| کد خبر: 247046 |

◄ تعمیرات لکوموتیو برعکس واردات آن، آب دارد ولی نان ندارد

چند ماه پس از آنکه اعلام شد قرار نیست اقدامی نسبت به واردات لکوموتیو از منابع خارجی صورت گیرد اکنون معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از لزوم واردات لکوموتیو صحبت می کند.

تین نیوز

چند ماه پس از آنکه اعلام  شد قرار نیست اقدامی نسبت به واردات لکوموتیو از منابع خارجی صورت گیرد اکنون معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از لزوم واردات لکوموتیو صحبت می کند.

به گزارش تین نیوز، اواخر سال گذشته و اوایل امثال سید میعاد صالحی تاکید زیادی بر واردات لکوموتیو از خارج از کشور داشت و در اغلب اظهاراتش این موضوع را مطرح می کرد و از سوی رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هم حمایت هایی از این موضوع صورت می گرفت.

برخی نمایندگان مجلس اما با این اقدام موافق نیستند آنها می گویند توان تولید لکوموتیو در کشور وجود دارد.

تاکید بر واردات لکوموتیو از سوی مسئولان دولتی و ابهامات موجود در این موضوع، منجر به برگزاری جلسات متعددی در مجلس در این زمینه شد و سرانجام پس از برگزاری چندین جلسه بین اعضای کمیسیون های مختلف مجلس و مدیران وزارت راه و شهرسازی و راه آهن در خصوص واردات لکوموتیو، سید مصطفی میرسلیم یکی از نمایندگان سوال کننده در خصوص واردات لکوموتیو از چین؛ در تاریخ 26 اردیبهشت ماه اعلام کرد «با توجه به تعهد وزیر راه و شهرسازی مبنی بر عدم اقدام نسبت به واردات لکوموتیو از منابع خارجی، از پاسخ های وزیر راه و شهرسازی قانع شده است».

بیشتر بخوانید:

پس از آن برای مدتی صحبتی از واردات لکوموتیو نبود تا این که شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی که گفته می شود قوی ترین معاون در بین معاونان وزیر است و حتی گزینه تصدی مقام وزارت نیز بوده، مجددا از لزوم واردات لکوموتیو صحبت به میان آورد.

افندی‌ زاده در یکی از اظهارتش که در تاریخ چهار شهریور در تسنیم منتشر شد، در این مورد گفت: برای توسعه شبکه ریلی باید سه کار اصلی از جمله تکمیل شبکه ریلی و زیرساخت‌ ها، توسعه ناوگان و جذب بار انجام شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در حال حاضر 5 هزار کیلومتر از خطوط ریلی در حال مطالعه و ساخت وجود دارد، میزان تولید داخلی لکوموتیو کشور نیز حدود 20 تا 40 دستگاه در سال است درحالی که برآورد نیاز کشور تا چهار سال آینده حدود 900 دستگاه لکوموتیو است، بنابراین باید علاوه بر تولید داخل، به واردات نیز بپردازیم.

وی در بحث تجارت و جذب بار از سایر کشورها نیز گفت: در صورت تکمیل زیرساخت‌ ها، شبکه و ناوگان ریلی می‌توانیم تا سال آینده به رشد قابل توجهی در حمل ریلی بار دست یابیم.

کمی قبل تر و در تاریخ 21 تیر ماه نیز، شهریار افندی زاده در نشست بررسی فرصت ها و چالش های بندر چابهار در افق کریدور شمال - جنوب،  بر ضرورت واردات 900 لکوموتیو تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه نیازمند 900 لکوموتیو هستیم، گفت: این در حالیست که ظرفیت واقعی مپنا سالانه تولید 20 لکوموتیو و ظرفیت اسمی آن 50 لکوموتیو است. حال این فرض را می گیریم که طی سه سال آینده مپنا 200 لکوموتیو را می سازد باز هم 700 لکوموتیو را باید از طریق واردات تامین کنیم. اگر نتوانیم تجهیزات ریلی را وارد کنیم چگونه می توانیم با تولید داخل ظرفیت ها را افزایش دهیم؟

به دنبال انتشار این اظهارات افندی زاده، برخی کارشناسان عنوان  کردند: قیمت هر لکوموتیو چقدر است و منابع مالی خرید این تعداد لکوموتیو از کجا تامین می شود؟ همچنین باید مشخص شود آیا وقتی از واردات این تعداد لکوموتیو صحبت می شود در مورد تعداد لکوموتیوران مورد نیاز برای 900 لکوموتیو فکری شده است؟

کارشناسان با بیان این که لکوموتیو به محل دپو نیاز دارد و آیا مکانی برای برای پارک کردن 900 لکوموتیو مهیا و برای این موضوع  فکری شده است، عنوان کردند:  وقتی در زمینه تعمیر و نگهداری لکوموتیوهای فعلی مشکلات عدیده وجود دارد چطور می توان بدون برنامه ریزی  ۹۰۰ دستگاه لکوموتیو دیگر وارد و به تعهدات دولت در این زمینه اضافه کرد با توجه به این که در حال حاضر راه آهن ۲۰۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران تعمیرات لکوموتیو بدهکار است.

به گفته آنان، همچنین با توجه به این که شرکت راه آهن حق الاجاره شرکت های لکوموتیو دار را پرداخت نکرده و حدود نیمی از لکوموتیوهای بخش خصوصی به همین دلیل  متوقف است، چطور می توان برای واردات لکوموتیو گمانه زنی کرد؟

این کارشناسان همچنین به خبرهایی که در چند ماه گذشته در مورد واردات لکوموتیو از سوی مقامات دولتی مطرح و عنوان شده بود که واردات 300 لکوموتیو فوری است و سال گذشته نیز  راه آهن مدعی تامین هزار لکوموتیو در سه سال بود (333 لکوموتیو در هر سال)، خاطر نشان کردند:  در زمستان سال 1400 و همزمان با سفر مقامات ایرانی به روسیه عنوان شد 2000 لکوموتیو از روسیه وارد می شود که در ادامه گفته شد یک صفر اشتباه شده و قرار است 200 لکوموتیو وارد گردد. اکنون نیز  که معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی واردات 900 را ضروری دانسته، لازم است مشخص شود طبق چه محاسباتی به عدد 900 لکوموتیو دست یافته اند؟

به گفته کارشناسان در حالی که تعداد زیادی لکوموتیو نیازمند تعمیرات هستند اصرار بر واردات لکوموتیو برای چیست؟ آیا می توان گفت واردات آن هم نان خوبی دارد و هم موجب تغییر آب و هوا و انجام سفرهای متعدد کاری می شود؟

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • همکار 0 0

    سلام. پاسخ سوال آخر مثبت است.

  • سعید قصابیان 0 0

    تعمیرات و بازسازی لکوموتیو عرق ریختن هم دارد