| کد خبر: 171540 |

◄ سخنان روحانی پیش از اجلاس سران کشورهای ساحلی خزر

رییس‌جمهور صبح امروز برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر تهران را به مقصد آکتائو قزاقستان ترک کرد.

حجم ویدیو: 51.21M | مدت زمان ویدیو: 00:08:29 دانلود ویدیو
تین نیوز

رییس‌جمهور صبح امروز  برای شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر تهران را به مقصد آکتائو قزاقستان ترک کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، سفر حسن روحانی برای شرکت در پنجمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر و به دعوت رسمی نور سلطان نظربایف رییس‌جمهور قزاقستان انجام شده است.

صبح امروز حسن روحانی رییس‌جمهور به منظور شرکت در اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر،  با بدرقه علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور و تهران را به مقصد آکتائو قزاقستان ترک کرد.

همچنین روز گذشته محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در کنار هیات همراه عازم این کشور شدند.

گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر امضای رژیم حقوقی جدید خزر در گردهمایی سران کشورهای حاشیه دریای خزر در اجلاس دریای خزر  وجود دارد.

روحانی  پیش از عزیمت به قزاقستان در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران گفت: علاوه بر امضای سند رژیم حقوقی دریای خزر، چندین سند دیگر هم در این سفر امضا می‌شود که مربوط به تجارت و اقتصاد، حمل‌ونقل و مبارزه با تروریسم و جرایم سازمان‌یافته و همکاری‌های نهادهای مرزبانی بین کشورهای ساحلی است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در این کنوانسیون همه مسائل حقوقی دریای خزر تنها با اتفاق نظر پنج کشور عملی و اجرایی است کاملاً رژیم حقوقی این دریا را از کنوانسیون دریاها جدا می‌کند.

آقای روحانی اظهار داشت:  این کنوانسیون رفت‌وآمد کشتی‌های نظامی خارجی را در این دریا کاملاً ممنوع می‌کند  که  ازلحاظ امنیت ملی کشورهای حاشیه خزر اهمیت زیادی دارد.

رئیس‌جمهور افزود: در این کنوانسیون روشن می‌شود که خطوط مبدأ برای رژیم حقوقی با اتفاق نظر پنج کشور بعداً تعیین خواهد شد.

 او ادامه داد: البته درباره خطوط مبدأ نکاتی در این کنوانسیون آمده و به‌خصوص در یک بند آمده که شرایط ساحل بعضی از کشورها به‌گونه‌ای است که نیازمند مقرراتی ویژه است و این به ساحل دریای خزر اشاره می‌کند که این ماده برای ما بسیار اهمیت دارد اما در عین حال خط مبدأ هنوز در این کنوانسیون روشن نیست و در موافقت‌نامه‌های بعدی باید روشن شود.

او گفت: برخی مسائل حل‌وفصل شده و برخی از مسائل باقی‌مانده است و این دو مسأله یکی خطوط مبدأ و دیگری حدود بستر و زیر بستر همچنان برای موافقت‌نامه‌های بعدی باقی می‌ماند.

رئیس‌جمهور مسأله ترانزیت را یکی از مسائل بسیار مهم برای دریای خزر، کشورهای ساحلی و منطقه دانست و افزود: شرق خزر، یعنی ترکمنستان و قزاقستان به ایران و از آن طریق به آب‌های جنوب و خلیج‌فارس و دریای عمان متصل شده است؛ برای اتصال غرب دریای خزر هم قدم‌های اولیه برداشته‌شده و طرح آستارا – آستارا اجرا شده است و به فکر اجرای خط آهن رشت به آستارا هستیم که با همکاری دو کشور ایران و آذربایجان این کار انجام می‌گیرد.

روحانی گفت: ایران و بسیاری از کشورهای آسیایی از این دو کریدور بزرگ در شرق و غرب دریای خزر و از طریق این راه مهم ترانزیتی به آسیای میانه، قفقاز، روسیه و به اروپا متصل می‌شوند.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در این کنوانسیون دریای سرزمینی مشخص می‌شود، گفت: مناطق انحصاری ماهیگیری و رفت‌وآمد کشتی‌ها مشخص می‌شود و درمجموع کنوانسیون بااهمیتی است که یک‌قدم ما را پیش می‌برد، گر چه هنوز مسائل بسیار مهمی برای آینده باقی می‌ماند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.