| کد خبر: 223114 |

رشد بهره‌وری ریلی با ایجاد مرکز جهادی پیشرفت

افتتاحیه نشست «سه‌شنبه‌های فناورانه ریلی» برای نخستین بار هفته گذشته در مرکز جهادی راه‌آهن برگزار شد.

تین نیوز

در گزارش صفحه دریایی شماره 277 هفته نامه حمل ونقل منتشر شده 3 آذر ماه 99 می خوانید: افتتاحیه نشست «سه‌شنبه‌های فناورانه ریلی» برای نخستین بار هفته گذشته در مرکز جهادی راه‌آهن برگزار شد.

این اقدام از آن جهت مهم است که می‌تواند در جهت حمایت از تولید داخل، ایجاد ارتباط بیشتر با شرکت‌های دانش‌بنیان و بررسی رویدادهای حوزه فناوری ریلی به‌منظور رشد صنعت ریلی از طریق پیوند زدن تحقیقات و پژوهش‌های علمی به عرصه عمل برگزار شده است که با توجه به نتایج محسوس آن می‌تواند در سایر ارگان‌های حمل‌ونقلی کشور نیز الگوبرداری شود.  راه‌آهن چند سالی است که می‌توان گفت در جهت رشد صنعت ریلی، اقدامات توسعه‌یافته‌تری را انجام داده است.

ایجاد یک کمیته دائمی برای مدیریت بیماری‌های واگیردار که دیروز خبر آن منتشر شد، یکی از این اقدامات، آن‌هم در شرایطی است که هنوز بسیاری از ارگان‌ها نمی‌دانند دقیقا برای کنترل کرونا چه کاری باید انجام دهند، است.

در کنار ایجاد این ظرفیت بالای رشد از طریق ایجاد سه‌شنبه‌های فناورانه، سند راهبردی فناوری‌های ریلی نیز نوشته شده است تا اهداف، چشم‌انداز و شیوه طی مسیر توسط راه‌آهن را توضیح دهد. از این منظر می‌توان گفت راه‌آهن در حال انجام فعالیت‌های علمی و عملی است که نه‌تنها منجر به افزایش درآمدهای این شرکت در شرایط تحریم و کرونا شده، بلکه می‌تواند رشد صنعت ریلی در بخش بار و مسافر را تضمین کند.

سعید رسولی در حاشیه این مراسم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما درباره مرکز جهادی راه‌آهن که سه‌شنبه‌های فناورانه ریلی در آنجا برگزار می‌شود و پیش‌ازاین نیز بخشی از سالن غذاخوری شرکت بوده است، گفت: «مرکز جهادی راه‌آهن با یک رویکرد کاملا بومی ایجاد شده است و منشأ ایجاد آن، در اقداماتی است که برای افزایش بهره‌وری در راه‌آهن انجام دادیم.» رسولی اضافه کرد: «ما باید در یک سازمان کلاسیک با قوانین سلسله مراتبی، مانند همه سازمان‌ها- که گاهی با اعمال این‌دست قوانین موجب کندی برخی از حرکت‌ها می‌شوند- مرکزی را طراحی می‌کردیم که کارهای اولویت‌دار را در آنجا انجام دهیم. مانند این مرکز در سازمان‌های توسعه‌یافته دنیا به‌عنوان مراکز توسعه کسب‌وکار وجود دارد، اما در کشور ما این اقدامات توسعه‌ای تازگی دارد.»

معاون وزیر راه‌وشهرسازی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر چشم‌انداز مرکز نیز اضافه کرد: «چشم‌انداز مرکز جهادی و سه‌شنبه‌های فناورانه برای ما بسیار روشن است. ما مستمرا مسائلمان را پیگیری می‌کنیم و به هر موضوع اولویت‌داری که برسیم اگر موضوع عامی باشد که نیاز به مشارکت بخش‌های مختلف داشته باشد، به مرکز جهادی ارجاع داده می‌دهیم و درواقع این فرایندها توسط خبرگان ریلی، دانشجویان و اساتید دانشگاه و بازنشستگان صنعت بررسی می‌شوند و از طریق این مسیر میانبر، موضوعات اولویت‌دار را به نتیجه عملی می‌رسانیم.» رسولی تصریح کرد: «این سازوکار کلی این مجموعه است و براین اساس همیشه کار و مشغله در اینجا وجود خواهد داشت و انشاءلله با استقرار سازوکارهای لازم، افزایش تجربه کاری و توسعه کار تیمی که یکی از ضعف‌های ما (مایِ جمعی و نوعی منظور هست) در اجرای کارهاست، وضعیت بهتر خواهد شد.» رسولی درباره شکل استفاده از منابع محدود مالی با توجه به شرایط تحریمی کشور نیز گفت: «هدف، افزایش بهره‌وری در راه‌آهن است و دراین‌بین به‌عنوان‌مثال، افزایش سرعت سیر قطارهای باری منجر به رشد و توسعه بازرگانی ما می‌شود.

بنابراین در حال حاضر در برنامه بودجه، هزینه تعریف‌شده برای پروژه‌های مختلف ریلی وجود دارد که با هدف افزایش بهره‌وری انجام می‌شوند. بنابراین اگرچه منابع مالی محدود است اما اگر به‌موقع از سرمایه‌گذاری‌های ایجاد شده بر پایه تحقیقات علمی استفاده نکنیم در این شرایط اتلاف منابع صورت گرفته است. درواقع بجای چشم به بودجه کشور داشتن، ما باید بیاییم اشکالات را در حوزه بهره‌برداری شناسایی و اولویت‌بندی کنیم و موانع انجام را نیز از سر راه برداریم.» این مقام مسئول در حوزه ریلی ادامه داد: «یکی از اقدامات عملی برای افزایش بهره‌وری این است که ما کارگروه‌های رفع تقلیل سرعت تشکیل داده‌ایم. چراکه این یکی از مشکلات مهم ما همین مسئله است.

فرض بفرمایید که خرابی در یک محور، تعداد زیاد تقلیل سرعت به وجود می‌آورد و تا قطار می‌آید که با حفظ سرعت حرکت کند، به دلیل مشکل پیش‌آمده، باید سرعتش را کاهش دهد. به‌عنوان‌مثال، سوزنی قبلا مشکل داشته است که این مشکل اساسی حل نشده است. این کارگروه فناورانه در مرکز جهادی کل دلایل تقلیل سرعت را بررسی و آنالیز و آسیب‌شناسی کرده و دلایلش را جز به جز احصا کرده و آنهایی که قابل‌حل هستند را در اولویت گذاشته و موانع را برطرف کرده است.» او افزود: «با این کار ما در یک دوره زمانی ۴ ماهه ۲۱ درصد تقلیل سرعت‌ها را در سطح کشور کاهش داده‌ایم. این مانند توسعه خط یا ناوگان است. بنابراین شناسایی درست مسائل و حل آنها با امکانات و سرمایه‌های موجود، موجب حفظ و حتی افزایش چشمگیر سرمایه و افزایش منابع می‌شود.»

گفتنی است که رسولی در برنامه سه‌شنبه‌های فناورانه نیز در سخنرانی خود اظهار داشت: «این برنامه با پشتوانه قدرتمند پژوهش‌های ارزشمند و با ارائه‌هایی که امروز توسط همکارانم صورت گرفت، ممکن شد.» مدیرعامل شرکت راه‌آهن ج.ا.ا افزود: «می‌شد برای هر بخش کوچک از این اقدامات بزرگ که می‌توانید از نزدیک شاهد آنها باشید، مبالغ هنگفتی هزینه شود اما با امکانات موجود امروز شاهد پیشرفت ریلی کشور از این طریق هستیم.» رسولی تأکید کرد: «امروز این اقدامات مخصوص مرکز جهادی و شرکت راه‌آهن نیست و خانواده بزرگ راه‌آهن در تلاش و کوشش هستند و اتفاقاتی را رقم زدند.

ماحصل یکی از این کوشش‌ها این است که مهرماه امسال اولین سالی در شرکت راه‌آهن بود که درآمدهای ما از هزینه‌ها پیشی گرفت و ما همه توانمان را در شناخت مسائل حوزه انسانی قرار داده‌ایم تا هرچه سریعتر به نقطه‌ای برسیم که نشاط و تعلق سازمانی که جزو برند راه‌آهن است در این فضا حاکم شود.» این مقام مسئول افزود: «با وجود مسائلی که از گذشته وضع شده و امروز ما مکلف به رعایت آنها هستیم، اما تلاش می‌کنیم این مقررات را از طریق قانون به نفع توسعه راه‌آهن حل‌وفصل بکنیم. چراکه حل مسائل راه‌آهن و رشد آن دغدغه اصلی مدیران راه‌آهن است.»

او اضافه کرد: «ما برای اولین بار امسال ضوابط بودجه‌ای ویژه برای سازمان تصویب و ابلاغ کردیم. چراکه همانطور که می‌دانیم افزایش سلامت اداری و شفافیت بیشتر در انجام امور راه‌آهن، کاهش هزینه‌های غیرضروری برای هر سازمان ارزش بالایی دارند؛ بنابراین ما خوشبختانه هزینه‌های غیرضروری را حذف کردیم تا به نقطه‌ای برسیم که همه امکانات راه‌آهن در خدمت رشد آن قرار گیرد و نه در چرخه منفی.» رسولی افزود: «تلاش می‌کنیم که وابستگی ما به بودجه دولت قطع شود چراکه ما خانواده قدرتمندی هستیم و صنعت ریلی صنعت مستعد و توانمندی است و معمولا دستمان به بودجه دولت دراز شده است.»

او اضافه کرد: «ما و همکارانمان از سال گذشته عمده وقتمان را صرف توجه به مسائل راه‌آهن معطوف داشته‌ایم و بجای اینکه کفش آهنی بپوشیم و به دنبال بودجه به مجلس و دولت رجوع کنیم تا بودجه بیشتری بگیریم و نسبت به هزینه‌کرد آن برنامه‌ریزی نکنیم، چشمانمان را به سرمایه‌های موجود در راه‌آهن بازکرده‌ایم و معتقدیم فرد ثروتمند نباید دستش جلوی بقیه دراز باشد.» او تأکید کرد: «اینها را در شرایطی می‌گوییم که صورت‌های مالیِ حسابرسی شده ما مؤید نتیجه بخشی تفکر و نگاهمان بوده است؛ آن‌هم در سال ۹۹ که سال تحریم‌ها و بروز فشارهای شدید اقتصادی بر کشور و سال کاهش درآمدهای دولت و سال کروناست.» او افزود: «تنها چهار ماه از افتتاح این مرکز می‌گذرد و افتخار می‌کنیم که میز و صندلی و تجهیزات موردنیاز را از انبار آورده‌ایم و خرج اضافی نداشته‌ایم و آنچه اینجا را جذاب کرده و این حرکت را به‌عنوان یک حرکت پیشرو مطرح کرده، همین اقدامات است.»

 امکانات و مأموریت‌های مرکز جهادی و سه‌شنبه‌های فناورانه آن

مدیر مرکز توسعه، آموزش و فناوری راه‌آهن که مرکز جهادی زیرمجموعه آن محسوب می‌شود نیز در گفتگو با خبرنگار ما گفت: «این مرکز با امکانات موجود آماده شده و ما می‌خواهیم از استعدادهای همه همکاران استفاده کنیم و فکر می‌کنم اثربخشی این شرایط می‌تواند زیاد باشد.» زهرا قیومی اضافه کرد: «به دلیل شرایط تحریمی کشور، بودجه تمام سازمان‌ها با محدودیت‌هایی مواجه شده و باید به‌منظور جلوگیری از اسراف و حفظ بیت‌المال اقداماتی را انجام می‌دادیم که بتوانیم از پتانسیل‌های همکاران به‌خوبی استفاده کنیم.» او افزود: «این مرکز در حذف بروکراسی زمانبر اداری و چابک‌سازی فرایندها ابداع شده و به یمن همکاری همکارانمان توانسته سرعت زیادی به انجام کارها دهد.»

قیومی تصریح کرد: «با استفاده از این مرکز همکاران ما می‌توانند ظرفیت و پتانسیل‌های پژوهشی خود را به‌منظور توسعه و پیشرفت ریلی کشور ارائه دهند. سپس این نوآوری‌ها پس از ارسال، دسته‌بندی می‌شوند و سپس به مرحله رویداد می‌رسند.» او اضافه کرد: «در سه‌شنبه‌های فناورانه ریلی ما می‌خواهیم از سرمایه‌های انسانی به‌خوبی بهره ببریم. چراکه عده‌ای نمی‌توانند خود را پرزنت کنند و ما این فرصت را برای آنها نیز ایجاد کرده و کارگروه‌هایی متشکل از معاونان سازمان، اعضای هیئت‌مدیره، مدیران کل، کارشناسان، نمایندگان بخش خصوصی، بازنشستگان و اساتید دانشگاه ایجاد کرده‌ایم و این افراد، به‌واسطه پروژه‌هایی که ایجاد کردیم اگر ایده‌ای دارند در سامانه‌هایی که طراحی کرده‌ایم، مطرح می‌کنند و با این سینرژی ایجاد شده، راه‌آهن را محرک توسعه پایدار کشور خواهیم کرد.»

قیومی ادامه داد: «درواقع ما فرایند رویداد تا رویش را که هر سه‌شنبه برگزار می‌شود و افراد طرح‌هایی را که قبلا ارزیابی و تکمیل شده است را ارائه می‌دهند و این ارائه‌ها در فرایند اقدام قرار می‌گیرند. ما این امکانات که حاصل از نتایج تحقیقات است را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم تا بتوانند از همه ظرفیت‌های قانونی استفاده کنند. سازمان‌های تسهیلگر در این زمینه که حدود ۴۰ عدد هستند نیز شرایطی را ایجاد می‌کنند تا ایده‌ها و افراد در پلت فرم انجام پروژه‌ها قرار گیرند و به‌این‌ترتیب رشد بیشتر صنعت ریلی رقم خواهد خورد.» مدیر مرکز توسعه، آموزش و فناوری راه‌آهن در پایان مهم‌ترین اهداف این مرکز را نیز افزایش بهره‌وری ریلی، ارتقای ایمنی و افزایش حجم بار و مسافر از طریق حمل‌ونقل عنوان کرد.

گفتنی است که مدیرعامل شرکت راه‌آهن علاوه بر اینکه در نشست سه‌شنبه‌های فناورانه ریلی حضور داشت و از نزدیک در جریان سه پژوهشی که در این مراسم توسط سه پژوهشگر دانشگاهی ارائه شد، قرار گرفت؛ ساعتی پس از پایان مراسم و خاموش شدن دوربین‌ها نیز میز به میز به پژوهشگرانی که مشغول کار بودند و یا پرسشی داشتند سر زد و وارد بحث و گفتگو با ایشان شد. جای خالی این‌گونه اقدامات، در همه سازمان‌ها، با توجه به شرایط اقتصادی کشور احساس می‌شود و لازم است که از چنین اقداماتی الگوبرداری شود. ضمن اینکه رشد صنعت ریلی در بخش بار و مسافر نیز امروزه به مهم‌ترین نیاز شهروندی برای حمل‌ونقل آسان و سریع تبدیل شده است و این اقدامات می‌تواند در تسریع اهداف نقش حیاتی داشته باشند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.