیلی یک روز مدرسه یا گسترش محدوده طرح ترافیک هیچ تغییری در وضعیت هوا به همراه ندارد. فاطمی می افزاید: فلات ایران در سال های گذشته نسبت به گذشته گرم تر شده و همین گرمی اختلاف دما را در مناطق کمتر کرده و باعث کاهش وزش باد می شود. بی شک در آینده گرمای هوا تشدید می شود.

منبع: روزنامه آرمان

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.