| کد خبر: 193745 |

◄ اهمیت محاسبه قیمت تمام‌ شده در شرکت‌ های حمل‌ و نقل ریلی مسافری

بی‌شک در شرایط فعلی و با رشد روزافزون هزینه‌ های متحمل بر فعالیت‌ های اقتصادی؛ محاسبه قیمت تمام‌ شده در ساختارهای مالی شرکت‌ های حمل‌ و نقل ریلی از اهمیت زیادی برخوردار است.

تین نیوز

بی شک در شرایط فعلی و با رشد روزافزون هزینه های متحمل بر فعالیت های اقتصادی؛ محاسبه قیمت تمام شده در ساختارهای مالی شرکت های حمل ونقل ریلی از اهمیت زیادی برخوردار است. هزینه های سرباری که به واسطه بالارفتن مؤلفه های دخیل در فعالیت های اقتصادی، هزینه های پرسنلی، تورم موجود در بازار، متناسب نبودن افزایش درآمد و هزینه و سنگینی کفه هزینه نسبت به درآمد و... هرروز رو به افزایش است و این متغیرها، فعالان اقتصادی را با چالش مواجه می سازد.

محاسبه قیمت تمام شده دقیق ارائه خدمات راهبری، پشتیبانی و عملیات تعمیر و نگهداری واگن های مسافری از اساسی ترین و ضروری ترین فرآیندها در ساختارهای مالی شرکت های فعال در این بخش است. دراین بین مالکان و سهامدارانی که در این بخش سرمایه گذاری کرده اند و فعال هستند با چالش هایی نظیر عدم توجه جدی به موضوع محاسبه قیمت تمام شده به دلیل ظاهر زیان ده بودن آن و عدم اقبال مدیران ارشد از ورود جدی در این مسئله، عدم محاسبه خواب سرمایه اولیه جهت خرید یا تأمین ناوگان و عدم لحاظ شدن این پارامتر در قیمت تمام شده، عدم محاسبه هزینه های مالی ناشی از دریافت وام از بانک ها یا مؤسسات اعتباری در قیمت تمام شده و... دست وپنجه نرم می کنند.

این چالش ها در حالی در حوزه حمل ونقل مسافری ریل بروز کرده که ارائه صورت های مالی شفاف، مذاکره با دستگاه حاکمیت (راه آهن ج.ا.ا) در موضوع قیمت بلیت و امکان ایجاد تفاهم با مجموعه راه آهن و سایر دستگاه های نظارتی ازجمله سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، طراحی خدمات مناسب قابل ارائه به مسافران و مأموران؛ امکان ورود در حوزه های جدید ازجمله جذب گردشگران داخلی و خارجی به مسافرت با قطار و... نیاز و ضرورت توجه جدی به این مسئله را بیش ازپیش کرده است.

شاید درحال حاضر که اکثریت قریب به اتفاق شرکت های موجود در حوزه ریلی مسافری، از ساختاری نیمه دولتی و نیمه خصوصی (اصطلاحا خصولتی) برخوردار بوده و چشم به کمک سازمان های مادر خود را دارند، این موضوع مغفول باشد ولی بی شک در آینده ای بسیار نزدیک ادامه حیات این شرکت ها و موفقیت در عرصه های کسب وکار که تأثیری ویژه در موضوع اشتغال جوانان را نیز دارد؛ با رویکرد مهندسی مجدد به موضوع قیمت تمام شده و محاسبه دقیق آن برای سیاست گذاری های مناسب در این عرصه امکان پذیر خواهد بود.

* کارشناس ارشد مدیریت فن آوری اطلاعات

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 6

    این چه شرکت مادری ست که از شرکت خصولتی تحت مدیریتش حساب و کتب و قیمت تمام شده مطالبه نمیکند؟
    قیمت تمام شده الفبای شرکت داری ست و اگر قیمت تمام شده محاسبه نمیشود شرکت حمل و نقلی بر چه اساسی ادعای ضرر میکند و میرود بست مینشیند جلوی دفتر دولت که باید به من ارز 4 تومنی بدهی و الا قطار ها را میخوابانم؟