| کد خبر: 160205 |

◄ وحشتناک‌ترین بوران دنیا در گینس به نام ایران + عکس

سنگین‌ترین برف ایران در 50 سال گذشته مربوط به 46 سال پیش یعنی بهمن ماه سال 1350 است. به روایتی در زمستان آن سال ایران منجمد شد. بیش از 200 روستا برای همیشه در زیر برف ناپدید شدند و بیش از 4000 نفر جان خود را از دست دادند.

تین نیوز

سنگین‌ترین برف و بوران ایران در بیش از 50 سال گذشته مربوط سال ها پیش یعنی بهمن ماه سال 1350 است. به روایتی در زمستان آن سال ایران منجمد شد. بیش از 200 روستا برای همیشه در زیر برف ناپدید شدند و بیش از 4000 نفر جان خود را از دست دادند. در بعضی مناطق بیش از 36 ساعت برف بارید و ارتفاع برف به 6 متر رسید. این اتفاق به قدری سهمگین بود که توانست جایگاه نخست بوران‌های پرتلفات دنیا را در کتاب رکوردهای گینس به خودش اختصاص بدهد.

ماجرا از دوم بهمن ماه سال 1350 آغاز شد؛ به طوری‌که روزنامه اطلاعات با تیتر عجیب «دیو سپید» پیش‌بینی بارش برفی سنگین را خبر داد.

مدارس تهران 3 روز تعطیل شد

درابتدا از سرمای شدید مدارس تهران  سه روز تعطیل شد. در مازندران 2 نفر به علت سرمای شدید جان باختند. دمای اردبیل به منفی 24 رسید ومردم از سرما به مساجد پناه بردند و سه نفر بر اثر سقوط بهمن کشته شدند. دمای شهرکرد به منفی 27 درجه رسید و چند نفر در سرمای جاده ها جان خود را از دست دادند.

کارشناسان از «در خطر بودن جان ۲ میلیون دام» خبر دادند. دمای استان خراسان به حد زیادی کاهش یافت و دماسنج ها عدد ۳۲ درجه زیر صفر را نشان دادند.  اخبار استان گیلان از محاصره 1400 نفر در برف حکایت داشت و امداد طلب می‌کرد. در گیلان وضعیت فوق‌العاده اعلام شد و  مرگ دام ها و پرندگان در گیلان شیوع یافت.

شهربانی کل کشور نیز در دستوری سراسری گفته که تمام رانندگان در هر نقطه ایران باید از زنجیر چرخ حتی در عبور و مرور شهری استفاده کنند.

بارش سنگین برف در شمال از غرب به شرق و مرکز کشورادامه پیدا کرد و در بعضی شهرها تا 36 ساعت بارید و ارتفاع آن به 6 متر رسید. دمای فیروزکوه به منفی 36 و خراسان نیز به منفی 37 درجه رسید.

جاده های مهم کشور

به نوشته روزنامه‌ها و مطبوعات آن دوره، در جنوب ایران بارش بی‌امان باران سبب طغیان کارون شده و همین موضوع باعث شد تا مارها به ساحل هجوم بیاورند؛ وضعیت در حال وخامت بود و گرگ ها که بدلیل سرما و نبود غذا به شدت گرسنه بودند در چالوس و آمل نیز به جان مردم افتادند.

دوشنبه ۱۱ بهمن ماه خبر تکان دهنده‌ای می‌ رسد که ساکنان ۳۰ دهکده ۴۰ روز است که در محاصره برف قرار گرفته‌اند و احتمال دارد همه اهالی این دهکده‌ها از بین رفته باشند. شدت سرما و یخبندان باعث شده تا هر فردی که اندکی توانایی دارد به کمک نیازمندان و در راه ماندگان بشتابد.

در روزهای بعدی وضع مردم بدتر شد. تهران اوضاع بدی داشت و ارتباط با شمیرانات قطع شد. مردم از دست شهردار تهران ناراضی شدند و از وضع موجود گلایه داشتند و به شهردار گفتند هرچه زودتر چاره‌ای بیاندیشد. شهردار هم پاسخ داد که این بارش برف بی‌ سابقه بوده و تمام تلاشش را خواهد کرد تا مشکلات را مرتفع کند.

بوران وحشتناک تهران

خبرهای غم‌انگیز بعدی نیز از راه رسید: بی‌خبری 10 روزه از سرانجام 25هزار سکنه 12 روستا در منطقه سمیرم و نیاز مبرم آنها به کمک، آب و غذا، کاهش دمای منطقه گرمسیر زابل به منفی 14 درجه و جان باختن چند تن از هم‌وطنان آن منطقه و ایجاد مشکلات عدیده برای آنان که به هوای سرد عادت نداشتند.

عده زیادی از شدت سرما در شهر تبریز -آن هم در روز- بیهوش شدند. در رشت حتی دیگر امکان دفن مردگان نیز میسر نبود و مردگان را بایگانی می‌کردند تا در فرصت مناسب بتوانند آن‌ها را دفن کنند. در آذربایجان ارتباط ۴۵۰۰ روستا قطع شد و راه‌آهن این استان نیز بسته شد.

سه شنبه ۱۹ بهمن ماه 1350 وضع کشور به شکل کاملاً بحرانی در آمد و در بسیاری از شهرها وضع فوق العاده اعلام شد.

بوران برف در تهران

بیش از ۱۸۰ نفر در ارتفاعات گیلان ناپدید شدند؛ در سهند یک قطار زیر برف ماند. ۷ نفر از سرمای شدید در تبریز خشک شدند؛ ۴۰ خانوار در یکی از استان‌های شمالی کشور زیر بهمن مدفون شدند و جان سپردند؛ مشکل تامین مایحتاج مردم به شدت نمود پیدا کرده و حالا ذخیره آرد در بسیاری از نقاط ایران به پایان رسید و زنگ خطر قحطی نیز به صدا در آمد؛ بندر پهلوی (انزلی) در تاریکی مطلق فرو رفت.  ۱۹ دهکده در چهارمحال و بختیاری نیز در محاصره شدید برف قرار گرفت؛ ۱۵۰ کامیون در مرز جلفا به‌دلیل بارش برف متوقف شدند و گیر افتادند؛ تقریبا در تمام کشور ۳۶ ساعت است به صورت مداوم برف بارید.

در روزهای بعدی باز هم در ارتفاعات گیلان ۱۸۰ نفر ناپدید شدند و 60 نفر هم براثر بهمن کشته شدند.و اداره‌کل بهداری، مردم را از خوردن گوشت پرندگان دریایی به علت مسمومیت منع کرد.در شهر‌کرد که دمای منفی ۳۷ درجه را تحمل می‌کرد کسی اطلاعی از زنده بودن ساکنان ۱۴ دهکده حوالی این شهر را نداشت. (مشخص شد که بسیاری از آنها کشته شدند).

بوران تهران

تقریبا از ۲۴ بهمن ماه ۱۳۵۰ دمای هوا کم کم افزایش پیدا کرد و بوران شدید و سهمگین به کار خود در کشور ما پایان داد.

 از آن پس نوبت بیماری‌های پس از سرما یعنی دلیل آنفولانزا و سرماخوردگی های شدید به سراغ مردم آمد و عده ای دیگر از هم‌وطنان در بستر بیماری جان سپردند.

دست آخر جالب است بدانید که سایت DEVASTATING DISASTERS درباره اتفاقی که 45 سال قبل در ایران رخ داد، نکات جالبی نوشته است: «کولاک شدیدی که در ایران رخ داده، یک هفته به طول انجامید و باعث شد یک میلیون و 636 هزار کیلومتر مربع در ایران به طور کلی از بین برود و هزار نفر به معنای واقعی کلمه به خاک سپرده شوند. بسیاری از آنها در حالی که در خانه‌های خود نشسته بودند و به راه چاره فکر می‌کردند به حالت انجماد رسیدند و قبل از این که بتوانند از شر یخ‌زدگی خلاص شوند، به آهستگی مردند. »

بوران تهران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین 27 102

    از بس پیشرفته بودیم!

  • فاطمه 67 214

    کاش اینم مینوشتید که شاه و اریا مهر سرااسر مهر اون مدت تو فرانسه مشغول خوش گذرانی و عیاشی بودند !!

    • ناشناس 123 56

      ربطی به دولت نداشت اون برف اگر الان هم بیاد وضع بدتر میشه البته اینکه شاه مقصر بوده شکی نیست

    • علی 84 25

      یه هفته بنزین گرون شد اندازه اون اتفاق ک رکورد جهانی زده ادم کشتن بماند پرواز هواپیمای اوکراینی رو که زدن

    • ناشناس 51 8

      فکر می کنید اگر شاه فرانسه نبود مثلا چه اتفاقی می افتاد ، برف نمی آمد یا تعداد وسایل برف روبی زیاد می شد ، تصور کنید اگر دوران قاجار این برف می باید چه اتفاقی می افتاد .

    • حسیت 24 7

      چه ربطی داره واقعا که شاه کجا بوده؟!
      تو سیل خوزستان هم همه مسئولا تو کشور بودن چه فرقی کرد؟

    • سلام 0 0

      واقعا فرقی نداره که در زمان بحران، شاه توی اروپا در حال گشت و گذار باشه یا بمونه توی کشور خودش؟؟؟

  • ناشناس 46 5

    همدردی مسولان با آسیب دیدگان امری جدی و مهم است

  • رویا 71 23

    خدا یا بازم از این برفها بفرست جون عزیزات زیبا ترین بلای اسمانی

    • حمید 36 1

      سلام دعات یک سال بعد در گیلان اجابت شد

  • پویا 28 7

    اون موقع مدارس 3 رو تعطیل شد اگر الان می بود مدارس حداقل 1 هفته تعطیل میشد این خیلی تعسف باره

    • ناشناس 2 4

      چرا تاسف باره الان تازه تعطیلی مدارس کمه چه برسه به اون موقع

  • محسن 75 6

    برف و کولاک و سرمای بی سابقه و ناگهانی بوده و خوب 46 سال پیش امکانات نه تنها در ایران بلکه در جهانم کم بوده البته دولت تمام تلاشش میکرده ولی حجم برف خیلی زیاد بوده

    • ایرانی اصیل 0 0

      ۴۶سال پیش فقط ایران بدبخت بوده،اون زمان نه تحریم بود نه چیزی ،وایران مثلا باآمریکا دوست بودن پس چرا اکثرشهرها آب وبرق وگار نداشتن درحالی که آمریکایی ها ماشین ظرفشویی داشتن ،بابا کمی چشاتونو باز کنید

  • ج 57 1

    الانم اگه اون برف بیاد وضع دسته کمی از اون دوران نداره. نمونش سیل خوزستان در بهار98تفاوتش چی بود؟وضع بهتر شد؟ تازه اون فقط غرب کشور بود خواهشا یکم فکر کنین که وضع کشور دیگه از این بدتر نشه

  • ناشناس 35 7

    ای خدا یعنی میشه که دوباره اون برف رو ببینیم بچه های امروزی برف ندیدن که اینهمه حسرت میخوارن که برف بیاد که اونم برف نیست که فقط زمین سفید میشه که یه روز نمیشه اب میشه ههی🥺🥺🥺😭😭

    • ناشناس 30 2

      ۶متر برف الان نوک کوه دماوند هم نمیباره

    • ناشناس 20 2

      تو زنجان بیشترین برفی که می‌باره تو سال همش حدود ۱۵ سانتی متره اون موقع ۶ متر برف میباریده

  • داریوش 47 10

    اگر همچین برفی الان بیاد بیش از ۱۰ میلیون نفر کشته میشن تمام کسانیکه جا ومکانی ندارند و به شغل زباله گردی و کولبری و دیگر کارهای سخت که از ناچاری مردم انجام میدهند

  • علی خالقی 6 7

    خبر جالب،وقابل تأملی است، که در چهار دهه ی اخیر هیچ اطلاع رسانی نشده است( از صدا و سیمای کشورمان) . پس در آلاسکا، وقطب جنوب و شمال ، ساکنین آنها وحکومتهای محلی شان چکارمی کنند؟؟

    • علی 12 1

      توی قطب شمال رول عادی هست و همه خودشون رو آماده کردن
      کل این ماجرا از اول تا آخر 20 روز بوده و بدون آنادگی که این مشکلات پیش اومده

  • امام قلی خان 2 13

    بوران واسه بارون وو باده! یعنی خیلی بارون اومده تین نیوز!؟ یا منورت کولاکه؟؟

  • ناشناس 4 25

    یقینا خداوند فقط سه روز حواسش به ایران نبوده./نماز/یادت باشه.

  • محمدی 26 22

    بعضی وقتا تغییرات جغرافیایی چنان سریع اتفاق میافتد که نه قابل پیش بینی بوده و نه توان مواجه شدن با آن را داشته اند.
    فقر مطلق زمان شاه با فقر مطلق امروز غز زمین تا آسمان در معنا و مفهوم و مصادیق تفاوت داشت. مردم اونروز اکثرا نه برق و نه گاز و نه تلفن ثابت و نه آب لوله کشی داشتند و نه درآمد حداقلی که بتوانند ذغال کافی بخرند و برای زمستان ذخیره کنند و نه توان خرید و ذخیره برنج و... شاید ۹۰ درصد مردم با یخچال و بخاری برقی و نفتی بیگانه بودند.
    چه بسا در روستا مردم از امنیت نسبی برخوردار بودند چون هیزم و گندم بود اما در شهرها یا گران بود یا احتکار شده بود و کاخ نشینان هم برای اسکی سواری به سوئیس و اتریش رفتنه بودند یا جزیره قشم خوشگذرانی میکردند و... خدایی با تمام سختی ها امروز کشورمان با اون زمان قابل مقایسه نیست. فقط مردم انتظار عدالت و عدم تبعیض را میخواهند.

    • ناشناس 18 5

      اون زمان مردم دل شاد داشتند که امروز ندارند. اون زمان امکانات با توجه به زمان خودش متوسط بود ولی روز به روز در حال بهتر شدن بود و اگر همان‌جور ادامه میافت ایران در اواسط دهه هفتاد ایران یکی از کشورهای پیشرفته در جهان بود.
      که زیرساختهای مناسب و کارشناسی شده رو برای آینده در نظر می‌گرفت. و مدیریت بحران صحیح برای بیشترین بازدهی و کمترین تلفات رو شاهد بودیم امروز. ولی با از بین بردن حتی زیر ساخت های قبلی و مدیریت افراد نا لایق و اقتصادی که نابود شده اگر چنان بلایی سر ایران امروز بیاد منجر به فاجعه ترسناکی میشه

    • ناشناس 1 0

      الان با بارش تند دوساعته، سیل راه میفته و عده ای کشته میده و مسئولان هم میگن غافلگیر شدیم!!! هرسال هم تکرار میشه. اونوقت با برف غیرمنتظره 36 ساعته و امکانات متوسط اونوقت قرار بود معجزه کنند؟!

  • ناشناس 28 0

    چه مرگ دردناک وغم انگیزی داشتند خیلی خیلی از خواندن این واقعه متاثر شدم خداوند همه آن درگذشتگان را مورد عفو ورحمتش قراردهد.

  • بابک شادکام 10 2

    تمام اطلارسانیهاکامل وجامع هستند

  • احمد 35 4

    سلام با اینکه از بزرگان خودمان در خراسان از ان سال برامون تعریف کردن سالی سخت گذراندن .....نه به شاه ربط داشت برفی به ان وسعت و بدتر از ان سرمای شدید باعث مرگ هموطنان شد اگه همون برف الان بیاد به والله قسم که بدتر از اون زمان میشه اینها همین الان نه برق دارن نه گاز فکرشو بکنید چندتا شهر گازشون برای یک شب قطع بشه با اون دمای ۳۷ درجه بیشتر ادما میمیرند ....اگه انها گاز و بروز بودن زودتر میمردن ...لااقل چوب هیزوم و نفت از قبل داشتن تا چند شب سپری کردن ولی الان گاز قطع کنن هیچی دسترسی نداریم اونم با چندین متر برف و دمای ۳۷ درجه جراعت بیرون خونه بری نداری یکم عاقلانه فکر کنیم الکی نظر ندیم شاه خیلی دوست نداشتم ولی با اون امکانات ان زمان دوتا لودر داشتن باز هم خیلی تلفات نداشته اینها که یک ویروس اومد امار یک هفته بیشتر از اون موقع شد به دکتر همچی دسترسی داریم وخیلی چیزایی دیگه......

  • سید علی 46 8

    این حجم از برف الان بیاد با مدیریت انقلابی جهادی جمهوری اسلامی کم کم 2 میلیون کشته میده

  • ناشناس 6 14

    متنی سرتاسر تناقض..دروغ..تحریف...

    • محمد 17 1

      درجواب کاربر ناشناسی که درتاریخ ۱۵ دی ۱۴۰۰ نظر ... خودش روثبت کرده عرض کنم که عزیزم چه تناقض ودروغ و تحریفی شما میگی تواین متن هست. این واقعه که آن زمان در ایران بوقوع پیوسته ثبت جهانی شده و به ثبت و تایید گینس رسیده، ولی اینکار تو .... خیلی دوست داری این واقعه رو دروغ و کذب و تحریف تاریخ جلوه بدی.

  • بهروز 21 3

    به نظر من الان اگه 6 متر برف بیاد بالای 100هزار نفر کشته میدیم به هیج کسیم کاری نداریم نه شاه نه این حکومت الان

  • ناشناس 14 3

    الان بود همهء پیامدهای منفی آن یکصد برابر می شد!!!!!
    دو هفته است در اردبیل در مجموع ۶۵ سانتیمتر برف باریده تمام ارکانهای ذیربط زمین گیر و منگ شده اند!!!!!

  • مسعود 8 2

    بعضی مطالب این گزارش نادرست و دارای بزرگ نمایی است. برای مثال دمای خراسان یا بعضی جاهای دیگر منفی 37 اعلام شده درحالیکه اردبیل منفی 24ّ !
    همچنین بارش شش متر برف و یا در بعضی منابع هشت متر امکان ندارد در دو سه روز و یا مدفون شدن و از صفحه روزگار محو شدن چندین روستا !
    ما آن زمان نوجوان بودیم و اگر چنین فجایعی بود بطور حتم می شنیدیم و یا می دیدیم.

  • عباس یاری 7 1

    اون سال من نه ساله بودم. پدربزرگم فوت کرده بود و پدرومادرم به شهرستان رفتند. جاده‌ها بسته بود و اونا به سختی به تهران رسیدند. پدرم هم روی برف سرخورده بود و دستشون شکسته بود. یادمه که اخبار گفت دمای هوا منفی شانزده درجه!است

  • سعید سلیمی 16 1

    سلام من آن سال در تهران زندگی می کردم و کلاس چهارم ابتدایی بودم یادم هست هر 3 یا چهار ساعت برف پارو می کردیم ولی با آن همه برف و سرما همه شاد بودیم

  • ناشناس 5 0

    با سلام شهرکرد چهل سال پیش چند متر برف میومد حالا هیچی نمیاد

  • چوچوبرایی از نظامشهر 2 0

    ای دیو سپید پای در بند ای گنبد گیتی ای دماوند

  • سجاد 1 1

    یعنی میگین دولتها هیچ کارن یعنی میگین شاه ایران نبود که نبوده بعد مقایسه کنید با اینکه تو بحرانها یکی از رئیسهای سه قوه ایران نباشه یا اینکه تو بحرانها یکی از روستاها غیب بشه شماهایی که نمیخواین بفهمین نمیفهمین

  • سجاد 5 1

    خود شما ها بودین چیکار میکردین با امکانات کم و حجم ۶ متری برف ..برکت بود یادتون نره

  • ناشناس 3 0

    نگران نباشین گفتم بباره

    • محسن 0 1

      دمت گرم، این کامنتا بعلت تاریخهاشون شدن بخشی از تاریخ... الآن خیلی وقته برف و بارون نباریده، امسال اصلاً برف نیومده و وارد بهمن ماه شدیم و خبری از برف نیست کرج که برف ندیدیم :/ پیارسال آبان ماه و پارسال آذر ماه برف شروع شد اما امسال دو سه روزه فقط یه نمه بارون باریده

  • ناشناس 0 2

    سال هشتادوشش که پسراولم دنیااومده بودچندروزبرف اومدالبته سبک بودولی سانت بیشترنبودولی برای ماکه استان گلستان بودیم خیلی بودیادمه لوله های آب وگازیخ زدوکلا گازمون قطع شدبه مرزیخ زدن رسیدیم سال نودوهشت هم که پسردومم دنیااومدسیل اومدروستامون توآب گیرکردبه مدت یک ماه نه کسی میتونست بره شهرنه کسی بیادروستامون آذوقه مون تموم شدفقط برنج وتن ماهی می‌خوردیم 😢

  • محسن عسگریان 1 1

    الان با این همه امکانات اگر اتفاق بیفته چی میشه؟

  • معصومه 1 0

    پدرم میگفت پدرش یه گاوداری پراز گاو داشته اینقدربرف زیاد باریده سقف اومده پایین وکل گاوهاشون یه جامردن .اون سال سال ۵۰

  • ناشناس 0 0

    اونموقع همیشه توایران بارون وبرف میباریده اماالان ی قطره بارون هم نمیاد

  • اروین 0 0

    اره اینکه یک واقعه اتفاقی بوده مشکلی نیست و شاید الان هم بیاد خساراتی را وارد کند ولی مشکل اینجاست که سال 1350 که همچین اتفاقی برای مردم ایران افتاد شاه و همسرش در سوسیس درحال سورتمه سواری بودن و بالای 5 هفته اونجا بود و حداقل نگفتن مردم کشورشون دارن میمیرن بیان ایران و حداقل نمیتونن کاری کنن یه همدردی کنه نه اینکه تو سویس خوشگذرانی
    البته یه عده میگن الان بیاد جمعیت بیشتری میمیرن یا میگن تو کرونا چند سال پیش کشته شده های یک هفتش اندازه کل کشته شده های اون موقع هست. اول اینکه جمعیت اونموقع 20 میلیون بوده و الان بالای 80 میلیون و برای کرونا کل جهان در گیر شد و اگه اونطوری باشه که امریکا یا خیلی از کشور های دیگه کشته های خیلی بیشتی دادن یعنی اونا حکومت ضعیفی دارن تازه ایران در زمان کرونا رکورد بیشترین تزریق واکسیناسیون را داشت.