| کد خبر: 161975 |

عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی ایران

◄ ریل ملی تولید داخل استانداردهای لازم را ندارد

کشور ما در هند خط اعتباری باز کرده و ریل را از آن کشور می‌خواهد وارد کند. ما محصولات ریلی را از هند، روسیه و چین وارد می‌کنیم. طبیعتاً این ریل ها استانداردهای ما را پاس می کنند که وارد ایران می شوند اما این دلیلی بر این ادعا نیست که این تولیدات الزاماً از نظر کیفی به سطح تولیدات اروپایی برسند.

تین نیوز

درباره تولید ریل ملی در طول هفته های گذشته، گفت وگو هایی را با یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس و همچنین معاون بازاریابی مجموعه ذوب آهن ارائه داده ایم که این اظهار نظرها در جهاتی مخالف یکدیگر بوده است.

به گزارش تین نیوز،  محمدنبی جوانمردی، عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ایران نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: طبق گزارش های مرکز پژوهش های مجلس، راه آهن برای تغییر و بهسازی خطوط ریلی خود، شرکت زیرساخت برای ساخت خطوط جدید و شرکت مترو برای توسعه قطارهای شهری به بیش از 100 هزار تن ریل نیاز دارد.

محمدنبی جوانمردی اضافه کرد: تعهداتی که ذوب آهن اصفهان در تفاهم با راه آهن داده هم نشان می دهد که به حجم بالایی از تولیدات ریل نیاز است و در حال حاضر فقط یک سوم از نیاز کشور به ریل تأمین شده است.

جوانمردی با بیان اینکه در چندوقت اخیر نیاز کشور به تولید ریل، 75 هزارتن عنوان شده است اما در این آمار نیاز به ریل در بخش شهری دیده نشده است، گفت: این نیاز در حدود 40 هزار تن است و این میزان نیاز، مؤید این نکته است که کشور خیلی بیشتر از رقم اعلام شده به تولید ریل نیاز دارد. ضمن اینکه حداقل 10 شهر کشور برای توسعه حمل ونقل ریلی به ریل نیاز دارند و این نیاز در آمارهای موجود برآورده نشده است.

جوانمردی

مهم ترین دلیل کندیِ تولید ریل

عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی ایران همچنین مهم ترین دلیل کندیِ تولید ریل را عدم تأمین مالی برای شروع تولید عنوان کرد و ادامه داد: ضمن اینکه از این نکته نیز نباید غافل بود که برای ساخت ریل به تکنولوژی خاصی نیاز است. درواقع ترکیبات آلیاژ مخصوصی که در تولید ریل به کار می رود، ضدسایش است و باید در طولانی مدت زیر بار قطار به آن سنگینی، دوام بیاورد.

جوانمردی افزود: تا الان این تکنولوژی به کشور وارد نشده است چون سرمایه گذاری خاصی در این صنعت صورت نپذیرفته است. هرچند ادعاها در زمینه تولید ریل در داخل زیاد بوده اما وقتی که تولیدکنندگان ریل ملی ساخته اند و تحویل راه آهن داده اند، تحت آزمایش های مختلف، کیفیت لازم را نداشته اند.

این کارشناس صنعت ریلی درباره ادعای تولید ریل ملی نیز گفت: برخی از تولیدکنندگان هم می گویند می توانند شمش مخصوص تولید ریل را از خارج بیاورند و در کارخانه های تولید ریل داخلی فرم دهند و ریل تولید کنند اما هیچ کدام از این ادعاها هنوز عملیاتی نشده است.

محمدنبی جوانمردی در ادامه عنوان کرد: تولید داخلی ریل تا الان رتبه خیلی بالایی نداشته است و بیش تر برای معادن از آن استفاده می شود؛ برای این کاربرد سطح کیفی موجود مشکلی ندارند اما در کل کیفیت ریل های تولیدی باید در سطح استاندارد UIC60 باشد و سپس زیر واگن قرار گیرند که این مورد تا الان تولید نشده است.

به نظر بنده امکان تولید ریل برای ذوب آهن با سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی ممکن است. ما نیز امیدواریم که بتوانند این کار را انجام دهند.

عضو کمیته ریلی اتاق بازرگانی ایران درباره سفارش ساخت ریل به کشورهای آسیایی نیز گفت: از این نکته نیز نباید غافل بود که در حال حاضر این نوع تولیدات، برای کشورهای اروپایی دیگر صرفه اقتصادی  ندارد و آنها تولیدات ریل را به کشورهای آسیایی نظیر ترکیه، هند و چین انتقال داده اند. در این شرایط کشوری مثل ما از هند خط اعتباری باز کرده و ریل وارد می کند. ما محصولات ریلی را از هند، روسیه و چین وارد می کنیم. طبیعتاً این ریل ها استانداردهای ما را پاس می کنند که وارد می شوند اما این دلیلی بر این ادعا نیست که این تولیدات الزاماً از نظر کیفی به سطح تولیدات اروپایی برسند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.