| کد خبر: 231000 |

◄ یادمان زنده یاد اکبر ترکان وزیر اسبق راه و ترابری+ تصاویر تشییع

اکبر ترکان دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی درگذشت.

تین نیوز

دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی درگذشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، اکبر ترکان از اعضای مؤسس حزب اعتدال و توسعه و دبیر پیشین شورای هماهنگی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی در دولت تدبیر و امید، در بامداد 26 اردیبهشت ماه 1400 در اثر بیماری دیابت در گذشت.

اکبر ترکان  متولد سال 1331  بود در هنگام مرگ 69 سال داشت. وی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروی‌های مسلح در دولت اول اکبر هاشمی رفسنجانی و وزیر راه و ترابری در دولت دوم وی بود.

پس از این رخداد پیام های تسلیت زیادی از جمله پیامی از سوی  محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برای درگذشت وی منتشر شد.

در متن پیام تسلیت وزیر راه و شهرسازی آمده است: مرحوم اکبر ترکان از چهره‌های برجسته و سیاست‌گذاران اقتصادی کشور بود که سال‌ها دغدغه توسعه و ارتقای سطح توانمندی‌های حوزه‌های مهندسی به ویژه حمل‌ونقل، مهندسی مسکن و ساختمان داشت. اکبر ترکان، انقلابی صادق، مدیری توانا، اهل مطالعه و تحقیق و دلسوز مردم و کشور بود که به توسعه و سربلندی ایران می‌اندیشید.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر خدمات شایسته وی در حوزه مهندسی کشور به ویژه راه و ترابری و مهندسی ساختمان، در پایان ضمن همدردی با خانواده بزرگ مهندسی کشور از درگاه خداوند متعال برای مرحوم ترکان مغفرت و آمرزش و برای بازماندگان به ویژه خانواده آن مرحوم صبر وشکیبایی، مسئلت کرد.

بشتر بخوانید:

زمان و مکان مراسم اولین سالگرد درگذشت اکبر ترکان اعلام شد

یادمان زنده یاد اکبر ترکان وزیر اسبق راه و ترابری+ تصاویر تشییع

تین نیوز، تعدادی از پیام های تسلیت و خاطراتی که در این زمینه  منتشر شده را در ادامه آورده است.

دیگر افراد نیز می توانند پیام تسلیت، عکس و خاطرات خود از وزیر اسبق راه و ترابری را برای انتشار در صفحه یادمان «اکبر ترکان» در اختیار تین نیوز قرار دهند.

عباس آخوندی:

برای برادرم مهندس اکبر ترکان

روز غم‌انگیزی است. بعد از نماز صبح متوجه شدم که برادرم مهندس اکبر ترکان همه را وداع گفته و به سوی حضرت باری شتافته‌است. امید که خدای تعالی با روی گشاده او را بپذیرد. از درگاه حضرت حق برای او رحمت و غفران و برای خانواده‌ محترمش شکیبایی و سزای نیک طلب می‌کنم.

بیش از 40 سال است که اکبر را می‌شناسم و با او دوست هستم. در دوران جهاد سازندگی با او همکار بودم. او عضو شورای جهاد لرستان بود. بلند همت و بلند پرواز بود. از همان زمان‌ها افزون بر فعالیت‌های مستقیم مربوط به حوزه‌ مسئولیتش، علاقمند به مشارکت در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نیز بود. خوب خاطرم هست که در اوج درگیری‌ها با رئیس جمهور وقت؛ آقای بنی‌صدر، یک روز از خرم‌آباد آمد و گفت که عباس باید اقدامی بکنیم. گفتم: در باره‌ چی؟ گفت: این وضعیت بنی‌صدر. دو سه صفحه مطلب با خط خودش نوشته‌ بود و پیشنهاد داشت که به نام شورای مرکزی جهاد سازندگی آن را انتشار دهیم. گفتم: که ما عضو یک نهاد رسمی هستیم و با این تابلو نمی‌توانیم چنین کاری انجام دهیم. بیش از یک ساعت طول کشید تا او را منصرف کنم.

اکبر همواره پرجوش و خروش بود و هرآنچه می‌اندیشید بلافاصله بر زبان می‌آورد. او دلیر و شجاع بود و به خانواده‌ای با اصالت تعلق داشت. برادرش ناصر نیز همکار ما در جهاد سازندگی کردستان بود و در همان‌جا به شهادت رسید. روح هر دو شاد باد. در عین حال، اکبر بسیار باهوش و زیرک بود و پس از جهاد مسئولیت‌های متعددی در وزارت کشور، وزارت دفاع، وزارت راه‌وترابری و مشاورت رییس جمهور بر عهده گرفت و منشاء خدمات گوناگون بود. او در فعالیت‌های حرفه‌ای نیز فعال و مدتی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بود. با همه‌ این توصیف‌ها او دوست و رفیق خوبی هم بود. خطِ اثر او در آبادانی و دفاع از این سرزمین همواره هست. یاد مهندس اکبر ترکان عزیز گرامی باد.

حسین آریایی پور:

انالله وانا الیه راجعون

ضایعه جبران ناپذیر درگذشت جناب آقای دکتر ترکان از وزرای موفق سابق و از اندیشمندان حوزه های راه و حمل و نقل، نفت و انرژی و اموردفاعی کشور و مهم تر از همه ولایتمدار، مودب و از خانواده معظم شهدا را حضور خانواده محترم ایشان و دوستان گرانقدر آن مرد بزرگ تسلیت عرض می کنم. ان شاء الله روحش شاد و باشهدا و امام شهدا محشور باشد.

مرتضی ابراهیم نیا:

فسبحان‌ الذی بیده ملکوت کل شئ و الیه ترجعون

درگذشت این بزرگمرد را تسلیت می گویم. مرحوم آقای ترکان از مدیران با کفایت شجاع  جسور  و صریح الهجه بودند. فقدان ایشان ضایعه ای بزرگ است. امید است خداوند سبحان این مرحوم را در بهشت حضور خویش مأوا دهد و به دوستان همکاران و خانواده محترم و گرامی ایشان صبر و اجر کرامت فرماید.

مرتضی ابوالقاسمی:

انالله وانا الیه راجعون

ارتحال جانسوز وزیر اسبق وزارت راه و ترابری جناب آقای دکتر ترکان که عمر شریف خود را صرف خدمت به کشور عزیز اسلامی نمود را به همه مردم شریف به خصوص پیشکسوتان وزارت راه تسلیت و تعزیت عرض نموده از خداوندمنان برای بازماندگان ایشان صبر واجر و برای آن مرحوم غفران الهی آرزومندم.

محمود اختراعی:

به واقع جناب مهندس ترکان  با ویژگی های ملی، مدیریتی، تخصص، تعهد، خلوص، صداقت، شجاعت، صراحت لهجه و مسئولیت پذیری از نوادرند. صد حیف و صد حیف خیلی زود دوستان و همکاران از حضور انرژی بخش ایشان محروم شدیم. قطعا زنده یاد، جناب ترکان  با یاد و خاطرات درس آموزشان همواره ماندگار و همراه ما خواهند بود. درود به روح بزرگشان.

 محمدحسن اصغرنیا:

زندگی پرتو شمعی است که در بزم وجود/ به نسیم مژه برهم زدنی خاموش است. مرحوم مهندس اکبر ترکان را از آغاز کار جهاد سازندگی می شناختم؛ شیفته افکار و آداب شهید دکتر بهشتی بود و انسانی بامرام وجوانمرد؛ هیاتی متواضع؛ رفیق فرودستان و دشمن مستکبران و فرا دستان بود؛ حریم پیشکسوتان را رعایت می کرد و مجاهدی بیانی و بنانی بود و برای تنویر افکار خویشتن خویش را فدا می کرد و آخرین مصاحبه اش دلیلم بر این ادعاست؛ اهل داد ودهش بود و فرهنگساز؛ سه نفر در ساخت ابنیه و اندیشه جوانان نقش آفرین بودند؛ مرحوم ترکان در هرمزگان و بندرعباس؛ جناب علی خواجه پیری در استان مرکزی و اراک و بنده در کردستان، دانشگاه آزاد مدیون اکثر استانداران به ویژه این سه نفر می باشد که آبرویشان را به احترام موسسین دانشگاه هزینه نمودند و سال ها سال آن مراکز را مدیریت نمودند و همچون ستارگانی آثارشان در سنندج و اراک و بندعباس می درخشد. نام نیکی گر بماند ز آدمی/ به کز او ماند سرای زرنگار. عاش سعیدا ومات سعیدا.       

ولی الله افخمی:

یاد و خاطره جناب آقای مهندس ترکان و خدمات ارزشمندش برای کشور و مردم ایران ماندنی و جاوید است. خدایش رحمت کند و با نیکان و خوبان درگاهش محشور نماید. به روح پر فتوحش درود می فرستیم و فاتحه ای قرائت می کنیم. الهم اغفر للمومنین والمومنات  

 اکرمیان:

مرحوم مهندس ترکان را در سال ۶۳ به عنوان استاندار هرمزگان (با معاونت عمرانی مهندس خرم) و برای پیشبرد پروژه ای بس عظیم در منطقه نخل ناخدای بندرعباس و ایجاد مرکز بزرگ تفریحی تجاری اقتصادی ساحلی از طریق بازیافت مصالح کف دریا و حفظ ثبات زمین با احداث بنای shore protection و فراهم آوری هزاران شغل و کار و کسب به همراه جمعی از همکاران ملاقات نمودیم. پروژه بعدی اتصال جزیره قشم با سرزمین اصلی (آن روزها مشابه این کار بین بحرین و عربستان در دست اقدام بود) و علاوه بر آن اخذ انرژی‌ فراوان از امواج بزرگ حالت های جذر و مد در منطقه حرا و تالاب‌ بین‌المللی خورخوران قشم و چندین ایده دیگر برای تبدیل منطقه به پر جمعیت ترین و آبادترین منطقه کشور بود که در مرحله طرح موضوع ماند. دلیل اصلی آن هم شوربختانه ادامه تجاوز بین المللی به اراضی و اقتصاد و معیشت مردم ایران بود تا این ایده ها پیگیری نگردد. از سال ۶۸ و با تصدی وزارت دفاع توسط ایشان روح تازه ای در بدنه وزارت دمیده شد و کارهای سازندگی بزرگ و انتظام بخشی به سازمان وزارت صورت گرفت و در سال ۷۱  مشیت بر آن شد تا ادامه مسیر سازندگی در شرکت مهندسی فرودگاه ها ادامه یابد. پشتیبانی مؤثر و قوی ایشان از ایده تبدیل شرکت جزء به یکی از بزرگترین و تخصصی ترین سازمان دولتی و صد البته بین المللی ظرف کمتر از یکسال از شروع مسؤولیت وزارت راه و ترابری نامبرده (که البته وجود ذیجود جناب نوریان و پیگیری شخصی و منظم ایشان در به هدف رسیدن این تصمیم مهم و استراتژیک غیر قابل کتمان است) به نتیجه رسید و با تصویب هیأت دولت و تأیید شورای نگهبان و سایر امور تثبیت وضعیت قانونی تشکیل شرکت فرودگاه های کشور تا خرداد یا تیر ۱۳۷۳ تکمیل و اجرایی گردید و همچنین ادامه تثبیت شرکت در سال ۱۳۷۵ از تغییر اعتبارات پروژه های عمرانی از سازمان به شرکت با معرفی جناب قاسمی و اقدامات مرحوم ترکان در سازمان برنامه صورت گرفت و نهایتا از اول سال ۱۳۷۶ اجرایی گردید. در پی آن در سال های بعد توسط عزیزان دیگری تا به وضعیت کنونی انجامید‌. نقش آن مرحوم در این تحولات، بزرگ و سرنوشت ساز بود و خیلی مناسب است در آستانه جشن ۳۰ امین سالگرد تأسیس شرکت از ایشان تجلیل مناسبی به عمل آید. فقدان این مرد بزرگ بر همه به خصوص خانواده بزرگ راه و شهرسازی تسلیت باد. عاش سعیدا و مات سعیدا          

  سید مرتضی امامی:

برادری عزیز و مدیری لایق را از دست دادیم باعث تاسف و تالم دوستان وهمکاران است. خداوند روح او را شاد و قرین رحمت قرار دهد و به خانواده ایشان صبر عطا فرماید.

داریوش امانی:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت مرحوم اکبر ترکان وزیر سابق راه و ترابری موجب تاسف و تاثر فراوان گردید. آن مرحوم سابقه سال ها خدمت صادقانه و تلاش در راه خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و هموطنان را در کارنامه خود ثبت کرد و فقدان آن بزرگوار که از ذخایر انقلاب محسوب می‌شد، ملموس و مشهود خواهد بود. ضمن عرض تسلیت به خانواده بزرگوار ایشان، از درگاه پروردگار منان برای آن مرحوم برخورداری از رحمت و مغفرت واسعه الهی و همنشینی با اولیاء و نیکان و صبر و شکیبایی و سلامتی خانواده محترم و بازماندگان ایشان را مسئلت می‌نمایم.

غلامرضا انصاری:

انالله و انا الیه راجعون 

 جناب اکبر ترکان عزیز بود، مدیری دلسوز، شجاع در تصمیم گیری،  مصمم در پیگیری و اجرا،  سخت کوش و مطلع و دیندار ، صادق و ده ها صفات زیبای دیگر...بود. جمهوری اسلامی خدمتگزار توانمند و صادقی را از دست داد. خداوند متعال به بازماندگان و دوستانش صبر و سلامتی و به ان مرحوم عفو و آمرزش عطا کند.

محمد بخارایی:

ضایعه فقدان بزرگ مرد و چهره ماندگار حمل و نقل، مشوق، حامی و سیاست گذار جمعیت طرفدارن ایمنی راه ها زنده یاد جناب آقای دکتر اکبر ترکان که به حق و از زمان وزارت خواهان و مبتکر برنامه ها و طرح های بزرگ ایمنی از جمله چهارخطه کردن سریع راه های اصلی با ترمیم و استفاده از راه های قدیمی همانند محور تهران مشهد، آزاد سازی حریم و تعریض و احداث محور کناره شمال، حذف گلوگاه‌های و احداث باند سبقت در گردنه ها و مطالبه گر واقعی حفط و صیانت از حریم راه ها که سهم چشمگیر و بی بدیل در ارتقای ایمنی راه ها داشت را به خانواده معزز ایشان، دست اندکاران دلسوز حمل و نقل و طرفداران ایمنی راه ها تسلیت عرض می کنم.

رضا برازنده نیا:

درگذشت جناب آقای مهندس ترکان که از مدیران شایسته و شجاع کشور بودند و در دوران  وزارت راه و ترابری افتخار همکاری نزدیک با ایشان داشتم، بسیار تالم آورست. از صمیم قلب به دوستان و آشنایان و همکاران تسلیت عرض نموده شادی روح و آمرزش آن مرحوم را از درگاه احدیت آرزو دارم. 

پرویز بیگدلو:

 من هم این ضایعه جانسوز را به خانواده محترم ایشان و همینطور همکاران عزیز عرض تسلیت دارم و از خداوند متعال برای این بزرگمرد طلب مغفرت و برای بازماندگان صبر جزیل مسئلت دارم.

پورتقی:

انالله واناالیه راجعون

بانهایت تاسف رحلت و فقدان مردی بزرگ، مدیر و مدبر و دانشمند، جناب اقای دکتر اکبر ترکان را به خانواده معزز، جامعه مهندسین کشور، همکاران گرامی در وزارت راه و شهرسازی و کلیه هموطنان عزیز که ضایعه اسفناکی است تسلیت عرض نموده و از خداوند سبحان برای آن مرحوم مغفور طلب آمرزش نموده و برای خانواده محترم و همه دوستان صبر و سلامتی خواستارم. 

تکاور:

انا لله و انا الیه راجعون

 قطعا جناب مهندس ترکان  یکی از نوادر مدیران کارآمد، توانمند، مقتدر، شجاع، صادق و شفاف در بیان و عمل بود که در مدیریت کشور در طول چهار دهه حیات انقلاب اسلامی ظهور و بروز کرد و در مناصب مختلف منشأ خدمات ارزنده و ماندگار شد. بی شک مجموعه وزارت راه ترابری خدمات و حمایت های این وزیر کم نظیر  خودرا همیشه در یاد و خاطره ها زنده نگه خواهند داشت. در گذشت غیر منتظره ایشان ضایعه بزرگی بر پیکره مدیریت کشور و غم و اندوه فراوان برای خانواده محترم و دوستداران ایشان بود. اینجانب این ضایعه بزرگ را به خانواده محترم ایشان، دوستداران، مجموعه وزارت راه و شهرسازی، مدیریت کشور صمیمانه تسلیت عرض نموده از درگاه ایزد منان برای آن مرحوم طلب مغفرت و علو درجات و برای خانواده محترم و سایر بازماندگان طلب صبر، سلامت و طول عمر با عزت دارم.                     

کریم جلالیان:

*إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ* جامعه حرفه ای و مهندسی کشور یکی از مدیران خردمند و شایسته خود را از دست داد و ضایعه جبران ناپذیری را برای جامعه مهندسی کشور بر جای گذاشت. ضمن تسلیت به خاندان محترم ترکان و کلیه سروران و همکاران عزیزم از خداوند سبحان برای ایشان علو درجات و لطف و رحمت واسعه مسئلت دارم.

حسین چهرآزاد:

وزارت آن مرحوم مقارن بود با احداث راه و آهن مشهد _سرخس که عجله خاصی هم برای اتمام و افتتاح آن وجود داشت و ایشان مرتب به پروژه تشریف می آوردند. اینجانب خاطرات کاری زیادی از آن مرحوم دارم. مرد نیکی بودند. خدایش بیامورزد.

حاجی نژاد:

 انالله واناالیه راجعون

درگذشت آقای اکبرترکان، مردی خدوم، خدمتگزار، صادق و منشاء خدماتی در استان و کشور که در ابتدای تشکیل جهاد سازندگی استان لرستان و در راستای خدمتگزاری و محرومیت زدایی برای مدتی به استان هجرت نموده و چگونه با اینکه از موسسین جهادسازندگی و شورای مرکزی  استان بود، اما همانند یک فرد ساده و همراه با دیگر جهادگران، فعالیت می کردند و همچنین انتسابشان به خانواده معزز شهدا به گونه ای که یکی از برادرانش، برای ارائه خدمات رفاهی، توسعه ای ومحرومیت زدایی  جهادسازندگی به محرومین خطه کردستان رفته بود اما توسط کوردلان وتجزیه طلبان داخلی در عنفوان جوانی دستگیر و به همین جرم به درختی بسته و با اینکه زنده بوده ولی جسم مبارکش را قطعه قطعه مثله کردند  تا جان به جان آفرین تسلیم و به فیض شهادت برسند، واقعا دردآور وسنگین می باشد. بدینوسیله درگذشت این بزرگمرد صادق را به  خانواده معزز و سپس به بزرگان و پیشکسوتان و بنیانگذاران جهادسازندگی استان تسلیت گفته و ازدرگاه خداوند سبحان برای این مرحوم غفران الهی و برای بازماندگان، پیشکسوتان و دوستان او صبر و شکیبایی خواستارم. 

حبیبی راد:

در دوره دانشجویی دهه هشتاد فرصتی دست داد تا از نزدیک تجربه کار با این مدیر را داشته باشم. برخی از نکات مدیریتی رو از منظر خودم را می نویسم: انسانی به تمام معنا «آزاده» بود. ترسی نداشت و طمعی نیز. به همین خاطر راحت حرف هایش را می زد. در حرف زدن ملاحظه گر نبود. خیلی ساده و صادق حرف می زد. از روی باور و اعتقاد سخن می گفت. مُلک و ملّت را دوست می داشت. به وطن پایبند بود. سخت کار می کرد و در کار، دقیق بود. شرح صدر داشت و خدا به او یک نگاه دور اندیشانه ای را عطا کرده بود، همان چیزی که امروز نگاه راهبردی اش، می خوانند. اهل تزویر نبود. در نگاه و رفتارش هیبتی متین نشسته بود. رفتار مصنوعی حاکم پسند نداشت. به جوانان احترام می گذاشت. ذاتاً شخصیتی استوار همراه با ادب و تواضع و منش جوانمردانه داشت. هیچ وقت از او توهین به کسی را نمی شنیدی. آرامش و اطمینانی مثال زدنی در وجودش بود. اراده ای مصمّم داشت. استقلال شخصیت، جدیّت در کار، اعتقاد و ایمان به کار کارشناسی و رشد و توسعه کارشناسان جوان، از شاخصه های سبک مدیریت او بود. از یادگیری ابایی نداشت حتی از کارشناسان جوان. همکاران، او را به خوبی می پذیرفتند و فارغ از جایگاه سازمانی، برایش احترام قلبی قائل بودند. کار کردن با او، تجربه ای گرانبها و فرصتی مغتنم بود. در انتقال دانش و تجربیات خود به همکاران، سخاوت داشت. بینشی سخت وسیع و نگاهی سخت نافذ داشت. نگاهش بیشتر از زبانش با شما سخن می گفت. کسی در صدق کلامش تردید نمی کرد. سیاست، رام او بود. به همان سادگی و بی آلایشی که لباس می پوشید، نماز می خواند. در وجود او تعلّقی مشاهده نمی شد. بر خلاف هم رده های خود، نه تکبّر داشت و نه خود شیفته بود. در مقابل کاری که انجام می داد، انتظار قدردانی و سپاسگزاری نداشت. تحصیلات (نه مدرک) و دانش را محترم می شمرد و ...

سید ابراهیم حجازی:

کاروان می رود و می بردش یاران را/شاهد است دیده ترنم نم چون باران را

دل  یقین سوزد از هجرت یاران که مپرس/ابر غم سایه فرازد بسر یاران را

گردش چرخ و فلک سوز و گدازها دارد/تلخی اش زآن سفرست فرقتی از یاران را

ناله ها وقت وداع بس به یقین غمناکست/زآنکه سختست به هنگام وداع یاران را

ازوداع رفیقی شفیق نالانم/دست تقدیربربودیک شجر از یاران را

درگذشت مرحوم مغفورمهندس ترکان رابه بازماندگان و دوستان  تسلیت باد.

احمد حسینی:

تابستان سال 62 پس از پایان سه سال مسئولیت پر ماجرا در لارستان و در شرایط خلأ کاری، دفتر مرحوم محمدنبی حبیبی استاندار تهران و استاندار سابق فارس بودم که تلفن زنگ زد و ایشان داشت با مخاطب خود از بنده می‌گفت و بلافاصله اضافه کرد گوشی را می‌دهم به خودش. با تعجب سلامی کردم از آن سوی خط صدای گرم و پرنشاطی بعد از سلام و تعارفات از من برای خدمت در هرمزگان که استاندارش بود دعوت کرد و گفت همین الان بلیت بگیر بیا! خلاصه دست تقدیر ما را در جایگاه مدیر کل سیاسی آن استان قرار داد، جایی که برادر میرولد معاون سیاسی‌ بود و با ترور شهید دباغیان آقای احمد خرم هم معاون عمرانی، گروهی که با مشارکت رفقای دیگر سنگ توسعه و پیشرفت هرمزگان محروم را بنا گذاشت. چند سال بعد باز دست تقدیر هر کدام از ما را در کوران حوادثی بزرگ به جایی کشید که شرح آن مفصل است. غرض مهندس ترکان بود و روحیه سازندگی و تلاش مداوم او و درعین حال پاک دستی و ایستادگی در مقابل زورگویی و بی‌انصافی‌ها که این روحیه را تا آخر عمر پربرکتش حفظ کرد. جای جای میهن اسلامی پر از آثار خدمات خالصانه اوست. شرق و غرب کشور در جایگاه استانداری و بعد به عنوان وزیر نفت و وزیر راه مسئول مناطق آزاد و این آخر کار مشاور رئیس‌جمهور کاری که بسیار بیشتر از آن را ترکان عزیز می‌توانست انجام دهد. ولی در همه احوال و مسئولیت‌ها خصوصیات او هرگز تغییر نکرد. ساده‌زیستی، پاک‌دستی، اخلاق نیک و تواضع مثال‌زدنی‌، زیر بار زور و کج‌راهی نرفتن، وفاداری به آرمان‌ها و اهداف امام و انقلاب و پرهیز از سیاست‌زدگی و باندبازی، پشتکار کم‌نظیرش و توانایی و تخصص بالا و... خلاصه مجموعه صفاتی که مسئولین ما در این زمانه سخت به آن محتاج هستند و کشور در حسرت آن در این وانفسای بداخلاقی و قدرت‌طلبی شرم‌آور و رفتارهای سیاسی سراسر نفاق و دروغ می‌سوزد و امثال مرحوم مهندس ترکان را تکرارناپذیر می‌نماید. خوشا به سعادت او که چنین حیات پربار و زیبایی داشت. این ضایعه برای همه آنان که او را می‌شناختند دردناک بود. با تسلیت به خانواده‌های شریف او و برادران شهیدش و سایر بازماندگان از خداوند بزرگ علو درجات او را مسئلت دارم و دعا می‌کنم در جوار رضوان و رحمت او آرام گیرد.

سید احمد حسینی:

مرحوم مهندس ترکان از مدیران پرتلاش و دلسوز نظام جمهوری اسلامی بودند. درگذشت ایشان مایه تاثر فراوان گردید‌. ضمن عرض تسلیت به باز ماندگان وب ستگان محترمشان، برای آن فقید سعید و مدیر شایسته رحمت واسعه الهی و برای پدر بزرگوار و 2 شهید والا مقامشان علو درجات مسئلت می‌نماییم.

سیدصادق حسینی:

یکی از فرماندهان عملیات فتح المبین که از مدیران ارشد نظام است تلفن پسر مرحوم ترکان را خواست تا تسلیت بگوید و خاطره ای ماندگار را برایش تعریف کند. ایشان برایم تعریف کرد، مرحوم اکبر ترکان در زمان فتح المبین استاندار ایلام بود و برای بازدید به خط مقدم منطقه عین خوش آمده بود. ظهر حوالی ساعت ۱۰-۱۱ بود که پاتک عراقی ها آغاز شد و خط در آستانه سقوط قرار گرفت و نیروها مجبور به عقب نشینی شدند، حتی راننده لودر هم مجبور به ترک منطقه شده بود. مرحوم ترکان خودش بالای لودر رفت و یک خاکریز بلند و طولانی زد تا نیروها مستقر شوند و پاتک ارتش بعث را عقب برانند. چیزی که موجب پیروزی ما در جنگ تحمیلی شد همین روحیه و شجاعت بود، ترکان مدیری بود که زمانی که حس کرد باید کار میدانی کند، بدون معطلی کار را در دست گرفت.

محمود حشمتی:

خبر فوت جناب آقای مهندس ترکان را به همه کارکنان و بازنشستگان راه آهن تسلیت عرض می کنم. یاد روزی که همه مزایای بازنشستگان راه آهن حتی حق اولاد آنها قطع شده بود و وقتی که مطلع شدم از آقای مهندس افشار یار همیشگی راه آهنی ها خواهش کردم که به اتفاق خدمت آقای مهندس ترکان برویم و از ایشان  برای حل معضل پیش آمده کمک بگیریم و آقای مهندس ترکان هم پذیرفتند خدا می داند که یک صبح تا ظهر پنجشنبه با طمانینه خاص خود به حرف های ما گوش کردند و بعد فقط چهار سطر در ذیل نامه ای که در دستم بوده به آقای دکتر نوبخت حاشیه نوشتند که بنده به اتفاق آقای مهندس فیضی به دفتر دکتر نوبخت عزیز رفتیم و مشگل بازنشستگان حل گردید.

خدمت دیگر این عزیز تازه در گذشته احقاق حق ۴۲۰ نفر از مهندسین دوره های عالی راه آهن بوده که با شرکت در جلسه شورای عالی گسترش وزارت علوم در زمان وزارت آقای دکتر هاشمی گلپایگانی بوده که به اتفاق آقای مهندس افشار و آقای مهرازما و بنده در جلسه شورای عالی شرکت کردیم و فرمودند که فقط حشمتی طرح موضوع بکند که آن روز در جلسه واقعا معجزه ای رخ داد و بنده کنار آقای دکتر گلپایگانی نشسته بودم و با دفاع از حقوق مهندسین راه آهن موفق به دریافت مجوز  وزارت علوم و احقاق حق زحمتکشان رده بالای راه آهن شده ایم. خداوند رحمتش بفرمائید که مرد بزرگی بوده اند.

نامه

هادی حق شناس:

خدا رحمت کند مهندس ترکان را که زحمات زیادی در وزارت راه، وزارت دفاع و استانداردی های مختلف و سایر مسئولیت ها کشیدند. روحشان شاد باد.

خیرالله خادمی:

انا لله و انا الیه راجعون

با کمال تاسف خبر درگذشت جناب اقای مهندس ترکان وزیر اسبق راه و ترابری که همگان از مدیریت ایشان بر بخش حمل و نقل به نیکی و اقتدار یاد می کنند، سبب شوک غم انگیزی به جامعه مهندسی کشور و به خصوص همکاران و دوستان این مرد بزرگ و پاکدست که همیشه دغدغه  خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ابادانی ایران عزیز را داشتند، گردید. این ضایعه جانسوز را به خانواده محترم ایشان، مردم عزیز کشور، جامعه مهندسی و  متخصصین کشور و  به خصوص خانواده بزرگ راه و شهرسازی تسلیت عرض مین مایم. روحش شاد و‌ یادش برای همیشه جاودانه در تاریخ کشور به یادگار باد. خداوند بزرگ غفران  واسعه الهی خودش را نصیب ایشان فرمایند.

خدادادی:

انالله و اناالیه راجعون

مصیبت درگذشت  انسانی برجسته و با اخلاق جناب آقای مهندس ترکان را خدمت خانواده معزز ایشان تسلیت و‌ تعزیت عرض نموده، از خداوند رحمان برای آن عزیز سفرکرده رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر و اجر مسئلت می نمایم.

حمید خرسندی:

با نهایت تاسف و تاثر درگذشت مهندس اکبر ترکان را تسلیت عرض نموده و از ایزد منان برای آن مرحوم علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی مسئلت دارم.

رضا دستمالچی:

روحشان شاد. واقعا استاد بلا منازع در زمینه تکنولوژی بتن بودند. اطلاعات علمی بسیار به روز داشتند و افتخار شاگردی ایشان از افتخارات بنده است.

علیرضا رزم حسینی:

انا لله و انا الیه راجعون

خبر در گذشت انسانی آزاد مرد خدوم و مدیری لایق و خدمتگزار مرحوم مهندس اکبر ترکان باعث تاسف و تالم گردید. این مصیبت جبران نایذیر را خدمت خانواده محترم ایشان و همه دوستان و عزیزان و کارآفرینان و صنعتگران عرض تسلیت دارم و از خداوند منان برای آن مرحوم  غفران الهی و علو درجات و برای خانواده محترم صبر و شکیبائی آرزومندم. 

علی زحمتکش:

ترکان، سیاستمداری صادق، دوستی صمیمی، و دولتمردی خدمتگزار بود.

بهرام سرمست:

درگذشت آقای مهندس ترکان را به خانواده محترم ایشان و تمام دوستان و آشنایان تسلیت عرض می نمایم.

محمد سعیدنژاد:

من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می‌رود

برخی خبرها جگر سوز است جانگداز و انسان آرزو می کند ای کاش نبودم و نمی شنیدم.«مهندس اکبر ترکان» عزیز از میان ما رفت، خدایش بیامرزد و او را با برادران شهیدش محشور گرداند. مردی به پاکی آسمان ها  و به زلالی آب. او که در صداقت بی نظیر بود و در گفتار صریح و بدون لکنت.  صراحت و شجاعت و جسارت در بیان مطالب و نظراتش از او فردی کم نظیر ساخته بود. او به سادگی و با زیبایی سخن می گفت. سخنی که در عمق جان‌ می نشست. شهادت می دهم در تمام مدت ارادتمندی و همراهی ایشان سخنی که شبهه دروغ داشته باشد از او نشنیدم. دوست داشتنی بود و مردم دوست. او ایران را دوست می داشت و برای آن با تمام توان‌ تلاش می کرد. در خدمت به مردم و سازندگی ایران سر از پا نمی شناخت. زیبا دوستانه پیوسته ولی جدی کارها را پیگیری می کرد و همکارانش که همواره‌ به دوستان دائمی او تبدیل می شدند را تحریک و تشویق به کار می کرد. در حفظ سرمایه های ملی ناصح بود و راهنما و مشوق. در هر کجا رفت اثری ماندگار در ذهن اطرافیان خود به جای گذاشت. به قول شهریار سخن: هر کُنج خانه صحنه ای از داستان اوست/ در ختم خویش هم به سر کار خویش بود. امروز دیگر آن مرد بزرگ در میان ما نیست اما چرخ ایام چگونه می تواند یاد و خاطره او را از ذهن ها برباید. یاد او در میان دوستان و همکاران اش جاودانه خواهد ماند و باز آنها را به کار و تلاش برای ایران و مردم‌ فرا می خواند. یادش گرامی راهش پر رهرو و روانش جاودانه باد. از خداوند برای او طلب مغفرت و علو درجات دارم و به بازماندگان آن مرد شریف تسلیت عرض می‌کنم و برای آنها صبر و اجر جزیل آرزوی می کنم.

محمد سعیدی کیا:

دوست وهمکاری ارجمند از بین ما رفت و خاطرات دوست داشتنی از خود به یادگار گذاشت.در جلسات فعال، در بازدیدها پر انرژی، در مباحث حاضر، در اظهار نظر صریح و دوستدار آموزش.  خداوند او را رحمت فرماید و در جوار  برادران شهیدش آرام گیرد انشاالله. خداوند به خانواده ارجمند و همه بازماندگان و دوستانش صبر و اجر عنایت فرماید. 

عبدالحسین سیف الهی:

انا لله و انا الیه راجعون

رحلت مردی توانا مدیر جدی کار آمد مهربان ولی مسئولیت خواه و مسئولیت پذیر و خدوم به استان های لرستان و ایلام و هرمزگان و مدیری ملی را به خانواده محترمش و به دوستان و همکاران تسلیت و غفران و رحمت واسعه الهی برایش و صبر و اجر جزیل برای خانواده محترمش از خداوند منان مسئلت دارم.

غلامرضا شافعی:

انا لله و انا الیه راجعون

با تاسف وتاثر فراوان درگذشت مرحوم مهندس اکبر ترکان را که به برادر شهیدش پیوست، به خانواده گرامی، همسر صبور و فرزندان ارجمند آن عزیز، تسلیت عرض می کنیم. اکبر ترکان، با ذهن پویا و فکری روشن، دغدغه توسعه کشور داشت و با صراحت لهجه و بدور از لاپوشانی و ریا کاری، اندیشه های خود را بدون لکنت زبان بیان می کرد. او که مدیری توانا، لایق و کارآمد از فارغ التحصیلان مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف بود، چه در قامت استاندار استان های محروم، و چه در کسوت تنها وزیر غیر نظامی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و چه به عنوان وزیر راه وترابری، به صورت برجسته ای می درخشید و به عناوین مدیریتی مسئولیت هایی که می پذیرفت، معنی و محتوا می داد. زمانی در مدیریت عامل سازمان صنایع دفاع، سالیانی در ریاست هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و در برهه ای درمعاونت برنامه ریزی وزارت نفت و بالاخره دبیری مناطق آزاد کشور، به توسعه‌ و سربلندی ملی کمک کرد. او علاوه براین که در لباس سیاستگذاری موفق بود، در قامت رییس هیئت مدیره در بنگاه های بزرگ سرمایه گذاری نظیر غدیر و شستا نیز درخشان بود. دبیرخانه مجمع وزیران ادوار، مجددا ضایعه درگذشت این انسان خدوم و پاکدست و این اندیشمند فرزانه و این مدیر راست قامت و استوار و خستگی ناپذیر را که تا آخرین لحظات عمر پر برکت خود، دست از تلاش برای توسعه ایران عزیز، بر نداشت، به خانواده مکرم، همکاران همدل و صمیمی او تسلیت می گوید.

علی صادقی:

افسوس اجل  زودتر از ما  به تو سرزد/یاران همه غافل که اجل حلقه به در زد

آثار  عظیمی  زتو  باقیست  به  کشور/ پروار نمودی  به دل  ما  چه  شرر  زد

در صنعت ودر ورزش و در پست وزارت/ همواره چه  پویا ُبد و یک حرف دگر  زد

ای  زنده به نام و عمل و فضل و مدارا/این  پیرصنایع  به رخ و سینه و سر زد‌

مرام و معنوبت و ایمانش را از همان زمان  دانشجوئی در زمین فوتبال دریافته بودم. بزرگ مرد خدا، مدیر و مدبر، پاک نهاد، صمیمی و به دور از زشتی های زمانه بود. او هرگز نمی میرد.

ناصر صادقی:

انالله و اناالیه راجعون

با ابراز تاثر و تاسف درگذشت جناب مهندس ترکان وزیر اسبق وزارت راه و ترابری که عمری را صادقانه و مخلصانه در عرصه های مختلف به میهن اسلامی ایران خدمت کردند و خدمات ارزشمند و ارزنده آن بزرگ مرد سازندگی هوایداست را به خانواده محترمشان و همه دوستداران مرحوم تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند متعال رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان محترم صبر و سلامتی و شکیبایی مسئلت می نمایم.

نورالله صلواتی: 

خدایش رحمت کند

 هر روز باد می برد از بوستان گلی/مجروح می کند دل مسکین بلبل

مٱلوف را به صحبت ابنای روزگار/ برجور روزگار، بباید تحملی

مرد پرتلاش، فعال، سازنده، مثبت اندیش، صادق و دوست داشتنی، چه مردبزرگواری که آقائیش زبانزد خاص و عام بود. اولین بار در بندرعباس، استاندار بودند شرفیاب محضرشان در سرعت بخشیدن اجرای فرمان حضرت امام ره با موضوع تخلیه بنادر و رساندن گندم به شهرها شده که چقدر مخلصانه و بی ریا با عوامل وزارت راهی‌‌ و حمل و نقل کشوری برخورد داشتند. خداوند با اولیا وانبیائش محشورشان فرماید و به بازماندگان ودوستان،همکاران‌وخانواده محترمشان‌صبر جمیل و اجر جزیل عنایت فرماید.

برات الله صمدی راد:

دوستان قدیمی رجا خاطرشان هست که شرکت رجا در زمان وزارت زنده یاد مهندس ترکان پای گرفت و تاسیس شد. دوستی که مرا در واپسین روزهای سال ۷۵ به رجا معرفی کرد می گفت جناب مهندس ترکان وزیر وقت راه دوران ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی شبی ناشناس مسافر قطار شده بود و ظاهرا لحظات سخت و طاقت فرسایی بر وی گذشته بود. همان جا ایده شرکتی جدا و مستقل که متولی صرف بخش مسافری ریلی باشد در ذهنش شکل گرفت و پیشنهاد آن را به جناب مهندس افشار مدیرعامل وقت راه آهن داد و بخش مسافری ریلی با تاسیس شرکت رجا کار خود را آغاز کرد. اینکه این جریان تا جهت واقعی و مقرون به صحت باشد یک طرف، اینکه ضرورت تشکیل چنین شرکتی از ضروریات حیاتی و اولویت دار بوده که به ذهن ایشان و مدیران خوش فکرش رسیده حایز اهمیت و توجه است. کسانی که راه آهن پیش از تاسیس رجا را به خاطر دارند خوب می دانند که اولویت آن روز راه آهن درآمد بخش باری آن بود و قطارهای مسافری بیشتر جهت رفع تکلیف مبادرت به جا به جایی مسافر می کردند. فروش بلیت قطار به صورت متمرکز و در ایام پیک سال با صف های تحویل در محوطه کنار راه آهن انجام می شد و زحمات سخت و طاقت فرسایی را بر کارکنان فروش بلیت و مردم درخواست‌کننده تحمیل می کرد.به طوری که بعضا در شب های سرد و گرم سال مجبور به خوابیدن در صف خرید بودند و روسای قطار نیز معمولا افراد قدیمی و فاقد تحصیلات عالیه بودند که وظیفه ریاست قطار را بر عهده داشتند.ایستگاه ها و نماز خانه های بین راهی تجهیزات و تسهیلات امروزی را نداشت و بسیاری از خدماتی که امروز موجب آرامش و آسایش مسافر است قبل از تاسیس رجا یا وجود نداشت و یا شرایط بهینه امروز را نداشت. جا دارد به افتخار یاد و نام این مهندس جسور، فکور و عملیاتی صنعت حمل و نقل که به درستی باید نام مدیر پراکتیک و تکنوکرات را که برازنده اوست بر وی نهاد. نیز مثل بسیاری از امور مختلفی که بر عهده او بود سربلند بیرون آمد و نامی نیک از خود به جای گذاشت.یادش گرامی و نامش مانا و روحش شاد.

صیادی:

باعرض تسلیت درگذشت مرحوم مهندس اکبر ترکان، از درگاه الهی برای ایشان غفران و برای بازماندگان و دوستانشان صبر، اجر، طول عمر باعزت و عاقبت به خیری آرزومندم.

ضرابی:

انالله وانالیه راجعون

درگذشت وزیرتوانمند و مدیر لایق و خدوم کشور مهندس اکبر ترکان را به خانواده محترم و دوستان و دوستداران ایشان تسلیت عرض می کنم. بی شک فقدان این مرد بزرگ و مخلص برای کشور ضایعه بزرگی است. روحش شاد و با اولیا خدا محشور

حسین طاهری:

با نهایت تالم و تاثر، ارتحال ناگهانی صدیق ارجمند مرحوم مغفور اکبر ترکان را به حضور اعضای محترم خانواده و بازماندگان گرامی آن عزیز، تسلیت و تعزیت معروض و برای همه اجر و پاداش  نیکو از خدای منان مسئلت می نمایم. خداوند ان شاالله روح آن فقید سعید را قرین غفران و رحمت واسعه خود قرار داده و با اولیا و اوصیای خود محشور نماید.

عباسعلی عابدی:

انالله وانا الیه راجعون

باکمال تاسف و تاثر رحلت مرحوم آقای مهندس ترکان مدیری خدوم و لایق و دلسوز و پرتلاش و جهادگر را به همسر و فرزندان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم صمیمانه تسلیت می گویم و از درگاه ایزد منان برای آن مرحوم رحمت و مغفرت و برای بازماندگان صبر طلب می نمایم. خداوند متعال با اولیاء و برادران شهیدش محشور فرماید.

علی اکبر عادلی:

کسانی که دوستشان داریم، از ما دور نمی شوند بلکه هر روز کنار ما قدم می زنند. با اینکه نمی توانیم آنها را ببینیم و بشنویم اما آن ها همواره نزدیک ما هستند. همچنان دوستشان داریم و دلمان برایشان تنگ می شود و بسیار عزیز هستند. جناب مهندس ترکان از جمله مردان بزرگ و خاطره سازی است که هیچ وقت نمی توان او را از یادبرد. روحش قرین رحمت الهی و بهشت ماوای جاویدانش.

حسین عبده تبریز:

خبر درگذشت مهندس ترکان بسیار تکان دهنده و دردآور بود. مدیری خدوم که در هر شرایطی به تلاش و کوشش خود برای اعتلای صنعت در ایران ادامه داد، کمتر به دفاع از خدمات خود برخواست و بیشتر در سکوت به تلاش های خود برای سربلندی کشور ادامه داد. همین چند هفته پیش بود که در نشستی استراتژی توسعه صنعتی کشور را بر مبنای تجربه های خود ترسیم می کرد و هنوز امیدهای بسیار به توسعه کشور داشت. خبر درگذشت این شخصیت بادانش، صمیمی، زحمتکش و پرتلاش ایران همه دوستان و آشنایان با این شخصیت راعمیقا غمگین کرده است. درگذشت مهندس اکبر ترکان را به خانواده محترم ایشان و جامعه مدیریت و صنعت ایران تسلیت عرض می کنم.

حسینعلی عبدی راد:

انالله و انا الیه را جعون   

با نهایت تاسف و تاثر ضایعه درگذشت دکتر اکبر ترکان از وزرای لایق، باکفایت، صادق، پرتلاش و دارای شخصیت والای انسانی را به خانواده محترم و همکاران ایشان در وزارت راه و ترابری(سابق) تسلیت و تعزیت عرض می نمایم.    خداوند به بازماندگانش صبرجمیل و به مرحوم مذکور اجر جزیل و رحمت واسعه عطا فرماید. روحشان شاد و یادش گرامی باد.

جلال عفیف:

آقای روحانی که تازه رئیس جمهور شده بود، در انجمن فارغ التحصیلان بودیم، مرحوم ترکان به من گفت آقای عفیف شما که در صنایع غذایی ‌‌و بهداشتی هستید چه کمکی به ما می توانید بکنید؟ من 2 طرح دادم، ‌سومی را گفتم شما هر کمکی که بخواهید خودتان طرح بدهید من اجرا و کمک می کنم. روی همان ‌ورقه پیشنهاد من با دست خط خودش نوشت: آقای ربیعی (وزیر کار وقت) ما در ایران  2 میلیون زن سرپرست خانوار و یا زن بی سرپرست داریم شما به اتفاق آقای عفیف طرحی بریزید که اینها در منزل شان اشتغال و درآمد داشته باشند. مرحوم ترکان به فکر طبقه ضعیف بود.

محمد اسمعیل علیخانی:

به هیچ باغ نبود آن درخت مانندش/ که تند باد اجل  بی دریغ برکندش 

روز بدی است و خبر غیر قابل تحمل ولی به جز تسلیم و رضا چاره ای نیست. او آمرزیده است، چون  در لحظه لحظه عمر پر برکتش، غیرحق نگفت و‌جز نیکی وخدمت به ایران و ایرانیان  کاری نکرد. ازخدای بزرگ و مهربان می خواهیم: به خانواده محترم ایشان خصوصا همسر و فرزندان، بستگان، وابستگان، دوستان و همکاران آن روانشادشکیبایی و تندرستی مرحمت فرماید.

حمید علیمحمدزاده:

قله افتخارات بتن کشور به ملکوت اعلا رفت. این ضایعه مولمه را به جامعه مهندسی و دانشگاهی کشور تسلیت و برای روح آن عزیز سفر کرده رحمت و غفران الهی مسئلت می نماییم.

عباس غفاری:

مرحوم مهندس ترکان، به حق اکبر جامعه فنی، مهندسی و مدیریتی زمانه ما از بین ما رفتند. انسانی والا، فروتن و با خصائل منحصر به فرد خود. فردی که چه در زمان سلامت و چه در دوران بیماری در هر جایگاهی یگانه و نو اور و مثمر ثمر بودند. عاشق کار خود و عاشق خدمت به این مرزو بوم و طرفدار حق و دفاع از حقوق دیگران در هر رده اجتماعی. خاطرات زیادی از ایشان دارم شاید در حجم یک کتاب. افسوس که از بین ما رفتند ولی بدون شک یاد و خاطره و آثارشان جاودانه خواهد ماند.

علی فلاحی:

انّا للّه و انّا الیه راجعون

هم دانشگاهی عزیز برادران گرامی ناصر ترکان و علی زحمتکش

با سلام، درگذشت آقای مهندس ترکان گرامی، از مسئولین خادم ملت را به شما تسلیت عرض نموده و از درگاه حق تعالی علو درجه آن مرحوم، آرامش و صبر برای جنابعالی و خانواده محترم و بازماندگان را مسئلت می نمایم. او از سال ۴۹ در صحنه دانشگاه صنعتی شریف حاضر و تکیه گاهی بود برای دوستان، یار و همراه خط امام (ره)  در جهاد سازندگی، همچون اخوی شهیدش که پس از درگذشت او انسان، خلا یار و همراهی را احساس و فقدانش غیر قابل جبران می باشد. سابقه آشنایی با مرحوم ( مسابقه فوتبال که ایشان دفاع محکم دانشکده مکانیک در سال ۵۰ بود و درجهاد سازندگی و.. ) را داشته و شهادت می دهم که او انسانی مومن، وارسته، حامی حق مردم و دلسوز بود و تنها اعتقاد پیوستن او به حق، می تواند منشا آرامش و موجب احساس تسکین انسان شود.

سید احمد فیاض بخش:

دانش، تجربه، غیرت و همیت او به توسعه و آبادانی کشور و تلاش خستگی‌ناپذیر‌، متواضعانه و موفق  او در این مسیر، بی‌نظیر بود. گوهری خیلی ارزشمندی را از دست دادیم. غفران و رحمت واسعه الهی برای ایشان از درگاه ایزد منان مسئلت دارم.

عباس قربانعلی بیگ:

یکی از مدیران دوراندیش، پرتلاش و دلسوز از میان ما رفت. از خداوند منان برای ایشان رحمت و مغفرت و برای خانواده صبر و اجر خواستارم. مرحوم دکتر ترکان همواره در چالش‌های کلان کشور در پی یافتن راهکارهای منطقی و مناسب بود و شنوا و پیگیر پیشنهادات اصلح. در موضوع راه‌ آهن سال های گذشته برای پروژه سریع‌السیر تهران اصفهان پیشنهادهایی به ایشان داده شد که حتی با وزیر مطرح و پیگیری می‌کردند.

سعید قصابیان:

درگذشت مهندس ترکان را تسلیت عرض می کنم. ایشان فرد باهوشی بودند و تحلیل های عمیقی از وضعیت کشور داشتند.تحلیل ایشان از اقتصاد نفتی و پیامد های آن بسیار آموزنده بود. ایشان به لحاظ کارشناسی بسیار قوی بودند و در عین اینکه مدیر بودند به دانش کارشناسی خودشان تکیه می کردند و راهنمای تصمیم گیران و همین طور دانش جویان بودند. یکی از مفاهیمی که من اولین بار از ایشان آموختم شاخص «شدت انرژی»  بود که برای من خیلی روشنگر بود و گره بسیاری از سوالاتم را باز کرد. مطالعه و نشر آثار ایشان را به همه دوستان توصیه می کنم.

مهدی کرباسیان:

درگذشت دوست عزیز مهندس «اکبر ترکان» انقلابی صادق و مومن و دلسوز مردم و کشور را به خانواده محترم و دوستان و کلیه علاقمندان به توسعه و سربلندی ایران تسلیت می‌گویم. افتخار آشنایی و دوستی ما از سال ۱۳۶۲ در دوران استانداری هرمزگان شروع و در وزارت و نفت و ایمیدرو ادامه یافت، در تمام ۴۰ سال همیشه به مردم و توسعه کشور در تمام سمت‌ها فکر و تلاش می‌کرد، آخرین ملاقات ما هفته قبل از رمضان دلسوزانه به توسعه کشور گذشت. آخرین یادگار او کارخانه آلومینیوم جنوب (سالکو) بود، که تلاش و پیگیری او ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت آلومینیوم کشور اضافه کرد. خداوند رحمتش کند، حیف شد.

کریمی:

ارتحال انسانی شریف و زحمت کش و دلسوز که منشاء خدمات ارزنده ای به مردم و کشور بودند مرحوم مهندس ترکان را به همه دوستان و خانواده مکرم و بستگان معزز شان تسلیت عرض می کنم. در مقطعی که بعد از آن بزگوار در ایلام بودیم پیوسته یاد و خاطره آن عزیز زبانزد مردم و مسؤلین آن خطه بود.

علی کریمی قدوسی:

انا لله وانا الیه راجعون

 عروج بزرگمردی ازتبار اندیشه و عمل جامعه مدیریتی کشور مرحوم شادروان مهندس اکبر ترکان تمامی دوستان وهمکاران  و همرزمانش را داغدار و عزادارنمود. شادروان مهندس ترکان علاوه بر سکان داری عرصه های مختلف مدیریت در چهل سال دوران انقلاب اسلامی که در هریک از آن مسئولیت ها خوب درخشید و کارنامه درخشان  و نام نیکویی از خود برجای گذاشت دارای تدبیر و دور اندیشی واهل سلوک و معرفت و مردم داری بی نظیر ی بود که در حافظه دوستان و همکاران خاطراتش همیشه به یادگار باقی خواهند ماند. اینجانب در مدت خدمت در استان قدس رضوی توفیق داشتم در عرصه های مختلف از همکاری و مشورت آن عزیز بهره بگیرم و همواره با حضور  خالصانه و بدون هیچ گونه توقعی امور مربوطه را راهنمایی و مدیریت می‌نمود. وظیفه دارم این ضایعه دردناک و تاسف بار را به حضور خانواده محترم و معزز آن عزیز سفر کرده و دوستان و همراهانش تسلیت و تعزیت عرض نمایم. در جوار مضجع شریف حضرت امام علی ابن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء برای آن شادروان غفران و رحمت الهی و برای بازماندگان معززش صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت دارم.

گروسی:

درگذشت جناب آقای مهندس ترکان از مدیران لایق و دلسوز که خدمات ارزنده ای در جبهه های مختلف سازندگی کشور انجام دادند را به خانواده محترم ایشان، جامعه مهندسی کشور و  همکاران در وزارت راه تسلیت عرض می نمایم. روحشان شاد و انشالله با اولیاء خدا محشور باشند.

حسن گل آبادی:

در گذشت شادروان مهندس اکبر ترکان وزیر راه و ترابری و رییس فدراسیون کشتی سابق را خدمت همه همکاران بسیار عزیزم تسلیت عرض می نمایم .ساعت چهار و نیم صبح  از خواب بیدار شدم و مطابق عادت همیشگی سراغ گوشی تلفنم رفتم و وارد واتساپ شدم، اولین خبری که خواندم خبر درگذشت ایشان بود، به محض خواندن این خبر ناراحت کننده  یاد خاطره ای از ایشان در سال های دور افتادم که به نظرم مطرح کردن آن برای سایر دوستان خالی از لطف نباشد. تابستان سال ۱۳۷۶بود، من در آن زمان کارمند یک شرکت بازرگانی صادرات و واردات بودم و با توجه به اینکه قرار بود چند کشتی ماکارانی و‌ رب اسپتیک درون بشکه  از طریق بندر نوشهر به بندر آستاراخان جهت ارسال به مسکو  بارگیری نمائیم، حدود سه ماهی در نوشهر حضور داشتم تا نظارت کنم بر کارهای ترخیص و سپس تخلیه بارهای وارده و همچنین بارگیری بارهای صادره.

یکی از روزها به علت گرما و‌شرجی بودن شدید شهر نوشهر با پیراهن آستین کوتاه و البته آستین کوتاهی که نسبتا بلند تر از حد معمول بود و به سه ربع معروف بود، قصد ورود به بندر را داشتم که نگهبان بندر به علت کوتاه بودن آستین، از ورود حقیر به محوطه بارگیری  ممانعت به عمل آورد و اصرار من هم فایده ای نداشت به ناچار مجبور شدم به اقامتگاهم برگشته و تعویض لباس نمایم. چند روز بعد در حالیکه مرتب و با لباس کامل اسلامی در پیاده رو کنار در بزرگ بندر ایستاده بودم و‌ منتظر ورود ترخیص کارم بودم که یک اتومبیل دوو ۲۰۰۰ جلو‌ پای من ایستاد و شخصی از آن پیاده شد که نه به خاطر وزیر بودنش بلکه به خاطر اینکه سال ها ریاست فدراسیون کشتی را برعهده داشت و‌ باتوجه به اینکه من‌ در گذشته گهگاه در حوزه ورزش کشتی کار کرده و دستی در آتش داشتم کاملا او‌را‌ می شناختم، یحتمل با خانواده به قصد تفریح به شمال کشور آمده بود چون خانواده اش در اتومبیل نشسته بودند و احتمالا در حین سفر قصد‌داشت بازدیدی از حوزه کاری وزارت تحت تصدی خود بنماید.

به محض دیدن مرحوم ترکان با خوشحالی از اینکه ایشان را دیده ام فورا خدمتشان رسیدم و ضمن عرض ادب، به ایشان خوش‌آمد گفتم، کمی هم تعجب کرد که یک نفر در خیابان به راحتی‌ و‌ با آن تیپ غیر رسمی او را شناخته است، با یک نگاه سرتا پای آقای وزیر را یک لحظه از نظر گذراندم، به جای پیراهن یک تیشرت با آستین خیلی کوتاه به تن داشت همانند لباس های مانتی گل قدیمی، بعد از خوش‌و‌بش کوتاه به اتفاق ایشان  قصد‌ داشتیم وارد بندر شویم که احساس کردم که قطعا نگهبان درب ورودی ایشان را نخواهد شناخت، زودتر جلو‌رفتم‌ و در گوشی ایشان را معرفی نمودم و نگهبان وظیفه‌ شناس فی الفور و تلفنی ریاست بندر را خبردار نمود. در عرض کمتر از چند دقیقه همه عوامل و به صورت خبردار  جلو‌ در ورودی خدمت جناب اقای وزیر رسیدند، به محض اینکه رئیس بندر خوش آمدگویی نمود و آقای مهندس ترکان قصد ورود داشت، من که تا آن زمان کارمند بخش خصوصی بودم و در این بخش چیزی به نام  پاچه‌خواری یاد نگرفته بودم، چون در آن حوزه فقط و فقط ارزش افراد به ارزش کارشان بود و نه به مقدار تملق کردنشان و همچنین به علت جوانی و از همه مهمتر به سبب اینکه مهندس ترکان را در کشتی از سال ها قبل می شناختم و منش کشتی گیران را بزرگ‌منشی و افتادگی می‌دانستم، با جرات و شهامت به ایشان اعتراض کردم که من را چند روز پیش با پیراهن آستین کوتاه سه ربع  به بندرگاه راه ندادند، چرا شما را با آستین کوتاه راه می دهند ، هر چند خودم بعد‌از گفتن این جملات شرمنده و به نوعی خجالت زده شدم ولی مرحوم ترکان نه تنها ناراحت نشدند، با خوشرویی پرسیدند که مگر پیراهن آستین کوتاه ممنوع هست؟!! ایشان که در زمان ریاست جمهوری شهید رجایی سمت استانداری ایلام را بر عهده داشته بودند، آن شهید بزرگوار را مثال زدند که در اکثر مواقع از پیراهن آستین کوتاه استفاده می‌نمودند و در ادامه با پیچاندن ابرو و حالت تعجب زیاد گفتند که بعید‌ می دانم که پیراهن آستین کوتاه مشکل شرعی و قانونی داشته باشد!!؟خلاصه اینکه آن‌ روز‌ با خوبی و‌ خوشی وزیر راه و ترابری به اتفاق افرادی که در محل حاضر شدند از محل بازدید نموده و سپس به دفتر ریاست بندر رفتند و من هم به خاطر مشغله بسیار زیاد و از ترس خوردن دموراژ به کشتی، به کار خود در بندر و گمرک مشغول شدم. نتیجه آن روز این بود که، از آن به بعد هر کسی‌ می توانست با پیراهن آستین کوتاه وارد بندرگاه شود. الان که فکر‌ می کنم نسل ما چه مشکلاتی داشتیم که شاید برای الانی ها بسیار مسخره و خنده دار باشد. ولی ما نسلی هستیم که همه جور مسایل و‌ محدودیت ها را با گوشت و پوست خود لمس کرده ایم که این مشکل اصلا در برابر آنها قابل توجه نبوده است. خاطره و برخورد بسیار مودبانه ایشان با یک جوان تازه به دوران رسیده که اصلا شئونات اداری و چه بسا اخلاقی را رعایت ننموده بود را فراموش نخواهم کرد. روحت ای مهندس فرهیخته و جوانمرد شاد و یادت گرامی باد.

مرتضی محمدخان:

انا لله وانا الیه راجعون

با غم واندوه فراوان، خبر در گذشت دوست و یار دیرینه، مرحوم مهندس اکبر ترکان‌، از خادمین مخلص و بی ریا و متفکر انقلابی موجب تاسف گردید، برای سازندگی و توسعه همه جانبه همیشه پیش قدم بود. در گذشت این خادم انقلابی را خدمت خانواده محترمشان و دوستان تسلیت می گویم. از خداوند متعال برای ایشان  آمرزش و غفران الهی برای باز ماندگان صبوری وشکیبایی آرزومندم. روحش شاد.

سید مرتضی مرتضوی:

درگذشت مهندس ترکان را به خانواده ایشان تسلیت می گویم. ایشان رئیس من هنگامیگه تازه از کانادا آمده بودم بودند و در جهادسازندگی لرستان به من شغل دادند. روحشان شاد.

محمدرضا مروارید:

انالله وانا الیه راجعون

فقدان دردناک جهادگر بزرگ، مرد عرصه انقلاب، جبهه های جنگ و سازندگی، جناب مهندس ترکان  که به راستی در سرتاسر ایران آثار خدماتش هویداست، موجب تاسف و تاثر همه دوستان گردید. اینجانب این مصیبت را خدمت خانواده محترم ایشان و دوستان وبازماندگان، تسلیت عرض نموده از خداوند متعال برای آن بزرگوار رحمت وغفران الهی  وبرای بازماندگان صبر واجر خواهانم.

عباس ملکی:

پدرم برای مناسبت های مذهبی از سخنوران و مبلغان دعوت می کرد. اصرار داشت که آنها که جوانتر هستند را جذب کند. برای آنها برنامه می گذاشت. مثلا مراسم ولادت حضرت علی علیه السلام با سخنرانی واعظی جوان. بعد در مسجد همت پای وعظ گوینده که تا به حال کمتر کسی او را در خطه شمیران می شناخت، می نشست. از ابتدای جلسه به دهان واعظ چشم می دوخت. شاید پلک هم نمی زد. گویی که بار اول است که این سخنان را می شنود. گوینده در مورد جاذبه و دافعه حضرت علی سخن می گفت و پدرم با چنان دقتی گوش می داد که انگار تاکنون چنین مطالبی به این ارزندگی به گوش او نخورده است. برخی اوقات نیز از زیر عبای خویش تکه کاغذی به همراه مدادی بیرون می آورد و مطلبی را یادداشت می کرد. تا انتهای سخنرانی بر همگان ثابت می شد که آیت الله ملکی چنین موضوعاتی را اصلا نمی دانسته است. بعد از پایان مراسم پدرم عموما واعظ را به خانه دعوت می کرد به شام. پس از صرف شام در هنگام نوشیدن چای، آن تکه کاغذ و مداد دوباره پیدایشان می شد. پدرم با روحیه عجیبی یک به یک اشکالات سخنران را برایش می گفت. آن هم به صورت استفهامی. مثلا می گفت تا آن جا که من به یاد دارم حدیث امام صادق در مورد این که «با رفتارتان زینت ما باشید و نه باعث ملامت و سرزنش ما» در این جا مقصود حضرت از ما شیعیان است؟ این طور نیست؟ واعظ جوان متوجه می شد که در نقل این حدیث بر مبنر اشتباهی صورت داده است و یا در قرائت آیات قرآنی، کسره ای نابجا، و یا حذف تنوینی. خیلی دقیق.   

مدتها بود که این روش پدرم را از یاد برده بودم. تا سال قبل با چند تا از دانشجویان دوره دکترای سیاست گذاری انرژی به دیدن اکبر ترکان رفتم. کرونا شیوع بیشتری یافته بود. قبل از هر چیز یک دسته حدود 20 تایی کاغذ سفید برداشت و یک خودکار و آمد نشست. من و بچه ها صحبت کردیم. ما بیشتر به دنبال آن بودیم که در چارچوب آینده پژوهی بدانیم که برای کشور در بخش انرژی چه اهدافی را در نظر بگیریم و از چه مسیری به آن هدف ها رسیده و برای رسیدن به آن ها چه سیاست هایی مسیر را تسهیل می کند. هر حرفی را که ما زدیم یادداشت کرد. صفحه پشت صفحه پر می شد. پس از آن نفس بلندی کشید و در پاسخ هر یک از حرف های ما توضیحاتی داد. هم به لحاظ فنی و مهندسی، و هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ حکمرانی. زمانی که ما فکر کردیم که حرفهایش تمام شده، گفت حالا من از شما سوال دارم. رابطه کرونا و جهانی شدن را برای من توضیح دهید. حرفهایی ما زدیم و او نوشت. سپس گفت که به نظر من انقلاب صنعتی و کرونا دو حادثه مهم در تاریخ بشریست. انقلاب صنعتی حرکت را جایگزین سکون نمود و عواملی همچون نیروهای اصطکاکی نتوانستند آن را متوقف سازند. جهانی شدن به معنای انتقال کالا، داده و خدمات در حال انجام است و کرونا نیروی مقابل آن است. برخی از کشورها و شرکت ها مانند چین به این مسئله پی برده اند که باید برای انتقال داده و کالا به کریدورهای جدید-چه در فضای حمل و نقل و چه در فضای مجازی-دست پیدا کرد.

ما در ایران به چنین شخصیتی - با سابقه تحصیلی، رفتار و تجربه خاص- نیاز داریم. آدم هایی در تراز ترکان. او در دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده بود. به امور فنی و راه حل های مهندسی هم آشنا بود و هم عقیده داشت. پس از انقلاب اسلامی انگار برای حل مسئله ساخته شده بود. مدت ها استاندار ایلام و سپس هرمزگان بود. در میانه جنگ او برای حل مسائل مردم این دو استان روش های جدید در مسئله راه، آبرسانی و بهداشت ارائه داد. او در سازمان صنایع دفاع نیز کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشت. و سپس در لباس وزیری در وزارت خانه های مختلف. و در بخش های نفت و گاز، جهاد سازندگی، سازمان گسترش، مناطق آزاد، مرکز تحقیقات استراتژیک، و ده ها منصب دیگر. ترکان ذهنی منظم داشت، توان حل مسئله را داشت و عموما دنبال حل مسئله می گشت. به همین جهت هم به کاغذ و قلم علاقه داشت. زمانی که در جلسه در مورد یک مشکل صحبت می شد، در ذهن خود بلافاصله آسیب شناسی می کرد و با روش خاصی عوامل به وجود آوردنده مشکل را دسته بندی می کرد و در جای خاصی از ورقه می نوشت. از میان صحبت های افراد جرقه هایی در ذهنش به وجود می آمد. آنها را جای دیگری می نوشت. مدت ها صبر می کرد. یعنی با این که رئیس جلسه بود، باز هم کمتر قبل از دیگران صحبت می کرد. زمانی که بقیه مطالب خودشان را می گفتند، آن گاه او نظر می داد. عموما نظراتش معطوف به راه حل بود. بجای گلایه گذاری در جستجوی گذار از بحران بود. در پایان جلسه مشخص بود که  افراد چه باید بکنند و چه بخشی از راه حل یکپارچه به عهده چه فرد و یا نهادی است. علاوه بر امور اجرایی داخلی، او از نظر سیاست خارجی نیز همان تیزبینی را داشت. در دوره ای با وزارت امور خارجه برای انتقال فنآوری های مورد نیاز، و در دوره ای دیگر به بهانه عضویت در هیئت مدیره بانک ایران و مصر همکاری می کرد. مثل دیگر نهادها و مراکز، در این جا هم مشحون از پیشنهادهای ساده اجرایی معطوف به آینده بود. برای دانشگاه شریف از جان و دل مایه گذاشت. ساختمان دانشکده مدیریت و اقتصاد و ساختمان موسوم به خودرو از یادگارهای اوست.

از ابتدای آشنایی با او - از 40 سال قبل تا امروز - همیشه از او آموخته ام. چند روز قبل فرزند عزیزش آقا مسعود تلفن کرد و گفت که پدر می خواهد عید را تبریک بگوید. من متوجه شدم که مهندس ترکان منتظر بوده تا من عید را تبریک بگویم. همان روش بزرگان برای متنبه کردن دیگران. مدتی با هم صحبت کردیم. بیشتر راجع به آینده و این که چگونه می توانیم با هم در بخش انرژی فکر و بحث داشته یاشیم. مثل همیشه برای صحبت با دانشجویان انرژی از او دعوت کردم و گفت که حتما به دانشکده انرژی می آید. من نمی توانم از او یاد کنم و از این نوشته او - در زمانی که از او خواستیم تا از زندگی خودش برای ثبت در تاریخ دانشگاه صنعتی شریف بنویسد- در گذرم:

"نگاه من به کار برای من نگاه اعتقادی و متکی به جمهوری اسلامی بوده است. با فرض انجام کار برای تقویت جمهوری اسلامی زندگی کردم و همه ظرفیت خودم را در این راه صرف کردم. توصیه ای که پشیمانی نداشته باشد، معامله کردن با خداست. عمر بر همه ما می گذرد و وقتی به مراحل پایانی رسیدیم، به پشت سرمان که نگاه می کنیم یک کارنامه می ماند. خوب است از گذران عمر سخت پشیمان نباشیم ودست خالی نمانیم".

اکبر ترکان برای من مظهر همت عالی و بلند است و به قول صائب تبریزی: از همت بلند به دولت توان رسید.(روزنامه شرق 27 اردیبهشت 1400 )

محمدرضا منتظری:

انالله وانا الیه راجعون 

خبر درگذشت جناب آقای مهندس ترکان که عمری را برای عمران و آبادانی ایران عزیز بی وقفه تلاش نمود دل همه همکاران و دوستداران آن عزیز را به درد آورد و اشک برچشمان جاری نمود، باعرض تسلیت به خانواده گرانقدر و همکاران سابق ایشان در وزارت راه و ترابری، ازخداوند سبحان برای عزیز سفر کرده رحمت واسعه و برای خانواده ارجمند ترکان صبر و شکیبایی مسئلت می نمایم.

علیرضا منظری:

خبر درگذشت جناب آقای اکبر ترکان بسیار غم انگیز بود تلاش گری ها و دلسوزی های او به یاد ماندنی خواهد بود. اگر چه در دوران مسئولیت خود در وزارت راه و ترابری با جدیت موضوعات هوانوردی را پیگیر بود ولی در پسا مسئولیت خود نیز حساسیت زیادی نسبت به پیگیری مسایل هوایی داشت. خدا او را رحمت کند و به خانواده شان صبر عنایت کند.

محمود مهران پور:

تازه وزیر راه شده بود. وزارتخانه در ساختمان قبلى خود بود و هنوز به ساختمان فعلى منتقل نشده بود. براى تبریک و دیدارى نو خدمتش رسیدیم. معلم بود. خوب و ساده مطالب را توضیح مى داد. در کنار بقیه هنرهایش. مى گفت: وزارت راه 2 وظیفه دارد: بنائى و حمالى! از قبل انقلاب تا الان هر وزیرى که آمده است، بنا بوده است. وزیر راه بایستى حمال باشد، اقا محمود! حمال! هنوز آن لبخند شیرین را فراموش نکرده ام! وزیر راه بایستى حمال باشد! یادش گرامى و راهش پر رهرو باشد!

حمید میرزاده:

انا لله و انا الیه راجعون

گفت کسی خواجه سنایی بمرد/ مرگ چنین خواجه نه کاریست خرد

کاه نبود او که به بادی پرید/ آب نبود او که به سرما فسرد

شانه نبود او که به مویی شکست/ دانه نبود او که زمینش فشرد

گنج زری بود در این خاکدان/ کو دو جهان را بجوی می‌شمرد

قالب خاکی سوی خاکی فکند/ جان خرد سوی سماوات برد

در گذشت رفیق شفیق و همکار قدیمی و خدوم باعث تالم و تاسف همه همکاران و دوستان جناب مهندس ترکان شد. به قول مولانا او «گنج زری بود در این خاکدان» که بیش از ٤٠ سال به انقلاب و کشور در جهت آبادانی ایران در جبهه سازندگی خدمت کرد و از جانش در این راه مایه گذاشت. بنده که به لحاظ  مسئولیت های همزمان با ایشان همکار و محشور بودم شهادت می دهم مهندس ترکان در عین اینکه از مدیران کلان و تراز اول کشور و بسیار با هوش بود با روحیه ای استغنایی و آزاد منشانه و با کمال اخلاص و پاکدستی  و متانت و وقار مخصوص خودش کار و زندکی کرد .اکنون او که  «جان خرد  را به سماوات برد» از خداوند رحمان و غفار برای ایشان رحمت و مغفرت و برای همسر و خانواده محترم و فرزندان عزیز و همکاران و دوستان آن بزرگوار، صبر و سلامت آرزومندم و خود را در این مصیبت بزرک با آنان شریک می دانم.

سید کاظم میرولد:

مردبزرگى که سراسر زندگى او خدمت به کشور ومردمش بود از مردان تکرارنشدنى مدیریت اجرایى همراه با خلوص. روحش شاد و با اولیاء الله محشور باد و در کنار برادران شهیدش نزد پروردگارش روزى داشته باشد. إن شاءالله. به همه دوستدارانش تسلیت عرض می کنم.

هادی ناجی:

رحلت استاد بزرگوار جناب آقای مهندس اکبر ترکان را به حضور خانواده و خاندان محترم و دوستان بزرگوار قلباً تسلیت عرض می نماییم، خداوند متعال روح بزرگ ایشان را قرین رحمت واسعه اش قرار دهد و به عزیزان داغدار صبر و اجر عظیم عنایت فرماید.

سید مرتضی ناصریان:

همه از خداییم و به سوی او باز می گردیم. خدایتعالی مرحوم دکتر ترکان را مشمول رحمت و مغفرت وسیع خود قرار دهد. آن مرحوم مدیری توانا با نگرش بلندمدت، اهل مطالعه و تحقیق و دلسوز برای توسعه کشور بود و از اهل علم مشورت می گرفت. در برخی موضوعات و جلسات کاری توفیق داشتم از دیدگاه های ارزنده و راهبردی ایشان بهره گیرم. حمایت ویژه نسبت به توسعه راه آهن و رونق دادن به ترابری بین المللی داشتند. حتی در دوره اشتغال در حوزه وزارت نفت سعی در حمایت از پروژه های ترابری داشت. با آنکه سال ها از دوره وزارت ایشان گذشته بود، دغدغه مسائل بخش حمل و نقل را داشته و به مسئولان حاضر مکاتبه می نمود یا مشاوره می داد. با صراحت و شفافیت پروژه های مفید را پیشنهاد یا پیگیری و پروژه های غیراقتصادی را نفی می کرد. پژوهش های کاربردی یا نوآوری ها و نگرش های جدید علمی را تشویق نموده و مساعدت می نمود. صمیمیت و صداقتش دوستانش را فراوان ساخته بود. برای راه آهن پرسرعت تهران اصفهان در چند مقطع تصمیم گیری، نقش موثر و مفیدی ایفا نمود. با وجود ضعف های ناشی از سن و بیماری هیچ گاه خود را بازنشسته تلقی نکرده و خدمت به میهن اسلامی را ادامه داد.

 علی ناوی:

درگذشت مرحوم دکتر مهندس ترکان، مدیری لایق و توانمند، خدمتگذاری دلسوز و پاکدس،  مدیری عالیرتبه که به مانند کوهی استوار پشتیبان مدیران زیر مجموعه خود  بود را به خانواده آن مرحوم و به همه همکارانی که افتخار خدمتگزاری در دوران وزارت این بزرگمرد را داشتند تسلیت عرض نموده و از خدای بزرگ می خواهم که روح بلند ایشان را در جایگاه صالحان مآوا دهد. روحش شاد.

محمدباقر نوبخت:

صبربسیار بباید، پدر پیر فلک را/ تا دگر مادر گیتی تو چو فرزند بزاید

سرانجام پس از سال ها خدمات موثر و مساعی بی دریغ، دوست، همفکر و همراه پرتلاش، مهندس اکبر ترکان در جوار الهی آرام گرفت. همه کسانی که شاهد درایت و قدرت مدیریت او در دولت های مختلف و تصدی وزراتخانه ها و مسئولیت های کلیدی در جمهوری اسلامی ایران بوده اند، می دانند که تکرار چنین انسان اندیشمند و خدومی، حادثه کم نظیری خواهد بود. لذا ضمن اعلام همدردی صمیمانه با خانواده گرانقدر آن مرحوم، این ضایعه را عمیقا به جامعه اجرایی کشور تسلیت می گویم.

داریوش نیکنام:

«انا لله وانا الیه راجعون»

دکتر اکبر ترکان دارفانى راوداع گفت. ایشان باکوله بارى از مسئولیت ها وخدمات به کشور در طول سالیان متمادى، وزیر دفاع در دولت اول آقای هاشمی،  وزیر راه و ترابری در دولت دوم آقای هاشمی و همچنین مشاور عالی آقای روحانی و دبیر مناطق آزاد در دولت یازدهم  بود. روحش شاد و در آرامش ابدی،  یاد و نام و خاطره اش گرامی باد.

روابط عمومی شرکت اصفهان کفریز:

بدینوسیله درگذشت پشتیبان خستگی ناپذیر صنعت ایران، وزیر اسبق راه و شهرسازی آقای مهندس ترکان را به همه همکاران عزیز خصوصاً دوستان و همکاران ایشان در حوزه وزارت راه تسلیت عرض می نماییم. مردی که عمر پر برکت خود را در راه اعتلای صنعت ایران و ارائه راه حل جهت برون رفت از مشکلات صرف کرد و هر کجا که قدم نهاد نامی ماندگار از خود بر جای گذاشت. حضور ایشان در مراسم رونمایی از چرخ ملی منوبلوک باعث افتخار و مباهات همیشگی این شرکت خواهد بود. روحش شاد و یادش گرامی باد.

انجمن شرکت های راه سازی ایران:

بازگشت همه به سوی اوست

با نهایت تاسف و تاثر درگذشت جناب آقای مهندس اکبر ترکان از مدیران لایق، سلامت، شجاع و صدیق کشور، رئیس هیئت عامل اسبق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و وزیراسبق وزارت راه و ترابری را به اطلاع همکاران می رساند. ضمن عرض تسلیت به بازماندگان محترم و جامعه مدیریت کشور، برای آن شادروان آمرزش الهی و برای بازماندگان محترم سلامتی و صبر و شکیبایی آرزو داریم. روحش شاد.  یادش گرامی

انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف:

انسانی اکبر درگذشت …

گرچه آگهی «اکبر ترکان درگذشت«، در بین انبوه خبرها یک جمله کوتاه بیشتر نبود، اما بازتابی که این خبر بر جان دوستانش گذاشت، دراز آهنگ تر از تاثیر از دست دادن یک آشنای نزدیک و یک پناه و یاور بود، چرا که ترکان به راستی، به گفته ی ملک الشعراء بهار، «به غیرت از امرا و به حکمت از حکما« پیشتر بود. ویژگی های بسیاری ترکان را در بین مدیران هم عصرش ممیز، بلکه سرآمد می کرد:

ترکان خود ساخته بود.

او چون بسیاری دیگر مست از نوشیدن باده قدرت در کاسه سر شهیدی از خاندان خود نبود. هرچه کرد و به هر کجا رسید همه از سایه همت عالی خود داشت.

ترکان خردمند بود.

او به گردش کارها نگاهی کل نگر و ریشه یاب داشت. لاف خردمندی نمی زد و در فرآیند گفتگوهای چاره یاب، تصویری درست از گذشته و نقشه ای تفصیلی از راه های گریز پیش رو به دست می داد.

ترکان پاکدست بود.

او برفراز جایگاه های مدیریتی بسیاری نشست اما به پیروی از پیشوایش، «بر خوان جهان پنجه نیالود.»

ترکان شجاع بود.

هرگز به هنگام پیگیری هدف، دچار لرزش دست و لکنت زبان نمی شد. سر بلند و جان بر کف و استوار قدم بر می داشت. چشمان نافذ او در دایره ی پلک هایی که این اواخر از شدت رنجوری جسم فرو افتاده بودند، تنها روی هدف خیره می ماند و تا پیکان اراده اش بر هدف نمی نشست، از آن جدا نمی شد.

ترکان یار بود.

دوستانش در هیئت اجرایی انجمن فارغ التحصیلان یاری های او در هنگام بحران فعالیت را به یاد دارند. آن روزها گفته های گرمش نه تنها برای یارانش آرامش بخش بود، بلکه دست های گرمش تا به آن جا برای یاری دراز شد و نفوذ اجتماعیش تا به آن حد به کار آمد که سرای خاطره انگیز شادروان دکتر مجتهدی، برای بسامان شدن انجمن در اختیار گذاشته شد.

ترکان، تنها آنچه برشمرده شد نبود. وی در بین مدیران شناخته شده فردای انقلاب از بسیاری وجوه یک انسان اکبر بود. دوستانش در انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف که از سال 1381 به طور پیوسته حضور موثر او در هیئت امنا و در پنج دوره هیئت اجرایی انجمن را در کنار خود داشتند از پروردگار درخواست آمرزش برای این روح گرانقدر و تمنای صبر برای خانواده ی ارجمندش دارند.

تصاویر تشییع:

تشییع اکبر ترکان 1

تشییع اکبر ترکان

تشییع اکبر ترکان

یادمان تصویری اکبرترکان را در ادامه ببینید:

اکبر ترکان

اکبر ترکان 1

یادمان اکبر ترکان 1

 

یادمان اکبر ترکان 3

یادمان اکبر ترکان

 

یادمان اکبر ترکان4

سال 72 - سفر به ترکیه - بازدید از بنادر شمالی ترکیه و مذاکره با وزیر حمل و نقل ترکیه

 

اکبر ترکان 2

اکبر ترکان یادمان

 اکبر ترکان یادمان1

اکبرترکان یادمان 2

اکبرترکان یادمان 3

یادمان اکبر ترکان 2

مهندس ترکان  در مراسم رونمایی از چرخ ملی منوبلوک اصفهان کفریز-آذر ماه1399
یادمان اکبر ترکان 3
مهندس ترکان  در مراسم رونمایی از چرخ ملی منوبلوک اصفهان کفریز-آذر ماه1399
یادمان اکبر ترکان
پیگیری منطقه ویژه اقتصادی ارومیه در دیدار با مهندس ترکان- ارسالی از سید هادی بهادری

 

یادمان اکبر ترکان 1

شروع پروژه آزادراه اصفهان کاشان

 

اکبر ترکان و عباس آخوندی

اکبر ترکان و عباس آخوندی دو وزیر سابق در یک قاب

 

اکبرترکان

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 2 0

    همه از خداییم و بسوی او باز می گردیم
    خدایتعالی مرحوم دکتر ترکان را مشمول رحمت و مغفرت وسیع خود قرار دهد.
    آن مرحوم مدیری توانا با نگرش بلندمدت، اهل مطالعه و تحقیق و دلسوز برای توسعه کشور بود و از اهل علم مشورت میگرفت.
    در برخی موضوعات و جلسات کاری توفیق داشتم از دیدگاه های ارزنده و راهبردی ایشان بهره گیرم.
    حمایت ویژه نسبت به توسعه راه آهن و رونق دادن به ترابری بین المللی داشتند. حتی در دوره اشتغال در حوزه وزارت نفت سعی در حمایت از پروژه های ترابری داشت. با آنکه سالها از دوره وزارت ایشان گذشته بود، دغدغه مسائل بخش حمل ونقل را داشته و به مسئولان حاضر مکاتبه می نمود یا مشاوره میداد.
    با صراحت و شفافیت پروژه های مفید را پیشنهاد یا پیگیری و پروژه های غیراقتصادی را نفی میکرد. پژوهشهای کاربردی یا نوآوریها و نگرشهای جدید علمی را تشویق نموده و مساعدت می نمود.
    صمیمیت و صداقتش دوستانش را فراوان ساخته بود.
    برای راه آهن پرسرعت تهران اصفهان در چند مقطع تصمیم گیری، نقش موثر و مفیدی ایفا نمود.
    با وجود ضعفهای ناشی از سن و بیماری هیچگاه خود را بازنشسته تلقی نکرده و خدمت به میهن اسلامی را ادامه داد.
    خدایتعالی اجر خدماتش را مضاعف نماید.

  • ناشناس 1 0

    خیلی از پروژه های وزارت دفاع که 30 سال بعد در صنعت هوایی و فضایی به ثمر رسید مدیون اقای ترکان هست و بس!