| کد خبر: 215672 |

◄ مهم‌ترین اولویت‌های اتصالات ریلی در حوزه باری کشور کدامند؟

خطوط آهنی که بنادر و چشمه های بار در جنوب کشور را به سایر نقاط در مرکز و بنادر شمالی وصل می کند، نه تنها در حوزه حمل ونقل داخلی حائز اهمیت هستند بلکه نقش مهمتر آنها در تکمیل کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب است.

تین نیوز

خطوط آهنی که بنادر و چشمه های بار در جنوب کشور را به سایر نقاط در مرکز و بنادر شمالی وصل می کند، نه تنها در حوزه حمل ونقل داخلی حائز اهمیت هستند بلکه نقش مهمتر آنها در تکمیل کریدور شمال-جنوب و شرق به غرب است. خط راه آهن زاهدان – چابهار در این میان، یکی از طولانی ترین و اقتصادی ترین محورهای ریلی در دست ساخت در کشور است که تنها بندر اقیانوسی کشور را به شبکه ریلی متصل می کند. این بزرگترین پروژه ریلی و ملی کشور در سیستان و بلوچستان با روند خوبی در حال انجام است و تا اوایل سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید. خط ریلی شیراز – بوشهر نیز یک طرح بزرگ است که جنوب را به شمال کشور متصل می کند.

یکی دیگر از طرح های توسعه شبکه حمل ونقل ریلی کشور پروژه راه آهن دوخطه میانه- بستان آباد- تبریز است که نقش بسیار اساسی در اتصال کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب می تواند ایفا کند. راه آهن میانه-اردبیل نیز در اتصال به خط ریلی فوق، اهمیت فوق العاده ای برای اقتصاد حمل ونقل دارد. راه آهن قزوین-رشت در ادامه دو خطوط ریلی فوق در اتصال به مرکز و پایتخت کشور نقش اساسی ایفا می کند.

 

بیشتر بخوانید:

پنج اولویت ریلی کشور در چارچوب اقتصاد مقاومتی

 

 توسعه قطارهای پرسرعت در ایران و موانع پیش رو

 

خط آهن یزد- اقلید، و خط آهن خواف- هرات نیز تکمیل کننده هردو کریدور یاد شده در مرکز کشور می توانند باشند. اتصال راه آهن آستارا به راه آهن رشت – انزلی نیز دیگر پروژه ریلی مهمی است که به لحاظ اهمیت می توان آن را پس از خط آهن چابهار-زاهدان، مهمترین پروژه ریلی کشور و حلقه اتصال بنادر جنوبی بویژه چابهار بعنوان تنها بندر اقیانوسی کشور عنوان کرد. وعده داده شده که پروژه های ریلی فوق به طول 1660 کیلومتر، تا پایان 1400 تکمیل شوند که درصورت اجرای زمانمند آنها، اقتصاد حمل ونقل در حوزه باری پیشرفت چشمگیری خواهد یافت. شرکت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها به عنوان مجری این طرح ها قرار است تا پایان دولت حداقل 620 کیلومتر از این خطوط ریلی را با همکاری سازمان برنامه و بودجه افتتاح و به بهره برداری برساند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 3 0

    احسنت.اگر حضور در کوریدور های بین المللی رو لازم میدونیم، مهمترین پروژه همین چابهار- زاهدان هست و سپس رشت آستارا.با این دو، حلقه ریلی کوریدور شمال جنوب در داخل ایران کامل میشه. زاهدان - چانهار باضافه خواف هرات برای تکمیل حلقه ارتباط هند-ایران-افغانستان – آسیای میانه واجب هستند.برای حضور در کوریدورهای بین المللی و با توجه به محدودیت شدید منایع،همین سه پروژه رو بچسبید.بقیه باندازه این سه اهمیت ندارند.

  • حامد 1 0

    مهمترین اولویت؛ ساخت راه آهن شلمچه-بصره است که ایران را به دومین شریک تجاری خود یعنی عراق وصل می کند.

  • مهرداد فرشیدی 1 0

    شاید در تصور بسیاری از کارشناسان حمل و نقل نباشد ولی خط ریلی آنتنی میانه به اردبیل در اتصال شبکه ریلی ایران به آذزبایجان در مسیر کریدور جنوب به شمال بسیار حائز اهمیت است چون از طریق مرز نمین که فاصله اش با اردبیل حدود 50 کیلومتر استٰٰٔ امکان اتصال به شبکه ریلی کشور آذربایجان وجود دارد و خط ریلی همسایه شمالی مان در سراسر کرزهای شمالی ایران گسترده است

  • ناشناس 0 0

    سلام الویت کشورخطوط ترانزیت بعلت نیازشدید کشوربه ارزخارجی این ارزمیتواند جهت تکمیل خطوط داخلی استفاده کرد
    چابهاربه ترکیه وعراق وافغانستان وچهارکشورعربی مزیت بعلت امکان پهلوگیری کشتی های بزرگ و۲۰درصدکرایه کمترو۱۲روزتر رسیدن کشتی تابندربصره