پلهای باکسی بخیهای بر جادههای زخمی
با پیگیری های انجام شده تعمیرات و اصلاح این پل در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی پل باکسی در این محل طی یک روز انجام و به بهره برداری رسید.
با تامین و اجرای پلهای بتنی پیش ساخته موسوم به "باکسی" راههای روستایی و بینشهری در خراسان رضوی که بر اثر سیل بهار امسال آسیب دیده بودند، کم و بیش در حال ترمیم هستند.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان فیروزه در این استان از احداث ۲ دهنه پل باکسی در جادههای فیروزه - خوشاب و فیروزه - عبداله گیو با هزینه ۴۵۰ میلیون ریال خبر داد و گفت: جاده فیروزه - خوشاب در محدوده روستای بز قوچان به دلیل سیلابهای بهاری و حجم زیاد آب هنگام بارندگی با توجه به کم عرض بودن پل قبلی دچار آب گرفتگی شده بود که بارها انسداد جاده را به همراه داشت.
جواد قدمگاهی افزود: با پیگیری های انجام شده تعمیرات و اصلاح این پل در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی پل باکسی در این محل طی یک روز انجام و به بهره برداری رسید.
وی اظهار داشت: با توجه به برنامهریزی و پیگیریهای مستمر به منظور تسریع در اجرای این عملیات، پروژه بعدی در جاده فیروزه - عبداله گیو نیز آغاز شد و همانند پروژه قبلی در حداقل زمان پل ناکارآمد قبلی تخریب و پل بتنی و باکسی جدید احداث شد.
روابط عمومی اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان کلات نیز طی اطلاعیهای از انسداد یک هفتهای جاده کلات - درگز در محدوده دو راهی قره سو به دلیل اصلاح مسیر و ساخت یک دستگاه پل باکسی در این محدوده خبر داده است.
آب نماها و پلهای آسیب دیده در جادههای استان
رئیس اداره ابنیه فنی راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی نیز در باره طرحهای متعدد پل باکسی در استان به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از مشکلات ایجاد شده طی سال جاری برای راه های استان عبور حجم بسیار آب از "آب نماها" یا جاده هایی است که از بستر و کف مسیل ا و رودخانهها عبور می کنند که این امر تردد روان را در مقاطعی تحت تأثیر قرار داده یا جاده را مسدود میکند.
حمیدرضا ملک جعفریان با اشاره به حجم زیاد بارشهای بهاری سال جاری افزود: عبور آب از معابر یاد شده موجب تخریب جادهها و برخی ابنیه فنی راهها شد و حتی در برخی مناطق موجب شد آب از روی پلها و ابنیه فنی عبور کند و تردد در مسیرهای استان را با مشکل مواجه کند.
وی با تاکید بر ارتقای برخی آب نماهای ساده به پل اظهار داشت: عرض برخی پلها نیز با توجه به حجم روان آبها باید افزایش یابد و از طرفی برخی جادهها در سیلهای بهار امسال آسیب دیدند که این عوامل بر ضرورت احداث پلهای باکسی در راههای استان افزوده است.
وی گفت: سال گذشته قراردادی به ارزش ۱۵ میلیارد ریال برای ساخت ۸۷۰ قطعه باکس بتنی برای پلهای متعدد در استان منعقد شد که تاکنون ۵۰۰ قطعه باکس بتنی با دهانههای یک، دو و سه متری تحویل این اداره کل شده و در ۳۰ نقطه نیز این پلها احداث شده است.
بخیه ۳۰ نقطه از جادههای زخمی خراسان رضوی
ملک جعفریان هزینه تأمین و احداث پل باکسی با دهانههای مختلف در ۳۰ نقطه استان را در مجموع حدود ۳۰ میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: هزینه ساخت پل و ارتقای ابنیه فنی در این ۳۰ نقطه با روشهای قدیمی و متداول با هزینه ساخت پلهای باکسی برابری میکند اما آنچه به عنوان مزیت استفاده از پلهای باکسی مطرح است تسریع در احداث پروژه و به تبع آن جلوگیری از بروز تبعات اجتماعی انسداد جاده است.
وی اظهار داشت: ساخت این قطعات بتنی و پیش ساخته در کارگاههای مجهز و مطابق با استانداردهای خاص فقط در سه واحد تولیدی و صنعتی استان خراسان رضوی انجام میشود، این موضوع ساخت و احداث پلهای بتنی با استاندارد ضعیف و کم کیفیت توسط عوامل محلی را به حداقل میرساند.
بر اساس اعلام اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان رضوی طی سیل فروردین ماه سال جاری که بیشتر در شهرستانهای شمالی استان روی داد بیش از ۸۰ راه روستایی مسدود شد که تا اردیبهشتماه همه این راهها به جز راه روستایی پسکمر واقع در بخش مرزداران شهرستان سرخس بازگشایی شد.
پل پسکمر در انتظار باکس بتنی
بخشدار مرزداران سرخس در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از بارشهای بهاری امسال آبنمایی در محل روستای پسکمر بر روی کشف رود ساخته شده بود که با بارندگیهای بهاری و جریان شدید آب در این رود آب نما تخریب و ترافیک در این مسیر مختل شد.
مهدی اردنی دوستی افزود: در فروردین ماه قرار شد با تأمین ۴۰ قطعه پل بتنی پیش ساخته باکسی با دهانههای چهار متری، بر روی این رود پلی ساخته شود که تاکنون ۱۹ باکس بتنی برای آن تأمین شده است.
وی اظهار داشت: هزینه تأمین این ۱۹ قطعه بر اساس اعلام راهداری ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال است که پس از تأمین دیگر قطعات پل و تعیین پیمانکار و تأمین بودجه از محل اعتبارات ملی یا استانی کار ساخت پل یاد شده آغاز خواهد شد.
وی گفت: مسیر روستایی پسکمر علاوه بر فراهم کردن دسترسی جادهای به سد دوستی، ارتباط ۹ روستای دهستان پل خاتون این بخش را به مشهد ممکن میکند.
دوستی با اشاره به ایجاد یک مسیر دسترسی موقت در کنار بخش آسیب دیده جاده افزود: روستاهای شمال شهرستان صالحآباد در مجاورت شهرستان سرخس برای سفر به مشهد از این مسیر استفاده میکنند که نشاندهنده میزان و اهمیت تردد در این مسیر روستایی است.
دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی مجموع خسارت های وارد شده به استان طی سیل و بارندگی بهار امسال را ۱۲ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد که بر این اساس آسیب وارد شده به راههای استان هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال بوده است.
مرکز دهستان پل خاتون بخش مرزداران در ۷۸ کیلومتری شهر سرخس قرار دارد. بخش مرزداران با سه دهستان و ۳۵ روستا، ۱۶ هزار نفر جمعیت دارد.
مرکز شهرستان ۹۰ هزار نفری سرخس نیز در ۱۸۵ کیلومتری شرق مشهد واقع است.
خراسان رضوی ۲۰ هزار و ۵۷۵ کیلومتر راه دارد که ۶ هزار و ۴۲۲ کیلومتر آن بین شهری و ۱۴ هزار و ۱۵۲ کیلومتر راه روستایی است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.