| کد خبر: 174265 |

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهردار تهران:

نظام دریافت عوارض شهری عادلانه نیست/ مشارکت پایین تهرانی‌ها در پرداخت عوارض شهری

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهردار تهران، گفت: بررسی مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض نوسازی و پسماند طی سال‌های 90 تا 95 نشان می‌دهد که تنها 30 درصد قبوض صادره پرداخت شده است.

تین نیوز

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهردار تهران، گفت: بررسی مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض نوسازی و پسماند طی سال های 90 تا 95 نشان می دهد که تنها 30 درصد قبوض صادره پرداخت شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس حجت الله میرزایی با اشاره به بررسی صورت گرفته از پرداخت عوارض نوسازی واحدهای مسکونی، عوارض نوسازی محل کسب و پیشه و عوارض پسماند واحدهای مسکونی شهر تهران طی سال های 91 تا 95 گفت: طی این سال ها، در بخش عوارض نوسازی واحدهای مسکونی، هر سال حدود دو میلیون و 300 هزار قبض عوارض صادر شده که متاسفانه حدود 700 هزار قبض توسط مردم پرداخت شده است.

وی ادامه داد: بررسی مشارکت مردم در پرداخت قبوض مربوط به عوارض نوسازی واحدهای مسکونی در پنج سال مورد اشاره، بین 28 تا 34 درصد بوده و بنابراین، حدود دو سوم از قبوض پرداخت نشده است.

معاون شهردار تهران، مشارکت کسبه و مالکان کسب و پیشه در پرداخت عوارض نوسازی محل کسب و پیشه را بسیار بد توصیف کرد و گفت: در سال های 90 تا 95، سالانه حدود 550 هزار قبض عوارض نوسازی محل کسب و پیشه صادر شده اما تنها حدود 90 هزار قبض توسط مالکان کسب و پیشه پرداخت شده است؛ این رقم یعنی تنها 17 درصد قبوض پرداخت شده و مابقی آن، پرداخت نشده است.

میرزایی به آمار پرداخت عوارض مربوط به پسماند واحدهای مسکونی نیز اشاره کرد و گفت: در این بخش، در 5 سال مورد بررسی، سالانه حدود دو میلیون و 300 هزار قبض صادر شده که کمتر از 30 درصد آن توسط مردم پرداخت شده است.

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهردار تهران با بیان اینکه عدم پرداخت عوارض شهری توسط مردم، باعث کاهش درآمدهای پایدار شهرداری ها می شود، تصریح کرد: البته شیوه فعلی دریافت عوارض از مردم ناعادلانه است؛ یک نفر با خانه 45 متری در جنوب تهران همان مبلغی را به عنوان عوارض نوسازی و پسماند پرداخت می کند که یک خانه ویلایی در شمال شهر تهران پرداخت می کند.

وی با اشاره به تجربه شهرهای بزرگ دنیا در خصوص دریافت عوارض گفت: برای مثال در برخی شهرهای دنیا، حدود 1.5 درصد بهای ملک به عنوان عوارض نوسازی سالانه دریافت می شود و با این حساب، مالک خانه ای که در شمال شهر است، باید عوارض بسیاری بیشتری نسبت به مردم جنوب شهر پرداخت کند.

به گفته میرزایی، اگر پرداخت عوارض عادلانه باشد، بخش زیادی از مردم محروم جنوب شهر تهران، شاید حتی از پرداخت عوارض معاف شوند.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که در برنامه پنج ساله سوم شهر تهران به آن اشاره شده، موضوع عادلانه شدن عوارض شهری است که البته امیدواریم با تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهری که اخیراً از سوی دولت به مجلس ارسال شده، بخش زیادی از مشکلات درآمدی شهرداری ها برطرف شود.

منبع: خبرگزاری فارس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.