| کد خبر: 133831 |

آخوندی در نشست مشترک با مدیران کل استان ها مطرح کرد:

بازآفرینی شهری، اولویت اصلی دولت در حوزه مسکن و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی باتأکید براین نکته که انجام پروژه ها در چارچوب توجه به امر توسعه در کشور ارزش پیدا می کنند گفت: باید همزمان با تعریف پروژه به جنبه توسعه ای آن نیز در کشور توجه شود چرا که تمامی پروژه ها باعث ایجاد توسعه در کشور می شوند پس رابطه آن ها با امر توسعه بسیار مهم خواهد بود.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی باتأکید براین نکته که انجام پروژه ها در چارچوب توجه به امر توسعه در کشور ارزش پیدا می کنند گفت: باید همزمان با تعریف پروژه به جنبه توسعه ای آن نیز در کشور توجه شود چرا که تمامی پروژه ها باعث ایجاد توسعه در کشور می شوند پس رابطه آن ها با امر توسعه بسیار مهم خواهد بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اولین نشست مشترک مدیران کل راه و شهرسازی استان ها در سال 96 درخصوص عملکرد وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه ای 100 درصد پروژه محور است، من با این مسئله مخالفتی ندارم ولی می خواهم بگویم که پروژه زمانی ارزش پیدا می کند که در چارچوب توسعه انجام شود، در غیر این صورت می تواند به ضرر خویش عمل کند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین اضافه کرد: به طور مثال پل صدر تهران یک پروژه است که بیش از یک میلیارد دلار صرف اجرای آن شده است ولی در واقع به اندازه این میزان هزینه به شهروندان تهرانی کمک کرده است، واقعیت آن است که نه تنها کمکی نداشته بلکه به همین مقدار ضرر نیز به آن ها رسانده است.

به گفته این مقام مسئول پل صدر به عنوان یک پل سازی صنعتی قابل قبول به شمار می رود ولی در واقع نه تنها مشکلی را از کلانشهر تهران برطرف نساخته بلکه مسائل بسیاری را نیز به این شهر اضافه کرده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که این وزارت خانه را نمی شود از پروژه جدا کرد یادآور شد: قصد من این است که شما باید همزمان با تعریف پروژه به جنبه توسعه ای آن نیز توجه کنید چرا که تمامی پروژه ها باعث ایجاد توسعه در کشور می شوند پس رابطه آن ها با امر توسعه بسیار مهم خواهد بود.

آخوندی علت تغییر ساختار وزارت راه و شهرسازی از توجه صرف به پروژه به سمت رویکرد توسعه ای را مسئولیت مدیران کل راه و شهرسازی در امر توسعه استانی دانست و گفت: قطعا این مسئله به نگاه شما در حوزه های بازآفرینی، حمل و نقل، حوزه شهری و ... کمک می کند، این تغییر ساختار به شما فرصت می دهد تا برای توسعه استان برنامه ریزی کنید و از همه منابع استانی در این راه بهره ببرید، این اقدام به شما نشان می دهد که شما به جای اتکا به بودجه می توانید از اقتصاد ملی در راستای توسعه و آبادانی استان خود استفاده کنید.

عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به این مطلب که مدیران کل در استان ها باید نگران رفاه، بهروزی، آسایش و رفاه شهروندان باشند گفت: در آخر کار باید ایجاد یک سیستم حمل و نقل درب تا درب دغدغه شما در استان باشد، شما باید تمامی مسیر یک مسافر را تعقیب کرده و ببینید حمل و نقل درون و برون شهری در کدام نقطه باید به یکدیگر متصل شوند.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با تأکید بر اینکه به مأموریت ما در این وزارت خانه باید از جنبه توسعه ای نیز نگاه شود گفت: قطعا اگر در این حوزه نگاه توسعه ای داشته باشیم به چند بحث مهم می رسیم که یکی از آن ها مسئله ایران شهر است.

وی در این باره اضافه کرد: اگر در آخر کار بگوییم که محور توسعه به جای پروژه، انسان، آدم و شهروند است باید توجه کنیم که این انسان دارای تشخص است، درمقابل مارسیست ها همواره به دنبال آن هستند که همه را مانند کالاهای یک کارخانه ببینند، اما بدون شک واقعیت بدین گونه نخواهد بود.

به گفته این مقام مسئول تمامی کالاها مانند یکدیگر بوده و تشخص و هویتی ندارند، نمونه بارز این اقدام را می توانیم در کشور عربستان سعودی مشاهده کنیم چرا که حجم سرمایه گذاری بسیار زیادی دراین کشور وجود دارد ولی عاقبت می بینیم که داعش از همین کشور برمی خیزد.

وزیر راه و شهرسازی این اتفاق را نشان دهنده نیاز انسان ها به هویت دانست و گفت: قطعا این تشخص و هویت است که رفتار اجتماعی، سیاسی، حمل و نقلی، انتخاب مسکن و ... مردم یک منطقه را ساخته و بر روی سبک زندگی آنان تأثیرگذار است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار داشت: در پایان کار نمی توانیم تصور کنیم که شهروندان کشور ما پیوند معناداری با ایران و اسلام ندارند، ما در این نقطه اسم شهروند ایرانی مسلمان را بر زبان جاری می کنیم که باید برای تک تک واژه های آن معنی قائل شویم، ما تنها لفظ این کلمات را به کار نمی بریم بلکه باید برای آن تحلیل و مفهومی داشته باشیم.

آخوندی ادامه داد: اگر وارد این مفهوم شدیم می بینیم که مفهوم ایران صرفا از یک مفهوم جغرافیایی جدا بوده و مفهوم بخش های دیگری نظیر فرهنگ، فلسفه، سبک زندگی، زبان و ... را شامل می شود، در این راه می بینیم که حوزه تمدنی ایران بسیار بزرگتر از جغرافیای آن است.

به گفته این مقام مسئول در این زمان است که مدیران کل راه و شهرسازی استان های مرزی متوجه اهمیت ارتباط خود با کشورهای همسایه می شوند و می بینند که باید از حمل و نقل بسیار گسترده ای با آن ها برخوردار باشند.

عضو کابینه دولت یازدهم خاطرنشان کرد: وقتی شما به این باور برسید که مشکل کشور همسایه و هم مرز شما، مشکل شما نیز محسوب می شود و فقر و اتفاقات آن بر روی شما نیز تأثیرگذار است، وقتی متوجه تأثیر ترانزیت و حمل و نقل کشور همسایه بر روی ترازیت و سیستم حمل و نقلی خود می شوید دیگر نمی توانید این کشورها را از حوزه تمدنی ایران جدا بدانید.

وزیر راه و شهرسازی در این باره اضافه کرد: وقتی می دانیم که مولانا اهل افغانستان و فارابی اهل قزاقستان است به این واقعیت می رسیم که نمی توانیم حوزه تمدنی ایران را از این کشورها جدا بدانیم و مسائل مرزی را به عنوان یک دغدغه و امر مهم تلقی نکنیم.

وی ادامه داد: وقتی شما از ایران صحبت می کنید می بینید که ایران دیگر یک گربه خفته نیست بلکه در تمامی حوزه های توریستی، حمل و نقلی، مبادلات، توسعه و ... دارای معنی است، بنابراین بسیار مهم است که همه ما از یک فهم توسعه ای لازم برخوردار بوده و نگاه خود را متفاوت کنیم.

آخوندی در ادامه به بیان اولویت های کاری وزارت راه و شهرسازی درحوزه مسکن و شهرسازی پرداخت و افزود: یکی از اولویت های اصلی در دولت یازدهم بازآفرینی شهری است که حاشیه نشینی را نیز شامل می شود. نباید چیزی به نام حاشیه نشینی در کشور وجود داشته باشد و ضمیمه شهرها باید الحاق به متن آن ها شود. اصولا این نگاه که کسی حاشیه نشین یا متن نشین است اشتباه بوده و اولویت ما انضمام حاشیه به متن است. باید طرح های شهری، مسائل شهری، سیستم معابر و فاضلاب و طراحی شهری این مناطق بهبود یابد تا فرقی با متن نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه استراتژی اصلی وزارت راه و شهرسازی حذف حاشیه نشینی است، عنوان کرد: سه مسئله خانه اولی ها، حاشیه نشینان بد مسکن و بافت فرسوده را اگر به عنوان اهداف اصلی درنظر بگیریم قطعا مشکلات حل می شود. ما باید فضای عمومی را دراختیار مردم گذاشته و سپس توانمندسازی ساکنان این مناطق را آغاز کنیم. در حال حاضر 19 میلیون نفر در این مناطق در سطح کشور زندگی می کنند، ما باید این مسئله را درک کرده و باور کنیم که مسئله ای واقعی به شمار رفته و بحثی ساخته ذهن نیست. این سه مسئله باید در اولویت باشد که در این راستا سند بازآفرینی شهری محقق شده و در استان ها نیز باید جلسات آن برگزار شود. در سفرهای استانی تلاش خواهم کرد که اولین دستور کار را تشکیل جلسه ستاد بازآفرینی شهری قرار دهم و نیز درصورت امکان شورای حمل و نقل استان را نیز تشکیل دهیم.

آخوندی با بیان اینکه باید به مفهوم توسعه توجه خاص شود، افزود: در شهرسازی نیز باید بتوانیم طرح آمایش و کریدورهای توسعه را دربازآفرینی دنبال کنیم و وارد بحث های بازآفرینی و انضباط شهری شویم. نمی توان نسبت به انضباط شهری غافل بود و لازم است دراستان ها با اعضای شورای شهر جلسه برگزار کنید و به عنوان نمونه درمورد تهران ببینید عمده ترین مسئله تهران چیست؟ بی انضباطی شهری است یا حمل و نقل عمومی؟ باید رابطه ای میان مسئله شهر و انتخاب شهردار برقرار شود که شهردار هر شهر بتواند آن مسئله مشخص را حل کند. درباره سایر شهرها هم باید مسائل به خوبی تبیین شود و شهرداری تعیین شود که توانایی حل آن مسئله را داشته باشد تا فضایی عاقلانه و خردورزانه خلق شود. باید مسئله شهرها مشخص شود و از شوراها بخواهیم که شهرداری تعیین کنند که بتواند آن مسئله خاص را رفع کند. این جهت گیری درستی است که دروزارتخانه راه و شهرسازی باید به آن ورود شود. در بحث شوراها خودتان را وارد مصداق نکنید که گرفتار تله می شوید ولی می توانید در تبیین مسئله وارد شوید.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.