| کد خبر: 161796 |

کشاورزیان:

هر سال ٧ تا ٨ درصد استفاده از حمل و نقل عمومی کاهش می یابد

اتوبوس‌های مسافربری تقریباً بالای ٢٠٠ هزار کیلومتر در سال پیمایش دارند. اما ضریب اشغال صندلی‌ها حدود٥٠ تا ٦٠ درصد و پایین است، ضمن این که هر سال ٧ تا ٨ درصد استفاده از حمل و نقل عمومی به دلیل افزایش استفاده از خودروهای شخصی در جابه‌جایی‌ها و تولید بالغ بر۱.۵ میلیون خودرو به طور سالانه در کشور کاهش پیدا می‌کند.

تین نیوز

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در جمع معاونان، مدیران کل ستادی و استانی سازمان ضمن تاکید بر آمادگی ادارات کل و ارائه خدمات لازم در ایام نوروز سال ٩٧ به تشریح و مرور طرح و برنامه‌های این سازمان در سال آینده همچون نوسازی ناوگان فرسوده، رتبه بندی شرکت‌های مسافربری و الزامات ارتقا بهره‌وری در حمل‌ونقل جاده‌ای پرداخت.

به گزارش  تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای همایش مروری بر برنامه‌های گسترده تدارک دیده و پیش‌بینی شده جهت انجام سفرهای ایمن و مورد انتظار هم‌وطنان و مسافران در ایام تعطیلات نوروز سال ١٣٩٧ با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی ، معاونین و مدیران ستادی و ادارات کل استانی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، همچنین رؤسای تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی حمل و نقل جاده‌ای، در تهران برگزار شد.

داود کشاورزیان معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان، ضمن ابراز تسلیت به بازماندگان درگذشتگان سانحه سقوط هواپیمایی تهران – یاسوج و طلب غفران الهی برای هم‌وطنان درگذشته در این سانحه، طی سخنانی اظهار داشت: از سال ٩٤ موضوع پایین بودن بهره‌وری در بخش حمل و نقل به عنوان یک چالش در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مطرح بوده و مورد بررسی‌های کارشناسی قرار گرفت. به طوری که آمار و ارقام حاکی است متوسط پیمایش مفید ناوگان در بخش حمل و نقل کالا سالانه حدود بین ٥٠ تا ٦٠ هزار کیلومتر است، در صورتی که آمارهای جهانی تقریباً ٢ برابر این عملکرد را نشان می‌دهد. از این رو در صورت ادامه این روند و کاهش بهره‌وری در بخش حمل و نقل عمومی و در نتیجه کاهش میزان درآمد، سرمایه‌گذاری در بخش توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

وی افزود: در بخش حمل و نقل عمومی ناوگان مسافربری هم این معضل وجود دارد ، اتوبوس‌های مسافربری تقریباً بالای ٢٠٠ هزار کیلومتر در سال پیمایش دارند. اما ضریب اشغال صندلی‌ها حدود٥٠ تا ٦٠ درصد و پایین است، ضمن این که هر سال ٧ تا ٨ درصد استفاده از حمل و نقل عمومی به دلیل افزایش استفاده از خودروهای شخصی در جابه‌جایی‌ها و تولید بالغ بر۱.۵ میلیون خودرو به طور سالانه در کشور کاهش پیدا می‌کند، حتی سفرهای کاری هم با همین خودروهای شخصی انجام می‌شود به طوری که روزانه حدود ٥٠٠ هزار خودرو از مبادی ورودی به شهر تهران وارد می‌شود و در نتیجه هر دو بخش حمل و نقل عمومی کالا و مسافر از این عارضه زیان می‌بینند.

راهکارهای ارتقای بهره‌وری حمل‌ونقل باید فرابخشی و ملی باشد

معاون وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این که پیشنهادها و راه‌کارهای ارتقای بهره‌وری در بخش حمل‌ونقل می‌بایست دربرگیرنده ارتقای بهره‌وری ملی باشد و صرفاً پیشنهادات در سطح بنگاه‌های حمل‌و‌نقل پاسخگو نمی‌باشد، افزود: با توجه به پایین بودن مقیاس بهره‌وری ملی در حمل و نقل جاده ای براساس جمع بندی ها به نظر می‌رسد تعدادی از کامیون‌های فرسوده باید از دوُر خارج شوند چرا که همه ی فعالان در معرض آسیب هستند.

وی افزود: لذا چابک سازی بخش حمل و نقل ضرورت دارد تا بخش حمل و نقل عمومی دوام پیدا کند و اینکه بحث‌هایی مطرح می شود که نباید از فعالیت کامیون های فرسوده ممانعت کرد و فعالیت ها به روش های سنتی ادامه پیدا کند یقینا" علاوه بر مسائلی چون آلودگی محیط زیست و مصرف سوخت که به نظر فرع قضیه است، موضوع و بحث اصلی و مورد نظر اقتصاد بخش حمل و نقل است.

لازمه سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل جاده‌ای؛ تغییر نگرش از سنتی به صنعتی

وی ادامه کار کامیون های فرسوده که به شکل سنتی در حال حاضر در کشور فعالیت می نمایند را به مصلحت بخش ندانست، و تصریح کرد: چنانچه قرار باشد سرمایه مناسب در بخش وارد شود و حمل‌ونقل جاده‌ای تبدیل به صنعت شود ، مدیریت وارد بخش شود و تعداد زیادی کامیون را یک شرکت مدیریت نموده ، بار جابجا کرده و درآمد کسب کند ، لازم است ضمن تغییر نگرش، تدبیر و برنامه‌های تدوین شده هر چه زودتر عملیاتی گردد.

 رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به پیشنهاد ارائه شده به وزارت نفت جهت کمک مالی به کسانی که کامیون فرسوده خود را از رده خارج نموده به شرطی که نوسازی ننمایند اشاره کرد و ادامه داد : وزارت نفت با این پیشنهاد با استدلال اینکه کالاهایی که قرار بود کامیون از رده خارج شده حمل نماید ، کامیون فرسوده دیگری حمل خواهد کرد و صرفه جویی در سوخت اتفاق نمی افتد ، موافقت نکرد .

کشاورزیان با اشاره به اینکه اخیراً هم در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل رئیس جمهوری شخصا" ورود نموده اند ، گفت: ایشان پیشنهاد کرد، بخشی از قیمت ناوگان را وزارت نفت از محل صرفه‌جویی سوخت از همان ابتدای کار به متقاضی پرداخت نماید و مابقی به صورت تسهیلات بانکی و وام با بهره ١٨ درصد که مورد تعهد بانک ها خواهد بود و مبلغی هم توسط خود متقاضی تأمین شود که باید دید در عمل چگونه خواهد شد.

پیشنهاد سازمان برای نوسازی کامیون‌های فرسوده چه بود؟

وی در زمینه پیشنهاد ارائه شده از سوی سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده ای با توجه به پایین بودن بهره‌وری بخش، پیمایش و درآمد کم صاحبان کامیون و عدم توانایی در باز پرداخت اقساط اظهار داشت: در این راستا پیشنهاد گردید به ازای هر ٢ دستگاه کامیون فرسوده که از رده خارج می‌شوند، یک دستگاه کامیون جدید نوسازی گردد،‌ همچنین پیشنهاد گردید شرک‌های حمل و نقل کالا وارد امر سرمایه‌گذاری در خرید کامیون‌ها بشوند و باتوجه به جلسات برگزار شده و جمع‌بندی‌های صورت گرفته در نظر است دولت ٥٠ درصد قیمت کامیون را برعهده بگیرد، به شرکتها هم توصیه می‌شود به رانندگان و ناوگان کامیون سهمی از مالکیت ناوگان جدید واگذار شود و سرمایه‌گذاری در بخش رونق و توجیه اقتصادی پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: در راستای اجرایی شدن طرح مذکور مقدمات کار فراهم شده و جلساتی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شده و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران مجری طرح است که امید است از سال آینده عملیاتی شود.

آغاز رتبه بندی شرکت‌های مسافربری در سال آینده

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در ادامه به موضوع رتبه‌بندی شرکت‌های حمل و نقل کالا و مسافر اشاره کرد و افزود : شرکت‌ها باتوجه به امکاناتی که دارند و پارامترهای مختلفی که در ارزیابی شرکت‌ها مؤثر است، از جمله ناوگان ملکی، توان مالی، سابقه و ... مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که در بخش مسافربری تقریباً آیین نامه و دستورالعمل مربوطه تهیه و مشخص شده است و از سال آینده شرکتها ارزیابی می‌شوند و براساس درجه و رتبه شرکت، خدمات‌ خاصی به خدمات گیرندگان ارایه می‌شود و می‌بایست پاسخگوی مردم و کاربران باشند. همچنین امکان ارتقای خدمات و دریافت رتبه‌های بالاتر برای شرکتها پیش‌بینی شده است.

تاکید بر ارزیابی دقیق از وضعیت راه‌ها توسط استان‌ها در ایام نوروز ۹۷

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و ارائه خدمات لازم در ایام نوروز سال ٩٧ به مسافران خبر داد ، و افزود : در این راستا، نیاز است تا مدیران و همکاران در استان‌ها، ارزیابی دقیقی از وضعیت راه‌ ها داشته باشند و نقاط و نکات مورد نیاز ایمنی سفرها را از نظر علائم، خط کشی، لکه گیری رویه راه‌ها ، تجهیزات، مسائل ایمنی و فنی بررسی و قبل از پایان سال اقدامات لازم راهداری را انجام داده و با امکانات ، تجهیزات و نیروی انسانی آمادگی زمستانی را تا پس از تعطیلات نوروز حفظ نمایند.

 قدردانی از تشکل‌های صنفی بابت عدم افزایش نرخ کرایه برای سفر‌های نوروزی

کشاورزیان با تشکر از روسای تشکلهای صنفی حمل و نقل مسافر در اجرای طرح پیش‌فروش بلیت‌های نوروزی سال ٩٧ بدون افزایش قیمت علیرغم تورم ١٨ تا ٢٠ درصدی موجود در سایر بخش ها خاطر نشان کرد : امید است با همکاری تشکل‌های صنفی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصمیاتی اتخاذ شود که فعالیت در بخش حمل و نقل کالا و مسافر اقتصادی شده و بهره‌وری در بخش افزایش پیدا کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.