| کد خبر: 142563 |

◄ تقویت ترانزیت ریلی، افزایش قدرت سیاسی، کاهش تخریب زیست‌محیطی

امسال ترانزیت کالا توسط شبکه ریلی کشور به حدود سه میلیون تن افزایش یابد و در افق 1404 این میزان به بیش از پنج میلیون تن برسد.

تین نیوز

در نشست خبری و صمیمانه ای که امروز در محل راه آهن ج.ا.ا با حضو اصحاب رسانه برگزار شد، حسین عاشوری عضو هیات مدیره و رئیس کمیته ترانزیت راه آهن و ابراهیم محمدی معاونت بهره برداری و سیروحرکت، به ارائه آمار کیفی و کمی فعالیت های راه آهن طی دولت گذشته و ترسیم چشم انداز آینده این صنعت پرداختند و با خبرنگاران نیز گپ وگفتی داشتند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، ابراهیم محمدی درباره ترانزیت ریلی کشور گفت: پیش بینی می کنیم امسال ترانزیت کالا توسط شبکه ریلی کشور تاحدود سه میلیون تن افزایش یابد و در افق 1404 این میزان به بیش از پنج میلیون تن برسد.

 معاون بهره برداری و سیروحرکت با اشاره به تاثیر ترانزیت ریلی بر شاخص اقتصاد ملی و امنیت ملی اضافه کرد: هر تن باری که از جاده روی ریل قرار می گیرد، 800 ریال به اقتصاد ملی کمک می شود. وی آمار جابه جایی کالا از طریق ریل در سال گذشته را 27.5 میلیارد تن کیلومتر عنوان کرد که اگر این میزان در آن 800ریال ضرب شود، خواهیم دید که شبکه ریلی چقدر به اقتصاد کشور کمک کرده است.

محمدی افزود: درواقع با این کار، هم برای بخش ریلی و حمل ونقل و هم برای کل کشور یک سرمایه گذاری ایجاد می شود. چراکه با افزایش تردد از روی ریل، سوخت کمتری مصرف می شود و آلودگی زیست محیطی کمتری نیز ایجاد می شود. در اقتصاد کلان، توسعه همگون و توجه به مبحث آمایش سرزمین نیز از اثرات دیگر گسترش شبکه ریلی خواهد بود.

ابراهیم محمدی ضمن اعلام این پیش بینی که با مطالعات انجام شده در برنامه امسال 43 میلیارد تن کیلومتر جابجایی بار از حمل ونقل ریلی خواهیم داشت، گفت: در گسترش ترانزیت ریلی به عنوان یک شاخص اساسی در امر توسعه، نقاط مرزی و همچنین ایجاد اشتغال هدف ما است.

محمدی توضیح داد: وقتی که از طریق کریدورهای ریلی و ترانزیتی مان، کالاهای کشورهای دیگر را در کشور خود جابه جا می کنیم، درواقع داریم خود را در اقتصاد آن کشور شریک می کنیم. ما با این کار شاخص امنیت ملی خودمان را نیز بالاتر می بریم چراکه کشور مورد نظر نیز در ایجاد امنیت برای کالای عبوری خود در کشور ما نیاز به امنیت دارد و برای تامین آن تلاش می کند. اگر کشورهای مختلف دنیا از چین و هند و کشورهای سی آی اس گرفته تا اروپا برای جابه جایی کالای شان از کشور ما استفاده کنند، این کار نقش ایران را به کشور ما به عنوان یک بازیگر فعال در منطقه و در زمانی که استکبار جهانی مشغول تصویب قطع نامه های ظالمانه علیه ما است، بیشتر کمک می کند. ترانزیت به نوعی حافظ منافع مشترک کشورها است. ترانزیت بین المللی به خاطر ایجاد ارتباط با مرزها، به تامین امنیت بین مرزی ما نیز کمک می کند و قاچاق مرزی را کاهش می دهد. کشور ما برای توسعه ترانزیت ریلی خود نیاز به توسعه پایانه های مرزی دارد. وقتی پایانه های مرزی افزایش یابد موجب اشتغال زایی می شود و بزه مرزی را هم از بین می برد.

محمدی همچنین به اهداف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: ما در مواد 9، 10، ،11، 24 و 25 اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و به لحاظ مقررات بالادستی از فرامین رهبری گرفته تا برنامه های توسعه ای معتقدیم توسعه امری درون زاست و در نقاطی که هم قدرت و هم ضعف داریم، باید اول ضعف ها را برطرف و به قوت تبدیل کنیم و با قوت ها تهدیدها را از بین ببریم و فرصت ایجاد کنیم. با این تعاریف، با توسعه ترانزیت ریلی علاوه بر حل مشکلات مرزی، به آمایش سرزمین و اقتصاد ملی و محیط زیست نیز داریم کمک می کنیم.

محمدی رشد ترانزیت امسال را حدود 55 درصد دانست و افزود: ما از ابتدای سال جاری تا الان چهار توافقنامه با کشورهای مختلف را امضا کرده ایم که به ترتیب آنها را ذکر می کنیم. ما یک توافق نامه با کشورهای حوزه سی آی اس امضا کردیم. توافق نامه چهارجانبه دیگری را در بحث قطارهای چین با چین ترکمنستان قزاقستان امضا کردیم. همچنین یک توافق نامه دوجانبه بین ایران و قزاقستان داشتیم. توافق نامه سه جانبه ایران ترکمنستان و قزاقستان نیز یکی دیگر از آنها است. توافق نامه پنج جانبه ایران، آذربایجان، گرجستان، لهستان و اوکراین را داشتیم. جلسه راه ابریشم را در حاشیه اکسپوی 2017 آستانه قزاقستان که جلسات دو، سه و چهارجانبه بودند را در جهت گسترش کریدورهای بین المللی ریلی برگزار کردیم. در توافق نامه سه جانبه ایران آذربایجان و روسیه در کریدور شمال نیز نرخ حمل بار را بیش از 50 درصد درهر سه کشور کاهش دادیم و در راستای اقدامات سازمان اکو توافق نامه اسلام آبا،د تهران و استانبول را داشتیم. همچنین نشست هایی با اتاق های بازرگانی استان های خودمان و پاکستان داشتیم و توافقات حاشیه ای زیادی داشتیم، از جمله اینکه ترک ها برای توسعه قطار استانبول-استانبول متعهد شدند که بار برگشتی پاکستان از اسلام آباد را تأمین بکنند. تلاش کردیم قطار آلماتیو در مسیر پاکستان- قزاقستان فعال شود. در توافق نامه اکو نیز در آذربایجان قرار شد مشکلات تأمین بار و تأمین کانتینر در دستور کار قرار بگیرد. با پیش بینی و اقدامات صورت گرفته، ترانزیت در حوزه ریل آینده خوبی خواهد داشت.آمار ترانزیت پارسال 309 هزارتن بوده که امسال به 475 هزار تن تا تاریخ 17/5 رسیده است. رگرسیون پیش بینی ما نیز می گوید که امسال 800 هزارتن ترانزیت خواهیم داشت. مزیت ترانزیت در کشور ما این است که ما یک کشور لاک لند نیستیم بلکه با دریاهای آزاد در ارتباطیم و باید امار ترانزیت مان بالاتر هم برود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.