| کد خبر: 159702 |

موافقت کمیسیون عمران با بخشنامه۵درصدی آخوندی

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ مصوب شد تا مطالبات پیمانکاران از دولت با بدهی‌های آن‌ها به بانک‌ها تهاتر شود.

تین نیوز

رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ مصوب شد تا مطالبات پیمانکاران از دولت با بدهی‌های آن‌ها به بانک‌ها تهاتر شود.

به گزارش تین‌نیوز، محمدرضا رضایی کوچی در حاشیه بازدید از شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در جمع خبرنگاران درباره بخشنامه اخیر وزیر راه و شهرسازی و حذف کسر ۵ درصد از دستمزد مهندسان از سوی سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گفت: این مبالغی که از مهندسان کسر شد باید در راستای خدمات به مهندسان مانند آموزش و فراهم کردن زمینه صادرات خدمات فنی مهندسی هزینه می‌شد.

وی افزود: اینکه بخواهیم پولی از مهندسان کسر و آن را صرف حقوق کارمندان کنیم، کمیسیون عمران با این موضوع چندان موافق نیست.

رئیس گروه عمران مجلس در خصوص پرسشی درباره نداشتن مبنای قانونی برای اعمال جدید کسر ۵ درصد از حق نظارت مهندسان اظهار داشت: تاکنون در این خصوص اختلاف‌نظر وجود داشت به همین دلیل در بحث اصلاح قانون نظام‌مهندسی یکی از موادی که اصلاح و شفاف می‌شود، همین موضوع کسر درآمد مهندسان به‌عنوان حق النظاره و همچنین نحوه هزینه کرد این درآمدهاست.

رضایی کوچی تصریح کرد: کمیسیون عمران با بخشنامه اخیر وزیر راه و شهرسازی موافق بوده و مایل نیست تا این ۵ درصد از مهندسان کسر شود و امیدواریم بخشنامه وزیر راه و شهرسازی از دهم بهمن‌ماه جاری اعمال شود.

وی در خصوص اصلاح قانون نظام‌مهندسی در کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: قبلاً لایحه‌ای به این منظور به مجلس ارسال‌شده بود و ما یک ماه به دولت فرصت دادیم تا پیش‌نویس این لایحه را اصلاح کند ولی این پیش‌نویس قابل‌اجرا نیست به همین دلیل پس از اتمام بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، کمیسیون عمران رأساً به این موضوع ورود کرده و طرحی که در نظر دارد را بررسی خواهد کرد که تا پیش از پایان سال جاری این مسئله اجرایی می‌شود.

رضایی کوچی در خصوص تبدیل شرکت آزمایشگاه مکانیک خاک به سازمان توسعه کیفیت پروژه‌های عمرانی، تأکید کرد: در حال حاضر پروژه‌های عمرانی از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و ساختمان‌های ما نسبت به عمر مفید سازه‌های دیگر کشورها طول عمر پائینی دارند حتی ساختمان‌های جدیدی هم که ساخته می‌شود در مدت‌زمان کوتاهی فرسوده می‌شوند. این موضوع به عوامل متعددی ازجمله نداشتن کارگر ماهر، نبود آموزش برای مهندسان ساختمان‌ها، کیفیت پائین مصالح  و نبود دستگاه حاکمیتی برای نظارت بر کیفیت ساخت‌وسازها در کشور است. به همین دلیل نیاز داریم تا سازمانی ایجاد شود که بر کیفیت ساخت‌وسازها در کشور نظارت کند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به پرسشی درباره کم شدن بودجه وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۷ یادآور شد: بودجه این وزارت خانه از ۸ هزار میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال ۹۷ کاهش‌یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی ۱۵ هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار است و طبیعی است وقتی سه هزار میلیارد تومان از بودجه این وزارتخانه کاسته می‌شود شرایط برای اجرای پروژه‌های عمرانی سخت خواهد شد. از سویی دیگر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه‌تمام در کشور داریم.

رضایی کوچی تصریح کرد: به همین دلیل دولت را مکلف کردیم تا سامانه‌ای طراحی کند که در آن به‌صورت شفاف نوع پروژه‌ها و میزان پیشرفت آن‌ها را اعلام کند ولی این کار انجام‌نشده است به همین دلیل در بودجه ۹۷ تأکید شده تا چنین سامانه‌ای راه‌اندازی شود.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که در راستای کمک به وزارت راه و شهرسازی در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۷ به تصویب رسید، پرداخت بدهی پیمانکاران است چون اعتقاد ما این است که پیمانکار تا زمانی که طلبش داده نشود امکان ادامه اقدامات اجرایی خود را ندارد. به همین دلیل در کمیسیون تلفیق تصویب شد تا طلب پیمانکاران از دولت را با بدهی پیمانکاران به بانک‌ها تهاتر کنیم و امیدوارم در بودجه ۹۷ به تصویب برسد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در سال جاری ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی سررسید می‌شود که مربوط به سال‌های قبل است. پیش‌بینی کرده‌ایم که ۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی سال آینده باشد که نزدیک به ۸۰ درصد آن اوراق اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت است.

 

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.