| کد خبر: 182333 |

رئیس سازمان فضایی ایران،

حل معضل ریزگردهای نمکی قم با داده‌های 40 ساله فضایی

قرار شده گزارش دقیق این حوزه را در اختیار مدیریت استان قم قرار دهیم و برای اصلاح منشاء تولید گرد و غبار مشاوره دهیم.

تین نیوز
رئیس سازمان فضایی ایران از حل معضل ریزگردهای نمکی قم با داده‌های فضایی خبر داد و گفت: ۴۰ سال داده‌های ماهواره را ذخیره داریم و می‌دانیم ریزگردها از کجا شروع می‌شود و در کدام منطقه بیشترند و نیاز نیست کل منطقه پوشش داده شود.

به گزارش فارس، مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران  درباره امکان حل مشکل ریزگردهای نمکی قم با استفاده از خدمات فناوری فضایی، اظهار داشت: استان قم با 2 چالش جدی خشکسالی و ریزگردهای نمکی مواجه است؛ کمبود شدید منابع آبی و حفر چاه‌های غیر مجاز آن چنان خشکسالی را در این استان تشدید کرده که از دو هزار هکتار باغات این استان تنها ۲۰۰ هزار هکتار باقی مانده است.

وی ادامه داد: یکی از منشا‌ءهای تولید گرد و غبار در این استان دریاچه نمک قم است.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به ضرورت حل مشکل ریزگردهای نمکی استان قم تصریح کرد: در شعاع ۳۰۰ کیلومتری منشاء این گرد و غبار ۲۵ درصد کشور جمعیت کشور زندگی می‌کنند و اگر این موضوع مدیریت و اصلاح نشود، اثرات زیست‌محیطی برای استان های هم‌جوار در پی خواهد داشت؛ زیرا این گرد و غبار از جنس نمک است و اثرات حادی برای سلامت انسان دارد.

وی افزود: با استفاده از فناوری فضایی و ماهواره های سنجشی روزانه پدیده های روی زمین را پایش می‌کنیم و می‌توانیم مرکز تولید گرد و غبار و میزان آن را شناسایی کنیم؛ ۴۰ سال داده های ماهواره را ذخیره داریم و می‌دانیم از کدام منطقه شروع می‌شود و در کدام منطقه بیشتر است و برای حل مشکل نیاز نیست، کل منطقه تحت پوشش قرار بگیرد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: قرار شده گزارش دقیق این حوزه را در اختیار مدیریت استان قم قرار دهیم و برای اصلاح منشاء تولید گرد و غبار مشاوره دهیم؛ سپس در استان‌ها وزارت جهاد وظیفه پیدا کردن راه‌حل برای رفع مشکل را دارد؛ مانند خوزستان که راه‌حلی برای مشکل منطقه دارند و اجرا می‌کنند.

 

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.