| کد خبر: 201096 |

کاربردی شدن نانوافزودنی‌ برای قطارها

نانو سیال‌ها از پراکنده شدن ذرات نانویی در یک سیال پایه بوجود می‌آیند و به واسطه این ذرات، ضریب انتقال حرارت سیال پایه به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در مصرف انرژی صرفه‌جویی به عمل خواهد آمد.

تین نیوز

افزودنی خنک‌کننده آب رادیاتور تولیدشده در یکی از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به منظور خنک‌سازی تجهیزات در 2 نیروگاه و همچنین در قطارهای یکی از شرکت‌ها به بهره‌برداری رسید و این محققان درصدد تولید نانو پوشش‌های خنک کننده برای پالایشگاه‌ها هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید کننده انحصاری نانو سیال پوششی بهبود دهنده انتقال حرارت در بویلرها، مبدل‌های حرارتی، کوره‌ها و پکیج‌های آب شیرین‌کن و به طور کلی سیستم‌های انتقال حرارت است. این نانوسیال افزایش‎دهنده راندمان انتقال حرارت، نسل جدیدی از فناوری است که به دلیل افزایش ضریب انتقال حرارت در سیستم‌های تبدیل انرژی منجر به افزایش راندمان انتقال حرارت می‌شود و نقش بسزایی در افزایش راندمان تولید محصول نهایی و کاهش مصرف انرژی دارد.

همچنین با توجه به ساختار مواد و بالا بودن اکتیواسیون سطح، نانو سیال پوششی تولید شده کاهش رسوب و خوردگی را در پی دارد و این امر باعث افزایش عمر تجهیزات و کاهش تعداد تعمیرات دوره‌ای می‌شود. 

امروزه با توجه به نیاز به کاهش ابعاد سیستم‌های انتقال حرارت در وسایل نقلیه از یک طرف و همچنین نیاز به افزایش نرخ انتقال حرارت از طرف دیگر، سیستم‌های انتقال حرارت با راندمان بالا مورد توجه ویژه‌ای قرار دارند. ضریب هدایت حرارتی پایین سیالات رایج انتقال حرارت مانند آب در مقایسه با فلزات، مانع اصلی در کوچک‌سازی مبدل‌های حرارتی است و برای رسیدن به این هدف، دو رویکرد افزایش سطح موثر مبدل‌ها و همچنین افزایش ضریب هدایت حرارتی سیال در نظر گرفته شده‌اند.

نانو سیال‌ها از پراکنده شدن ذرات نانویی در یک سیال پایه بوجود می‌آیند و به واسطه این ذرات، ضریب انتقال حرارت سیال پایه به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در مصرف انرژی صرفه‌جویی به عمل خواهد آمد. تحقیقات نشان می‌دهد که میزان افزایش انتقال نانو سیال‌ها، به پارامترهای متفاوتی از قبیل درصد افزودن نانوذرات، جنس آن‌ها، ابعاد ذرات نانویی بستگی دارد.

افزودنی خنک‌کننده آب رادیاتور (کولانت DZ) تولید شده در این شرکت موجب بهبود عملکرد سامانه‌های نیروگاهی و قطارها شده است. این نانوسیال تاکنون در نیروگاه‌های طرشت تهران و کهنوج برای خنک کردن تجهیزات تولید برق و همچنین قطارهای شرکت رجا برای خنک کردن موتورهای دیزل لوکوموتیو مورد استفاده قرار گرفته است.

در این محصول از نانوذرات مس و نقره استفاده شده است. این نانوسیال به صورت افزودنی به آب افزوده می‌شود که موجب افزایش انتقال حرارت در سامانه‌ها می‌شود.

در فصل‌های گرم سال به دلیل بالا رفتن دمای هوا، سیستم‌های نیروگاهی داغ می‌شوند؛ از این رو باید میزان تولید برق را چند مگاوات کاهش داد تا دمای دستگاه‌ها از حد مشخصی بالاتر نروند. استفاده از این نانو سیال موجب شده تا بتوان بدون کاهش تولید برق، دمای تجهیزات را در حد بهینه تثبیت کرد. نتایج نشان داده که این نانوسیال‌ها ۴ برابر هزینه خود، ارزش در فرآیند ایجاد می‌کنند.

با توجه به این که نانوسیال‌ها تنها در سیکل‌های بسته کار می‌کنند و قابلیت استفاده در سیکل‌های باز را ندارند؛ از این رو این محققان به سراغ فناوری دیگری رفتند و در حال حاضر از نانوپوشش برای بهبود انتقال حرارت استفاده می‌کنند. این نانوپوشش‌ها به شدت موردتوجه پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های کشور قرار گرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.