| کد خبر: 143853 |

هشدار عضو پیشین شورای شهر درباره تخریب 5خانه تاریخی در پایتخت

رئیس کمیته‌ گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی تهران در روزهای پایانی حضورش در این شورا نسبت به تخریب 5 بنای تاریخی تهران هشدار داده و ابراز نگرانی کرده است.

تین نیوز

رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای اسلامی تهران در روزهای پایانی حضورش در این شورا نسبت به تخریب 5 بنای تاریخی تهران هشدار داده و ابراز نگرانی کرده است.

 احمد حکیمی پور در نامه ای تاکید کرده که باید دستور فوری به «مناطق دارای بافت تاریخی» ابلاغ شود تا از صدور هرگونه مجوز عجولانه و فاقد استعلام از سازمان میراث فرهنگی، آغاز فعالیت عمرانی در بافت های تاریخی و افتتاح بناهای تاریخی در حال احیا و تکمیل نشده، تا روی کار آمدن شورای اسلامی پنجم شهر تهران و شهردار جدید، جلوگیری شود.

در بخشی از این نامه آمده است: «همزمان آخرین روزهای دوره کنونی مدیریت شهری تهران، متأسفانه شاهد موجی از حملات به میراث فرهنگی پایتخت هستیم و عده ای از افراد سودجو در مجموعه خدوم مدیریت شهری و مناطق دارای بافت تاریخی همانند مناطق ۱۲، ۱۱، ۶، ۷، ۱ و ۲۰ در حال اعطای مجوز، تخریب، نوسازی و حاتم بخشی به مالکان بناهای دارای بافت های تاریخی بدون کسب استعلام از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران هستند. از سوی دیگر با تغییر مدیریت در شهرداری تهران، افراد مذکور که مساله میراث فرهنگی و بافت تاریخی مورد دغدغه شان نیست، از این موقعیت سوءاستفاده کرده و اقدام به تخریب بناهای تاریخی همانند خانه سپهبد امیر احمدی کرده اند.» حکیمی پور در نامه خود ادامه داده است: «مدیریت سابق شهرداری تهران با افتتاح عجولانه بناهای تاریخی که در این دوره تملک شده و در حال مرمت است، سعی کرد احیای این آثار تاریخی و فرهنگی را به نام خود تمام کند یا با انجام پروژه های عمرانی در قلب بافت تاریخی تهران، این اقدامات را تحت هر شرایطی در کارنامه خود ثبت کند.»

او ضمن اشاره به چالش هایی که متوجه 5 بنای شاخص در تهران است، خاطرنشان کرده است: «خانه-باغ تاریخی اتحادیه معروف به «دایی جان ناپلئون» یکی از بناهای تاریخی شهر تهران واقع در منطقه ۱۲ است که توسط سازمان زیباسازی شهر تهران در سال ۱۳۹۴ با مصوبه شورای اسلامی شهر تهران خریداری شده است. متأسفانه در روزهای انتهایی دوره پیشین مدیریت شهری تهران، نمادهایی از دوران دفاع مقدس همچون، توپ، تانک، هواپیماهای جنگی و... در این بنا جای گذاری شده که سنخیتی با موزه مشاهیر و هویت این خانه تاریخی ندارد. از دیگر سو شهرداری تهران یک موزه فاخر با موضوع تخصصی دفاع مقدس ر ا در پهنه شرقی اراضی عباس آباد به بهره برداری رسانده و لازم است به منظور حفظ یکپارچگی حوزه ای، نمادهای مذکور در آن موزه جایگذاری شوند.» وی درباره «خانه امیراحمدی» نیز که در منطقه ۱۱ به مساحت هفت هزار متر مربع واقع شده، نوشته است: «شهرداری منطقه ۱۱ پس از تخریب این خانه ارزشمند در جوابیه ای اعلام کرده که این اقدام بدون هماهنگی با شهرداری منطقه بوده و پروانه تخریب و نوسازی صادر نشده است.

این در حالی است که مجموعه شهرداری هر روز در سطح معابر شهر در حال تردد و رصد شهر هستند و این موضوع دور از انتظار است که بنایی ۷ هزار متری در قلب تهران تخریب شود و شهرداری منطقه و مجموعه مدیران شهرداری تهران از آن بی اطلاع باشند.» در این نامه درباره محله عودلاجان نیز آمده است: «این محله متأسفانه بارها مورد تخریب از سوی نهادهای مختلف قرار گرفته است. اخیرا شاهد این مساله هستیم که در طرحی با عنوان «طرح جامع عودلاجان»، شهرداری منطقه ۱۲ قصد دارد چند هکتار از بافت تاریخی این محله تاریخی را تخریب کرده و یک مرکز فرهنگی و تجاری احداث کند. درحالی که این اقدام برخلاف ضوابط بافت های تاریخی ثبت شده و بدون هر گونه هماهنگی با شورای اسلامی شهر تهران است.»

این عضو شورای چهارم شهر تهران ادامه داده است: «خانه «خازن الملک» نیز یکی از بناهای ارزشمند شهر تهران واقع در منطقه ۱۲ و بازار تهران روبه روی امامزاده سید ولی است. این بنا که متأسفانه در لیست بناهای ثبتی قرار ندارد ولی واجد ارزش از سوی میراث فرهنگی شناخته شده است، یکی از معدود خانه های دارای «تالار آینه» تهران است که تعداد انگشت شماری از این تالار آینه ها در خانه هایی چون «امام جمعه» و «سلطان بیگم» شجاعی باقی مانده است.این تالار متأسفانه شرایط مناسبی نداشته و این بیم می رود که در هیاهوی تغییر مدیریت شهری تهران، مالک که در ادوار گذشته قصد تخریب این بنا را داشته، اقدام به تخریب این بنای ارزشمند کند.»

به گفته حکیمی پور، در روزهای انتهایی فعالیت دوره پیشین مدیریت شهری تهران، زمزمه ها و مشاهداتی از اعطای مجوزهای بدون ضابطه و فاقد استعلام از میراث فرهنگی به بناهای دارای ارزش های تاریخی و فرهنگی به خصوص در قلب تهران به گوش می رسد. او از جمله این موارد به تخریب خانه ای در خیابان «گوته» در منطقه ۱۲ در تاریخ ۲۸ مرداد ۹۶ و همچنین اقدام به تخریب خانه ای قاجاری در منطقه ۷ تهران واقع در خیابان شریعتی و نمونه های مشابه آن اشاره کرده که همه نشان از تخریب میراث فرهنگی تهران بدون ضابطه و استعلام از نهاد تخصصی میراث فرهنگی دارد.

 

منبع: خبرگزاری مهر

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.