| کد خبر: 160807 |

◄ توجه به بهره وری برابر با ترغیب شرکت های ریلی به سرمایه گذاری

باید بر روی این بخش برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد. اگر حرکت ما بر اساس برنامه ریزی مشخص باشد و اگر بتوانیم تعداد مسیر رفت وبرگشت ریلی را افزایش دهیم و یا به دیگر شیوه ها می توان بهره وری را در بخش مسافری و باری افزایش داد.

تین نیوز

استفاده از حمل ونقل ریلی، به جای حمل بار و مسافر از طریق حمل ونقل جاده ای از دیدگاه منافع ملی سوددهی بیشتری را در درازمدت به همراه خواهد داشت.

به گزارش تین نیوز، این نوع حمل ونقل با کاهش مصرف انرژی، کاهش تلفات انسانی و امکان حمل در حجم انبوه در قاطبه کشورهای پیشرفته دنیا خدمت بزرگی در انتقال بار و مسافر داشته است. معنی ضمنی این جمله این است که کشورهای توسعه یافته با افزایش بهره وری در شبکه ریلی با امکان سفر در سرعت بالا و صرف هزینه کمتر توانسته اند مردم را به استفاده از صنعت ریلی ترغیب کنند.

در کشور ما اما سهم حمل ونقل ریلی از مجموع حمل بار کشور، حدود ۸درصد حمل ونقل جاده ای است. در حالی که اکنون سهم حمل ونقل ریلی باری در چین حدود ۵۳درصد، امریکا و استرالیا حدود ۴۰درصد و روسیه و اتحادیه اروپا حدود ۱۵درصد است. حمل ونقل مسافری ریلی نیز در همه آنها به طور میانگین حدود 85الی 90درصد مجموع سفر درون شهری و 50درصد سفر برون شهری را به خود اختصاص داده است. طبق این آمار، اکنون بهره وری خط ریلی در اروپا حدود ۲/۵برابر ایران، آمریکا و هند ۳برابر، روسیه ۵برابر و چین ۸برابر است.

محسن سعیدبخش مدیرعامل شرکت توکاریل با اشاره به لزوم توجه به بحث بهره وری در صنعت ریلی گفت: توجه به بهره وری باعث می شود کسانی که در بخش مسافری و ریلی سرمایه گذاری کرده اند ترغیب شوند تا کار خود را توسعه دهند.

سعیدبخش در ادامه به صورت عملیاتی راهکاری را پیشنهاد کرد و گفت: باید بر روی این بخش برنامه ریزی های لازم صورت بگیرد. اگر حرکت ما بر اساس برنامه ریزی مشخص باشد و اگر بتوانیم تعداد مسیر رفت وبرگشت ریلی را افزایش دهیم  و یا به دیگر شیوه ها می توان بهره وری را در بخش مسافری و باری افزایش داد.

مدیرعامل توکاریل همچنین اظهار داشت: قبلا مسئولان راه آهن یکی از واگن های توکاریل را تست کردند که سرعت آن تا 100 کیلومتر در ساعت نیز رسید. این تست ها نشان داد که در بحث ایمنی و ریل مشکلی وجود ندارد اما به هرحال آنکه تصمیم گیرنده این موضوع است کارشناسان راه آهن جمهوری اسلامی هستند که باید در این زمینه اظهارنظر کنند و مجوزهای لازم را صادر کنند. امیدواریم این موضوع به جد پیگیری شود تا شاهد بهره وری بالای صنعت ریلی کشور باشیم.

این کارشناس حمل ونقل ریلی خاطرنشان کرد: این اقدامات باعث می شود کسانی که در بخش مسافری و ریلی سرمایه گذاری کرده اند، ترغیب شوند که کار خود را توسعه دهند. البته توسعه در این زمینه مستلزم شرایط خاصی است که باید دید که آیا چنین ظرفیتی در شبکه ریلی ما وجود دارد و زیرساخت ها مهیا است یا نه! بازار آن مناسب است یا نه. باید برای رسیدن به بهره وری حداکثری تلاش کرد.

راهکارهای پیشنهادی:

  • به این ترتیب، اکثر قریب به اتفاق کارشناسان حوزه ریلی مشکلات این صنعت و راهکارهای حل آنها را به شرح زیر بیان کرده اند. در شرایط فعلی، عدم مدیریت صحیح بخش از یک سو و نبود جذابیت سرمایه گذاری برای سفارش و خرید قطارهای جدید به وسیله بخش غیردولتی از سوی دیگر منجر شده تا رغبت برای سرمایه گذاری در این بخش پایین بیاید.
  • به زعم کارشناسان مختلف و با توجه به تجارب موفق در سطح دنیا، راه آهن باید ظرفیت قطارهای برنامه ای که برای عملیات تخلیه و بارگیری قطار زمان مناسبی را برنامه ریزی می کنند را بیشتر کند. سرعت سیر را نیز با توسعه زیرساخت های ریلی و استفاده از ناوگان مناسب در چارچوب معینی قرار دهد. دولت در برنامه ششم به احیای صنعت ریلی اهمیت زیادی قائل شده است که برای عملیاتی شدن اهداف مطروحه در اسناد برنامه ای کشور باید در جهت رفع موانع تولید برای فعالیت بخش خصوصی گام بردارد تا حمل ونقل ریلی با افزایش سرمایه گذاری روزهای پربارتری را به خود ببیند. حمل ونقل ریلی برای پیشرفت، به انواع حمایت ها از قبیل کاهش ترفه حمل، کاهش تعرفه لکوموتیو، تخصیص بخشی از درآمدهای نفتی به این صنعت بابت صرفه جویی در مصرف سوخت، تخصیص منابع مالی از طریق منابع صندوق توسعه ملی، سرمایه گذاری از طریق فاینانس خارجی که به دیپلماسی اقتصادی وابسته است و... نیازمند است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.