| کد خبر: 181925 |

◄ نقش بازارگاه‌های الکترونیکی در بهبود کسب‌وکار کامیون‌داری

انجمن‌های کامیون‌داران ایران می‌توانند علاوه بر قیمت‌گذاری و مدیریت تخصیص بار در خصوص موضوعاتی مانند اصلاح شیوه صدور بارنامه، انواع بیمه و .... از استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای اینترنتی دعوت به همکاری و پشتیبانی کنند.

تین نیوز

انجمن کامیون‌داران آمریکا در سال 2015 با تعدادی از بازار گاه‌های مطرح آن کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده تا از صنعت آن‌ها پشتیبانی کنند و منافع مشترک را دنبال کنند. این اقدام نشان می‌دهد که انجمن کامیون‌داران آمریکا اولاً مستقل از دولت برای صنعت خود برنامه راهبردی دارند و دوم نشان می‌دهد که ایشان پذیرفته‌اند که پشتیبانی واسطه‌های الکترونیکی یا همان بازار گاه‌های الکترونیکی از کامیون داران چقدر اهمیت دارد.

به‌عنوان‌مثال در خصوص کرایه حمل جاده‌ای که سال‌ها مبنای هزینه‌یابی مشخصی نداشت و اخیراً سبب توقف سودآوری این صنف شده بود، انجمن کامیون داران می‌توانند از استارتاپ‌ها و بازار گاه‌ها بخواهند چارچوب قیمت‌گذاری قابل قبولی را ارائه نمایند و در صورت تایید از کلیه رانندگان بخواهند به‌منظور حفظ مزیت اقتصادی فعالیت کامیون‌داری از قبول سفارش با قیمت پایین‌تر خودداری کنند.

از سوی دیگر صاحبان کالا اخیراً هنگام معامله با شرکت‌های حمل‌ونقل به سامانه‌های پیشنهاد کرایه راه‌اندازی شده توسط بازار گاه‌ها مراجعه می‌کنند. این امر نشان می‌دهد در آینده چه کسانی در قیمت‌گذاری کرایه تأثیرگذارند. درواقع انجمن‌ها بر سر تعیین نرخ‌های اقتصادی کرایه و تعیین مبنای آن تصمیم گیر هستند و می‌توانند به اعضای خود اطلاع‌رسانی نمایند اما نبایستی ابزارهای اجرایی را نادیده بگیرند. همچنین نبایستی نقش و تکلیفی در خصوص کرایه حمل برای دولت قائل شد. انجمن‌ها باید کمک کنند نقش دولت در قیمت‌گذاری به‌تدریج از بین برود، اگر دنبال جذب سرمایه در کشور هستیم نباید اصول اقتصاد باز را نقض کنیم. آنچه وظیفه دولت در توسعه پایدار است سیاست‌گذاری، مقررات گذاری، مقررات‌زدایی و ارزیابی عملکرد شاخص‌های توسعه است. ایفای نقش قیمت‌گذاری توسط دولت سبب نارضایتی طرفین خواهد شد.

علاوه بر قیمت‌گذاری کرایه حمل مبتنی بر هزینه در برخی کشورها که همچون ایران کامیون داران سهم قابل‌توجهی دارند، بازار گاه‌ها یا واسطه‌های اینترنتی با استفاده از نرم‌افزار، درآمد کامیون‌دار تحت پوشش را مدیریت می‌کنند، به‌عنوان‌مثال کامیون دار درآمد سالیانه موردنظر خود را اعلام می‌کند (مثلاً 100 میلیون تومان در سال، متناسب باارزش کامیون)، سامانه طوری برنامه‌ریزی می‌کند که کامیون‌دار به تعداد کافی سفارش حمل داشته باشد، کم‌ترین تردد خالی را داشته باشد تا درنهایت درآمد موردنظرش برآورده شود. این روش باعث می‌شود راننده در هر سفر حمل، دغدغه و نگرانی در خصوص مبلغ کرایه نداشته باشد و بداند که نهایتاً درآمد مورد انتظارش تأمین می‌شود. زیرا حمل‌ونقل نیز همچون سایر امور اقتصادی، می‌تواند با سود همراه باشد یا در نقطه سربه‌سر و یا با ضرر باشد، آنچه اهمیت دارد این است که سهم آن‌ها مدیریت شود تا برآیند سفارش‌ها سودآور باشد. چه کسی می‌تواند این امر را مدیریت نماید تا هم کامیون داران سود کنند و هم اقتصاد دیکر کسب‌وکارها آسیب نبیند؟

انجمن‌های کامیون داران ایران می‌توانند علاوه بر قیمت‌گذاری و مدیریت تخصیص بار در خصوص موضوعاتی مانند اصلاح شیوه صدور بارنامه، انواع بیمه و .... از استارتاپها و کسب‌وکارهای اینترنتی دعوت به همکاری و پشتیبانی نمایند. می‌توان برای حل مشکلات پیش‌رو از ظرفیت نخبگان کشور که در قالب استارتاپها ظهور یافته‌اند استفاده بهتر کرد.

به نظر نگارنده طرح تن-کیلومتر فراتر رفته و باید به طرح سودآوری کامیون‌داران تغییر شکل یابد. هسته فکری و برنامه‌های پیشنهادی غنی‌تری می‌تواند ترسیم شود. شاید تأثیر منفی شبکه‌های اجتماعی بر درآمد کامیون‌داران، ایشان را نسبت به فضای مجازی بدبین کرده باشد اما ضرورت دارد این نگاه اصلاح شود. عملکرد بازار گاه‌ها بایستی ریشه‌های این بدبینی‌ها را نشانه رود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محسن متقین 1 3

    آنها ظاهراً حمل کالای جاده ای را با اسنپ وتپ سی اشتباه گرفته اند .۱۳ درصد کمیسیون تاکسی های اینترنتی که روزانه میلیاردی به حساب هایشان در سراسر کشور واریز میشود به دهن شان مزه کرده بدنبال یک چاه نفت دیگه میگردند تا از بغل شوفر جماعت بکنن بابا تکلیف قرارداد حمل های کلان که یکطرفش پتروشیمی ها وفولاد و صنایع سنگین و مادر است ورانت ورانتخواری هنوز دران جریان دارد باشید .این چهار تا بار خرده بار قابل حمل با کامیون های خود مالک مگر چه سهمی از حمل و نقل دارد که اینقدر برای آن یقه میدرانید