| کد خبر: 134474 |

نایب رئیس انجمن اقتصاد شهری در گفتگو با تین‌نیوز:

◄ رکود مضاعف بازار مسکن با تحمیل مالیات ده درصدی بر ساختمان‌های نوساز

کارشناس اقتصاد و مسکن تحمیل ده درصدی مالیات بر ساختمان‌های نوساز را موجب رکود بیشتر مسکن کشور دانست.

تین نیوز

کارشناس اقتصاد و مسکن تحمیل ده درصدی مالیات بر ساختمان‌های نوساز را موجب رکود بیشتر مسکن کشور دانست.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سید محسن طباطبائی بااشاره به این مطلب که بازار مسکن کشور با شرایط موجود نیز در رکود به سر می‌برد، اظهار داشت: در شرایطی که بازار مسکن همچنان در شرایط رکودی است، تحمیل مالیات ۱۰ درصدی بر ساختمان‌های نوساز می‌تواند بیش از گذشته بازار مسکن را با رکود مواجه سازد.

 

وی در ادامه سخنان خود در گفت‌وگو با این شبکه خبری، تصریح کرد: براساس مصوبه جدید دولت امیدی به خروج صنعت مسکن از رکود وجود نخواهد داشت زیرا، قدرت خرید با این اتفاق نزد مردم بیش از پیش رو به کاهش می‌گذارد.

 

نایب رئیس انجمن اقتصاد شهری با اشاره به این نکته که، با تصویب هیات وزیران، درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان عرصه و اعیان، حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد خواهد بود، یادآور شد: دولت این تصمیم را با توجه به انقضای یک سال از تاریخ اجرای قانون مالیات‌های مستقیم و به منظور رفع مشکلات اجرایی ذی نفعان موضوع اتخاذ کرد که، پیامدهای آن موجبات رکود در صنعت مسکن را باعث خواهد شد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این مطلب که «به موجب این تصمیم، ارزش روز زمین در زمان فروش ساختمان احداث شده از ارزش روز فروش ساختمان کسر و مابقی آن در درآمد مشمول مالیات لحاظ می­‌شود»، گفت:  این تصمیم شامل ساختمان­‌هایی خواهد شد که از اول سال ۱۳۹۵ پروانه ساختمانی اخذ کرده‌اند و شامل ساختمان­‌هایی که تا پایان سال ۱۳۹۴ پروانه ساختمان اخذ شده و حتی اتمام ساختمان نیز بعد از سال ۹۴ باشد، نمی­‌شود و ساختمان­‌هایی که پروانه ساخت آنها قبل از سال ۱۳۹۴ باشد، تنها مشمول مالیات نقل‌وانتقال خواهد بود.

 

وی در خصوص تبصره های ۲ و ۴ این ماده قانونی نیز، گفت: به موجب تبصره ۲ ماده مذکور شمول مقررات این ماده در خصوص ساخت و فروش ساختمان توسط اشخاص حقیقی منوط به آن است که بیش از سه سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن نگذشته باشد و وفق تبصره  ۴ نیز شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از حکم مفاد این ماده مستثنی است.

 

طباطبایی با اشاره به این‌که تلاش سازمان مالیاتی برای افزایش درآمدهای کشور پسندیده است اما راهکارهای کسب درآمد باید با مقتضیات اقتصادی همخوانی داشته باشد، هدف مستقیم این آئین نامه را انبوه‌سازان و سازندگان شخصی مسکن دانست و ابراز داشت:  باید در نظر داشت که در نهایت این مالیات از جیب مصرف کننده پرداخت خواهد شد، چرا که سازندگان این اضافه مالیاتی را روی اصل قیمت مسکن اضافه می کنند.

 

وی در ادامه با تاکید بر این مهم که، اوضاع ساخت و ساز در شهرهای بزرگ و به ویژه پایتخت نامناسب تر بوده است، افزود: در شش ماهه اخر سال گذشته در تهران ۵۰۶۰ دستگاه ساختمان مسکونی شروع به ساخت کرده که نسبت به دوره قبلی بیش از ۲۰ درصد کاهش داشته است.

 

نائب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری همچنین به آمار ساختمان‌های مسکونی تکمیل شده در این بازه زمانی نیز اشاره کرد و یاداور شد: در نیمه نخست سال گذشته بیش از ۵۸ هزار دستگاه ساختمان در شهرها از سوی بخش خصوصی با هزینه ۲۶ هزار و ۵۶۰ میلیارد تومانی تکمیل شده که نسبت به دوره مشابه در سال ۱۳۹۴ کاهش بیش از ۲۵ درصدی نشان می‌دهد.

 

وی با اشاره  به این‌که این آمار و ارقام و مشاهده نبض بازار در سال جاری تاکید دارد که مسکن علیرغم تمامی تهمیدات دولت مانند، افزایش سبد اعطای تسهیلات نتوانسته است به‌طور کامل از شرایط رکودی خارج شود، خاطرنشان کرد: در این شرایط اعمال مالیات های تازه بر ساخت و ساز مسکن منطقی به نظر نمی‌رسد و باعث تشدید رکود در این بخش خواهد شد.

 

به گزارش تین‌نیوز، هفته گدشته بود که هیات دولت با تصویب لایحه اخذ مالیات از درامد ناشی از ساخت و فروش ساختمان، باعث شد تا واکنش‌هایی در این زمینه از سوی فعالان و کارشناسان حوزه مسکن به گوش برسد در این مصوبه آمده است: با تصویب هیات وزیران، درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان (عرصه و اعیانی) حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد خواهد بود.


 
دولت این تصمیم را با توجه به انقضای یک سال از تاریخ اجرای قانون مالیات‌های مستقیم و به منظور رفع مشکلات اجرایی ذی نفعان موضوع اتخاذ کرد.
 


هم‌چنین به موجب این تصمیم، ارزش روز زمین در زمان فروش ساختمان احداث شده از ارزش روز فروش ساختمان کسر و مابقی آن در درآمد مشمول مالیات لحاظ می­‌شود.
 


این تصمیم شامل ساختمان‌­هایی خواهد شد که از اول سال ۱۳۹۵ پروانه ساختمانی اخذ کرده اند و شامل ساختمان­‌هایی که تا پایان سال ۱۳۹۴ پروانه ساختمان اخذ شده و حتی اتمام ساختمان نیز بعد از سال ۹۴ باشد، نمی­‌شود و ساختمان­‌هایی که پروانه ساخت آنها قبل از سال ۱۳۹۴ باشد، صرفاً مشمول مالیات نقل و انتقال خواهد بود.


 
این تصمیم شامل ساخت و فروش ساختمان در شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر نخواهد بود.


 
ضمناً در مورد نقل‌وانتقال ساختمان‌های نیمه تمام، مبلغ فروش هر مرحله به عنوان بهای تمام شده خریدار مرحله بعدی محسوب و از درآمد ناشی از ساخت و فروش املاک مذکور کسر می‌گردد.


 
در مورد اعیان احداث شده در املاک موقوفه، ارزش زمین در محاسبه درآمد مشمول مالیات ناشی از ساخت و فروش املاک منظور نخواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.