| کد خبر: 24246 |

مسن‌ترین خلبان ایران / هما تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده است

تین نیوز | مسجدجامعی و گروه تهرانگردان این هفته و در بخشی از برنامه تهرانگردی با حضور در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از بخش‌های مختلف این شرکت بازدید کردند و با عوامل آن به گفتگو پرداختند. 
مسجدجامعی و گروه تهرانگردان در هواپیمایی جمهوری اسلامی

در این دیدار که پرورش، مدیرعامل هما، نوش‌آبادی مدیرکل روابط عمومی این شرکت و شهردار منطقه 9 حضور داشتند و دو تن از خلبانان پیشکسوت، کاپیتان عبداللهی و کاپیتان اوقاتیان، مسجدجامعی را همراهی می‌کردند.
 
•مسن‌ترین خلبان ایران در جمع تهرانگردان
مسجدجامعی ابتدا از خلبابان پیشکسوت خواست تا سابقه‌ای از پرواز در ایران ارائه کنند. کاپیتان عباسعلی عبداللهی یکی از باسابقه‌ترین و پیرترین خلبانان فعلی ایران‌ایر گفت: در ابتدا چند شرکت خصوصی در ایران اجازه پرواز داشتند که در سال 1340 ادغام شده و با نام شرکت هواپیمایی ملی به فعالیت پرداختند که این شرکت بعد از انقلاب با نام هما شناخته شد.
 
کاپیتان عبداللهی 70 سال قبل تحصیلات خود را در رشته خلبانی در انگلستان پیگیری کرد و دارای بیش از 34 هزار ساعت پرواز است. 

وی در بیان خاطرات خود از نخستین سابقه پرواز در ایران گفت: قبل از انقلاب و قبل از راه‌اندازی فرودگاه مهرآباد هیچ فرودگاه آسفالته‌ای وجود نداشت و تنها فرودگاه قلعه مرغی بود که در آن نیز ناچار بودیم در روز پرواز داشته باشیم و اگر پروازی بر حسب شرایط به شب بر می‌خورد باید دور تا دور مسیر باند فرودگاه را با فانوس روشن می‌کردند.
 
کاپیتان عبداللهی در خصوص جعبه سیاه هواپیما نیز گفت: این جعبه در ابتدا مشکی بود که بعدها به این نتیجه رسیدند اگر نارنجی باشد راحت تر پیدا می شود و صدمه بردار نیست.
 
کاپیتان اسدالله اوقاتیان نیز با 50 سال سابقه خلبانی و بیش از 36 هزار ساعت پرواز، تزریق سوخت به هواپیما با پیت 20 لیتری را جزو خاطرات اولیه خود از نخستین روزهای خلبانی دانست و گفت: در آن روزها کمک خلبانان به حمل ساک مسافران کمک می کردند.
 
•هما تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده است
مسجد جامعی و تهرانگردان سپس از بخش های مختلف شرکت هما چون سالن تعمیر موتور و تعمیرات اساسی بدنه و همچنین کترینگ دیدن کردند. طی این بازدید مدیران بخش‌های مختلف هما تحریم صنعت هواپیمایی ایران را عامل گسترش دانایی‌های فنی در ایران دانسته و معتقد بودند تحریم ها را به فرصت تبدیل کرده اند و از این راه میلیون ها دلار صرفه جویی شده است.
 
یکی از کارشناسان هما در این دیدار یکی از دلایل تحریم ایران ایر را وجود پرچم ایران بر روی بدنه هواپیما دانست و گفت: از همین رو کشورهای خارجی ما را تحریم می کنند تا زیبایی هما به چشم نیاید.
 
وی ادامه داد: اگرچه در خرید هواپیما و موتور در مضیغه هستیم و طی 7 سال گذشته راه خرید تجهیزات خاص برای ما بسته شده است اما شرکت هما خانواده تا کنون نگذاشته پرواز هواپیماهای ایرباسی به خاطر نبود موتور پروازی کنسل شود.
 
دیدن هواپیمای ایرباس 300 که در دوران جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث عراق ربوده شده بود از جمله بخش‌های جذاب این برنامه بود.
 
در این بازدید خلبان والی که بعد از 6 سال این هواپیما را به ایران بازگرداند در خصوص روند بازگشتن این هواپیما گفت: در سال 68 با درخواست مدیر عوامل وقت هواپیمایی کشوری برای بازگرداندن این پرنده به کشور عراق رفتیم و با تعمیر هواپیما بعد از چهارده روز با یک پرواز ایمن آن را به ایران بازگرداندیم و ایرباس 300 تاکنون 40 هزار سیکل پروازی داشته است.
 
مسجدجامعی در این بازدید با اشاره به سابقه ورود ایرباس 300 به ایران گفت: بر اساس قرارداد قرار بود 12 نوع از این هواپیما وارد کشور شود که بعد از انقلاب این قرارداد لغو و 6 فروند ایرباس 300 به ایران نیامد و از آن 6 فروند موجود نیز تنها همین هواپیما کماکان شرایط پرواز را حفظ کرده است. دیدن از هواپیمای ویژه دولت که در شرکت هما در حال اُورحال شدن بود نیز از دیگر بخش های این برنامه بود.
 
•بازدید از بزرگترین کترینگ فرودگاهی 
مسجدجامعی و تهرانگردان از بزرگترین کترینگ فرودگاهی کشور واقع در هواپیمایی جمهوری اسلامی دیدن کردند. در این بازدید ملاحسینی، مدیر مجموعه کترینگ مهرآباد گفت:کترینگ مهرآباد در سال 1345 تاسیس شده است و با 4 شیفت کاری روزانه 32 هزار پرس غذا آماده و ارائه می‌کند.
 
وی با اشاره به داشتن تائیدیه‌های سازمان‌های بهداشت جهانی گفت: بر اساس استانداردهای جهانی، استانداردهایی برای 19 نقطه بحرانی در مجموعه‌های کترینگ فرودگاه‌ها تعیین شده است که تمامی آنها در مهرآباد رعایت می‌شود.
 
رعایت دقیق استاندادهای تهیه غذا برای مسافران کلاس‌های مختلف پروازی و کادر پرواز و رعایت مقررات بهداشتی حاکم بر این مجموعه، همچنین کیفیت کار تدارک و تهیه غذا و تنوع مواد غذایی در این مجموعه مورد توجه بازدیدکنندگان و اهالی رسانه قرار گرفت. 

به گفته مدیر کترینگ هما: در این مجموعه بخش های تهیه غذاهای گوشتی، سبزیجات، سالاد و دسر و تهیه نان وجود دارد و تمام استانداردهای کیفی بین المللی برای سلامت غذا به کار گرفته می شود.
 
در ادامه این بازدید پرورش، مدیرعامل هما نیز گفت: ما علاوه بر غذای شرکت هما به برخی از شرکت های داخلی و خارجی سرویس کترینگ می دهیم و در آینده ای نزدیک مجموعه کتریگ بسیار بزرگ و مجهزی را در فرودگاه امام خمینی راه اندازی خواهیم کرد. وی ادامه داد: ما به دلیل رعایت دقیق نکات بهداشتی پذیرای میهمانان در این بخش نیستیم و این برای نخستین بار است که یک مقام مسئول و هیئت همراه اجازه ورود به این بخش را پیدا کرده‌اند.
 
مسجدجامعی، عضو کمیسیون سلامت شورا اسلامی شهر تهران نیز در این بازدید از دست‌اندرکاران این مجموعه به خاطر اهتمام جدی به سلامت مسافران و رعایت دقیق استانداردهای تهیه غذا برای مسافران هوایی قدردانی کرد.
 
تهرانگردان در پایان این برنامه ناهار را میهمان بخش کترینگ هواپیمایی هما بودند و از حضور در این بخش جذاب لذت بردند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    کاش اقای مسجد جامعی از محل قبرستان هواپیماهای این شرکت هم بازدید میکردند

  • 0 0

    یکی از اقای عبدالهی فر بپرسد: چند بار سن خود را کم کرده ای؟ چقدر توی ساعات پرواز ت اب کرده ای؟ جناب اوقاتیان: خدا رحمت کند کاپیتان نقی خانی - یوسفی وفرهاد. خدا عاقبت همه را ختم به خیر کند علی الخصوص دو نفر فوق الذکر. انشاالله.

  • 0 0

    ای کاش سری هم به خانه ابدی زده بودید

  • ایمان 0 0

    کدوم فرصت؟؟؟ شما هواپیما وارد کردید؟؟؟

  • اشنا 0 0

    دوستان سلام. به نظر من ایشان درست مى گویند تحریمها به فرصت تبدیل شده! اما براى چه کسانى؟ براى کسانیکه به اسم تحریم توانسته اند فساد اقتصادى خود را پوشش دهند مثل مسئله اخیر که در هامبورگ شرکتى ساخته اند که هواپیماهاى هما را با چند برابر قیمت تعمیرکنند یا قطعه به هما با قیمتهاى نجومى بفروشند، بله براى کسانى که ضعف شدید مدیریتى خود را به بهانه تحریم توجیه کنند. لطفا نگاهى به تعداد هواپیماهاى هما بکنید تا عمق فاجعه را ببینید مشکل هما تحریم نیست بى کفایتى مدیرانى هست که بخاطر دولتى بودن جوابگویى کسی نیستند. مطمئنا اگر مدیران دلسوزیى داشتیم به این وضع گرفتار نمى شدیم دعا میکنم خداوند هما وما همائیان را از شر خائنان و بى لیاقتان نجات دهد.

  • 0 0

    درود بر شرف و تعصب شما اقای اشنا به عنوان یک همایی دل سوخته ضمن تایید نظرات شما این نوید را می دهم که به زودی با تغییر مدیریت این شرکت به لطف خدا بساط س[…] و م[…] بیت المال جمع خواهد شد