مدیرعامل شرکت احیا ریل ایرانیان:
◄ هدف؛ کسب سهم ۵۰ درصدی حمل ریلی مواد معدنی
سرمایهگذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی در ایستگاه راهآهن سنگان بهعنوان قطب حمل بار محصولات معدنی کشور زمینه افزایش سهم حملونقل ریلی را از مجموع حمل بار کشور فراهم خواهد آورد. درواقع عدم توسعه زیرساختهای ریلی همگام با گسترش روزافزون محصولات معدنی بهویژه زنجیره تولید فولاد، حملونقل جادهای را به تنها گزینه معدنکاران برای حمل محصولات مبدل کرده است؛ موضوعی که به اعتقاد کارشناسان علاوه بر افزایش هزینههای تولید زمینه کاهش رقابتپذیری در بازارهای جهانی را نیز برای تولیدکنندگان به همراه داشته است.
سرمایهگذاری ۱۵۰ میلیارد تومانی در ایستگاه راهآهن سنگان بهعنوان قطب حمل بار محصولات معدنی کشور زمینه افزایش سهم حملونقل ریلی را از مجموع حمل بار کشور فراهم خواهد آورد. درواقع عدم توسعه زیرساختهای ریلی همگام با گسترش روزافزون محصولات معدنی بهویژه زنجیره تولید فولاد، حملونقل جادهای را به تنها گزینه معدنکاران برای حمل محصولات مبدل کرده است؛ موضوعی که به اعتقاد کارشناسان علاوه بر افزایش هزینههای تولید زمینه کاهش رقابتپذیری در بازارهای جهانی را نیز برای تولیدکنندگان به همراه داشته است.
البته در چند سال اخیر ایجاد شرکتهای حملونقلی و تمرکز بر توسعه زیرساختهای ریلی باعث شده تا در برخی از مناطق شاهد احداث خطوط ریلی و انتقال بخشی از حجم بار جادهای به سمت ریلی باشیم که به نظر میرسد با وجود حجم بالای سرمایهگذاریهای صورتگرفته از سوی بخش خصوصی، عدم توجه و حمایت دولت بر تقویت و افزایش زیرساختهای ریلی همچنان هزینههای حملونقلی پاشنه آشیلی برای تولیدکنندگان در بازارهای جهانی خواهد بود.
مرتضی رجبی، مدیرعامل شرکت احیاء ریل ایرانیان، در گفتگو با هفتهنامه «حملونقل» در تشریح تاریخچه و اقدامات این شرکت اظهار داشت: «شرکت احیاء ریل ایرانیان در سال ۹۵ بهعنوان یکی از زیرمجموعههای هلدینگ احیاء سپاهان که بزرگترین شرکتهای تولیدکننده سنگآهن و زغالسنگ را در اختیار دارد تأسیس شد و در فاز نخست با هدف افزایش سهم حملونقل ریلی فعالیت در منطقه سنگان بهعنوان مرکز قطب بار ریلی کشور و نقلوانتقال محصولات سنگآهن را در اولویت برنامههای خود قرار داده است.»
او در ادامه با عنوان اینکه سالانه در منطقه سنگان بالغ بر ۱۷ میلیون تن بار منتقل میشود که از میزان حدود ۵ میلیون تن آن را تولیدات شرکت احیاء سپاهان تشکیل میدهند، گفت: «با توجه به اهداف شرکت در افزایش سهم حمل بار از طریق خطوط ریلی در سال گذشته بالغبر ۳.۸ میلیون تن سنگآهن از طریق حملونقل ریلی این شرکت صورت گرفته که حدود ۳۵ درصد از مجموع کل بار منطقه و همچنین سهم ۱۰ درصدی از مجموع بار کشور را شامل شده و در سال جاری برای افزایش سهم منطقه به ۵۰ درصد برنامهریزی شده است.»
او در این راستا به انعقاد قرارداد با شرکتهای حملونقلی برای افزایش ظرفیت ناوگان حمل و بار اشاره کرد و افزود: «شرکت احیاء ریل ایرانیان تنها مجموعهای است که با استفاده از ظرفیتهای ایجادشده دغدغه خود را تنها بر حمل بار متمرکز کرده و در این راستا برای حمل انواع بار بهصورت تلفیقی از واگنهای لبهبلند و لبهکوتاه بهرهگیری میکند و توانسته فعالیتهای خود را مناطق زرند، کرمان و سنگان توسعه دهد.»
رجبی همچنین از حمل تخصصی محصولات زنجیره فولاد خبر داد و گفت: «با وجود حمل آسان سنگآهن دانهبندی شده و فراهمکردن شرایط حمل کنسانتره و گندله، اما حمل آهن اسفنجی بهواسطه مشکلات زمانبندی و همچنین امکان خودسوزی محصول از مشکلات بالایی برخوردار بوده که این شرکت برای نخستین بار با بهرهگیری از واگنهای فلهبر نسبت به حمل آهن اسفنجی اقدام کرده که علاوه بر رفع مخاطرات ناشی از زمان حمل طولانی زمینه کاهش هزینهها را نیز فراهم آورده است.»
مدیرعامل شرکت احیا ریل ایرانیان رقابت محدود شرکتهای حملونقل ریلی را عمده ضعفهای این حوزه دانست و تأکید کرد: «متأسفانه رقابت شرکتهای ریلی به سهم ۱۰ درصدی این بخش از مجموع بار کشور محدود میشود؛ این در حالی است که باید رقابتها به سمت افزایش سهم ریلی از حمل ۹۰ درصدی حمل بار جادهای کشور متمرکز شود. موضوعی که در اهداف این مجموعه هدفگذاری شده و توانسته در سال گذشته برای نخستین بار نسبت به رکورد حمل در شرکت فولاد هرمزگان و همچنین شرکت سنگآهن احیاء سپاهان اقدام کند.»
این فعال حوزه حملونقل ریلی با عنوان اینکه ایستگاه سنگان مرکز خط صادراتی است گفت: «ایستگاه سنگان که در امتداد خط ریلی تربت–بندرعباس قرار داد درواقع خط صادراتی است که برای احداث خطی به سمت افغانستان برنامهریزیشده و به نظر میرسد تا سال آینده خطوط طرف ایران تکمیل و آماده بهرهبرداری شود. این خطوط از موقعیت استراتژیک بالایی در حمل محصولات صادراتی به این کشور برخوردار خواهد بود.»
او همچنین از احداث خط ۸ کیلومتری از محل معدن احیا سپاهان به سمت ایستگاه سنگان خبر داد و گفت: «بهواسطه کاهش هزینههای حملونقلی و تسهیل دسترسی معادن و شرکتها به ایستگاهها شرکت راهآهن برنامهریزی جامعی را تدوین کرده تا با انعقاد قراردادی امکان احداث خطوط ریلی از محل شرکت و معادن به سمت ایستگاه فراهم شود. در این راستا شرکت احیاء ریل نیز با احداث خط ۸ کیلومتری علاوه بر کاهش هزینهها با حداقل حمل ترکیبی زمینه تسریع و افزایش حمل بار را برای مجموعه احیاء سپاهان فراهم آورده است.»
رجبی با عنوان اینکه تاکنون بالغبر ۵ میلیارد تومان برای زیرساختهای ایستگاه سنگان هزینه شده است، گفت: «با سرمایهگذاری بیش از ۵ میلیارد تومانی روزانه ۱۲ هزار تن بار از ایستگاه سنگان حمل میشود که با توجه به وجود ۱۷ خط ریلی و افزایش حجم تولید و بار در منطقه نسبت به انعقاد قرار ۱۵۰ میلیارد تومانی با شرکت راهآهن برای توسعه ایستگاه سنگان اقدام کرده که علاوه بر افزایش ظرفیتهای حمل بار امکان بهرهبرداری تخصصی ۱۰ ساله را نیز برای مجموعه به همراه خواهد داشت.»
او بر الزام تغییر رویکرد معادن و شرکتهای صنعتی برای انتقال بار از طریق خطوط ریلی تأکید کرد و گفت: «با توجه به افزایش هزینههای حملونقل جادهای که در برخی از مواقع بهویژه در تابستان بهواسطه افزایش تولیدات کشاورزی و الزام حمل از طریق جادهای به اوج خود میرسد تمرکز و سرمایهگذاری فعالان حوزههای معدن و فولاد در زیرساختهای ریلی بهعنوان سرمایهگذاری طولانیمدت گریزناپذیر است.»
رجبی در پاسخ به رویکرد شرکت در حملونقل مسافر گفت: «حمل مسافر با بار کاملا متفاوت بوده و بهواسطه تخصصیبودن حملونقل بار امکان تلفیق وجود ندارد؛ بهطوریکه در برخی از شرکتهای بزرگ که در هر دو طیف حمل فعالیت داشتهاند شاهد جداسازی در قالب شرکتهای حملونقلی مجزا هستیم.»
مدیرعامل شرکت احیاءل ریل ایرانیان در خصوص میزان اشتغال صورتگرفته گفت: «تاکنون بالغبر ۴۰ نفر اشتغال مستقیم و حدود ۴۰۰ نفر اشتغال غیرمستقیم صورت گرفته که با توجه به سرمایهگذاری خرید ۳۰۰ واگن باری از محصولات داخلی به همراه در ایستگاه سنگان که درمجموع سرمایهگذاری ۳۰۰ میلیارد تومان را برای شرکت خواهد داشت اشغال مستقیم به بیش از ۷۰ نفر افزایش خواهد یافت.»
در خصوص خرید ریلی داخلی با توجه با اجرایی نشدن تولید داخلی و ورود به بازار عمدهی خریدها از منابع خارجی بوده و در صورت ضروری بودن پروژه از ریلهای خریداری شده شرکت راهآهن در سالهای قبل تأمین گردیده است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.