| کد خبر: 224310 |

گام‌های بلند، برای تبدیل به سازمانی پاسخگو

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از سه اقدام جدید این سازمان که گام‌های آن از ابتدای سال جاری به جهت حرفه‌ای شدن برداشته ‌شده را تشریح می‌کند و می‌گوید: «تلاش ما بر این است که سیستماتیک و فرآیندی کردن فعالیت‌های سازمان راهداری را آغاز کنیم که این موضوع، ما را تبدیل به سازمانی پاسخگو می‌کند.»

تین نیوز

در گزارش صفحه ویژه شماره 281 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 2 دی ماه 99 می خوانید: معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از سه اقدام جدید این سازمان که گام‌های آن از ابتدای سال جاری به جهت حرفه‌ای شدن برداشته ‌شده را تشریح می‌کند و می‌گوید: «تلاش ما بر این است که سیستماتیک و فرآیندی کردن فعالیت‌های سازمان راهداری را آغاز کنیم که این موضوع، ما را تبدیل به سازمانی پاسخگو می‌کند.»

رضا اکبری، معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفتگو با هفته‌نامه «حمل‌ونقل» به فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات راهداری اشاره داشت و توضیح داد: «ماشین‌آلات عمدتا فرسوده‌ای در اختیار راهداران قرار دارد و رانندگان آنان دائم به خرابی و کمبود قطعات اعتراض دارند. امسال به خرید ماشین‌آلات جدید اقدام کرده‌ایم و در حال خرید ماشین‌آلات جدید برای هر استان هستیم.»

در اوایل سال جاری بود که شما اعلام کردید راهداری به نظام حرفه‌ای تبدیل می‌شود؛ این موضوع به کجا رسید؟

باید این را عنوان کنم که راهداری کشور اسیر مشکلات دیرینه‌ای است که حل بسیاری از آنها از دست و کنترل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خارج و تابع سیاست‌های دولت است. بنابراین، نمی‌شود تنها و با تکیه‌بر توانایی‌های خودمان این مشکلات را حل کنیم و یک راهداری حرفه‌ای را ایجاد کنیم. از همین رو لازم است تا تمام ارکان مرتبط مستقیم یا غیرمستقیم در این حوزه، نقش خودشان را به‌طور کامل ایفا کنند.

در سال جاری، سه کار را در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دستورالعمل قرار دادیم. یک بحث در حوزه ستاد و برنامه‌ریزی بود که بر همین اساس تلاشمان بر این بود که سیستماتیک و فرآیندی کردن فعالیت‌های راهداری را آغاز کنیم که به‌نوعی تبدیل‌شدن به یک سازمان پاسخگو را در پی دارد.

به‌عنوان‌مثال در جاده‌ای کار ساده‌ای انجام می‌شود و این باید در جایی با عکس و مختصات ثبت شود تا توسط مدیران عالی وزارتخانه قابل‌رؤیت باشد که قطعا این کار مستمر و سازنده خواهد بود. در برخی استان‌ها مشکلات زیرساختی وجود دارد یا برخی به کار با کامپیوتر آشنایی ندارند. به همین جهت باید با ممارست و تمرین، با فراهم کردن زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، در طول چند سال این مهم را محقق کرد.

اگر این کار انجام شود، در نوع خود تحول عظیمی ایجاد می‌شود؛ زیرا اکنون نمی‌شود دقیق گفت که در جاده‌های کشور چه‌کارهایی و از چه نوعی انجام می‌شود. این کار می‌تواند در آینده مستنداتی قوی تولید کند تا در برابر سازمان و برنامه‌وبودجه امکان دفاع برای ما فراهم شود.

کار دوم ما این بود که به‌عنوان یک دستگاه خدماتی به مردم در جاده‌ها به‌مانند پلیس و غیره، اورژانسی عمل کنیم. برخی کارهای ما اورژانسی است. به همین دلیل امسال طرحی را با عنوان «واکنش سریع» به استان‌ها اعلام و ابلاغ کرده‌ایم. در هر شهرستان یک همچین تیمی باید وجود داشته باشد تا برخی کارها بلافاصله انجام شود. برای مثال ما در حوزه خودمان، اگر در جاده‌ای آسفالت کنده و خراب شد، در یک زمان معینی خودمان را برای اصلاح آن به محل اعزام کنیم.

زیرساخت‌های نرم‌افزاری این طرح فراهم است و مردم با شماره‌گیری ۱۴۱ می‌توانند به ما اطلاع‌رسانی کنند؛ و این مشکلات بلافاصله به اداره آن شهرستان پیامک می‌شود و در لحظه تیمی به آن محل اعزام می‌شود و به‌محض رفع مشکل، پیامکی نیز به فردی که اطلاع‌رسانی کرده بود ارسال می‌شود. این سیستم به ما کمک می‌کند که میزان شکایت‌ها در روز را اندازه بگیریم.

این طرح نیازمند بودجه زیادی است؟

خیر. یک چاله کوچک در وسط جاده، بودجه آن‌چنانی نمی‌خواهد و تنها به دنبال رفع مشکلات اورژانسی هستیم و می‌توانیم در آینده مانند اورژانس، آتش‌نشانی و ... در کار خود حرفه‌ای شویم و در لحظه، تیمی را برای رفع مشکلات به محل اعزام کنیم.

برای مثال تماس‌های زیاد مردم مبنی بر وجود چاله‌ها و گودال‌ها در مسیر، وجود دارد که نخستین اقدام در این طرح، لکه‌گیری چاله‌ها را در مدت یک ساعت در راه شریانی و در ظرف چهار ساعت در راه فرعی و روستایی قرار داده‌ایم. تعمیر یا ایمن‌سازی تابلوها، علائم و حفاظ‌های بازشده یا صدمه‌دیده خطرناک درراه‌های اصلی و شریانی از دیگر برنامه‌های این طرح است که نیروهای سازمان در اسرع وقت اعزام و این مشکلات را حل می‌کنند.

کار سوم هم این بود که طرحی را با عنوان «طرح کیفیت راهداری» به استان‌ها ابلاغ کردیم. برخی کارها به این صورت است که در فعالیت‌های روزمره استان‌ّها گم می‌شوند که در رفاه جاده بسیار مهم هستند که ما در نظر داریم به این کارها توجه بیشتری شود.

اگر این سه کار با دقت انجام شوند و راهبرهای ما آموزش بینند، حرفه‌ای شده‌ایم.

یکی از مشکلات راهداری که به آن گله‌مند هستند، موضوع فرسودگی تجهیزات است. در این رابطه چه اقداماتی انجام شده است؟

ماشین‌آلات عمدتا فرسوده‌ای در اختیار راهداران قرار دارد و رانندگان آنان دائم به خرابی و کمبود قطعات اعتراض دارند. امسال به خرید ماشین‌آلات جدید اقدام کرده‌ایم و در حال خرید ماشین‌آلات جدید برای هر استان هستیم. بودجه‌ای را برای بازسازی ماشین‌آلات قبلی تعیین کرده‌ایم.

البته موضوع حقوق مزایا جزء مشکلات راهداران است در این رابطه چه اقدامی صورت گرفته است؟

برای حقوق و مزایا آنان در حال پیگیری هستیم اما هنوز خبر خوشی دریافت نکرده‌ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فعال 1 0

    راهداری از اول ساختار مناسبی نداشت . و سازمان پایانه ها هم از جمله سازمانها یخوب و موفق ایران بود با ادغام دو بخش راهداری و پایانه نه تنها راهداری اصلاح نشد بلکه حمل و نقل نیز به ورطه ورشستگی رفت . این یعنی مدیریت عالیه که به جای اصلاح یکی هر دو سازمان را تخریب کند