| کد خبر: 204521 |

◄ خادمی: پیش از توسعه شبکه‌ ریلی، نیاز به تغییر مد حمل و نقلی داریم

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: ما برنامه داریم که حتی یک شاخه ریل از خارج از کشور وارد نکنیم.

تین نیوز

 خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، در کنفرانس «حمل ونقل ریلی و رونق تولید؛ فرصت ها و ظرفیت ها» که در دانشکده علم و صنعت برگزار شد؛ با بیان این که خوشبختانه در بخش توسعه صنعت حمل و نقل ریلی در کشور از گذشته تا به امروز اقدامات خوب و موثری انجام شده است، گفت: حدود سه هزارکیلومتر خط ریلی در کشور داریم که عدد بسیار قابل توجهی است.

به گزارش تین نیوز، او در ادامه با تاکید بر این که اولویت توسعه ریلی در کشور در نظام و دولت وجود دارد، گفت: خوشبختانه بودجه این موضوع نیز در حال تامین است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور با بیان این که حدود 970 کیلومتر از این مسیرها به بهره برداری رسیده است گفت: در راستای این موضوع نیز 5 مرکز استان به شبکه ریلی اتصال پیدا کرد اما آن چیزی که ما به آن نیاز داریم توسعه شبکه نیست و باید مد حمل و نقل را تغییر داد چرا که 90 درصد حمل و نقل در بخش جاده ای اتفاق می افتد و این اتفاق خوبی نیست و هزینه بسیاری را برای کشور تحمیل می کند.

او گفت: باید مد حمل و نقل به سمت توسعه شبکه حمل و نقل ریلی برود اما مسئله این است که چرا این مد تغییر پیدا نمی کند؟ از همین رو لازم است به عنوان یک چالش به این موضوع نگاه کرد و برای حل آن تلاش کرد، باید برای حل این مسئله در کشور بررسی های لازم در این نوع همایش ها صورت بگیرد.

خادمی بیان کرد: موضوعی که در این سال ها اتفاق افتاده این بود که همه ی ادوات، بسترها و نیازها در داخل کشور وجود داشت و تنها مسئله ورود ریل بود. بسیاری از بسترهایی که وجود داشت معطل ورود ریل بود. از همین رو یا لازم بود ریل از خارج از کشور وارد کرده یا معطل تولید داخل می ماندیم.

او ادامه داد: از امسال به همکاری ویژه ای که در بخش صنعت و بخش اجرایی به وجود آمد مشکل تولید در داخل حل شد.

خادمی با بیا اینکه ما حداکثر تا سه سال آینده هزار کیلومتر مسیر ریلی دیگر می توانیم به بهره برداری برسانیم، گفت: یکی از این مسیرها چابهار-زاهدان است که تامین مالی آن انجام شده، پیمانکار پای کار است و تامین ریل آن بر عهده قرارگاه خاتم الانبیا است.

او گفت: رسیدن ریل به سمت کردستان نیز درحال کار زیرسازی است و تامین مالی لازم انجام شده است.

وی بیان کرد: راه آهن میانه به سمت اردبیل با 175کیلومتر خط راه آهن، 82 درصد عملیات زیرسازی آن انجام شده است. او تاکید کرد: ما برنامه داریم که حتی یک شاخه ریل از خارج از کشور وارد نکنیم.

شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه در سه ماهه گذشته قرارداد تولید ریل با ذوب آهن برای 15 هزار تن ریل منعقد کردیم، گفت: برای 50 هزار تن ریل دیگر هم در مراحل اولیه قرارداد با ذوب آهن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد در زمینه تولید ریل ملی فاینانس و حمایت های مالی هم وجود داشته باشد، گفت اگر یک نفر ریل فاینانس شده برای ما بیاورد ممکن است استقبال کنیم چرا که  پولی که قرار است برای فاینانس به کشور خارجی بدهیم و ریل برای پروژه تعریف شود نظیر همین فاینانس طبق ماده 56 در داخل تامین مالی توسط بانک ها انجام شود که قطعا ما هم استقبال می کنیم

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.