| کد خبر: 212015 |

◄ واگذاری تراورس به راه‌آهن؛ تایید وجود ساختار غلط در خصوصی‌سازی

این‌که خروجی خصوصی‌سازی در موارد متعدد به تعطیلی واحد تولیدی، بیکاری کارگران، تعدیل نیرو و کاهش تولید، تجمع و بحران‌های مالی و اجتماعی تبدیل می‌شود یعنی مسیر خصوصی‌سازی و روند آن نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

تین نیوز

به دنبال اعلام سازمان خصوصی سازی، مبنی بر واگذاری مدیریت شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی (تراورس) به شرکت راه آهن، یک کارشناس حمل و نقل این پرسش را مطرح کرد که چرا خصوصی‌سازی در ایران در عمل موفق نبوده است.

به گزارش تین نیوز، محمد علی طباطبایی افزود: چرا به جای آن‌که حاصل خصوصی سازی بهبـود کارایـی، ارتقـای بهره‌وری، رشد و شکوفایی اقتصادی باشد، در موارد متعددی با به بار آوردن نتایجی عکس بــه مشکلات عدیده شرکت‌های خصوصی سازی نیــز افزوده است؟

بیشتر بخوانید: تراورس دوباره به راه آهن بازگشت

این کارشناس حوزه حمل ونقل و لجستیک عنوان کرد: در سال‌های اخیر تجربه خصوصی‌سازی در شرکت‌هایی مانند نیشکر هفت‌تپه، آلومینیوم المهدی، ماشین‌سازی تبریز، آذرآب، هپکو، ماشین‌سازی و ...بازرگانی پتروشیمی نه تنها موفق نبوده بلکه تبدیل به بحرانی شده که ضربه‌های مهلک بر جامعه، اقتصاد و امنیت ملی وارد ساخته است.

او گفت: این‌که خروجی خصوصی‌سازی در موارد متعدد به تعطیلی واحد تولیدی، بیکاری کارگران، تعدیل نیرو و کاهش تولید، تجمع و بحران‌های مالی و اجتماعی تبدیل می‌شود یعنی مسیر خصوصی‌سازی و روند آن نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.

به گزارش تین نیوز، طباطبایی تاکید کرد: چرایی شکست بخشی از پروژه‌های خصوصی‌سازی در ایران و آسیب‌شناسی را باید در ساختارهای غلط، قانونی در خصوصی‌سازی جستجو کرد.

وی افزود: واگذاری‌های رانتی و بدون ضابطه، قوانین پر حجم و مبهم، خصوصی‌سازی با رویه‌های غیر شفاف، پیگیری سیاست رفع تکلیف و فرار از مسئولیت، کسب درآمد از طریق فروش اموال توسط دولت، عدم بررسی اهلیت و صلاحیت خریدار، نبود شفافیت در عملکرد اقتصادی بنگاه‌ها و فعالیت شرکت‌های شبه ‌دولتی، خصوصی‌سازی براساس استراتژی مالی ضعیف و... از مهم‌ترین دلایلی است که باید مورد نقد و تحلیل قرار گیرد.

به گزارش تین نیوز، به تازگی اعلام شد به دنبال پیشنهاد شرکت راه آهن مبنی بر واگذاری شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی به راه‌آهن (تراورس)، سازمان خصوصی سازی نیز با این پیشنهاد موافقت کرد.

در نامه این سازمان به مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمده است: «با عنایت به اینکه قرارداد واگذاری ۹۵ درصد از سهام شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) به شرکت آهن و فولاد لوشان توسط این سازمان فسخ شده است، لذا مقتضی است دستور فرمایند با توجه به اعلام فسخ یاد شده نسبت به تحویل و اداره شرکت تراورس مطابق قوانین و مقررات مربوطه اقدام لازم فراهم گردد.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مجید فرهنگی 1 0

    تجمیع بهترین راهگشا برای دوباره زیستن ماست. خداقوت

  • محمد رضایی 1 0

    من به عنوان یک نیروی تراورس میخوام بگم که واگذاری شرکت تراورس به بخش خصوصی جز تعطیلی کارخانجات
    تولید تراورس،و نابود کردن کارگران خط و ابنیه کار دیگری نکرد،تنها راه اینه که نگهداری در بدنه راه آهن باقی بمونه،چون مستقیما با جان مردم سر و کار دارن،باید باخیالی آسوده وظایفشون رو تنجام بدن
    نه اینکه به خاطر حقوقهای عقب افتاده،بیمه هایی که سه سال پرداخت نشده،بیمه تکمیلی که هیجده میلیارد از نیرو ها کسر شده ولی به بیمه نداده، به حق البسه ای
    که سه ساله پرداخت نشده و ...
    حالاچطور باید توقع داشت تو این
    بخش خصوصی کارگر بتونه بادخیال راحت کارش رو انجام بده

  • محمد 0 0

    بله

  • ahadelmi 0 0

    سلام.مسولان محترم راه آهن .چی میشه کمی هم به وضعیت کارکانجات هم رسیدگی بکنین بخدا خیلی زجر آور است