| کد خبر: 140144 |

استفاده از بارنامه جدید حمل کالا و فرآورده های نفتی آغاز شد

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای از ابلاغ شکل جدید بارنامه حمل کالا و فرآورده های نفتی خبر داد و گفت: این بارنامه به تمام دست اندرکاران حوزه حمل و نقل کالا در کشور ابلاغ شده است و هم اکنون شرکت های حمل و نقل استفاده می کنند.

تین نیوز

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای از ابلاغ شکل جدید بارنامه حمل کالا و فرآورده های نفتی خبر داد و گفت: این بارنامه به تمام دست اندرکاران حوزه حمل و نقل کالا در کشور ابلاغ شده است و هم اکنون شرکت های حمل و نقل استفاده می کنند.

«غلامحسین دغاغله» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: همه رانندگان حمل کالا براساس ضوابط و مقررات ملزمند از شرکت های حمل و نقل برای حمل کالای خود بارنامه دریافت کنند و به طور عملی از اسفندماه سال گذشته استفاده از این بارنامه ها رایج شده ، اما همزمان شرکت های حمل ونقل کالا می توانند از بارنامه های قدیمی خود نیز استفاده کنند تا موجودی آنها به پایان برسد.

این مقام مسئول در سازمان راهداری تصریح کرد: در حال حاضر براساس مصوبه هیات دولت همه وسایل نقلیه حمل و نقل جاده ای عمومی برای دریافت سهمیه سوخت باید اسناد تردد آن را ارائه دهند و یکی از این اسناد، بارنامه رانندگان برای جابجایی کالا و مسافر در سطح کشور است تا با توجه به پیمایش بتوانند سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند.

دغاغله با اشاره به ضرورت اصلاح بارنامه حمل و نقل کالا افزود: در بارنامه جدید محل بارگیری و تخلیه کالا به صورت دقیق و شفاف برای رانندگان مشخص شده تا بدون اتلاف وقت، رانندگان بتوانند کالای خود را در محل مورد نظر تخلیه کنند.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای با بیان اینکه در بارنامه های جدید مبالغ پرداختی توسط صاحبان بار به شرکت های حمل و نقل کالا مشخص شده است، گفت: رعایت حقوق صاحبان کالا، افزایش رضایتمندی رانندگان و شرکت های حمل و نقل کالا و جلوگیری از سو استفاده های احتمالی از مزیت های بارنامه های جدید حمل کالا و فرآورده های نفتی است.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای بیان کرد: یکی دیگر از اصلاحات مهم این بارنامه فراورده های نفتی مشخص شدن اطلاعات مربوط به بیمه مسئولیت شرکت های حمل و نقل است.

وی اظهار داشت: مطابق ماده 2 قانون الزام موسسات و شرکت های حمل ونقل به استفاده از بارنامه و صورت وضعیت، همه رانندگان ملزمند در حمل و نقل کالا و مسافر در سطح کشور بارنامه و یا صورت وضعیت مربوطه را از شرکت های مجاز دریافت کنند.

به گزارش ایرنا ، بارنامه، که به اختصار BL و یا BOL خوانده می‌شود ( از عبارت انگلیسیBill Of Lading)، سندی است که توسط شرکت حمل صادر می‌ شود و صدور این سند به معنی این است که کالایی مشخص در محلی مشخص برای ارسال به مقصدی تحویل گرفته شده ‌است و معمولا ای سند برای حمل و نقل های دریایی، زمینی و هوایی صادر می شود.

در ماده 46 قانون مالیات های مستقیم مصوب سال 1381 تسریع شده است که موسسه های حمل و نقل مسئول تنظیم دقیق بارنامه هستند و باید هویت و نشانی صحیح صاحب کالا و سایر اطلاعات مربوط را در آن درج نمایند و نسخ کافی اوراق مذکور را حداقل تا پنج سال از تاریخ صدور نگاهداری کنند.

در واقع 'بارنامه' اوراق بهاداری است که از طرف موسسه حمل و نقل صادر و مشخصات کالا و نام و آدرس گیرنده و فرستنده کالا و میزان کرایه و مشخصات تعداد و وزن کالا در آن قید شده است.


 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.