| کد خبر: 164581 |

◄ دلیل بهره‌وری پایین واگن‌های لبه‌کوتاه چیست؟

مهم‌ترین دلیل پایین بودن بهره‌وری در واگن‌های لبه‌کوتاه در کشور، تعدد شرکت‌های ریلی صاحب واگن بدون هماهنگی جامع است. به همین دلیل هم هست که گاهی در یک مبدا بارگیری با کمبود واگن خالی یک شرکت جهت بارگیری محموله مواجه هستیم.

تین نیوز

واگن های لبه کوتاه یکی از انواع واگن های لبه دار است که ارتفاع دیواره های جانبی آن مساوی یا کمتر از ۳۶ اینچ ( ۹۲سانتی متر) است. این واگن ها به دلیل ارتفاع کم لبه هایشان برای حمل مواد کم حجم که با واگن های لبه بلند حمل می شود مناسب نیستند و مورد استفاده آنها بیشتر بارهایی است که ابعاد هندسی آنها بزرگ است.

به گزارش تین نیوز، بارهایی نظیر کویل های فولادی یا آلومینیومی، برخی ماشین آلات صنعتی، انواع کامیون ها، کانتینر ورقه های فلزی و… موارد قابل حمل با این واگن ها است. ضمن اینکه برخی از انواع این واگن ها مجهز به نرده های فولادی بلندتر از دیواره های جانبی اطراف خود هستند که آنها را برای حمل بارهایی مثل انواع لوله، الوار و دیگر محموله هایی که نیاز به جلوگیری از حرکت آنها به اطراف است، مناسب می کند.

در حال حاضر واگن های لبه کوتاه آلمانی، مجاری، رومانی، ایرانی و اکراینی در راه آهن ایران استفاده می شود که با وجود 10 شرکت فعال در زمینه واگن های لبه کوتاه مانند: آسیا سیر ارس، ریل سیر کوثر، آهن ریل کاران، حمل ونقل ترکیبی کشتیرانی، ترکیب حمل ونقل، سایپا لجستیک، حمل ونقل بین المللی بیکران قشم، سمندریل، بهتاش سپاهان، فولادریل جنوب، بهره وری در این بخش از صنعت ریلی پایین است.

سید مصطفی داودی مدیرعامل راه آهن یزد مهم ترین دلیل پایین بودن بهره وری در این بخش را در کشور، تعدد شرکت های ریلی صاحب واگن بدون هماهنگی جامع دانست و افزود: به همین دلیل است که گاها در یک مبدا بارگیری با کمبود واگن خالی یک شرکت جهت بارگیری محموله مواجه هستیم.

داودی1

داودی ادامه داد: این در حالی است که از همان نوع واگن در همان محل، واگن خالی وجود دارد و به دلیل اینکه متعلق به شرکت دیگری است بارگیری صورت نمی گیرد و این خود از دلایل مهم کاهش بهره وری این نوع واگن ها است.

این فعال صنعت ریلی ابراز امیدواری کرد که با تخصص و تجربه ای که در فعالان این بخش ریلی سراغ دارد شاهد حل واگن در همه حوزه ها از طریق به اشتراک گذاشتن واگن ها باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 1

    سلام. این مشکل آنطور که جناب مدیر کل محترم راه آهن یزد تشریح کرده اند نمیتواند منحصر به واگن های لبه کوتاه باشد و گریبان گیر دیگر انواع واگن و بار گیری مرتبط با محموله های آنها هم میشود.

  • سعید قصابیان 0 1

    ادامه . ضمنا ایشان مستحضر هستند که در راه آهن سالها بر روی نرم افزاری کار و هزینه شد بنام سیستم مکانیزه ی سیر و حرکت که قرار بود به کار بهبود و تسریع گراف بیاید و مدیریت کند واگنها را در شبکه. اگر این سیستم امروز نمیتواند واگنهای متعلق به شرکت های متنوع را مدیریت کند نشان میدهد که به روز نیست و نیازمند ارتقاء است. بدیهی است مدیریت و بخش انفورماتیک راه آهن با کارشناسان ورزیده میتوانند این نقیصه را بسرعت مرتفع کنند.
    اگر مشکل آنچنان که ایشان تشریح کرده اند حاد است فوت وقت جایز نیست.