| کد خبر: 205672 |

◄ آیا خدمات‌دهی اتوبوس‌های پایتخت و نرخ کرایه تغییر می‌کند؟

باید منتظر فرا رسیدن سال نو بود تا مشخص شود چه تغییراتی در کرایه و نیز بهبود خدمات‌دهی اتوبوس‌ها ایجاد خواهد شد.

تین نیوز

طبق رسمی دیرینه، با شروع سال جدید معمولاً تغییراتی در نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی رخ می‌دهد، همان‌طور که محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران نیز اعلام کرده «در صورتی که موضوع بودجه سال ۹۹ در شورای شهر تصویب شود تکلیف نرخ کرایه‌های تاکسی برای سال آینده نیز مشخص خواهد شد».

به گزارش تین نیوز، اتوبوس بین‌شهری نیز یکی از مدهای حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود که باید منتظر فرا رسیدن سال نو بود تا مشخص شود تغییراتی در کرایه و نیز بهبود خدمات‌دهی آن ایجاد خواهد شد یا خیر؟

این سیستم حمل و نقلی چند ماه پیش قرار بود خدمات جدیدی را در قالب سیستمی نو، به متقاضایان ارایه کند که به دلایلی کنار گذاشته شد.

اما این طرح چه بود؟

آذر ماه امسال بود که خبر اجرای طرحی که از آن «فروش صندلی اتوبوس‌های پایتخت» یاد شد، رسانه‌ای شد؛ اما اندک زمانی بعد به دلیل حجم بالای انتقادات و بازخورد منفی آن، تکذیب شد.

به گزارش تین نیوز، در آن زمان پیمان سنندجی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی نام این سیستم را DRT و امکانی برای خرید صندلی برای مسیرهای خاص توسط مسافر ذکر کرده و گفته بود: خرید صندلی و رزرو آن سبب می‌شود تا متوجه شویم میزان تقاضا در یک مسیر چه تعداد است و بر همان اساس اتوبوس به تعداد مناسب در زمان خاص پیش‌بینی کنیم. همچنین این موضوع سبب می‌شود که رانندگان اتوبوس‌ مجبور نباشند با سرفاصله کوتاه یا مسافران اندک تردد کنند. سیستمی در این زمینه تهیه شده و امیدواریم در آذرماه راه‌اندازی شود، البته نرخ بلیت این صندلی‌ها کمی بیشتر از اتوبوس‌های معمولی است ولی راهکار مناسبی با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی می‌شود.

پس از انتشار این خبر، واکنش‌ها به آن آنقدر منفی بود که تنها اندک زمانی بعد، شهردار تهران و معاون حمل و نقل شهرداری مجبور به رد موضوعی شدند که از آن به عنوان صندلی فروشی اتوبوس‌ها یاد شده بود.

زمان طرح این خبر، با موضوع افزایش قیمت بنزین همزمان بود که به نظر می‌رسد طرح این خبر در آن مقطع اقدام مناسبی نبوده است.

این درحالی بود که کارشناسان حوزه شهری معتقد بودند اطلاعات ارایه شده در مورد سیستم DRT دقیق و کامل ارایه نشده و یا از اظهارات مدیرعامل اتوبوسرانی تهران برداشت درستی توسط رسانه‌ها صورت نگرفته است چرا سیستم DRT در واقع امکان خرید صندلی اتوبوس برای مسیر‌های خاص توسط مسافر را فراهم می‌کند و مفهوم «صندلی فروشی» ندارد.

در آن زمان مباحث زیادی در مورد این طرح از سوی کارشناسان در فضای مجازی مطرح شد، برخی نیز پیشنهادات جایگزینی را برای ارایه خدمات بهتر و گران‌تر در بخش حمل و نقل عمومی ارایه کردند.

به طوری‌که یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی گفته بود: در مورد طرح فروش صندلی شاید ساده ترین راهکاری که در گام اول می‌توان متصور شد؛ کلاس‌بندی اتوبوس‌ها است. یعنی در هر مسیر اتوبوس‌هایی با امکانات مختلف موجود باشد و به شهروندان امکان انتخاب داده شود.

وی افزوده بود: مثلاً هر رنگ اتوبوس دارای امکانات متفاوتی از جمله وجود اینترنت، وجود آبسردکن(برای فصل گرمای سال)، صندلی‌های راحت تر و.. باشد و در نهایت شهروندان انتخاب کنند از کدام امکانات استفاده نمایند.

به گزارش تین نیوز، به هر حال و به هر دلیل این طرح اجرایی نشد و در چند ماهی که از رسانه‌ای شدن آن گذشته هیچ خبر جدیدی نیز در این مورد منتشر نشده است. حال باید دید آیا در سال جدید، اتوبوسرانی فعالیتی برای ارایه خدمات بهتر اما گران‌تر به متقاضیان سفر درون شهری با اتوبوس دارد یا خیر؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.