| کد خبر: 157935 |

◄ سامانه 141 چگونه کار می‌کند؟ + تصاویر

مرکز مدیریت راه‌های کشور که برای بسیاری از مردم به سامانه ۱۴۱ مشهور است واحدی ۱۰۰ متری را دریکی از ساختمان‌های وابسته به سازمان راهداری در اختیار دارد، واحدی که مانیتورهای رصد کننده راه‌های ایران تمام دیوارهایش را پوشانده و به شکل لحظه‌ای وضعیت تردد در تمام جاده‌های کشور را به تصویر می‌کشد.

تین نیوز

مرکز مدیریت راه‌های کشور که برای بسیاری از مردم به سامانه ۱۴۱ مشهور است واحدی ۱۰۰ متری را دریکی از ساختمان‌های وابسته به سازمان راهداری در اختیار دارد، واحدی که مانیتورهای رصدکننده راه‌های ایران تمام دیوارهایش را پوشانده و به شکل لحظه‌ای وضعیت تردد در تمام جاده‌های کشور را به تصویر می‌کشد.

به گزارش تین‌نیوز، این مرکز با دوربین‌هایی که با طرح سازمان راهداری تعدادشان از مرز ۱۰۰۰ دوربین گذشته و قرار است در آینده نزدیک چند صد دوربین جدید به آن‌ها اضافه شود، امروز تمام محورهای شریانی ایران را به شکلی جزئی زیر ذره‌بین خود قراردادند.

مرکز مدیریت راهها

مرکز مدیریت راه‌ها در کنار این دوربین‌ها ۲۱۴۶ تردد شمار نیز در مسیرهای مختلف شریانی ایران نصب‌کرده است که نتیجه آن ارائه‌ی امکاناتی گسترده در این سامانه است.

سامانه ۱۴۱ نیز با استفاده از امکانات داخلی فضایی را به وجود آورده که در آن تمام ابعاد موردنیاز یک مسافر در جاده‌های ایران ارائه می‌شود. مرکز مدیریت راه‌ها به‌طور میانگین در هر ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر یکی از تجهیزات ترافیکی خود را نصب‌کرده و از آن‌ها اطلاعات به دست می‌آورد.

مرکز مدیریت راه

یکی از اصلی‌ترین کارایی‌های این سامانه که شاید کمتر مورداستفاده مردم قرارگرفته است، اطلاعات ارائه‌شده در بخش نقشه برخط است. در این حوزه که مسافران می‌توانند اطلاعات مربوط به هر استان را به‌صورت مجزا پیدا کند، آخرین وضعیت ترافیکی هر یک از محورهای اصلی ارائه‌شده و دستگاه‌های تردد شمار آخرین وضعیت رفت‌وآمد در این محورها را به مسافران اطلاع می‌دهد.

در کنار آن این سامانه این امکان را به مردم می‌دهد که تصاویر مربوط به دوربین‌های نظارتی قرارگرفته در هر محور را دریافت کند و پیش از عزیمت به مقصد شرایط هر یک از جاده‌ها به‌طور دقیق برای آن‌ها مشخص می‌شود. البته با توجه به محدودیت سرعت اینترنت در حال حاضر امکان ارائه فیلم این دوربین‌ها وجود ندارد، اما تصاویر هر دوربین پس از چند دقیقه تعویض شده و اطلاعات جدید را به مردم عرضه می‌کند.

مسئولان این مرکز معتقدند: مردم درصورتی‌که پیش از عزیمت خود این اطلاعات را کسب کنند، قطعاً امکان مدیریت بار ترافیکی جاده‌ها وجود خواهد داشت. این سامانه در حال حاضر زمان تخمینی سفر را نیز به مسافران ارائه می‌کند تا جایی که جاده چالوس که میانگین سفر در حالت عادی آن ۱۷۵ دقیقه است گاهی به بالای ۷۷۰ دقیقه نیز می‌رسد و ازاین‌رو مسافر می‌تواند پیش از ورود به هر جاده زمان تقریبی خود را محاسبه کند.

636282131864893212

در کنار اطلاعات کلی ارائه‌شده از سوی مرکز مدیریت راه‌ها به مردم فضایی نیز برای ارتباط و تعامل با مسافران به وجود آمده که در چند بعد به آن‌ها کمک می‌کند ثبت اطلاعات دقیق تعمیرگاه‌ها، پمپ‌های بنزین، مراکز استراحتگاهی و اطلاعات دقیق امداد خودروهای فعال در جاده بخشی از این اطلاعات است. آمارهای این مرکز نشان می‌دهد در حال حاضر ۱۲۰۰ خودروی امدادی ثبت‌شده در این سامانه وجود دارد که مسافران می‌توانند برای اطمینان از وضعیت این خودرو با واردکردن پلاکش در سامانه وضعیت مجوز و راننده آن را به‌طور دقیق دریافت کند تا در صورت نیاز امکان پیگیری‌های لازم در آینده وجود داشته باشد.

این امکانات به‌طور جامع در سامانه ۱۴۱ و اپلیکیشن موبایل به مردم عرضه می‌شود، اما در کنار آن همچنان سامانه تلفنی ۱۴۱ نیز از سوی مردم با استقبالی قابل‌توجه مواجه شده است.

طبق گزارش‌های ایسنا از مرکز مدیریت راه‌ها این سامانه به‌طور میانگین ماهانه ۸۹ هزار تماس با این سامانه تلفنی برقرار می‌شود که اوج آن به فروردین‌ماه با ۱۳۵ هزار، تیرماه با ۱۲۸ هزار و شهریورماه با ۱۰۵ هزار تماس بازمی‌گردد. هر یک از کارشناسان این مرکز روزانه به ۱۵۰ تماس از سوی مردم پاسخ می‌دهند اما در روزهای پیک هر یک از آن‌ها به ۱۱۰۰ تماس و به گزارش مردم پاسخ می‌دهند که آمار بسیار بالایی است.

با رشد امکانات زیرساختی مرکز مدیریت راه‌ها و بالا رفتن توان ارائه‌ خدمات به مردم در بخش‌های مختلف راهی به نظر می‌رسد سامانه‌ای که در طول سال‌های قبل تنها با عنوان یک سامانه پاسخگویی تلفنی مشهور بود، جای خود را در بخش‌های مختلف سفرهای مردم باز کند، هرچند هنوز گام‌های قابل‌توجهی باقی‌مانده تا بتوان به رقابت با فعالان این حوزه در فضای بین‌المللی رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.