| کد خبر: 159692 |

کشاورزیان:

◄ عوام‌زدگی مانع افزایش قیمت سوخت است

معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است که بستر برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی محیا است اما عوام‌زدگی حاکم بر رفتار مسئولان باعث شده است تا راضی به اصلاح قیمت‌ها نشویم.

تین نیوز

معاون وزیر راه‌وشهرسازی معتقد است که بستر برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی فراهم است اما عوام‌زدگی حاکم بر رفتار مسئولان باعث شده است تا راضی به اصلاح قیمت‌ها نشویم.

داود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار تین‌نیوز یک‌بار دیگر بر ضرورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی باهدف تحقق نوسازی و هم‌چنین کاهش آلودگی هوا اصرار کرد.

وی در این گفت‌وگو بابیان اینکه اکنون با پدیده سبقت تقاضای حمل جاده‌ای کالا از عرضه و مشکل تردد یکسرخالی کامیون‌ها روبرو هستیم، افزود: تنها راه‌حل مشکل یکسرخالی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی است تا برای کامیون دار صرف نداشته باشد که مسیر طولانی‌ای را بدون بار از تهران تا بندرعباس طی کند.

کشاورزیان ادامه داد: اکنون کامیون‌دار برای 500 لیتر گازوییل 150 هزارتومان پرداخت می‌کند و بر همین اساس با توکل به خدا مسیری را خالی تا بندرعباس می‌رود با این استدلال که نهایتاً 150 هزار تومان خرج می‌کند و اگر باری پیدا کرد که هزینه آن را به‌به دست آورده است و اگر پیدا نکرد پول زیادی از دست نداده است.

وی ادامه داد: اما وقتی گازوییل برای مثال لیتری 2 هزار تومان باشد کامیون‌دار مجبور است برای طی همین مسیر یک‌میلیون تومان بپردازد و بنابراین هرگز به تردد خالی راضی نمی‌شود. بر این اساس اصلاح قیمت حاملهای انرژی تنها راه‌حل فعلی است که متأسفانه اراده آن در کشور وجود ندارد.

وی در خصوص اینکه بخش زیادی از بدنه مجلس و دولت اعتقاد دارند که اکنون بستر برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی فراهم نیست، ادامه داد: بستر این کار فراهم است اما عوام‌زدگی بر همه ما حاکم است و بر همین اساس راضی به اصلاح قیمت‌ها نمی‌شویم. البته افزایش قیمت حامل‌های انرژی حتماً روی افزایش قیمت اقلام خوراکی تأثیر می‌گذارد اما تنها برای یک‌بار. در مقابل خودروسازی کشور راه می‌افتد، کامیون‌های قدیمی از دور خارج می‌شود و نوسازی ناوگان رخ می‌دهد و آلودگی محیط‌زیست کم می‌شود.

کشاورزیان ادامه داد: درباره تشویق مردم به استفاده از حمل‌ونقل عمومی اعتقاد دارم که تنها افزایش قیمت حامل‌های انرژی تأثیرگذار نخواهد بود و در کنار این افزایش قیمت، لازم است که حمل‌ونقل عمومی باکیفیت توسعه یابد در غیر این صورت بازهم مردم تنها با ماشین خود رفت‌وآمد می‌کنند حتی اگر بنزین لیتری ده هزار تومان شود. اما در مورد کالا می‌تواند تردد یکسرخالی کامیون را حذف کند و باعث افزایش بهره‌وری شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: افزایش بهره‌وری نیز می‌تواند به همان نسبت کرایه را پایین بیاورد. یعنی ازیک‌طرف افزایش قیمت سوخت کرایه را بالا برده است و از طرفی بهره‌وری باعث کاهش افزایش قیمت شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شاهرخ ظهرابزاده 1 0

    بنده امیدوارم نوشته بنده به دست جناب آقای کشاورزیان برسد.

    جناب آقای کشاورزیان، جسارتا عرض میشود خود مسیولان در ایجاد این عوام زدگی نقش دارند. به کرات از جانب مسیولانی چون، جناب زنگنه، سرکار خانم ابتکار، جناب قاضی پور و دیگر نمایندگان مجلس و اخیرا جناب هاشمی رییس شورای شهر تهران، عنوان شده که مصرف سوخت خودروهای داخلی سه برابر خودروهای خارجی است. در حالیکه معلوم نیست بر اساس کدام معیار چنین نتیجه ای حاصل شده. اگر توان صنعت خودروسازی بومی در زمینه موتور خودرو را در دو موتور ای اف ۷ نصب بر روی سمند و دنا و موتور نصب شده بر خودروی تیبا بدانیم، خودروهای مجهز به این موتورها در مقایسه با خودروهای هم وزن و همرده روز دنیا به صورت میانگین در مقیاس ۱۰ الی ۲۰ درصد مصرف بیشتری دارند که به گفته کارشناسان مربوطه، در صورت استفاده از بنزین یورو ۶ بجای یورو ۴، این اختلاف کمتر هم میشود.

    حال وقتی مسیولان ادعای نادرستی چون ۳ برابر بودن مصرف سوخت خودروهای ایرانی رو مطرح میکنند، نتیجه اش این میشود که برای مردم این توقع ایجاد میشود که در وضعیتی ناعادلانه، ناگزیر هستند ۳ برابر بیشتر هزینه بنزین بپردازند. همانگونه که روز قبل، یکی از نمایندگان مجلس بر پایه همین فرضیه نادرست عنوان کرد که هم اکنون به دلیل ۳ برابر بودن مصرف سوخت خودروهای ایرانی، مردم عملا برای هر لیتر بنزین ۳ هزار تومان میپردازند و لذا بنزین نمی بایست گران شود.

    همچنین اضافه کنم، جناب کشاورزیان، چندی پیش در مبحثی مشابه گفتند که چرا دولت گمرک خودروها رو کاهش نمیدهد که مردم بتوانند خودروی ایمن سوار شوند. در حالیکه، جدای اینکه ایمنی خودروهای ایرانی در چه سطحی است، حتی با دلار ۳۵۰۰ تومان هم قیمت پایه خودروهای ایرانی به میزانی است که حتی اگر خودروهای کره ای (البته نه آنهایی که در هندوستان عرضه میشود) بدون تعرفه گمرک وارد شوند، باز هم از قیمت خودروهای ایرانی گرانتر خواهند بود. لذا وجود یا عدم وجود تعرفه گمرک، در قدرت خرید مشتریان فعلی خودروهای ایرانی بی تاثیر خواهد بود. مگر آنکه واردات خودروهای دست دوم مورد نظر باشد.

    در خصوص میزان آلایندگی خودروهای ایرانی هم چنین ذهنیت های نادرستی وجود دارد.

    لذا، باید به جناب کشاورزیان عرض شود که خود مسیولان در ایجاد این توقعات عوامانه نقش دارند.

    • ناشناس 0 0

      پاسخ آقای کشاورزیان رئیس محترم سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای :
      سلام. حتما همین طور است.آنچه امروز شاهد هستیم ثمره مدیریت همین مدیران است. من هم اعتقاد ندارم که مصرف خودروهای ایرانی سه برابر حتی بهترین تکنولوژی روز دنیا باشد چه برسد به خودروهای وارداتی فعلی. در هر صورت تنها راه افزایش بهره وری کامیونها اصلاح قیمت حامل های انرژی است که مانع تردد خالی کامیون در جاده ها شود.