| کد خبر: 172008 |

◄ ریل و جاده مکمل‌اند

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای از رشد 41‌درصدی حجم بار و 102‌درصدی ناوگان خبر داد.

تین نیوز

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای از رشد 41‌درصدی حجم بار  و 102‌درصدی ناوگان خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، غلامحسین دغاغله گفت: متولی حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور باید تشخیص دهد که چه ناوگانی با چه ظرفیتی برای بخش مناسب است.

او در ادامه گفت:  در این زمینه از وزارت راه و شهرسازی هیچ نظری اخذ نمی‌شود که در این زمینه ورود کرده‌ایم تا از ورود ناوگانی با ظرفیت حمل تناژ پایین با برند‌های متفرقه جلوگیری شود.

دغاغله تاکید کرد: حمل‌ونقل چند وجهی یا ترکیبی نیازی به انتقال از جاده به ریل ندارد و مکمل یکیدیگر هستند تا بهره‌وری افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: در  دو سال گذشته راننده‌ای که  در ماه چهار سرویس حمل می‌کرد امروزه در ماه به یک تا دو سرویس کاهش پیدا کرده‌است اما هزینه‌های ناوگان و زندگی راننده یا مالک چند برابر شده است.

دغاغله گفت: وجود شرکت‌های حمل ونقل چندوجهی و ترکیبی لازم و ضروری و وجود این شرکت‌ها نقش موثری ایفا خواهد کرد.

او گفت: افزایش سهم بار در حمل ونقل ریلی یک خواسته ملی است انتقال بار از جاده به ریل یک شرایط ایده‌آل محسوب می‌شود اما باید توجه داشت که نمی‌توان به شکل دستوری صاحبان کالا را به حمل بار از طریق ریل مجبور کرد بلکه باید آن‌ها از طریق مشوق‌ها هم‌چون دصدور بارنامه سراسری به این رویه ترغیب شوند.

مهدی صفری‌مقدم مدیرکل دفتر طرح جامع و مدل‌های حمل و نقل معاونت حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی  نیز گفت: در گام دوم نیازمند مدل‌های برنامه‌ریزی هستیم که حد مطلوب در هر بخش مشخص شود.

او افزود: در اولین گام برنامه‌ریزی کلان برای لجستیک کشور با همکاری دانشگاه‌ها بر اساس مدل ریاضی طراحی شده است تا به حالت بهینه در حمل‌ونقل دست یابیم و کم‌ترین  هزینه لجستیک کالا در مورد بارهای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی به کشور تحمیل شود.

مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفت: در مسیر‌های بالای ۳۰۰ کیلومتر حمل بارهای کلان باید با ریل و کم‌تر از آن در قالب خورده بار‌ها و جنرال کارگو‌ها با شق جاده‌ای حمل می‌شود.

سید مرتضی علی احمدی مدیرکل بازرگانی و بازاریابی شرکت راه‌آهن نیز گفت: ایران دارای ۵۰‌میلیون تن بار ریل‌پسند است که در صورت اضافه شدن این مقدار بار به ظرفیت حمل ریلی در مجموع راه‌آهن ۱۰۰ میلیون تن بار جابه‌جا می‌کند و سهم ریلی در مجموع حمل بار در کشور به ۲۵‌درصد می‌رسد.

وی افزود:  از سال ۹۲ تا ۹۶ حمل و نقل ریلی ۱۵‌درصد رشد داشته است.

علی احمدی افزود: عدم اتصال در مبدا و مقصد باعث غیررقابتی بودن حمل کالا بین جاده و ریل است و حمل جاده‌ای برای صاحب کالا جذاب‌تر است.

او تاکید کرد : توازن بین جاده و ریل رضایت مصرف کننده نهایی را در بر خواهد داشت.

میزگرد هم‌اندیشی حمل ونقل چندوجهی با حضور مدیران کل حمل ونقل کالا، بازرگانی، لجستیک و حمل ونقل چندوجهی سازمان‌ها و دستگاه‌های تابعه وزارت راه و شهرازی با هدف بررسی چالش‌های عدم شکل‌گیری حمل ونقل چندوجهی و انتقال بار از جاده به ریل در شرکت راه‌آهن برگزار شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.