| کد خبر: 130498 |

چهار راهکار توسعه تجارت ایران و پاکستان

تین نیوز

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کویته اخیرا با هیاتی بازرگانی متشکل از 50 تاجر عضو فدراسیون اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و پاکستان و تجار وابسته به صنایع کوچک پاکستان، دیدار و در این ملاقات راه‌های توسعه مناسبات تجاری دو کشور مورد گفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، در این ملاقات که به میزبانی «ولید محمد» معاون فدراسیون اتاق‌های بازرگانی ایران و پاکستان و منظور احمدخان، رئیس اتاق صنایع کوچک برگزار شد، ابتدا معاون اتاق‌های مشترک ایران و پاکستان سخنانی را درخصوص راه‌های ارتقای سطح روابط اقتصادی به پنج میلیارد دلار مطرح کرد. سپس بعضی از اعضای اتاق مشترک و صنایع کوچک به طرح برخی از مشکلات پرداختند و خواستار حل مشکلات و برطرف شدن موانع موجود در مسیر توسعه روابط تجاری دو کشور شدند.

عمده مسائل مطرح شده در این جلسه، درخواست فدراسیون اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و پاکستان برای تاسیس هرچه سریع‌تر اتاق مشابه در ایران بود. حدود یک سال پیش اتاق مشترک بازرگانی ایران و پاکستان در لاهور تاسیس شد و پس از آن نیز، فعالیت این اتاق در کویته آغاز شد. حدود پنج ماه پیش اعجاز الحق و ولیدمحمد به اتفاق تعدادی از اعضا به تهران و مشهد سفر کردند. تجار پاکستانی خواستار تاسیس سریع اتاق مشترک در ایران هستند. آنان همچنین مصمم به تشکیل اتاق‌های مشترک در شهرهای پیشاور و کراچی هستند.

موضوع دیگری که در جلسه یادشده مطرح شد، تشکیل کمیته مشترک برای رفع اختلافات مالی میان تجار ایرانی و پاکستانی است. در این جلسه عنوان شد که بعد از شکل گرفتن اتاق بازرگانی مشترک در ایران، این موضوع پیگیری شود که کمیته‌ای در این اتاق تاسیس شود. یکی دیگر از موضوع‌های مطروحه، اختصاص معبر ویژه در گمرک میرجاوه برای عبور تجار است تا با توجه به ازدحام مسافران به‌ویژه زائران در برخی فصول سال، وقت کمتری از تجار و بازرگانان گرفته شود. درخواست صدور روادید اقامت سه تا پنج ساله (با امکان چند بار تردد بین دو کشور) توسط ایران برای تاجران عضو اتاق مشترک ایران و پاکستان، از جمله دیگر خواسته‌های طرف پاکستانی با هدف سهولت در رفت و آمد بود.

در این جلسه همچنین بر ضرورت اجرای هر چه سریع‌تر موافقت‌نامه تجارت آزاد و اجرای تجارت ترجیحی میان دو کشور تاکید فراوان شد. شرکت‌کنندگان در این ملاقات ابراز امیدواری کردند که با ایجاد شعب بانکی ایران و پاکستان کراچی و تهران و ایجاد امکان گشایش خط اعتباری (ال‌‌سی)، زمینه افزایش تجاری میان دو کشور افزایش یابد. در این ملاقات از همکاری مطلوب نمایندگی جمهوری‌اسلامی ایران در کویته در زمینه تسهیل فعالیت‌ها و تردد تجار پاکستانی قدردانی شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.