| کد خبر: 62312 |

رئیس کمیسیون عمران:

احتمال قوی رای دیوان عدالت اداری به ابطال ابلاغیه آخوندی

تین نیوز | با توجه به تعدد اعتراض‌ها در مجلس به نمایندگی از مجلسی‌ها بحث را به دیوان عدالت اداری بردیم و ما این حق را داریم از طریق ابزارهای قانونی با تصمیم مسئولان برخورد کنیم.
 
رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه منتظر اعلام رای نهایی دیوان عدالت ادرای درباره ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی مبنی بر منع ورود کارکنان شهرداری، شورای شهر، و وزارت کشور به انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان هستیم گفت: اینکه دیوان رای به ابطال ابلاغیه دهد قوی است.
 
سید مهدی هاشمی با تاکید براینکه 100 نماینده مجلس به ابلاغیه اخیر وزیر راه و شهرسازی اعتراض دارند گفت: با توجه به تعدد اعتراض‌ها در مجلس به نمایندگی از مجلسی‌ها بحث را به دیوان عدالت اداری بردیم و ما این حق را داریم از طریق ابزارهای قانونی با تصمیم مسئولان برخورد کنیم.
 
وی تاکید کرد: اگر دیوان عدالت اداری هم رای به ابطال ابلاغیه ندهد از راه‌ها و مجاری دیگری وارد خواهیم شد.
 
هر چند سازمان نظام مهندسی با سه دهه فعالیت از قدرتمندترین نهادهای غیردولتی برای جامعه مهندسان محسوب می شود اما در چند سال اخیر با ایجاد فساد مالی و رانت‌هایی این نهاد جایگاه بازدارندگی خود را از دست داده است به طوری که در رای‌گیری برای تغییر و اصلاح قانون نظام مهندسی در مجلس نمایندگان خواستار انحلال سازمان نظام مهندسی شدند.
 
گفته می‌شود گردش مالی این سازمان رقمی نزدیک به بودجه عمرانی کشورمان است و به دلیل فسادهای مالی کلان در سازمان نظام مهندسی اخیرا سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمان به دستور عباس آخوندی منحل شد.
 
عده ای از فعالان بازار مسکن و صنعت ساختمان مدعی‌اند ریشه امضا فروشی در بازار در سازمان نظام مهندسی است و تخلفات ساختمانی عدیده‌ای در سیستم معیوب سازمان نظام مهندسی کشف شده است  به طوری که اوایل سال جاری باند جاعلان مهر و امضای مجوزهای گاز در این سازمان دستگیر شدند. حال وزیر راه و شهرسازی ابلاغیه ای را صادر کرده‌اند و معتقدند نباید پروسه اجرا و نظارت به دست افراد خاصی بیفتد این ابلاغیه عباس آخوندی واکنشهای بسیاری را در پی داشت در نهایت مخالفان موضوع را به دیوان عدالت اداری کشاندند و هاشمی رئیس کمیسیون عمران مدعی است به احتمال قوی دیوان رای به ابطال ابلاغیه آخوندی میدهد.
 
علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه حتی اگر دیوان رای به ابطال ابلاغیه دهد هم می توان جلوی فساد و رانت خواری در سازمان نظام مهندسی را گرفت گفت: اگر ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی باطل اعلام شود از طریق اصلاح آیین‌نامه ها ورود افراد چند شغله را به این نهاد عمومی محدود می کنیم.
 
وی ادامه داد: معتقدم فعالیت همکارانم در مجلس در سازمان نظام مهندسی اصلا خوشایند و پسندیده نیست گفت: موضوع اصلی این است که نباید پروسه نظارت و اجرا در دست یک فرد باشد.
 
همچنین رئیس کمیسیون عمران درباره این ابلاغیه گفت: ابلاغیه آخوندی اعتراضات زیادی را در جامعه مهندسان و کسانی که به نوعی با فعالیتهای ساختمانی مرتبط هستند درپی داشت و احتمال لغو این دستور آخوندی بسیار زیاد است
 
وی تاکید کرد: نمی توان با فرض اینکه شاید تخلفی در آینده صورت بگیرد اقدام به صدور چنین ابلاغیه هایی کرد و افراد را متهم و از حضور درسازمان نظام مهندسی محروم کرد.
 
هاشمی ادامه داد: از سوی دیگر فعالیتهایی مانند عضو شورای شهر بودن شغل محسوب نمی‌شود و نمی‌توان این افرادرا  متهم به کاری که نکرده‌اند دانست.
 
طی چند سال اخیر رانت‌خواریها در عالی ترین نهاد بخش خصوصی در جامعه مهندسان کشور آنقدر زیاد بوده که در حال حاضر برخی از داوطلبان و متقاضیان حضور در هفتمین دوره انتخابات نظام مهندسی حاضر به هزینه‌های میلیاردی شده‌اند حال که گفته می‌شود احتمال صدور رای دیوان عدالت اداری برای ابطال ابلاغیه آخوندی بسیار زیاد است باید دید وزیر راه وشهر سازی چه راهکاری برای محدودیت حضور چند شغله‌ها در نظر می‌گیرد.

شنیده‌ها حاکی از این است که رای دیوان عدالت اداری پس از تعطیلات آخر هفته اعلام خواهد شد. این در حالی است که امروز آخرین مهلت دیوان برای اعلام رای بود و هاشمی نسبت به تاخیر در اعلام رای اعتراض دارد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.