| کد خبر: 242891 |

برگزاری نهمین نمایشگاه حمل و نقل ریلی و صنایع در کشاکش بودن یا نبودن!

تصمیم یک باره آن هم ۱۵ روز قبل از برپایی نمایشگاه که بخش خصوصی قراردادهای ساخت غرفه را منعقد کرده و هرکدام برای حضور در نمایشگاه از پیش برنامه‌ هایی هم داشته‌ اند این نگرانی را ایجاد می‌ کند که همچنان رویکردهای سلیقه‌ ای از نظام تصمیم‌‌ گیری ما رخت برنبسته باشد.

تین نیوز

نمایشگاه حمل و نقل ریلی، صنایع و تجهیزات وابسته یکی از رویدادهای تخصصی حوزه صنعت حمل و نقل کشورمان است که همه ساله فرصت‌ های مناسبی را برای آگاهی از تازه‌ ترین تحولات و ظرفیت‌ های اجرایی فعالان این بخش ایجاد می‌ کند.

در عین حال، مجالی است تا بدیهی‌ ترین چالش‌ های این حوزه که همچنان حل نشده مانده و در مواردی مطالبات انباشته‌ ای هم هستند مورد بحث کارشناسان قرار بگیرد. فعالان و پژوهشگران در چنین رویدادهایی از مدیران و مسئولان دولتی و مجلس شورای اسلامی این انتظار جدی را دارند تا به ابهامات پاسخ دهند و از طرح و برنامه‌ های آینده بگویند تا چطور از این فرصت‌ های خدادادی ترانزیت بتوان به شایستگی بهره برد. این روزها  بیش از هر زمانی احساس می‌شود تا در یک رویداد تخصصی بتوان دستکم نقشه راه درست برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی و نقش آن در توسعه پایدار کشور ترسیم شود.

بیشتر بخوانید:

چرا تعویق زمان نمایشگاه حمل و نقل ریلی، صنایع و تجهیزات وابسته به صلاح نیست؟

با خبر شدیم که راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران با برگزاری این رویداد مهم که در تاریخ ۳ تا ۶ خردادماه سال جاری برنامه‌ ریزی شده بود مخالفت کرده با این استدلال که فرصت بیشتری برای مشارکت شرکت‌ های دانش‌بنیان، صاحب‌ نظران دانشگاهی و صنعتگران در حوزه ریلی فراهم گردد. در عین حال اعلام کرده که این تصمیم در شورای سیاست‌ گذاری نمایشگاه اتخاذ شده است.

 تصمیم یک باره آن هم ۱۵ روز قبل از برپایی نمایشگاه که بخش خصوصی قراردادهای ساخت غرفه را منعقد کرده و هرکدام برای حضور در نمایشگاه از پیش برنامه‌ هایی هم داشته‌ اند این نگرانی را ایجاد می‌ کند که همچنان رویکردهای سلیقه‌ ای از نظام تصمیم‌‌ گیری ما رخت برنبسته باشد. در همین یکی دو روز گذشته شائبه‌ هایی در فعالان حمل و نقل ریلی ایجاد شده که شورای سیاستگذاری چگونه تشکلی است که بدون حضور نماینده بخش خصوصی تصمیم می‌ گیرد وقنی همه مشارکت‌ کنندگان این نمایشگاه بخش خصوصی و مشتاق به مشارکت هستند! دو انجمن صنفی شرکت‌ های حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات  خدمات وابسته و صنایع تولید کننده واگن، تجهیزات و خدمات ریلی به این تصمیم واکنش نشان دادند و استقبال حداکثری شرکت‌ ها برای مشارکت در نمایشگاه را در نامه‌ ای به رئیس کل سازمان تجارت ایران یادآور شده و خواستار برگزاری نمایشگاه در موعد مقرر شده‌ اند.

باید در نظر داشت که اساسا برگزاری چنین نمایشگاه‌ هایی برای معرفی توانمندی‌ های بخش خصوصی است و اگر بخش خصوصی خود مشتاق به همچنین رویدادی است جای تعجب است که دولت سیزدهم از چنین سطح مشارکت بالایی استقبال نمی‌کند!

اینکه شرکت‌ های دانش‌ بنیان باید در بطن رویدادها باشند تحلیل و دغدغه درستی است که راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهاد سیاست‌ گذار لازم است به آن توجه داشته باشد. اتفاقا برگزاری نمایشگاه در موعد مناسب خود می‌ تواند شرکت‌ های دانش‌ بنیان و شتاب‌ دهنده‌ ها را یاری دهد تا دستکم در بازدید از نمایشگاه و گفت‌ و گو با غرفه‌ داران و مشارکت‌کنندگان از نیازهای واقعی صاحبان صنایع ریلی و شرکت‌ های بهره‌بردار مطلع شوند و در ماه‌‌های آینده با تحلیل نیازهای آنان نسبت به ارایه راه‌حل‌های جامع در یک نمایشگاه تخصصی حضور پیدا کنند.

به نظر می‌رسد برگزاری چنین نمایشگاهی پس از مدت‌ها وقفه ضرورت دارد تا بتوان کاستی‌های سیاست‌گذاری‌های شبکه حمل و نقل ریلی را به بحث کارشناسی گذاشت و بخش خصوصی که این‌چنین مشتاق به برپایی نمایشگاه و معرفی برنامه‌های خود هستند، به ارزیابی، بازآفرینی امکانات و ظرفیت‌های خود اهتمام ورزد.

* سردبیر ماهنامه صنعت حمل‌ونقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: مجله ماهنامه صنعت حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.