| کد خبر: 127385 |

مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم به پایان می رسد؟

در حالی که به پایان عمر دولت یازدهم نزدیک می شویم که با وجود رشد 90 درصدی مسکن مهر هنوز زمان زیادی برای تکمیل این پروژه و قابل سکونت شدن تمام واحدهای مسکن مهر نیاز است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبر گزاری میزان، طرح مسکن مهر با هدف حل همیشگی معضل مسکن و تأمین آن برای اقشار کم درآمد طرح مسکن مهر را از 11 سال گذشته کلید خورد تا با ثبت نام و پالایش انبوه کسانی که قصد خانه دار شدن داشتند، کاری بزرگ در بخش مسکن انجام شود.

برهمین اساس قرار شد تا سالانه به میزان احداث 5.1 میلیون واحد مسکونی زمین رایگان برای این طرح واگذار شود، طرحی که در ابتدا با شتاب اجرایی شد ولی در ادامه به دلیل مشکلات که محاسبه نشده بود در سال های پایانی دولت دهم با کندی پیش رفت.

این در حالی است که حتی تکمیل و افتتاح بیش از یک میلیون واحد مسکن مهر در سراسر کشور هم نتوانست گره ای از معضل مسکن بگشاید به گونه ای که آمارها از افزایش قابل توجه عرضه مسکن حکایت داشت و در آن سوی دیگر قیمت ها همچنان در حال افزایش بود.
درچنین شرایطی دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد و مسکن مهر را درکنار برخی دیگر از پروژه های عمرانی به ارث برد.
 هرچند دولتمردان یازدهم نقدهای بسیاری به طرح باقی مانده از دولت قبل داشتند، اما با توجه به این که هزینه های کلانی برای اجرای این طرح شده بود و در برخی از شهرها متقاضیان منتظر تحویل واحدهای خود بودند، اجرای طرح های مسکنی دولت به پس از اتمام مسکن مهر موکول شد و تمام اعتبار و زمان صرف تکمیل مسکن مهر شد.
همچنین در دولت یازدهم درکنار افزایش اعتبار وام مسکن مهر تمهیدات ویژه ای برای جلوگیری از افزایش قیمت ها اندیشیده شد که تازه ترین آن اختصاص هزار میلیارد تومان برای جلوگیری از افزایش قیمت واحدهای مسکن مهر است که روز گذشته توسط محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت خبر آن اعلام شد.
 
در حالی که دولت یازدهم وعده داده بود تا پایان دوره 4 ساله، مسکن مهر را به سرانجام برساند که با وجود نزدیک شدن به پایان عمر دولت هنوز این پروژه به اتمام نرسیده است.
 
علاوه بر این در دوره 4 ساله رشد مسکن مهر تا حدود 90 درصد افزایش یافته و در این مدت شاهد افزایش وام متقاضایان مسکن مهر از 30 میلیون به 40 میلیون تومان بودیم تا شاید از این طریق تکلیف واحدهای باقی مانده مسکن مهر نیز حل شود.
با این وجود مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در روزهای پایانی سال 95 خبر از تحویل یک میلیون و 885 هزار واحد مسکن مهر به مردم داد و گفت: سهم واحدهایی که دولت یازدهم تحویل صاحبان آن داده 850 هزار واحد مسکن مهر است.
وی همچنین تاکید کرد: بر اساس ضرب العجل و دستور رئیس جمهوری، مسکن مهر هنرمندان و خبرنگاران نیز باید در همین مدت و تا پایان دولت یازدهم به اتمام برسد و تحویل صاحبانشان شود.
اما در این میان با وجود رشد خوب مسکن مهر در دولت یازدهم هنوز واحدهای مسکن مهر در شهرهای مختلف نه از لحاظ ساخت و ساز و نه به لحاظ خدمات زیربنایی و روبنایی وضعیت چندان مطلوبی ندارند و در برخی از شاهد شاهد توقف روند ساخت و ساز توسط پیمانکاران برای دریافت مطالباتشان هستیم.
به علاوه برخی از فازهای مسکن مهر که در سال گذشته به افتتاح رسید هنوز خدمات روبنایی و زیربنایی کاملی ندارند و قابل اسکان برای خانوارهایی که در حال پرداخت اقساط واحدهای خود هستند، نیست.
 
گفتنی است طرح افزایش وام مسکن مهر از 30 به 40 میلیون تومان نیز هنوز به طور کامل در برخی از شهرها اجرا نمی شود و به نظر می رسد عمر دولت یازدهم کفاف به پایان رساندن این طرح عظیم و همگانی را ندهد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.